Απεργία την Πρωτομαγιά

Ουρανός κατακόκκινος - Σ' εσάς που με ακούτε

Ουρανός κατακόκκινος - Σ' εσάς που με ακούτε Facebook Twitter
0

Θυμόμουν το «φυσικό» σκηνικό που είχε πέρσι ο χώρος (ένα αστικό σαλόνι με φανερά τα σημάδια του ξεπεσμού) στη μονολογική παράσταση της Γιούλας Μπούνταλη Καυκασιανός Φοίνικας και απογοητεύτηκα όταν τον είδα απογυμνωμένο. Θα ταίριαζε και στην ερμηνεία των τριών «μονολόγων» της Λυδίας Κονιόρδου, σκέφτηκα στην αρχή. Αλλά όχι, δεν είχα δίκιο. Γιατί οτιδήποτε πέραν του απολύτως γυμνού χώρου θ’ αλλοίωνε την ουσία της παράστασης, δηλαδή την επιστροφή στο απολύτως αναγκαίο, που για το θέατρο εξακολουθεί να είναι ο ηθοποιός και ο λόγος, το κείμενο. Τίποτε άλλο. Στον «Προσωρινό» δεν υπήρχαν καν θεατρικά φώτα.  

Η παράσταση αρχίζει. Δεκατρείς μαυροφορεμένοι νέοι, σαν Χορός τραγωδίας, εισέρχονται και μπαίνουν στη σειρά, ψιθυρίζοντας λόγια από τα κείμενα της Αναγνωστάκη, προτού, ο ένας μετά τον άλλον, βγουν έξω, βροντώντας δυνατά την πόρτα. Θα μείνουν στο εξωτερικό χώρο μπροστά από την είσοδο, σαν μικρό άγημα που βηματίζει εν ρυθμώ, οριοθετώντας και «προστατεύοντας» το θεατρικό γεγονός από απρόσμενους εξωτερικούς παράγοντες. Ο χώρος δεν είναι θεατρικός, γίνεται θεατρικός επειδή αυτοί οι 13 άνθρωποι τον αντιμετωπίζουν ως τέτοιο, διαμορφώνοντας τη «σκηνή» στην οποία τρία λεπτά αργότερα θα λάμψει το δαιμόνιο της Κονιόρδου.

Η ηθοποιός, φορώντας κοντή καμπαρντίνα και μποτάκια, νέα απροσδιορίστου ηλικίας κι αυτή, ανοίγει την τζαμένια πόρτα, νευρική και αγχωμένη, και μπαίνει μέσα. Είναι η Σοφία από το Σ’ εσάς που με ακούτε, μια νεαρή γυναίκα που βρέθηκε στη Γερμανία σε μια προσπάθεια να γλιτώσει από ένα γεγονός που άφησε ανάπηρο τον αδελφό της, κατέστρεψε την οικογένειά της και υποθήκευσε διά παντός τη δυνατότητά της να ζήσει καλά, δημιουργικά, με όση ευτυχία αναλογεί σ’ έναν άνθρωπο. 

Η ηθοποιός θα ερμηνεύσει τον μικρό μονόλογό της μπροστά στην τζαμένια πόρτα, φωτισμένη μόνο από τα φώτα της Δεινοκράτους κι από ένα φορητό προβολάκι που κρατά ο νεαρός άνδρας απέξω, κατευθύνοντας το φως πάνω της.

