Ο Δημήτρης Μανιάτης γράφει κείμενα για τη Σπείρα - Σπείρα

Ο Δημήτρης Μανιάτης γράφει κείμενα για τη Σπείρα - Σπείρα Facebook Twitter
0

Ο Δημήτρης Μανιάτης γράφει κείμενα για τη Σπείρα - Σπείρα Facebook Twitter

 

Ξέρω πως εκτός από συνεργάτες είστε και στενοί φίλοι, οπότε θα ήθελα να σου ζητήσω να μου περιγράψεις με λίγα λόγια τον Σταμάτη Κραουνάκη που εσύ γνωρίζεις. 

Ο Κραουνάκης είναι νομίζω η τελευταία περίπτωση δημιουργού που ιεραρχεί στον βίο του την προφορικότητα και άρα τους θύλακες της. Άνθρωπος του καφενείου και της καφετέριας, σχεδιάζει, καπνίζει, σκαρώνει παραστάσεις εν μέσω διάδρασης, καφέδων, φίλων και μεζέδων. Μοιραία θα συναντιόμασταν αφού κι εγώ είμαι παιδί των καφενείων, των σφαιριστηρίων, της ταβέρνας και της μικρής κλίμακας των ανθρωπίνων σχέσων. Ο συνάδελφος και φίλος Παύλος Ηλ. Αγιαννίδης μου έκανε το δώρο να μου τον γνωρίσει και να απολαύσω την γενναιοδωρία, την διαχυτικότητα αλλά και το βουβό μέτρο και την πειθαρχία του όταν κάτσει να δημιουργήσει, όταν καλείται να συνεργαστεί.

Πόσο σημαντική είναι η πολύχρονη πλέον παρουσία μιας καλλιτεχνικής ομάδας όπως η  Σπείρα – Σπείρα; Ποιά είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της και γιατί κατά τη γνώμη σου έχει τόσο φανατικούς ακόλουθους;

Δεν μου έρχεται στο μυαλό άλλη κολεκτίβα με τόσο μακρύ και πυκνό βίο. Ένα μετά-φυτώριο που κατά καιρούς ανέδειξε μεγάλα ταλέντα: Ηρώ Σαϊα, Ρίτα Αντωνοπούλου, Γιώργος Νανούρης, Ευσταθία, Τζένη Μπότση κ.α. Το από το «εγώ στο εμείς» του Μακρυγιάννη νομίζω είναι το κλειδί της και βέβαια η γκάμα θεαμάτων που με κόπο και φως υπηρετεί, αυτό το μπουλούκι των φτωχών αλλά άξιων ηθοποιών-ερμηνευτών-περφόρμερς.

 

Ο Δημήτρης Μανιάτης γράφει κείμενα για τη Σπείρα - Σπείρα Facebook Twitter

Τί θα δούμε φέτος στην παράσταση “Όταν έχω εσένα”; Ο μέσος “νεοφιλελές” θα αντέξει τη θεματολογία της;

Νούμερα που γράψαμε με τον Σταμάτη και τον οξυδερκή Φώτη Μιχαλόπουλο, το κορυφαίο αριστερό τρολ του fb. Χαρακτήρες από το σήμερα, τύπους νεοελλήνων που ξέρουμε, μας θυμώνουν αλλά που τους επαναβαφτίσαμε στην πηγάδα του σουρεαλισμού και βγήκαν πιο ωραίοι. Στον δεύτερο μέρος, απλά αγαπημένα και ανέκδοτα τραγούδια του Κραουνάκη. Σημειώστε την εικαστική επένδυση του πολύπειρου και ευφάνταστου Ντίνου Πετράτου. Αν δεν έλθουν οι νεοφιλελεύθεροι φίλοι μας και προτιμήσουν τα tea party του Φίλιον, θα στενοχωρηθώ. Χωρίς αυτούς δεν θα θυμώναμε και δεν θα γράφαμε. 

