Morgan Wallen: Ο μεγαλύτερος σταρ της κάντρι είναι ρατσιστής

Morgan Wallen Facebook Twitter
Για έναν μουσικό όπως ο Wallen, ακόμα και η πολυσυζητημένη νότια προφορά του, όσο κι αν θεωρείται ατού στην περίπτωσή του, είναι επίσης αποκύημα αυτής της συγκεκριμένης κουλτούρας, όπως και η θεματική των στίχων του, με την εμμονή στο μέρος που μεγάλωσε, από το οποίο δεν θέλει να φύγει ποτέ. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image
0

Ο Morgan Wallen είναι ο μεγαλύτερος σταρ της κάντρι στην Αμερική αυτήν τη στιγμή. Ταυτόχρονα, θεωρείται από τους πιο αμφιλεγόμενους, που για κάποιον, ίσως όχι και τόσο ανεξήγητο λόγο, γνωρίζει τεράστια επιτυχία.

Μέχρι πρότινος τον θεωρούσαν ένα από τα ανερχόμενα ονόματα της κάντρι σκηνής, χωρίς όμως να έχει κάνει κάποιο μπαμ. Το 2014, σε ηλικία 20 χρονών, διαγωνίστηκε στην έκτη σεζόν του αμερικανικού «The Voice», αλλά δεν κατάφερε να προχωρήσει πέρα από τα προκριματικά. Η συμμετοχή του στο γνωστό τηλεπαιχνίδι φαίνεται ότι τον βοήθησε τουλάχιστον να υπογράψει το 2016 στη δισκογραφική Big Loud Records και να κάνει το επίσημο ντεμπούτο του στη δισκογραφία με το κομμάτι «The way I talk». Το «Dangerous» είναι το δεύτερο στη σειρά άλμπουμ του. Το 2018 κυκλοφόρησε την πρώτη ολοκληρωμένη δουλειά του, το «If I know me».

Ωστόσο, κανείς δεν πίστευε ότι η φήμη του θα απογειωνόταν τόσο ξαφνικά, ειδικά από τη στιγμή που τον Φεβρουάριο του 2021 το γνωστό κουτσομπολίστικο σάιτ TMZ πόσταρε ένα βίντεο που τον έδειχνε να φωνάζει ένα ρατσιστικό επίθετο έξω από το σπίτι ενός φίλου του – συγκεκριμένα τη λέξη «nigger». Μάλιστα, δεν ήταν το πρώτο του σκάνδαλο. Τον προηγούμενο Μάιο η αστυνομία τον είχε συλλάβει για μέθη και διατάραξη της κοινής ησυχίας, ενώ τον Οκτώβριο του ίδιου χρόνου είχε ακυρωθεί μια εμφάνισή του στο «Saturday Night Live» επειδή παραβίασε τους κανόνες ασφαλείας της εκπομπής σχετικά με τον Covid-19. Παρ’ όλα αυτά, η καριέρα του δεν υπέστη σοβαρό πλήγμα. Ζήτησε συγγνώμη για τις πράξεις του και συνέχισε την πορεία του. 

Το κοινό θα ακούσει πιασάρικη μουσική από χαρισματικούς ανθρώπους, ανεξάρτητα από το τι λένε τα media ή τι κάνουν οι πολυεθνικές εταιρείες. Αυτό δεν σημαίνει ότι η συμπεριφορά ενός σταρ θα πρέπει να μην εξετάζεται προσεκτικά – ειδικά όταν αυτή αντικατοπτρίζει ένα γενικότερο πρόβλημα.

Στην περίπτωση του ρατσιστικού επεισοδίου, όμως, μετά από ένα ξεφάντωμα εβδομήντα δύο ωρών κατά τη διάρκεια ενός πάρτι καταχρήσεων, η αντίδραση της μουσικής βιομηχανίας ήταν άμεση. Οι μεγάλοι ραδιοφωνικοί σταθμοί σταμάτησαν να παίζουν τα τραγούδια του και οι πλατφόρμες streaming τα έβγαλαν από τις playlists του. Τo Academy of Country Music τον απέκλεισε από τα βραβεία της χρονιάς, ο ατζέντης του παραιτήθηκε και η δισκογραφική του πάγωσε το συμβόλαιό του.