Οι ήχοι από τα τύμπανα το μοναχικού τυμπανιστή (Μανούσος Κλαπάκης) στο κέντρο της αίθουσας χωρίζουν τα τρία μέρη της ωριαίας παράστασης. Ή δηλώνουν τις μικρές διακοπές ή τις στροφές στη ροή του λόγου της Σοφίας Αποστόλου από το Ο ουρανός κατακόκκινος, το βασικό/κεντρικό μέρος της σκηνικής πράξης. Τώρα η δράση μεταφέρεται στον 2x2 χώρο του φωταγωγού - δύο μεγάλα παράθυρα, αντί τοίχων, επιτρέπουν στο κοινό να παρακολουθεί την εξομολόγηση της αλκοολικής ηρωίδας. Λευκό φως από νέον, η Λυδία Κονιόρδου με γυαλιά-πεταλούδα, ένα ριχτό λουλουδάτο ρούχο και ελαφρό τρέμουλο στη φωνή αποκαλύπτουν πώς η κατάρρευση του ατόμου μπορεί να σημαίνει την κατάρρευση ενός ολόκληρου κόσμου, της κοινωνίας, των ιδεών και των αγώνων που καθόρισαν τη ζωή των ανθρώπων όλο τον προηγούμενο αιώνα.

Τα εύσημα, βέβαια, ανήκουν πρώτα στη μεγάλη Λούλα Αναγνωστάκη, που έγραψε αυτό το βαθύ, οξύ κείμενο για τον ηρωισμό που απαιτεί η καθημερινότητα, για τη ροπή μας στο Κακό (χωρίς να υπάρχει απαραιτήτως κάποιος ψυχολογικός ή άλλος σοβαρός λόγος που να δικαιολογεί την επιλογή μας), για την αληθινή ελευθερία που είναι πρωτίστως προσωπικό, «εσωτερικό» επίτευγμα. Αλλά επειδή οι λέξεις μόνες τους είναι πάντα λίγες, δεν μπορώ να μη θαυμάσω αυτή την ερμηνευτική ευλυγισία (χαμηλόφωνη και εσωτερική, στον αντίποδα του μεγέθους των ερμηνειών της στην τραγωδία), αυτό τον πλούτο των παραμικρών αισθηματικών αποχρώσεων, αυτήν τη φωτιά που καίει την Κονιόρδου -και μένα- όταν λέει τις καταληκτικές προτάσεις του έργου Ο ουρανός κατακόκκινος:

«… Εγώ δεν βολεύομαι. Δεν είμαι ο μέσος όρος. Δεν είμαι απ’ αυτούς που ρίχνουν νερό στον μύλο των ισχυρών και νομίζουν πως είναι κάτι, ενώ δεν είναι τίποτε! Δεν έχω καν αλυσίδες για να τις χάσω. Ποτέ δεν είχα αλυσίδες εγώ! Εγώ. Κάνω τη δική μου επανάσταση!».

Η παράσταση κλείνει με κυκλική επαναφορά: επανερχόμαστε στο Σ’ εσάς που μ’ ακούτε, μόνο που τώρα η ηθοποιός ερμηνεύει την Έλσα, τη μητέρα της Σοφίας, η οποία δίνει τη δική της εκδοχή για την οικογενειακή τραγωδία και αρνούμενη να διαχωρίσει το προσωπικό της δράμα από το δράμα ενός κόσμου που έχει απολέσει κάθε έννοια δικαίου και πρόνοιας προς τους αδύναμους.

Η Λούλα Αναγνωστάκη απέδωσε το 2002 με εντυπωσιακή δραματουργική εμβρίθεια και οξυδέρκεια αυτό που θα ακολουθούσε, αυτό που συμβαίνει σήμερα. Η Λυδία Κονιόρδου, ερμηνεύοντας τον λόγο της Αναγνωστάκη, προσφέρει την έμπρακτη απόδειξη πολλών εξ όσων έχει γράψει ο master Πίτερ Μπρουκ. Ένα μάθημα υποκριτικής στον άδειο χώρο.

