Πώς η πατριαρχία κατέστρεψε την Μπρίτνεϊ Σπίαρς

Πώς η πατριαρχία κατέστρεψε την Μπρίτνεϊ Σπίαρς Facebook Twitter
Ένα χαρισματικό και ανεπιτήδευτο κορίτσι-φαινόμενο που διοχέτευε το ταλέντο του στον χορό και στο τραγούδι και ανέβηκε στην κορυφή ξαφνικά, χωρίς να είναι κατασκεύασμα των δισκογραφικών.
0

Από τα πρώτα λεπτά του πολύκροτου ντοκιμαντέρ των «New York Times» για την Μπρίτνεϊ Σπίαρς συνειδητοποιείς ότι στην ουσία δεν γνωρίζεις τίποτα για την τραγική ιστορία μίας από τις πιο αγαπημένες και παρεξηγημένες ποπ σταρ του πλανήτη.

Το Framing Britney Spears κάνει μια αναδρομή στην καριέρα της από την κορυφή μέχρι τα προβλήματα ψυχικής υγείας. Κυρίως εξηγεί στους ανυποψίαστους θεατές τι είναι η επιτροπεία που αυτήν τη στιγμή βιώνει η 39χρονη σταρ, ένα καθεστώς που συνήθως αφορά άτομα προχωρημένης ηλικίας ή άτομα που πάσχουν από βαριές ασθένειες.

Από το 2008, μετά το εξιτήριο που πήρε από την ψυχιατρική κλινική όπου νοσηλεύτηκε για πέντε ημέρες, η Μπρίτνεϊ Σπίαρς βρίσκεται υπό την πλήρη νομική κηδεμονία του 68χρονου πατέρα της, ο οποίος είναι υπεύθυνος για όλες της τις επαγγελματικές, οικονομικές και προσωπικές αποφάσεις. Η απόφαση πάρθηκε με συνοπτικές διαδικασίες λόγω της ευαίσθητης τότε κατάστασής της. Αν και αρχικά θα έπρεπε να έχει ισχύ για έναν χρόνο, δηλαδή ως το 2009, συνεχίζεται μέχρι σήμερα, έντεκα χρόνια μετά.

Κανείς δεν τη σεβόταν ως άνθρωπο ούτε αναγνώριζε τα επιτεύγματά της ως καλλιτέχνη, οι περισσότεροι αρέσκονταν να καταβροχθίζουν λαίμαργα κάθε λεπτομέρεια για την προσωπική της ζωή.

Για να το εξηγήσουμε όσο πιο απλά γίνεται, η Σπίαρς δεν είναι άρρωστη, ούτε ηλικιωμένη. Πριν από δύο χρόνια δούλευε ασταμάτητα, κάνοντας εμφανίσεις στην τηλεόραση αλλά και παγκόσμιες περιοδείες. Σταμάτησε ξαφνικά, όταν ξεκίνησε η δικαστική διαμάχη με τον πατέρα της. Μέσω του δικηγόρου της δήλωσε ότι δεν θα κάνει πλέον συναυλίες αν εκείνος συνεχίσει να ελέγχει την καριέρα της.

Η υπόθεση δεν ήταν γνωστή στο ευρύτερο κοινό, αλλά σιγόβραζε εδώ και αρκετό καιρό στo Διαδίκτυο. Χρειάστηκε το κίνημα #FreeBritneySpears, που δημιουργήθηκε από τους πιστούς φαν της, να μεγαλώσει τόσο, ώστε σταδιακά να τη φέρνει στο φως τον τελευταίο χρόνο. Είναι συγκινητικό να βλέπεις αυτούς τους άγνωστούς της ανθρώπους να μιλάνε γι' αυτήν και το πόσο σημαντική είναι για εκείνους.

«Είναι αηδιαστικός ο τρόπος που τη μεταχειρίστηκαν» λέει ένας συνεντευξιαζόμενος, ενώ μια άλλη κοπέλα παρατηρεί εύστοχα, όσον αφορά την επιτροπεία, ότι «είναι κάτι που ποτέ δεν θα συνέβαινε σε έναν άνδρα στην Αμερική».