Γενικότερα, στον απόηχο του θανάτου του Τζορτζ Φλόιντ και του κινήματος #blacklivesmatter, είναι εμφανές ότι η κάντρι καταβάλλει προσπάθειες να πετάξει από πάνω της τον συντηρητισμό και τον ρατσισμό που την περιβάλλει εδώ και χρόνια.

Δεν φαίνεται να είναι και τόσο εύκολη υπόθεση. Μετά από ένα πεντάλεπτο απολογητικό βίντεο που ανέβασε ο Wallen στο Instagram, στο οποίο αποδέχτηκε την τιμωρία που του επιβλήθηκε και ζήτησε από τους φαν του γενικά να μην τον υπερασπίζονται, οι πωλήσεις του άλμπουμ του τριπλασιάστηκαν. Για δέκα εβδομάδες το «Dangerous» ήταν στην κορυφή του Billboard Hot 200. Λίγο ακόμα αν έμενε εκεί θα έσπαγε το ρεκόρ των 13 εβδομάδων του Drake με το «Views» το 2016. Χρειάστηκε ένα νέο άλμπουμ του Τζάστιν Μπίμπερ για να τον ρίξει από το Νο1.

Αν και η παραμονή του στην κορυφή για τόσο μεγάλο διάστημα ήταν μια απρόσμενη εξέλιξη, το να μοσχοπουλά ένας καλλιτέχνης, παρά την παραβατική συμπεριφορά του, δεν είναι κάτι που δεν έχει ξανασυμβεί στη μουσική σκηνή. Στην περίπτωση του Mάικλ Τζάκσον και τις κατηγορίες για παιδεραστία, μετά την προβολή του «Leaving Neverland», διαπιστώθηκε ότι τα άλμπουμ συνέχισαν να πουλούν τρελά και τα streamings να ανεβαίνουν. Το ίδιο συνέβη και με τον Ρ. Kέλι, παρά τη φυλάκισή του μετά από κατηγορίες για σεξουαλική κακοποίηση. Και δεν είναι οι μόνοι μουσικοί: ο Κρις Μπράουν και ο 6ix9ine π.χ. συνέχισαν να έχουν την ίδια απήχηση. 

Morgan Wallen – Dangerous

Κι αν ένα ρατσιστικό επίθετο δεν είναι τόσο βαρύ όσο μια υπόθεση κακοποίησης, ας είμαστε ειλικρινείς: είναι μία ακόμη ένδειξη ότι η κουλτούρα της ακύρωσης (cancel culture) δεν λειτουργεί πρακτικά πέρα από τα social media.

Όπως αναφέρει ο Spencer Kornhaber σε ένα σχετικό άρθρο του στο «Atlantic», «κάθε είδους δημοσιότητα –αρνητική ή θετική– τελικά ωφελεί τον αποδέκτη της. Οι ακροατές που κράτησαν τον Wallen στις playlists τους ή έψαξαν τα hits του μπορεί να το κάνουν είτε επειδή αδιαφορούν για τα ατοπήματά του, είτε βάσει του επιχειρήματος ότι πρέπει να ξεχωρίζει κανείς τον καλλιτέχνη από την τέχνη του, είτε –και αυτό είναι το επικρατέστερο– λόγω απόλυτης άγνοιας. Μια πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι μόνο το 18% των ακροατών της κάντρι που γνώριζαν ποιος είναι ήξερε ότι η μουσική του δεν παιζόταν στους ραδιοφωνικούς σταθμούς».  

