Μαρία Στούαρτ

Μαρία Στούαρτ Facebook Twitter
0

Η Μαρία Στούαρτ του Φρίντριχ Σίλερ ανεβαίνει φέτος την άνοιξη στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης με τη Στεφανία Γουλιώτη και τη Λουκία Μιχαλοπούλου στους δύο πρωταγωνιστικούς ρόλους. Το έργο σκηνοθετεί η Μαρλένε Καμίνσκι, η οποία έχει επίσης αναλάβει τη νέα θεατρική διασκευή του στα γερμανικά.

Η ελληνική μετάφραση έχει γίνει από τη Σταυρούλα Τσιάρα. Τόσο η διασκευή όσο και η μετάφραση επιχειρούν να μείνουν πιστές στo ύφος και τον ρυθμό της γλώσσας του Σίλερ, τροποποιώντας την όπου κρίνεται απαραίτητο για τη σύγχρονη κατανόηση και πρόσληψη.

Η Μαρία Στούαρτ, η καθολική Βασίλισσα της Σκωτίας, είναι ύποπτη για συνέργεια στη δολοφονία του συζύγου της. Διαφεύγει στην Αγγλία και αναζητά προστασία στη συγγενή της, Ελισάβετ Α', την προτεστάντισσα Βασίλισσα της Αγγλίας, η χώρα όμως είναι πολύ μικρή και για τις δύο ηγεμονικές προσωπικότητες.

Η Ελισάβετ επιτρέπει να φυλακιστεί η Σκωτσέζα αντίζηλός της και, μετά από χρόνια έντονων πολιτικών και θρησκευτικών αναταραχών, την καταδικάζει τελικά σε θάνατο (δια πελέκεως). Ωστόσο, ξαφνικά η Ελισάβετ διστάζει να βάλει την υπογραφή της για να εκτελεστεί η ποινή... επί τρεις ολόκληρες μέρες.

Τρεις μοιραίες μέρες κατά τις οποίες τα γεγονότα σφίγγουν σαν θηλιά τις δύο Βασίλισσες και τους άντρες που τις περιβάλλουν. Τρεις μέρες που κάνουν το αίμα να παγώνει, γεμάτες από ανατροπές, εναλλασσόμενες συμμαχίες, προδοσία και φρενίτιδα. Τρεις μέρες υπαρξιακών συγκρούσεων που κατατρύχουν το νου και την ψυχή. Τρεις μέρες, στη διάρκεια των οποίων διαφαίνεται ότι λιγότερο φοβάται η Μαρία να πεθάνει, απ' όσο η Ελισάβετ να την σκοτώσει.

Και οι δύο Βασίλισσες έχουν επίγνωση ότι ζουν σε έναν κόσμο που έχει δημιουργηθεί από άντρες για άντρες. Και οι δύο έχουν βιώσει στη ζωή τους με διαφορετικό τρόπο τι σημαίνει να είσαι αδύναμος και να έχεις δύναμη και τώρα διεκδικούν και οι δύο τα πάντα.

Ωστόσο, ο Σίλερ δεν δημιούργησε μόνο ένα πυρετώδες πολιτικό θρίλερ με τη «Μαρία Στούαρτ»· ως ποιητής και φιλόσοφος χρησιμοποιεί τις ηρωίδες του και για να δραματοποιήσει τις σκέψεις του περί ελευθερίας, δικαιοσύνης, ανθρωπιάς και περί του υψηλού.

Οι πρωταγωνίστριές του – δύο θρυλικές γυναίκες – είναι ταυτόχρονα άγουσες και αγόμενες. Γνωρίζουν ότι γράφουν ιστορία και αναγκάζονται, εν μέσω του σάλου των εξωτερικών συνθηκών και γεγονότων, να κοιτάξουν μέσα στη δίνη του εσωτερικού τους κόσμου. Στο τέλος τίθεται το ερώτημα αν η μια έχασε περισσότερα στη ζωή απ' όσα κέρδισε η άλλη στο θάνατο.

