Μια έκθεση στο ΚΠΙΣΝ και στο Lincoln Center της Νέας Υόρκης αναζητά τα σημερινά «Πρόσωπα του Ήρωα»

Οι καθηγητές του Parsons School of Design στη Νέα Υόρκη μιλούν στη Lifo για τα πρόσωπα του ήρωα σήμερα Facebook Twitter
Lincoln Center, Νέα Υόρκη
0



Ο ANTIKTYΠΟΣ ΤΗΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ ανέδειξε ακόμα περισσότερο την αναγκαιότητα της ύπαρξης προσβάσιμων δημόσιων χώρων που αναβαθμίζουν την αστική ζωή και ανταποκρίνονται στις δημιουργικές ανάγκες των πολιτών. Με αυτό το σκεπτικό το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) και το Lincoln Center for the Performing Arts αποφάσισαν την πραγματοποίηση έκθεσης με τίτλο «Πρόσωπα του Ήρωα», που θα παρουσιαστεί το καλοκαίρι στην Αθήνα και τη Νέα Υόρκη και αποτελεί την εναρκτήρια διοργάνωση της πρωτοβουλίας Stavros Niarchos Foundation-Lincoln Center Agora Initiative.

Στην έκθεση θα υπάρχουν έργα φοιτητών από την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών στην Αθήνα και το Parsons School of Design στη Νέα Υόρκη που διερευνούν την έννοια και την πορεία του «ήρωα» και του «ηρωισμού» στην ιστορία –ένα θέμα που έχει αποκτήσει νέα σημασία στον καιρό του Covid-19–, θα παρουσιαστούν δωρεάν σε εξωτερικούς δημόσιους χώρους των δύο οργανισμών στις αρχές Ιουλίου, στις «Δίδυμες Αγορές» στο ΚΠΙΣΝ και στο Lincoln Center. Μια κριτική επιτροπή αποτελούμενη από επαγγελματίες του χώρου της τέχνης και εκπροσώπους του ΚΠΙΣΝ, του Lincoln Center και των δύο σχολών, θα επιλέξει τα 20 έργα –10 από κάθε πόλη– που θα εκτεθούν.

Τα δύο ιδρύματα θα προσφέρουν σε καλλιτέχνες και στοχαστές τον κατάλληλο χώρο προκειμένου να δημιουργήσουν νέα έργα, ανταποκρινόμενοι στις τρέχουσες εξελίξεις, να ανταλλάξουν ιδέες, καθώς και να πειραματιστούν και να διερευνήσουν την έννοια των παράλληλων εκδηλώσεων, ενεργοποιώντας έναν διατλαντικό διάλογο.

Μιλώντας στo LIFO.gr για το τι προσδοκούν σήμερα να δουν από τους νέους καλλιτέχνες, η Jordana Leigh, Διευθύντρια Καλλιτεχνικού Προγραμματισμού του Lincoln Center for the Performing Arts, σημειώνει ότι «η ιδέα του ηρωισμού έχει αποκτήσει νέα σημασία με την πάροδο του χρόνου, ειδικά για πολλούς νέους ανθρώπους τα τελευταία χρόνια. Στη Νέα Υόρκη αλλά και σε όλο τον κόσμο, οι νέοι άνθρωποι έχουν δει ήρωες εν δράσει με τα ίδια τους τα μάτια – από γνωστές προσωπικότητες μέχρι συγγενείς, φίλους ή και αγνώστους που προσφέρουν βοήθεια». 

Jordana Leigh
Jordana Leigh

Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας, οι εμβληματικές εγκαταστάσεις, έκτασης 65 στρεμμάτων, του Lincoln Center στο Μανχάταν θα υποδεχτούν το κοινό σε «επανενεργοποιημένους» εξωτερικούς χώρους που θα αξιοποιηθούν ως αρχαία «αγορά»: ένας δημόσιος χώρος για όλους στο επίκεντρο της αστικής ζωής. «Είμαι ενθουσιασμένη που θα δω φοιτητές από δύο καταπληκτικές σχολές τέχνης –την Parsons School of Design και την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών στην Αθήνα– να παίρνουν την παραδοσιακή οπτική του ηρωισμού και να την ερμηνεύουν σε κάτι μοναδικά δικό τους. Ελπίζω να αισθανθούν ελεύθεροι να αντλήσουν έμπνευση από τις προσωπικές τους εμπειρίες και να προκαλέσουν τη σκέψη μας με νέους τρόπους» τονίζει η Jordana Leigh.

Στη Νέα Υόρκη η έκθεση, που είναι αφιερωμένη στη σύγχρονη αντίληψη για το πρόσωπο του ήρωα και τον τρόπο που αντιμετωπίζουν το θέμα οι νέοι καλλιτέχνες, θα είναι μέρος του Restart Stages, ενός υπαίθριου κέντρου παραστατικών τεχνών που δημιουργείται στον χώρο του Lincoln Center και εγκαινιάστηκε στις 7 Απριλίου, Παγκόσμια Ημέρα Υγείας. 