Πώς αποφάσισες να εμπλακείς στη συγγραφή των κειμένων; Από πού αντλήσατε έμπνευση για τα θέματά σας; Και πώς συνδέονται με τα τραγούδια του Σταμάτη;

Πάντα λοξοκοίταγα στην συγγραφή. Το συρτάρι μου είναι γεμάτο με σχεδιάσματα. Χρόνια παλεύω την βιογραφία του Πάνου Γαβαλά, έχω στα σκαριά ένα θεατρικό με τον τίτλο Ουλετάγιε, έχω σκαρώσει στιχάκια και κάτι διηγήματα. Με παρότρυνε ο Σταμάτης για αυτό που θα δείτε. Και αυτό έγινε. Θα δείτε μια ενιαία φόρμα λόγου και τραγουδιών αφού η ζωή δεν είναι θραύσματα αλλά το άθροισμα των ενιαίων μας αφηγήσεων. Θυμός, Κρίση, Παθογένειες, Έρωτας, Νέα Φτώχεια, δεν θα μπορούσαν να μην συνδέονται με το ογκώδες έργο του Κραουνάκη που έχει κατά καιρούς καταπιαστεί με όλα.

 

Ο Δημήτρης Μανιάτης γράφει κείμενα για τη Σπείρα - Σπείρα Facebook Twitter

Είσαι από τους λίγους ανθρώπους αγαπούν, έχουν μελετήσει, στηρίζουν και προωθούν το ελληνικό τραγούδι. Πώς τα βλέπεις τα πράγματα;

Όσο υπάρχει ο ημιυπαίθριος, η λύτρωση μετά το πέμπτο Jameson στο μπαρ του Μπάτμαν, ο ήλιος, το ελληνικό καλοκαίρι δεν έχουμε να φοβόμαστε τίποτε. Το τραγούδι είναι στην πιο ενδιαφέρουσα και ρευστή συνάμα στιγμή του. Η φθίνουσα δισκογραφία απελευθέρωσε την αγωνιώδη προσπάθεια του καλλιτέχνη να επιστρέψει εκεί που ανήκε. Στο live και στον κόσμο του. Και στην χειροποίητη παραγωγή. Και σήμερα ξεπηδούν πρόσωπα που οφείλουμε να δούμε και να ακούσουμε. Ο Boy (Το «Κουστουμάκι» του είναι ο «Μπάλλος» της ψηφιακής εποχής), ο Λειβαδάς, ο Θόδωρος Οικονόμου, Οι Κόρε Ύδρο, ο Φελιζόλ, η Μαρία Κώττη από τους Χαίνηδες, η Ασπασία Στρατηγού, Η Γιώτα Γρίβα στα δημοτικά, ο Λάλεζας επίσης, η Ελεωνόρα Ζουγανέλη, αν και λίγο πιο μεγάλη η Γιώτα Νέγκα στα λαϊκά και βέβαια τα δεκάδες παιδιά που βγήκαν από τα μουσικά σχολεία, από το ΤΕΙ Άρτας, τα ωδεία ή την Εστουδιαντίνα και είναι μεγάλοι δεξιοτέχνες στα παραδοσιακά όργανα. Μια νέα πλειάδα παιδιών επίσης με μεράκι σκύβει πάνω από το μπουζούκι. Μόνον να περιμένουμε έχουμε- και τρίβω τα χέρια μου.