 

Britney Spears - ...Baby One More Time

Οι δεκάδες άνδρες και γυναίκες που τώρα βρίσκονται πίσω από το συγκεκριμένο κίνημα και διαδηλώνουν με μάσκες έξω από το δικαστήριο ήταν ανάμεσα σε όλα αυτά τα παιδιά που μεγάλωσαν στο μεταίχμιο της νέας χιλιετίας, ακούγοντας τη μουσική της. Γι' αυτούς τους εφήβους τότε, η Μπρίτνεϊ Σπίαρς ήταν το απόλυτο είδωλο. Μια 16χρονη πιτσιρίκα σαν κι αυτούς.

Όταν εμφανίστηκε το 1999 στο βίντεο «... Baby one more time» ως μαθήτρια περιφερόμενη στους διαδρόμους ενός σχολείου, φορώντας μια προκλητική καθολική στολή, σάρωσε τα πάντα στο πέρασμά της. Σε μια εποχή που το ροκ κυριαρχούσε στις προτιμήσεις των ακροατών και η ποπ δεν είχε ξεπεράσει την boyband φάση της, ήταν κάτι σαν επανάσταση.

Ένα χαρισματικό και ανεπιτήδευτο κορίτσι-φαινόμενο που διοχέτευε το ταλέντο του στον χορό και στο τραγούδι και ανέβηκε στην κορυφή ξαφνικά, χωρίς να είναι κατασκεύασμα των δισκογραφικών. Η Σπίαρς συνδύαζε την απόλυτη αθωότητα με τη θηλυκή υπερ-σεξουαλικοποίηση και για καιρό κανείς δεν έμοιαζε πρόθυμος να της το συγχωρήσει.

Παρά την απρόσμενη και τεράστια επιτυχία της έπεσε θύμα αδυσώπητης εκμετάλλευσης από τον Τύπο ανεξαιρέτως, ακόμα περισσότερο εξαιτίας της κουλτούρας των ταμπλόιντ, που μεσουρανούσαν εκείνη την περίοδο. Κανείς δεν τη σεβόταν ως άνθρωπο ούτε αναγνώριζε τα επιτεύγματά της ως καλλιτέχνη, οι περισσότεροι αρέσκονταν να καταβροχθίζουν λαίμαργα κάθε λεπτομέρεια για την προσωπική της ζωή.

Αρκετοί την αντιμετώπιζαν, χωρίς υπερβολή, ως τη «χαζή ξανθιά», περνώντας την ίδια αντίληψη και στον κόσμο που τους παρακολουθούσε ή τους διάβαζε. Δεν μπορεί να γίνει πιο ξεκάθαρο αυτό στο Framing Britney Spears, το βλέπεις να ξεδιπλώνεται μπροστά σου μέσα από ένα μελετημένο κολάζ παλιότερων συνεντεύξεων και εμφανίσεών της.

Πώς η πατριαρχία κατέστρεψε την Μπρίτνεϊ Σπίαρς Facebook Twitter
Σε ηλικία 8 ετών ταξίδεψε, μαζί με τη μητέρα της, στην Ατλάντα για να κάνει οντισιόν για την αναβίωση του Mickey Mouse Club. Εκεί συμμετείχε μαζί με τους Κριστίνα Αγκιλέρα, Τζάστιν Τίμπερλεϊκ, Ράιαν Γκόσλινγκ και Κέρι Ράσελ.

Είναι αξιοσημείωτο ότι σε ένα από τα πιο αναλυτικά άρθρα της για την καριέρα της Spears η «Guardian» αφιερώνει ένα ολόκληρο κεφάλαιο στο χαμόγελό της, από το οποίο δεν μπορείς να ξεφύγεις καθ' όλη τη διάρκεια του ντοκιμαντέρ.