Lydia Matthews
Lydia Matthews

Όπως λέει στο LIFO.gr η Lydia Matthews, καθηγήτρια Οπτικού Πολιτισμού και Διευθύντρια του Curatorial Design Research Lab στο Parsons School of Design, «πρόκειται για μια φανταστική ευκαιρία για νέους καλλιτέχνες, όχι μόνο για να αποκτήσουν δημόσια προβολή σε δύο ζωντανά μητροπολιτικά κέντρα πολιτισμού, σε μία σημαντική στιγμή της καριέρας τους, αλλά και για να χρησιμοποιήσουν την αφορμή αυτή για να προβληματιστούν για πολλά από τα πιο σοβαρά ζητήματα της εποχής μας. Στις ΗΠΑ, αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο, οι άνθρωποι γιορτάζουν τα 200 χρόνια από σπουδαίες πολιτικές νίκες, όπως η απελευθέρωση της Ελλάδας από τους Οθωμανούς το 1821 και η ανεξαρτησία του Μεξικού, της Κεντρικής Αμερικής και του Περού την ίδια χρονιά. Η πανδημία, που πλήττει ολόκληρο τον πλανήτη και το κίνημα Black Lives Matter έχουν αναδείξει την παρούσα χρονική στιγμή σε ιδιαίτερα κρίσιμη για να αναλογιστεί κάποιος τι συνιστά "ηρωισμό" στην προσωπική ζωή και την κοινωνιολογική φαντασία των ανθρώπων».

Το τι σημαίνει σήμερα ήρωας επανεξετάζεται και ειδικά στις ΗΠΑ, με μεγάλες αλλαγές να συμβαίνουν όχι μόνο σε επίπεδο αμφισβήτησης προσωπικοτήτων αλλά και ανάδειξης νέων, και αυτό δεν θα μπορούσε να μην απασχολεί την καλλιτεχνική κοινότητα διεθνώς.  

«Τους τελευταίους μήνες γίναμε μάρτυρες της απόσυρσης από τον δημόσιο χώρο ενός πλήθους αγαλμάτων διάσημων ανθρώπων οι οποίοι θεωρούνταν ήρωες, αλλά κατηγορήθηκαν για αδικήματα» λέει η Lydia Matthews. «Ταυτόχρονα, άλλες μορφές που μέχρι τώρα αγνοούνταν από την Ιστορία επιτέλους βγαίνουν από την αφάνεια και αναγνωρίζονται. Επίσης, εικόνες και ιστορίες συνηθισμένων ανθρώπων που κάνουν εξαιρετικά πράγματα για τις κοινότητές τους γίνονται ευρέως γνωστές και εξυμνούνται με νέους τρόπους. Ακόμα και άλλες μορφές ζωής, όπως η χλωρίδα και η πανίδα, που με ηρωικό τρόπο ανοίγουν τον δρόμο για ένα λαμπρότερο μέλλον στον πλανήτη, όλοι και όλα συμβάλλουν στον επαναπροσδιορισμό της έννοιας του «ήρωα».

Η κ. Matthews πιστεύει πως εξαιτίας της κοινωνικής απομόνωσης που έφερε η πανδημία αυτά τα ερωτήματα ενισχύονται ακόμη περισσότερο, καθώς πολλοί από τους ανθρώπους στην καλλιτεχνική κοινότητα χρειάστηκε να ορίσουν εκ νέου και ριζικά τον τρόπο με τον οποίο ζουν, εργάζονται και φροντίζουν. Μάλιστα, δεν κρύβει την ανυπομονησία της για τις εικαστικές προτάσεις του «ηρωισμού» που θα δημιουργήσουν οι φοιτητές στη Νέα Υόρκη και την Αθήνα, βλέποντάς τις σαν μια ευκαιρία να διεκδικήσουν τι μπορεί να σημαίνει ο ηρωισμός για την αφύπνιση της κάθε πόλης, λειτουργώντας ως καταλύτης και ως φόρουμ για διαπολιτισμικό και διαγενεακό διάλογο.