Πιστεύεις πως οι σταθμοί που ασχολούνται με το έντεχνο στην Ελλάδα κάνουν καλή δουλειά; Πόσο εύκολο είναι να έχεις playlists με ένα ιδιοσυγκρασιακό υλικό όπως είναι το ελληνικό τραγούδι;

Εξίσου σπουδαία με την Μουσική, θεωρώ την κριτική και την δημοσιογραφική καταγραφή. Το ένα πάντα έσπρωχνε το άλλο και όπως οι κριτικοί οφείλουν να είναι διαβασμένοι και να κοπιάσουν με τα θεωρητικά τους εργαλεία έτσι και οι μουσικοί θα έπρεπε να αποζητούν την άρτια κριτική. Λυπάμαι που τα ραδιόφωνα σήμερα έχουν παραδοθεί στο play list που θυμίζει Μνημόνιο στο Τραγούδι, στην χώρα που έχει τέτοια δεξαμενή προφορικής παράδοσης. Δυστυχώς για χρόνια το Τραγούδι έπεσε θύμα μιας παρέας παραγωγών που κατά βάσιν δεν ξέραν να ξεχωρίσουν το λαούτο από το μπουζούκι και γεμίζοντας καλλολογικά στοιχεία τα κείμενα ή την πρόζα τους, νομίζαν πως μας έπιαναν κορόιδα. Μάλλον, από ιντερνετικούς σταθμούς θα δούμε κάτι, αφού τα καλά παραδείγματα των αναλογικών συχνοτήτων είναι λίγα.

Τα πέντε τραγούδια του Σταμάτη Κραουνάκη που αγαπά ιδιαίτερα ο Δημήτρης:

 

«Το Κάστρο», γιατί κάποτε σε ένα παράξενο road trip από Επίδαυρο μέχρι την παραλία της Πλύτρας της Λακωνίας κατάλαβα τι σημαίνει το «Αγάπη μου είμαστε ένοχοι/αγάπη μου και λίγοι».

«Πώς Έφυγες», για τα πολυφωνικά που επιχειρήσαμε χιλιάδες φορές μεθυσμένοι και βέβαια για τον αναιρετικό στίχο του που ιερούργησε η Μοσχολιού.

«Του Έρωτα Μέγα Κακό» για την ύψιστη ερμηνευτική στιγμή που έφτασε η Βιτάλη πριν βυθιστεί στο σκοτάδι για πρώτη φορά.

«Λήσταρχος Νταβέλης» με την φωνή του Τσακνή, ένα μεταλαϊκό για τον θάνατο.

 «Ποιος αντέχει Απόψε Μόνος» με Μητσιά. Γιατί άντεξα, ίσως επειδή κατά βάσιν παρέμεινα μόνος.

ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΚΡΑΟΥΝΑΚΗΣ + ΣΠΕΙΡΑ ΣΠΕΙΡΑ
"Όταν έχω εσένα" Νέα μουσική Παραγωγή
Παρασκευή 25 Οκτωβρίου 2013 ανοικτή γενική δοκιμή με συμβολικό εισιτήριο
Πρεμιέρα: Σάββατο 26 Οκτωβρίου 2013. Κάθε Πέμπτη, Παρασκευή & Σάββατο, στις 21:00
Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης Πειραιώς 206, Ταύρος, Αθήνα 177 78, τηλ. 210 3418 550, φαξ. 210 3418 570 Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο : [email protected] Ιστοσελίδα: www.mcf.gr

