Μας (Σ)τρέλανε! (ο Πάνος Κούτρας)

Μας (Σ)τρέλανε! (ο Πάνος Κούτρας) Facebook Twitter
0

Αλήθεια, ξέρατε ότι ο θεός Έρωτας λατρευόταν στα γυμνάσια των αρχαίων ελληνικών πόλεων ως προστάτης του ανδρικού έρωτα, ενώ ονομαστός ήταν ο βωμός του Ποικιλομήχανου Έρωτα στην Ακαδημία του Πλάτωνα; Αυτά και άλλα πολλά συν μια σειρά σπάνια εκθέματα παρουσιάζονται στην ενότητα «Όμοιοι Έρωτες» της πολύ αξιόλογης έκθεσης «Έρως - Από τη Θεογονία του Ησιόδου στην Ύστερη Αρχαιότητα» (από 10/12 στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Ν. Δούκα 4, Κολωνάκι). Η απενοχοποιημένη στάση των αρχαίων απέναντι στην ομοφυλοφιλία ειδικά -που νοούνταν κυρίως ως η καταρχήν παιδαγωγική σχέση ενηλίκου-εφήβου- υπήρξε πάντοτε «αγκάθι» για το ελληνοχριστιανικό ιδεώδες. Υπήρχαν, βέβαια, κοινωνικοί περιορισμοί, αλλά ουδείς αμφισβητούσε τον «φυσικό» χαρακτήρα της ομοφυλοφιλίας, την οποία οι επί παντός επιστητού φιλοσοφούντες πρόγονοί μας ποτέ δεν επιχείρησαν να εξηγήσουν ή να ποινικοποιήσουν. Το ηθικό τους στοίχημα ήταν πόσο εγκρατής ή έκφυλος ήταν κανείς, όχι τι είδους ηδονές αγαπά.

Στρέλλα. Κινηματογραφική πρεμιέρα σήμερα 17/12 για τη θαρραλέα, αβανγκάρντ, αισιόδοξη queer ταινία του Πάνου Κούτρα που ήδη κάνει αίσθηση εντός κι εκτός συνόρων. Μια ταινία χαμηλού προϋπολογισμού, αλλά υψηλής αισθητικής. Η Στρέλλα είναι μεν πλάσμα εξωτικό, όχι όμως αλλόκοτο ούτε «καταραμένο», όπως οι «άγιοι» του Ζενέ. Είναι γενναία, ποθητή, ερωτική, είναι και λίγο «τζαζ» αλλά ταυτόχρονα ανθρώπινη, οικεία, προσιτή. Τα προβλήματα και οι διακρίσεις βέβαια εξακολουθούν, όμως το τρανσέξουαλ έχει εν πολλοίς απενοχοποιηθεί, είναι πια «μέρος του παιχνιδιού». Η Μίνα-Στρέλλα συμβολίζει όχι πλέον τη διαμαρτυρία ή την εξέγερση αλλά την πραγματοποιήσιμη υπόσχεση. Μιας νέας ζωής, ηθικής, σεξουαλικότητας, κατάστασης πραγμάτων. Στην τελική, «οικογένεια είναι οι άνθρωποι και τα πράγματα που αγαπάς», καθώς λέει.

Μίνα Ορφανού. Η γοητευτική πρωταγωνίστρια της Στρέλλας διαφέρει από τη μέση Ελληνίδα τρανσέξουαλ. Δεν εκπορνεύεται, δεν ζει στο περιθώριο, δεν είναι κινητό σκάνδαλο, μήτε και «καρναβάλι». Μολαταύτα -ή εξαιτίας όλων αυτών- ενσάρκωσε στο «πανί» ερασιτεχνικά μεν, με αξιοπρέπεια δε, μια από τις πλέον ειλικρινείς και έντιμες προσεγγίσεις του «χώρου». Η Μίνα ζωγραφίζει κιόλας - πίνακές της εκτίθενται από σήμερα 17/12 στο μπαρ-πολυχώρο Micrasia, Κων/πόλεως 70, Γκάζι.

Σάρα Πέιλιν. «Σαρώνουν», διαβάζω, στην Αμερική οι drag queen μιμήσεις της φιλόδοξης κυβερνήτριας της Αλάσκας, που ορέγεται την προεδρία των Ρεπουμπλικανών (και των ΗΠΑ). Εδώ μια Ντόρα είχαμε, αλλά τα φόρτωσε στο... σαμάρι κι έτσι το χάσαμε το θέ(α)μα.

