Τα κεραμικά του Sterling Ruby στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης τον Μάιο

Τα κεραμικά του Sterling Ruby στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης τον Μάιο Facebook Twitter
O Sterling Ruby στο στούντιο περιστοιχισμένος από το πλήθος των υλικών με τα οποία εργάζεται
0

Ένας από τους πιο διάσημους Αμερικάνους σύγχρονους καλλιτέχνες, ο Στέρλινγκ Ρούμπι και τα περίφημα κεραμικά του φτάνουν τον Μάιο στο μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης για μια έκθεση που θα παρουσιαστεί τόσο σε ένα διάλογο με τα μόνιμα εκθέματα του μουσείου κυκλαδικής τέχνης όσο και στην πτέρυγα της Νεοφύτου Δούκα.

Ο πολυπαραγωγικός, ευρηματικός και ανήσυχος  49χρόνος Ρούμπι είναι γνωστός για την πολύπλευρη φύση της πρακτικής του, που περιλαμβάνει ζωγραφική, κεραμικά, κολάζ, βίντεο και φωτογραφία, υφάσματα, γλυπτά και εγκαταστάσεις.

Το σύμπαν του, φαινομενικά ακατανόητο ή ασύνδετο έχει ρίζες αυτοβιογραφικές, ιστορικές ή κοινωνιολογικές και ενσωματώνει μια διαρκή κατάσταση κατακερματισμού και σύνθεσης. Ο Ρούμπι δεν ιεραρχεί το έργο του, το ευτελές γίνεται πολύτιμο και οι αξίες αντιστρέφονται δραματικά με κάθε πειραματισμό να  τον οδηγεί σε έναν επόμενο πιο ριζοσπαστικό.

Στη δουλειά του το παραδοσιακό συνδέεται με το μη συμβατικό και με τρόπο που οδηγεί στην αφετηρία μιας πολύπλοκης και συνεκτικής καλλιτεχνικής στρατηγικής. Η ιδέα της, ενός μη ιεραρχικού σύμπαντος χωρίς σύνορα, αντικατοπτρίζει μια μεταβαλλόμενη κατάσταση συνεχούς αποδόμησης και επαναδιαμόρφωσης.

Στη δουλειά του το παραδοσιακό συνδέεται με το μη συμβατικό και με τρόπο που οδηγεί στην αφετηρία μιας πολύπλοκης και συνεκτικής καλλιτεχνικής στρατηγικής. Η ιδέα της, ενός μη ιεραρχικού σύμπαντος χωρίς σύνορα, αντικατοπτρίζει μια μεταβαλλόμενη κατάσταση συνεχούς αποδόμησης και επαναδιαμόρφωσης.

Η ποικιλία του έργου του είναι ευχάριστη, παιγνιώδης, ένα νεύμα στο θεατή να ανακαλύψει πίσω από υλικά, φόρμες και σχήματα, ιστορικές και σύγχρονες αφηγήσεις και να δομήσει ένα δικό του κόσμο. Κι αυτό, γιατί ο καλλιτέχνης κινείται ελεύθερα, πέρα από συμβάσεις για να κατασκευάσει τα μεγάλα έργα του, τεράστιους πίνακες, τεράστια γλυπτά, πειραματικά μεγάλα κεραμικά με τα έργα να εμφανίζονται άλλοτε καμουφλαρισμένα, γδαρμένα, βρώμικα ή πιτσιλισμένα.

Όταν το 2012 συνεργάστηκε με τον Ραφ Σίμονς για τη συλλογή του οίκου Ντιορ, τα ρούχα του ήταν πιτσιλισμένα με χρώματα ή περασμένα με αερογράφο. Τον περασμένο Ιανουάριο παρουσίασε την πρώτη δική του σειρά ρούχων. Είτε το πιστεύετε είτε όχι ο Στέρλινγκ ράβει για περισσότερα από 30 χρόνια οπότε δεν είναι αρχάριος, έγραφαν γι' αυτόν τα περιοδικά μόδας, όπως και το ότι η συλλογή του εξερευνά τη διασταύρωση της μόδας, της τέχνης και του πολιτισμού. Τα ρούχα του είναι σαν να βγαίνουν από πλάνα ενός βίντεο που τράβηξε σε ένα άδειο πάρκο paintball στη Νότια Καλιφόρνια.

Όσο για τα κεραμικά του, ο ίδιος θεωρεί το πηλό μνημειώδες υλικό και φυσικό συστατικό της τέχνης του, αφού το μέσο έχει μια μακρά παράδοση σε πολλούς πολιτισμούς, χρησιμοποιείται από καλλιτέχνες και τεχνίτες σε κάθε μεριά της γης για να δημιουργήσει τόσο καθαρά λειτουργικά αντικείμενα όσο και υψηλή τέχνη. Χωρίς θεωρητικούς περιορισμούς, ο πηλός επέτρεψε στον Ρούμπι να προσεγγίσει το υλικό αυθόρμητα και δημιουργήσει ένα σώμα εργασίας ελκυστικό και ανατρεπτικό.

Τα κεραμικά του Sterling Ruby στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης τον Μάιο Facebook Twitter
Sterling Ruby, 2020 Institute of Contemporary Art, Boston, MA, USA installation view

Τα κεραμικά του είναι θραύσματα του παρελθόντος που αναπλάθει σε ένα νέο παρόν. Ο ίδιος δεν πετάει τίποτα, κανένα από τα κομμάτια που έχουν σπάσει στο ψήσιμο, λέει «είμαι σαν αρουραίος», όλα στοιβάζονται σε κούτες με το στούντιό του να μετατρέπεται σε τόπο αρχειοθέτησης, με τη χρήση τους αργότερα να έχει τα χαρακτηριστικά μιας ανασκαφής.