Συντελεστές Συγγραφική Ομάδα: Δημήτρης Μανιάτης, Φώτης Μιχαλόπουλος, Σταμάτης Κραουνάκης
Σκηνοθεσία: Σταμάτης Κραουνάκης
Μουσική: Σταμάτης Κραουνάκης, Άρης Βλάχος
Κοστούμια: Έλλη Παπαγεωργακοπούλου
Φωτισμοί: Ελευθερία Ντεκώ
Χορογραφία: Τατιάνα Μύρκου
Μουσική διεύθυνση: Άρης Βλάχος
Παίζουν τραγουδούν χορεύουν και υποδέχονται στην αίθουσα: Σπείρα Σπείρα Χρήστος Γεροντίδης Μπάμπης Γούσιας Αναστασία Έδεν Τζέρομ Καλούτα Σάκης Καραθανάσης Χρήστος Μουστάκας Κώστας Μπουγιώτης Ελευθερία Σικινιώτη Γιώργος Στιβανάκης
Οι μουσικοί : Άρης Βλάχος - Πιάνο, πλήκτρα Παντελής Ντζιάλας - Κιθάρες, μπουζούκι Γιώργος Φιλίππας - Κρουστά
Θέατρο Τιμές εισιτηρίων: 15€ 12€, Κάθε Πέμπτη 10€, ομαδικό εισιτήριο (από 10 άτομα) 10€, Μαθητικό /Φοιτητικό / Νεανικό (έως 26 χρονών)/ Κάτοχοι Κάρτας Persona (φίλοι της Σπείρας)/ Κάρτας Ανεργίας (ΟΑΕΔ) & Πολυτέκνων (ΑΣΠΕ) & Ευρωπαϊκής Κάρτας Νέων/ Κάτοχοι Κάρτας Πολιτισμού/ Κάτοχοι Κάρτας Club IFA (Γαλλικού Ινστιτούτου) / Κάτοχοι Κάρτας ΙΤΙ (ΕΚΔΙΘ) /ΑμΕΑ / Άνω των 65 **********

Εισιτήρια προπωλούνται στα ταμεία του Ιδρύματος (Πειραιώς 206, Ταύρος) Δευ-Παρ 11:00 - 14:00 και τα απογεύματα μία ώρα πριν την παράσταση Αγορά με πιστωτική κάρτα: 210 3418579, Δευ-Παρ 11:00 - 14:00 και στην Ιστοσελίδα του Ιδρύματος www.mcf.gr

 

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Ερμής

Μουσική / Ermis: «Το τρέμολο του μπουζουκιού ήταν ο αγαπημένος μου ήχος από νιάνιαρο»

O περιζήτητος νέος συνθέτης που έχει συνεργαστεί με τον Good Job Nicky, τη Μαρίνα Σάττι, τη Χάρις Αλεξίου και τον Sidarta επαναπροσδιορίζει τον ήχο του μπουζουκιού και της κλασικής μουσικής με σεβασμό και τόλμη.
M. HULOT
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πολυαγαπημένη μου Βίβιαν»: Στο φως η επιστολή που έγραψε ο Μάλκολμ ΜακΛάρεν στην Βίβιαν Γουέστγουντ λίγο πριν τον θάνατό του

Μουσική / Η επιστολή μεταμέλειας του Μάλκολμ ΜακΛάρεν προς τη Βίβιαν Γουέστγουντ, λίγο πριν τον θάνατό του

Τα αποκαλυπτήρια μιας επιστολής γεμάτης μετάνοια αλλά και πικρία, την οποία έγραψε –αλλά δεν έστειλε ποτέ– ο διαβόητος μάνατζερ των Sex Pistols προς την πρώην σύντροφο και συνοδοιπόρο του.
THE LIFO TEAM
APON: «Δεν είναι θέμα συγκυριών, είναι θέμα αξίας το αν θα ξεχωρίσεις μέσα στο χάος της σημερινής μουσικής»

Μουσική / APON: «Όταν πήγα να δειγματίσω τα πρώτα μου τραγούδια, γελάγανε»

Η πρωτοφανής επιτυχία ενός νεαρού τραγουδοποιού που με το πρώτο άλμπουμ του προκαλεί πανδαιμόνιο στο ραδιόφωνο και στις μουσικές πλατφόρμες, ενώνοντας μουσικά ένα ετερόκλητο κοινό κάθε ηλικίας.
M. HULOT
H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Μουσική / H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Κάθε σετ του είναι μια κατάδυση, μια αργή πτώση σε υποσυνείδητα μοτίβα, σε αχαρτογράφητους ήχους, σε σκοτεινούς διαδρόμους που παραπέμπουν περισσότερο σε τελετουργία παρά σε πάρτι. Ένας από τους σημαντικότερους DJ's της εποχής μας έρχεται στην Αθήνα για ένα βράδι.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