Queer X-Mas

  • Merry X-Mas! Η ΟΛΚΕ ξεσκονίζει τους... κουραμπιέδες της στις 17/7 στο Στέκι Μεταναστών (Τσαμαδού 13, Εξάρχεια).
  • Έρχεται! Ο σέξι περφόρμερ Francois Sagat live στo πλατό του FcuK club στις 18/12 (Κελεού 3, Γκάζι). Ημερολόγια 2010, XXX ταινίες με πρωταγωνιστή τον Francois και kinky γιορτινά δώρα από τη χορηγό Titanmen.
  • Πόσα αγγελάκια χωράνε σε ένα steam room; Χ-Μas Eve party στην Alexander sauna στις 23/12 & X-Mas Day party στις 25/12 (Μ. Αλεξάνδρου 134, Γκάζι).
  • Αρκουδοχριστούγεννα στο Fou club στις 27/12 (Κελεού 8, Γκάζι).
  • Γιάννης Τσαρούχης αναδρομικός στο Νέο Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς 118) από τις 18/12.
  • Screw - because fags can read! Χρόνισε κιόλας το δυναμικό γκέι free press από τη Σαλονίκη. Να τα εκατοστήσει (screw.gorgo.biz).
Lgbtqi+
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κοντά στην άγρια καρδιά αυτού του κόσμου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Κοντά στην άγρια καρδιά αυτού του κόσμου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Οκτώ ιστορίες που κοιτούν την εποχή κατευθείαν στα μάτια και βλέπουν λίγο πιο βαθιά απ’ όσο θα περίμενες. Η Tina Brown που ξεγυμνώνει την αλήθεια των new media, ο Tillmans που κρατά ένα τραγούδι αθάνατο, η νύχτα του Chengdu που χάνεται μπροστά μας, το wool-camp σαν μικρή τελετουργία επιβίωσης, ο Hujar που φωτογράφιζε ψυχές, η Swinton που κουβαλά φως για όσους έφυγαν, ο νέος «Φρανκενστάιν» ως καθρέφτης της πατριαρχίας και ο Λαπαθιώτης που βρίσκει ξανά στόμα στη σκηνή. Διαφορετικά μεταξύ τους, συντονίζονται σαν ένας χάρτης του τώρα, λαμπερός, σκοτεινός, ακριβής.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
 Αν δεν μπορείς να μας νικήσεις, θα μας κοιτάς/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Αν δεν μπορείς να μας νικήσεις, θα μας κοιτάς/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Στην εποχή όπου η πρόοδος μιμείται την ευαισθησία για να επιβιώσει,το queer βλέμμα γίνεται η μόνη αξιόπιστη μέθοδος διάκρισης. Από την Ελεωνόρα Μελέτη και τη Τζένη Χειλουδάκη, δύο καθρέφτες μιας κοινωνίας που φοβάται να ρευστοποιηθεί ως τη σιωπηλή αξιοπρέπεια του Orlando, τη Róisín Murphy, τον Daniel Obasi, το t-fags και τη Δήμητρα της Λέσβου, οι εικόνες του κόσμου αποκαλύπτουν το αόρατο ρεύμα που τις διαπερνά: την πειθαρχία της τρυφερότητας.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Να γυρνάς προς το αληθινό αφού έχεις καεί από το ωραίο/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Να γυρνάς προς το αληθινό αφού έχεις καεί από το ωραίο/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Κάθε εποχή χτίζει τα φώτα της για να φωτίσει τον τρόμο της. Η Fruit Gillette τραγουδά μέσα απ’ το εργοτάξιο, η Vaginal Davis εισβάλλει στο μουσείο, ο Λάνθιμος αναζητά χαρά, ο Χόκνεϊ καπνίζει σαν να κρατά ακόμη το χρώμα του κόσμου. Ο Πάνος Μιχαήλ κοιτάζει την Ελλάδα όπως κοιτάς ένα φλας που σε τυφλώνει.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Αναγνωρίζωντας σε σένα τον ωραιότερο ευατό σου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Αναγνωρίζοντας σε σένα τον ωραιότερο εαυτό σου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Ο θάνατος του Διονύση Σαββόπουλου δεν ήταν απλώς ένα πολιτισμικό γεγονός. Ήταν η τελετή λήξης ενός αιώνα που πίστεψε πως η Ελλάδα μπορούσε να εξηγηθεί μέσα από τους μύθους της. Αυτό το πολυπόστ της ΟΑΣΗΣ χαρτογραφεί τη χώρα που επέμενε να υπάρχει μέσα του, από τις εθνικές κηδείες των ’90s μέχρι τη διάχυτη queer Ελλάδα του 2025, από τον Bowie και τη Μελίνα μέχρι τα σημερινά queer σώματα που χορεύουν μέσα σε pixels και φως. Μια αφήγηση για το πένθος, τη μνήμη και την επιμονή μιας χώρας να επιβιώνει μέσα από τη συγκίνηση.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
*Η θαυμάσια απειλή του να υπάρχεις χωρίς να απολογείσαι/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Η θαυμάσια απειλή τού να υπάρχεις χωρίς να απολογείσαι/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Η θεία Σταματίνα είπε intersex και η Ελλάδα σώπασε για ένα δευτερόλεπτο, όσο χρειάζεται για να αλλάξει εποχή. Ο Γιώργος Καπουτζίδης δεν έκανε επανάσταση, έκανε κάτι πιο σπάνιο: έμαθε σ’ ένα έθνος να μιλά με τρυφερότητα. Κι αυτό, σε μια χώρα που ακόμη συγχέει τη φωνή με τη βία, είναι σχεδόν θαύμα.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ Τι σημαίνει να γεννιέσαι ίντερσεξ;