«Στο Parsons συμμετέχουμε ενεργά στον διάλογο σχετικά με αυτά που μας εμπνέουν και μας καθοδηγούν ως καλλιτέχνες και ως πολίτες και σχετικά με το ποιων ανθρώπων η γνώση και οι ιδέες, ατομικές ή συλλογικές, είχαν υποτιμηθεί στο παρελθόν εξαιτίας άδικων κοινωνικών και εκπαιδευτικών συστημάτων. Οι νέοι καλλιτέχνες αποτελούν μέρος αυτού του ζωντανού διαλόγου και αναγνωρίζουν ότι η κατανόηση της παγκόσμιας ιστορίας χρειάζεται κριτική επανεκτίμηση και μία νέα πολυτομεακή προσέγγιση. Ελπίζουμε αυτή η ανοιχτή πρόσκληση συμμετοχής να ενθαρρύνει τους ανερχόμενους καλλιτέχνες να διεκδικήσουν τον σημαντικό ρόλο που παίζουν στην αναδιαμόρφωση του τρόπου με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τη σχέση ανάμεσα στο συλλογικό μας παρελθόν, παρόν και μέλλον» καταλήγει η Lydia Matthews.

Kazazis
Γιώργος Καζάζης

Τα δύο ιδρύματα θα προσφέρουν σε καλλιτέχνες και στοχαστές τον κατάλληλο χώρο προκειμένου να δημιουργήσουν νέα έργα, ανταποκρινόμενοι στις τρέχουσες εξελίξεις, να ανταλλάξουν ιδέες, καθώς και να πειραματιστούν και να διερευνήσουν την έννοια των παράλληλων εκδηλώσεων, ενεργοποιώντας έναν διατλαντικό διάλογο.

Τι μπορεί να προσδοκά κάποιος από τους νέους καλλιτέχνες σήμερα; «Προσδοκώ μέσα από την αμφισβήτηση, να γεννηθεί ένας δίκαιος ήρωας, που νιώθει και πενθεί, όσο αντέχει. Γιατί, ο ηρωισμός δεν είναι ιδιότητα. Είναι αποτέλεσμα επίπονης και υπομονετικής διαδικασίας αποφάσεων και πράξεων, συνυφασμένων με το εγώ μας. Ας κρατήσουμε αυτό ως μαγιά για κάτι μεγαλύτερο, διαχρονικότερο και λιγότερο φθαρτό από εμάς. Ας το δωρίσουμε ως αποτέλεσμα μιας σοφότερης διεργασίας» λέει ο Γιώργος Καζάζης, εικαστικός και καθηγητής της ΑΣΚΤ που εμπλέκεται στο πρόγραμμα. 

«Είμαι βέβαιος ότι αν δουν οι νέοι καλλιτέχνες τον ηρωισμό ως εναρκτήριο λάκτισμα και όχι ως διηγηματικό γεγονός, τότε στην ουσία το κέρδος είναι η έμπνευση προς μια καλλιτεχνική μετάπλαση, σε έναν καινοτόμο εικαστικό προσδιορισμό, μιας σύγχρονης έννοιας του ηρωισμού, ταυτόσημης με τον δημιουργό, τον τόπο, τον χρόνο και την προσωπική ηθική».

Gavriela
Γαβριέλλα Τριανταφύλλη

Πόσο θα απασχολήσει τους νέους καλλιτέχνες που προέρχονται από δυο μητροπόλεις η ιστορία και η σύνδεσή της με τα σύγχρονα κοινωνικοπολιτικά θέματα; Και τι σημαίνει ειδικά στην τρέχουσα περίοδο με τις εξαιρετικά περιορισμένες δυνατότητες παρουσίασης έργων η παρουσίαση και η νοηματοδότηση σε έναν δημόσιο χώρο;

«Η θεματική των "Προσώπων του Ήρωα" στη συγκεκριμένη περίπτωση φιλοδοξούμε ότι θα έχει ως αποτέλεσμα μια τελείως διαφορετική οπτική: εδώ δεν επιδιώκουμε να καταγράψουμε την πορεία του ηρωικού προτύπου από την αρχαιότητα έως τις μέρες μας, αλλά να δώσουμε ένα έναυσμα σε νέους καλλιτέχνες να δημιουργήσουν και να ανταποκριθούν στο ερέθισμα που θέτει το θέμα των "Προσώπων του Ήρωα", ταυτόχρονα με ομότεχνούς τους στο εξωτερικό» επισημαίνει η Γαβριέλλα Τριανταφύλλη, Διευθύντρια Προγραμματισμού & Παραγωγής του ΚΠΙΣΝ.

«Τόσο το εύρος των σπουδών των δύο σχολών όσο και η δυνατότητα υποβολής έργων σε μικτές τεχνοτροπίες θεωρούμε ότι θα δώσει ένα εύφορο έδαφος ανάπτυξης ιδεών και αναμένουμε με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον να δούμε τις ομοιότητες και τις διαφορές μεταξύ των έργων που θα υποβληθούν από τις δύο πόλεις. Η έκθεση αποτελεί ένα προοίμιο μιας ευρύτερης κατεύθυνσης δράσεων, όπου σε συγκεκριμένες περιπτώσεις η επαφή μας με την καλλιτεχνική κοινότητα θα επιδιώξουμε να είναι άμεση και αδιαμεσολάβητη».

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