Θέατρο
0

Απεργία την Πρωτομαγιά

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αργύρης Ξάφης: «Η φράση “πάμε κι ό,τι γίνει” είναι ενδεικτική μιας νοοτροπίας που μας έχει γαμήσει σε αυτή τη χώρα σε κάθε επίπεδο»

Θέατρο / Αργύρης Ξάφης: «Να μου προτείνουν τι; Να αναλάβω το Εθνικό; Δεν με ενδιαφέρει»

Το «Πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» είναι από τις πιο επιτυχημένες παραστάσεις της σεζόν και με την ευκαιρία βρεθήκαμε με τον Αργύρη Ξάφη στο θέατρο Θησείο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Θέατρο / Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, μιλά για τις εργασίες μεταστέγασής του στην οικία Αλεξάνδρου Σούτσου, για την πολύτιμη αρχειακή συλλογή αλλά και για το τι αναμένεται να γίνει με τα καμαρίνια σπουδαίων ηθοποιών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Περιμένοντας τον Γκοντό του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Θέατρο / «Περιμένοντας τον Γκοντό»: Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος ανατρέπει όσα γνωρίζαμε για το αριστούργημα του Μπέκετ

Ένα ταξίδι, μια παράσταση, μια συνάντηση με τον σημαντικότερο εν ζωή Έλληνα σκηνοθέτη: από το Μιλάνο στην Αθήνα, από το Piccolo Teatro στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, το «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Θεόδωρου Τερζόπουλου προσφέρει μια ριζοσπαστική ανάγνωση του έργου του Μπέκετ.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Σαν πλοίο που ναυάγησε, σα νούφαρο που μάδησε

Κριτική Θεάτρου / Σαν πλοίο που ναυάγησε, σαν νούφαρο που μάδησε

Επιχειρώντας να αποδώσει τη «φαινομενικά ασύνδετη μορφή ενός ονείρου που υπακούει στη δική του λογική», όπως αναφέρει ο Στρίνμπεργκ στο «Ονειρόδραμα», η Γεωργία Μαυραγάνη επέλεξε να μιλήσει για το ίδιο το θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
42' με τον Βασίλη Βηλαρά

Θέατρο / Βασίλης Βηλαράς: «Το θέατρο είναι ένα ομοφοβικό και χοντροφοβικό επάγγελμα»

Στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου και στον «Καταποντισμό» ο ηθοποιός και σκηνοθέτης φέρνει στο φως μαρτυρίες από την γκέι Ελλάδα της Μεταπολίτευσης μέσα από επιστολές που στάλθηκαν στο περιοδικό ΑΜΦΙ, το πρώτο μέσο που άρθρωσε δημόσια λόγο στην Ελλάδα για την εμπειρία των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Θέατρο / Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Βασισμένος σε διηγήματα της Βίβιαν Στεργίου, μέσα από αποσπασματικές αφηγήσεις χαρακτηριστικών συμπεριφορών ντόπιων, τουριστών και expats, ο σκηνοθέτης Γιάννης Παναγόπουλος διερευνά τη μεταβατική φάση από τα ’90s μέχρι το 2020, μιλώντας για την πραγματικότητα της γενιά του -των millennials- στην παράσταση που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», μάγισσες και μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας

Θέατρο / «Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», οι μάγισσες και οι μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας σε μια παράσταση

Με έμπνευση από τη θεσσαλική λαογραφία και σε σύγχρονη σκηνική φόρμα, ο Κωνσταντίνος Ντέλλας σκηνοθετεί μια παράσταση για τις αόρατες γυναίκες της παράδοσης, αποκαλύπτοντας την κοινωνική απομόνωση, τον παραγκωνισμό τους, ακόμα και την απόκρυψη του γυναικείου σώματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Θέατρο / Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Μια ηθοποιός με λεπτές ποιότητες, εξαιρετικές συνεργασίες, επιμονή και πάθος μιλά για την επιλογή της να δώσει προτεραιότητα στην οικογένειά της σε πολλές φάσεις της καριέρας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Θέατρο / Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Ο τρόμος στο θέατρο και τον κινηματογράφο, η περίοδος γύρω από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και ο γερμανικός εξπρεσιονισμός, οι εικαστικές τέχνες, τα αμερικανικά μιούζικαλ και οι μεταμορφώσεις χωράνε στο «Lapis Lazuli» που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
M. HULOT