Athens Pride 2022 / Explainer: Τι σημαίνει να γεννιέσαι ίντερσεξ;

Το γράμμα «Ι» στο αρκτικόλεξο ΛΟΑΤΚΙ+ αντιστοιχεί σε υγιή ανθρώπινα σώματα που μέχρι σήμερα συχνά παθολογικοποιούνται και υποβάλλονται σε επεμβάσεις «κανονικοποίησης» φύλου ερήμην τους. Η Intersex Greece εξηγεί τον όρο, τις δυσκολίες και τις διακρίσεις που αντιμετωπίζουν τα ίντερσεξ άτομα στην Ελλάδα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
*Από τον λαιμό ως την αυγή/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Από τον λαιμό ως την αυγή/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Σε έναν κόσμο που φοβάται τη σιωπή, η ΟΑΣΗ επιμένει να μιλά με ευαισθησία. Δέκα κείμενα–καθρέφτες, από τη Θεία Σταματίνα ως τον Sorour Darabi, για το βλέμμα που δεν ωραιοποιεί, παρατηρεί.Για την ατέλεια που γίνεται φως, και για το queer που επιβιώνει μέσα στην τρυφερότητα.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Nα μένεις μέσα στο φως/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Nα μένεις μέσα στο φως/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Το νέο πολυποστ του Πάνου Μιχαήλ παρακολουθεί το δάκρυ, την έκθεση και την επιείκεια ως μορφές αισθητικής πίστης. Από τον οίκο Dior μέχρι το Eye Filmmuseum του Άμστερνταμ, κι από τα Instagram ban του Slava Mogutin ως την επιμονή της ομορφιάς στο έργο του Παπαϊωάννου, η ΟΑΣΗ σκιαγραφεί τη νέα ηθική του φωτός: πώς η τέχνη, η μόδα και το queer βλέμμα συναντιούνται στην πιο ανθρώπινη τους στιγμή τη στιγμή που ραγίζουν.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
«Στο θέατρο ο κόσμος θέλει να βλέπει άντρες ή, καλύτερα, “άντρακλες”»

Οι Άλλοι / «Στο θέατρο θέλουν να βλέπουν άντρες ή, καλύτερα, “άντρακλες”»

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Βασίλης Βηλαράς μιλά για τη σιωπηλή βία των εφηβικών του χρόνων, την αγωνία των γκέι αντρών στη σκηνή, τη φοβική βιομηχανία του θεάτρου και την ανάγκη να μείνουμε άνθρωποι σε μια εποχή που όλα ξεχνιούνται γρήγορα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Ο ανυπεράσπιστος καημός για ένα ακόμη κράξιμο/από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Ο ανυπεράσπιστος καημός για ένα ακόμη κράξιμο/από τον Πάνο Μιχαήλ

Από τον ποταμό της Baarn μέχρι το φιλί στις «Σέρρες», κι από το βλέμμα–countdown του Ren Hang μέχρι τη φάρσα του Μίστερ Μπούτια, η ΟΑΣΗ καταγράφει τα queer ραγίσματα που δεν έγιναν ποτέ ιδιωτικά. Dickpics, cult σώματα, drag spoof βιντεάκια, καμπαρέ φωνές, τηλεοπτικά taboos· όλα στην ίδια καμπύλη: γέλιο, καύλα, πληγή, ανάσα. Το ripology του queer δεν είναι θεωρία· είναι ο ανυπεράσπιστος καημός που μας κρατάει ζωντανούς.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Κάθε τρελό παιδί/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / *Κάθε τρελό παιδί/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Η ελληνική ψυχανάλυση κρύβει ακόμα τα queer σώματα στις σκιές: από τα τηλεοπτικά δικαστήρια της Τατιάνας μέχρι τα hashtags των θεραπευτών–influencers. Σπαράγματα μνήμης, media τραύματος και επιβίωσης συνθέτουν μια ιστορία που ποτέ δεν ειπώθηκε ολόκληρη.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