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αργύρης Ξάφης: «Η φράση “πάμε κι ό,τι γίνει” είναι ενδεικτική μιας νοοτροπίας που μας έχει γαμήσει σε αυτή τη χώρα σε κάθε επίπεδο»

Θέατρο / Αργύρης Ξάφης: «Να μου προτείνουν τι; Να αναλάβω το Εθνικό; Δεν με ενδιαφέρει»

Το «Πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» είναι από τις πιο επιτυχημένες παραστάσεις της σεζόν και με την ευκαιρία βρεθήκαμε με τον Αργύρη Ξάφη στο θέατρο Θησείο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Θέατρο / Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, μιλά για τις εργασίες μεταστέγασής του στην οικία Αλεξάνδρου Σούτσου, για την πολύτιμη αρχειακή συλλογή αλλά και για το τι αναμένεται να γίνει με τα καμαρίνια σπουδαίων ηθοποιών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Περιμένοντας τον Γκοντό του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Θέατρο / «Περιμένοντας τον Γκοντό»: Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος ανατρέπει όσα γνωρίζαμε για το αριστούργημα του Μπέκετ

Ένα ταξίδι, μια παράσταση, μια συνάντηση με τον σημαντικότερο εν ζωή Έλληνα σκηνοθέτη: από το Μιλάνο στην Αθήνα, από το Piccolo Teatro στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, το «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Θεόδωρου Τερζόπουλου προσφέρει μια ριζοσπαστική ανάγνωση του έργου του Μπέκετ.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Σαν πλοίο που ναυάγησε, σα νούφαρο που μάδησε

Κριτική Θεάτρου / Σαν πλοίο που ναυάγησε, σαν νούφαρο που μάδησε

Επιχειρώντας να αποδώσει τη «φαινομενικά ασύνδετη μορφή ενός ονείρου που υπακούει στη δική του λογική», όπως αναφέρει ο Στρίνμπεργκ στο «Ονειρόδραμα», η Γεωργία Μαυραγάνη επέλεξε να μιλήσει για το ίδιο το θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
42' με τον Βασίλη Βηλαρά

Θέατρο / Βασίλης Βηλαράς: «Το θέατρο είναι ένα ομοφοβικό και χοντροφοβικό επάγγελμα»

Στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου και στον «Καταποντισμό» ο ηθοποιός και σκηνοθέτης φέρνει στο φως μαρτυρίες από την γκέι Ελλάδα της Μεταπολίτευσης μέσα από επιστολές που στάλθηκαν στο περιοδικό ΑΜΦΙ, το πρώτο μέσο που άρθρωσε δημόσια λόγο στην Ελλάδα για την εμπειρία των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Θέατρο / Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Βασισμένος σε διηγήματα της Βίβιαν Στεργίου, μέσα από αποσπασματικές αφηγήσεις χαρακτηριστικών συμπεριφορών ντόπιων, τουριστών και expats, ο σκηνοθέτης Γιάννης Παναγόπουλος διερευνά τη μεταβατική φάση από τα ’90s μέχρι το 2020, μιλώντας για την πραγματικότητα της γενιά του -των millennials- στην παράσταση που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», μάγισσες και μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας

Θέατρο / «Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», οι μάγισσες και οι μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας σε μια παράσταση

Με έμπνευση από τη θεσσαλική λαογραφία και σε σύγχρονη σκηνική φόρμα, ο Κωνσταντίνος Ντέλλας σκηνοθετεί μια παράσταση για τις αόρατες γυναίκες της παράδοσης, αποκαλύπτοντας την κοινωνική απομόνωση, τον παραγκωνισμό τους, ακόμα και την απόκρυψη του γυναικείου σώματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Θέατρο / Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Μια ηθοποιός με λεπτές ποιότητες, εξαιρετικές συνεργασίες, επιμονή και πάθος μιλά για την επιλογή της να δώσει προτεραιότητα στην οικογένειά της σε πολλές φάσεις της καριέρας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Θέατρο / Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Ο τρόμος στο θέατρο και τον κινηματογράφο, η περίοδος γύρω από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και ο γερμανικός εξπρεσιονισμός, οι εικαστικές τέχνες, τα αμερικανικά μιούζικαλ και οι μεταμορφώσεις χωράνε στο «Lapis Lazuli» που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
M. HULOT