Αυτό το 18% ήταν καθοριστικό, σύμφωνα με τον Kornhaber, για τις πωλήσεις του, που σημείωσαν αύξηση 1.221%, ξεπερνώντας οτιδήποτε άλλο έχει κυκλοφορήσει μέσα στο 2021. Οι φαν του ξεκίνησαν μια εκστρατεία για να τον κρατήσουν στην κορυφή. Αρκετοί ραδιοφωνικοί σταθμοί δέχτηκαν διαμαρτυρίες για το μποϊκοτάζ που του έκαναν. Από την άλλη, μπορεί οι streaming εφαρμογές να μην περιλαμβάνουν τα κομμάτια του στις δημοφιλείς playlists τους, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι κάποιος δεν μπορεί να τα ακούσει μέσω αυτών. Με αυτόν τον τρόπο έχουν γίνει hit τραγούδια και καλλιτέχνες που ήταν παντελώς άγνωστοι. 

«Το κοινό θα ακούσει πιασάρικη μουσική από χαρισματικούς ανθρώπους, ανεξάρτητα από το τι λένε τα media ή τι κάνουν οι πολυεθνικές εταιρείες. Αυτό δεν σημαίνει ότι η συμπεριφορά ενός σταρ θα πρέπει να μην εξετάζεται προσεκτικά – ειδικά όταν αυτή αντικατοπτρίζει ένα γενικότερο πρόβλημα» γράφει σε άλλο σημείο ο Kornhaber.  

Η κάντρι πάντοτε είχε να κάνει με την παράδοση και τον τοπικισμό –η αποθέωση του Νάσβιλ–, ενώ έχει χρόνια ανοσία σε οποιαδήποτε πολιτισμική αλλαγή. Το «Old country road» του Lil Nas X ήταν η εξαίρεση στον κανόνα και η crossover επιτυχία του οφείλεται εν μέρει στην παρουσία του Billy Ray Cyrus. Εξαιρέσεις αποτελούν και οι Αφροαμερικανοί μουσικοί που ασχολούνται με το είδος και βιώνουν μια διαφορετική εμπειρία στη σκηνή. 

Για έναν μουσικό όπως ο Wallen, ακόμα και η πολυσυζητημένη νότια προφορά του, όσο κι αν θεωρείται ατού στην περίπτωσή του, είναι επίσης αποκύημα αυτής της συγκεκριμένης κουλτούρας, όπως και η θεματική των στίχων του, με την εμμονή στο μέρος που μεγάλωσε, από το οποίο δεν θέλει να φύγει ποτέ.

Γέννημα-θρέμμα μιας μικρής πόλης του Τενεσί, από μικρός έκανε μαθήματα πιάνου και βιολιού. Στο κολέγιο, μετά από έναν σοβαρό τραυματισμό στον αγκώνα, εγκατέλειψε το όνειρό του για καριέρα στο μπέιζμπολ και αποφάσισε να ασχοληθεί πιο σοβαρά με το τραγούδι και τη μουσική. Δεν είναι τυχαίο που η συνάδελφός του, επίσης ανερχόμενο όνομα της κάντρι, Maren Morris, τόνισε: «Όλοι το ξέρουμε ότι δεν είναι η πρώτη φορά που χρησιμοποίησε τη συγκεκριμένη λέξη».  

Τελευταία αμφιβάλλω αν προσφέρει κάτι το παιχνίδι της συγχώρεσης ή της ακύρωσης που παίζεται στα social media όσον αφορά αγαπημένους σταρ που έχουν ξεστρατίσει. Σημασία έχει πάντα να διευρύνεται ο διάλογος, όσο δύσκολος κι αν είναι, όσο κι αν ενοχλεί ορισμένους. Ίσως μόνο τότε δούμε κάποια ουσιαστική αλλαγή στη νοοτροπία του κόσμου. 

Morgan Wallen - 7 Summers

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

PinkPantheress: H απόλυτη ποπ σταρ της Gen Z

Μουσική / PinkPantheress: Από το παιδικό της δωμάτιο στo παγκόσμιo Billboard

Η καριέρα της γεννήθηκε μέσα από τα social media, αλλά είναι κάτι παραπάνω από αυτό. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μουσική της, μια lo-fi μείξη bedroom pop, drum ‘n’ bass και UK garage, δεν μπαίνει σε κανένα κουτάκι, είτε ηχητικό είτε αισθητικό.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