Από τα πιο ανατριχιαστικά στιγμιότυπα είναι όταν η νεαρή τότε ποπ σταρ αναγκάζεται να χαμογελάσει, κάθε φορά που έρχεται αντιμέτωπη με μια άβολη ερώτηση. Αυτό το βεβιασμένο χαμόγελό της σήμερα φαντάζει περισσότερο σαν το τίμημα που έπρεπε να πληρώσει για τη φήμη που απέκτησε τόσο ξαφνικά.

Καμιά επιτυχία, όμως, είτε οικονομική ή καλλιτεχνική, δεν μπορεί να δικαιολογήσει, ή να την αποζημιώσει έστω, τα όσα βλέπουμε να διαδραματίζονται στην οθόνη. Είναι αρκετά σοκαριστικό, όταν, μετά από μερικά χρόνια, βλέπεις το χαμόγελό της να μετατρέπεται σε απεγνωσμένο κλάμα κατά τη διάρκεια συνεντεύξεων. Πιο σοκαριστικές, όμως, παραμένουν οι ερωτήσεις που συνεχίζουν να της κάνουν, ενώ είναι προφανές ότι κάνει εκκλήσεις για βοήθεια.

«Για χρόνια», γράφει η «Guardian», «η Σπίαρς είχε καταφέρει το αδιανόητο, να διατηρήσει την εικόνα της αποδεκτής, οικείας θηλυκότητας μπροστά σε ένα απαιτητικό κοινό, αντικατοπτρίζοντας με άνεση όλες τις αντιφάσεις της Αμερικής σχετικά με τη γυναικεία φύση και όλα τα άγχη των Αμερικανών όσον αφορά τις γυναίκες. Μόνο που αυτό δεν ήταν καθόλου εύκολο. Η προσπάθεια τη διέλυσε».

Πώς η πατριαρχία κατέστρεψε την Μπρίτνεϊ Σπίαρς Facebook Twitter
Σκηνή από το ντοκιμαντέρ «Framing Britney Spears».

Από την ηλικία των 10 ετών καλούνταν δημόσια να αντιμετωπίζει ευγενικά την αδιακρισία, που προερχόταν κυρίως από άνδρες, σε συνεντεύξεις. Σε μια διαβόητη στιχομυθία 50χρονος παρουσιαστής τη ρώτησε αν είχε φίλο. «Όχι, επειδή τα αγόρια είναι κακά» είχε πει σχεδόν προφητικά. Ακόμα και στο απόγειο της δόξας της έπρεπε συνέχεια να απαντά διπλωματικά σε ερωτήσεις για το μέγεθος του στήθους της, για το αν ήταν παρθένα κ.ά.

Η Μπρίτνεϊ Σπίαρς γεννήθηκε το 1981 και προέρχεται από μια μικροαστική και θρησκευτική οικογένεια στο Μισισίπι. Παιδί-θαύμα, ξεχώρισε για τις φωνητικές της ικανότητες όταν τραγουδούσε στη χορωδία της εκκλησίας. Η φωνή της –σοπράνο– είναι αρκετά βαθύτερη από τον τρόπο που τραγουδάει και την έχει κάνει γνωστή σήμερα.

Σε ηλικία 8 ετών ταξίδεψε, μαζί με τη μητέρα της, στην Ατλάντα για να κάνει οντισιόν για την αναβίωση του Mickey Mouse Club. Εκεί συμμετείχε μαζί με τους Κριστίνα Αγκιλέρα, Τζάστιν Τίμπερλεϊκ, Ράιαν Γκόσλινγκ και Κέρι Ράσελ. Όταν η εκπομπή σταμάτησε, έβαλε μπροστά τη σόλο καριέρα της, εντυπωσιάζοντας τους μάνατζερ και τους παραγωγούς. Άρχισε να εμφανίζεται σε εμπορικά κέντρα και τα υπόλοιπα είναι ιστορία.