Αυτά τα κομμάτια του παρελθόντος που έχουν ηλικία δέκα και δεκαπέντε ετών ανασύρονται και πλάθονται και ψήνονται ξανά και είναι όπως λέει και ο ίδιος ένας τρόπος διδακτικός που αφορά την επανάχρηση των υλικών, που εμπεριέχει και μια αρχαιολογική πτυχή, που αφορά τη γενεαλογία του υλικού αλλά και μια αποτυχία που έχει συμβεί και έρχεται ξανά σε πρώτο πλάνο.

Τα κεραμικά του Ρούμπι είναι υβριδικά, οικεία και ξένα ταυτόχρονα. Αποτυπώνουν τη χειροτεχνική διαδικασία, τα πλάθει, αφήνει ίχνη από τις παλάμες και τα δάχτυλά του, πρόκειται για μια απτική διαδικασία που θυμίζει τις παιδικές εξερευνήσεις των παιδιών με τα εύπλαστα υλικά. Σαν καμβάς, ο πηλός ανταποκρίνεται, καταγράφοντας, σαν μέσο, τις επιθετικές χειρονομίες του Ρούμπι, που διαγράφεται και κάτω από το έντονο γυάλωμα, το μαύρο, κίτρινο, μπλε, πράσινο ή έντονο κόκκινο-πορτοκαλί, όπως και όλος ο πειραματισμός του καλλιτέχνη που «σφραγίζεται» μέσα στο έργο τέχνης που τελικά βλέπουμε. Ο Ρούμπι γιορτάζει με τα κεραμικά του τις τεχνικές προκλήσεις του μέσου και την ίδια ώρα μέσω της παρουσίασής τους, εμφανίζει και τη διάλυσή τους.

Τα κεραμικά του Sterling Ruby στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης τον Μάιο Facebook Twitter
Sterling Ruby, 2020 Institute of Contemporary Art, Boston, MA, USA installation view
Τα κεραμικά του Sterling Ruby στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης τον Μάιο Facebook Twitter
Sterling Ruby: Ceramics, 2018 Des Moines Art Center, Des Moines, IA, USA installation view
Τα κεραμικά του Sterling Ruby στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης τον Μάιο Facebook Twitter
Sterling Ruby: Ceramics, 2018 Des Moines Art Center, Des Moines, IA, USA installation view
Τα κεραμικά του Sterling Ruby στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης τον Μάιο Facebook Twitter
Sterling Ruby: Ceramics, 2018 Des Moines Art Center, Des Moines, IA, USA installation view
Τα κεραμικά του Sterling Ruby στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης τον Μάιο Facebook Twitter
Sterling Ruby: Sculpture, 2019 Nasher Sculpture Center, Dallas, TX, USA installation view
Τα κεραμικά του Sterling Ruby στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης τον Μάιο Facebook Twitter
SPECTRE, 2019 painted aluminum
Τα κεραμικά του Sterling Ruby στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης τον Μάιο Facebook Twitter
Basin Theology/SACRUM SACRAL, 2017 ceramic
Τα κεραμικά του Sterling Ruby στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης τον Μάιο Facebook Twitter
Basin Theology/SACRUM SACRAL, 2017 ceramic
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ελένη Βερναδάκη: Η κορυφαία Ελληνίδα κεραμοπλάστρια σε μια σπάνια συνέντευξη με τη LIFO

Οι Αθηναίοι / Ελένη Βερναδάκη: Η κορυφαία Ελληνίδα κεραμοπλάστρια σε μια σπάνια συνέντευξη με τη LIFO

Γεννήθηκε στην Κρήτη το 1933 και ζει στην Αθήνα. Τα τελευταία πενήντα περίπου χρόνια δούλευε, αν όχι στο πιο όμορφο, τουλάχιστον σε ένα από τα ομορφότερα εργαστήρια κεραμικής της χώρας, που σχεδίασε για εκείνην ο Τάκης Ζενέτος. Σίγουρα είναι η πλέον αναγνωρισμένη προσωπικότητα του καιρού μας σε αυτόν τον κλάδο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Ανοίγοντας το αρχείο του κορυφαίου κεραμιστή Πάνου Βαλσαμάκη

Εικαστικά / Ανοίγοντας το αρχείο του κορυφαίου κεραμίστα Πάνου Βαλσαμάκη

Η Σοφία Βαλσαμάκη ανέλαβε το έργο της καταγραφής και ταξινόμησης του αρχείου του παππού της, που περιλαμβάνει από φύλλα αλληλογραφίας και κουτιά με φωτογραφίες μέχρι τα σχέδιά του, τα οποία, όπως είχε υπολογίσει ο ίδιος, φτάνουν τα 10.000.
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΝΟΤΑΡΑΚΗΣ
pablo picasso ceramics

Εικαστικά / Δημοπρατούνται τα άγνωστα αριστουργηματικά κεραμικά του Πάμπλο Πικάσο

Μια από τις πιο δημιουργικές περιόδους της μακράς καλλιτεχνικής ζωής του Πικάσο είναι αυτή που πέρασε στα εργαστήρια του Ζορζ και της Σουζάν Ραμιέ, του ζευγαριού πίσω από το διάσημο εργαστήριο κεραμικής Madoura.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