Μέχρι σήμερα, το ντεμπούτο άλμπουμ της, το «... Baby one more», είναι το πιο εμπορικό που έχει κυκλοφορήσει από έφηβο καλλιτέχνη. Να σημειώσουμε εδώ ότι ο πατέρας της ήταν απών όλη αυτή την περίοδο.

Πώς η πατριαρχία κατέστρεψε την Μπρίτνεϊ Σπίαρς Facebook Twitter
Μπρίτνεϊ Σπίαρς-Τζάστιν Τίμπερλεϊκ: Για την Αμερική, οι δυο τους ήταν το απόλυτο ζευγάρι. Φωτ.: ΕΡΑ

Τα πρώτα μαύρα σημάδια στην καριέρα της εμφανίστηκαν όταν αποφάσισε να χωρίσει τον Τζάστιν Τίμπερλεϊκ μετά από τρία χρόνια. Για την Αμερική, οι δυο τους ήταν το απόλυτο ζευγάρι. Ο Τίμπερλεϊκ, σε μια μακιαβελική κίνηση κινούμενη από προσωπική φιλοδοξία, άρχισε να τη διαβάλλει στα μίντια και να αποκαλύπτει λεπτομέρειες από τις προσωπικές τους στιγμές. Κυκλοφόρησε, δε, ένα βίντεο με μια σωσία της που κλαιγόταν ότι η σχέση τους τελείωσε επειδή τον απάτησε.

Ακολούθησε ο γάμος της με τον Kέβιν Φέντερλαϊν, οι δύο εγκυμοσύνες της και ένα ανελέητο κυνήγι από τους παπαράτσι, που έμοιαζε περισσότερο με μαρτύριο, εικασίες ότι ήταν ανίκανη μητέρα (με πιο πιθανό να πάσχει από επιλόχεια κατάθλιψη) και ένα σωρό άλλα. Όταν πήρε διαζύγιο το 2006 και δύο χρόνια μετά έχασε την κηδεμονία των παιδιών της ήρθε η κατάρρευση μπροστά σε όλον τον κόσμο, με το περιβόητο ξύρισμα του κεφαλιού της.

Πώς η πατριαρχία κατέστρεψε την Μπρίτνεϊ Σπίαρς Facebook Twitter
Το περιβόητο ξύρισμα του κεφαλιού της.

Σήμερα φαίνεται ότι έχει απομακρυνθεί από τα φώτα της δημοσιότητας και προσπαθεί να ζήσει «ήσυχα και ειρηνικά», ως κανονικός άνθρωπος, όπως γράφει συχνά στο Instagram της. Δεν γνωρίζει κανείς σε τι κατάσταση βρίσκεται και ίσως είναι καλύτερα έτσι για την ίδια. Αν μη τι άλλο, το ντοκιμαντέρ φαίνεται ότι βοήθησε στη δικαστική διαμάχη με τον πατέρα της, που πλέον δεν θα αποφασίζει μόνος του γι' αυτήν αλλά σε συνεργασία με ένα τραπεζικό ίδρυμα.

Μέχρι και ο αντιπαθής Τζάστιν Τίμπερλεϊκ αναγκάστηκε να της ζητήσει συγγνώμη μετά την τεράστια κατακραυγή που δέχτηκε στα social media. Εν μέρει δικαιώθηκε, θα πει κάποιος.

Στην «Guardian» γράφουν ότι μετά από χρόνια κατάφερε να βρει τη χαμένη της αξιοπρέπεια. Κι αν κάτι μένει απ' όλα αυτά είναι ότι το Framing Britney Spears θα συζητιέται για καιρό ως μια συγκλονιστική σπουδή της σκοτεινής πλευράς της φήμης και μια σημαντική παρακαταθήκη για το πώς η πατριαρχία μπορεί να καταστρέψει ακόμα και τις πιο χαρισματικές και προνομιούχες γυναίκες.

 

Framing Britney Spears | Trailer 

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πολυαγαπημένη μου Βίβιαν»: Στο φως η επιστολή που έγραψε ο Μάλκολμ ΜακΛάρεν στην Βίβιαν Γουέστγουντ λίγο πριν τον θάνατό του

Μουσική / Η επιστολή μεταμέλειας του Μάλκολμ ΜακΛάρεν προς τη Βίβιαν Γουέστγουντ, λίγο πριν τον θάνατό του

Τα αποκαλυπτήρια μιας επιστολής γεμάτης μετάνοια αλλά και πικρία, την οποία έγραψε –αλλά δεν έστειλε ποτέ– ο διαβόητος μάνατζερ των Sex Pistols προς την πρώην σύντροφο και συνοδοιπόρο του.
THE LIFO TEAM
APON: «Δεν είναι θέμα συγκυριών, είναι θέμα αξίας το αν θα ξεχωρίσεις μέσα στο χάος της σημερινής μουσικής»

Μουσική / APON: «Όταν πήγα να δειγματίσω τα πρώτα μου τραγούδια, γελάγανε»

Η πρωτοφανής επιτυχία ενός νεαρού τραγουδοποιού που με το πρώτο άλμπουμ του προκαλεί πανδαιμόνιο στο ραδιόφωνο και στις μουσικές πλατφόρμες, ενώνοντας μουσικά ένα ετερόκλητο κοινό κάθε ηλικίας.
M. HULOT
H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Μουσική / H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Κάθε σετ του είναι μια κατάδυση, μια αργή πτώση σε υποσυνείδητα μοτίβα, σε αχαρτογράφητους ήχους, σε σκοτεινούς διαδρόμους που παραπέμπουν περισσότερο σε τελετουργία παρά σε πάρτι. Ένας από τους σημαντικότερους DJ's της εποχής μας έρχεται στην Αθήνα για ένα βράδι.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Χελμός

Μουσική / Χελμός: 30 στιγμές από το πιο «ψηλό» φεστιβάλ του καλοκαιριού

Στημένο στα 1.700 μέτρα, το 3ο Helmos Mountain Festival υποδέχτηκε μερικά από τα πιο αγαπημένα ονόματα της εγχώριας σκηνής, σε ένα τριήμερο που συνδύασε μουσική, φύση και κορυφές - κυριολεκτικά και μεταφορικά.
LIFO NEWSROOM
Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Μουσική / Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Η νέα φωνή της ελληνικής μουσικής είναι, όπως λέει, «λίγο καθαρίστρια, λίγο ιδιωτική υπάλληλος, λίγο τραγουδίστρια». Μόλις έκλεισε τα τριάντα, ετοιμάζεται να ανέβει ξανά στη σκηνή με τη Νατάσσα Μποφίλιου και δείχνει πως έχει πολλά να προσφέρει.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στο «Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας» του Φέλιξ Μέντελσον που εμπνέεται από τον Σαίξπηρ και θα ζωντανέψει, όπως και στο κείμενο, «στην Αθήνα, μια καλοκαιρινή νύχτα».
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Στέφανος Αθανασίου

Μουσική / Στέφανος Αθανασίου: «Γράφω για τον έρωτα, ο οποίος δεν έχει φύλο, δεν έχει καταγωγή»

Ο νεαρός τραγουδοποιός από τα Γιάννενα δεν είχε σκοπό να πει δημοτικά, αλλά συνόδεψε τη θεία του, Παγώνα Αθανασίου, σε δύο νεο-παραδοσιακά τραγούδια της Ηπείρου που του προκάλεσαν ανατριχίλα.
M. HULOT
Voltnoi & Quetempo (STEGI.RADIO), Άκης Χοντάσης Επιμέλεια Μουσικού Προγράμματος «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Plāsmata 3 / Voltnoi & Quetempo, Άκης Χοντάσης: «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Το STEGI.RADIO γίνεται για τρεις εβδομάδες το σημείο συνάντησης στα Plāsmata 3 στο Πεδίον του Άρεως, με αμέτρητες ώρες μουσικής απ' όλο τον πλανήτη και συζητήσεις που αφηγούνται ιστορίες του κόσμου.
M. HULOT