ΑΝΤΙΟ ΔΙΟΝΥΣΗ

Ένα πικρό αντίο στη γενιά του λαϊφστάιλ Facebook Twitter
Nan Goldin, Suzanne in the Green Bathroom

Ένα πικρό αντίο στη γενιά του λαϊφστάιλ

0

Υπήρξαμε για λίγο βασιλιάδες του κόσμου. Νέοι, ωραίοι, έξυπνοι και ταλαντούχοι.  Αφήναμε πίσω μας μία δικτατορία που μας απαγόρευε να έχουμε μακριά μαλλιά, να φοράμε μίνι φούστες, να ακούμε, να βλέπουμε και να διαβάζουμε ό,τι μας άρεσε, και ξεκινούσαμε ένα ταξίδι μαγικότερο κι από αυτό του Νιλς Χόλγκερσεν. 

Ήμασταν μία παρέα που χώραγε τους πάντες. Από τον πατατέμπορα της λαχαναγοράς μέχρι τον χίπστερ ηθοποιό που είχε περάσει το προηγούμενο βράδυ στο Studio 54 της Νέας Υόρκης. Γεμίσαμε τους κινηματογράφους τέχνης, αδειάσαμε τα ράφια των εναλλακτικών βιβλιοπωλείων, δώσαμε ζωή σε πλατείες. Οργανώσαμε πάρτι και μεταμεσονύκτιες προβολές.  Στήσαμε περιοδικά, παραστάσεις, φεστιβάλ. Χωρίς σπόνσορες και χορηγούς, με μόνο όπλο τη φαντασία μας  που έτρεχε με την ταχύτητα του φωτός. Στα τραπέζια των μπαρ και των καφενείων στήναμε ομάδες και μοιραζόμασταν όνειρα και φόβους. Η δημιουργία ήταν αυτό που ανέβαζε την αδρεναλίνη μας, και οι περισσότερες ιδέες μας αποκτούσαν εύκολα στερεά μορφή. Γυρίσαμε ταινίες με τους φίλους μας, κάναμε μόνοι μας τη μουσική μας δίσκους, τα γραπτά και τις ζωγραφιές μας βιβλία και περιοδικά.

Καθυστερήσαμε όσο μπορούσαμε την ένταξη μας στην «παραγωγή». Με ατέρμονες σπουδές και αντίστοιχα ταξίδια. Με ένα σακίδιο στην πλάτη επιβιβαζόμαστε στο interail, στο πλοίο της άγονης γραμμής, χωρίς προορισμό. Πέφταμε για ύπνο με το sleeping bag κάτω από κάποιο δέντρο σε μία απίστευτη παραλία στη μέση του πουθενά και ,όταν ξυπνάγαμε το πρωί, βρίσκαμε δίπλα μας ένα ποτήρι γάλα και λίγες ντομάτες που είχε αφήσει η γριούλα που έβοσκε τα πρόβατα λίγο παραπέρα. Χωρίς δραχμή στην τσέπη, γράψαμε άπειρα μίλια στο κοντέρ, γευτήκαμε τη ζωή μαγευτικών πόλεων, βρίσκοντας καταφύγιο το βράδυ σε κάποιο φιλικό φοιτητικό δωμάτιο ή youth hostel.
 

Γεμίσαμε τους κινηματογράφους τέχνης, αδειάσαμε τα ράφια των εναλλακτικών βιβλιοπωλείων, δώσαμε ζωή σε πλατείες. Οργανώσαμε πάρτι και μεταμεσονύκτιες προβολές. Στήσαμε περιοδικά, παραστάσεις, φεστιβάλ. Χωρίς σπόνσορες και χορηγούς, με μόνο όπλο τη φαντασία μας που έτρεχε με την ταχύτητα του φωτός. Στα τραπέζια των μπαρ και των καφενείων στήναμε ομάδες και μοιραζόμασταν όνειρα και φόβους.

 

Βουλιάξαμε στον κόσμο των βιβλίων και της γνώσης. Συνδυάσαμε τις σπουδές της Ιατρικής με τη Σκηνοθεσία, τα Οικονομικά με την Ηθοποιία, τη Γεωπονική με τη Μουσική.  Ακροβατήσαμε πάνω στα τεντωμένα σκοινιά του νου και καταλήξαμε σε διδακτορικά με θέμα το Λευκό στην Τέχνη. Ο στόχος μας ήταν να βρούμε τους εαυτούς μας, να μαζέψουμε εμπειρίες, να ομορφύνουμε τον κόσμο γύρω μας.

 

Όχι ότι ζούσαμε μια άνετη ζωή. Κάναμε δουλειές του ποδαριού για να τα βγάζουμε πέρα και «χορταίναμε» με την ελπίδα. Στη διαδρομή πολλοί χάθηκαν από τα ναρκωτικά, που ξεκίνησαν σαν ένα παιχνίδι αυτογνωσίας και κατέληξαν ένα κύμα που σάρωσε ευαισθησίες και ανθρώπους. Κάποιους μας τους πήραν τα μηχανάκια και ο καρκίνος. Ήμασταν η πρώτη νέα γενιά μετά από αυτήν της κατοχής που συναντήθηκε τόσες φορές σε νεκροταφεία.

 

Ήμασταν όμως ευτυχείς. Ρεαλιστές που ζητούσαν το αδύνατο και πίστευαν ότι μπορούσαν να το πετύχουν. Παιδιά του Μάη του ’68 που πίστευαν ότι τα λιβάδια με τις φράουλες είναι παντοτινά.

 

Κι ύστερα, ξαφνικά, στις 18, αποκτήσαμε σοσιαλισμό. Και εμείς γίναμε ανάρπαστοι. Οι ιδέες μας ήταν το καλύτερο περιτύλιγμα για τα lifestyle προιόντα τους. ‘Oσοι  γράφαμε, φωτογραφίζαμε, ζωγραφίζαμε, βρήκαμε καλοπληρωμένες δουλειές σε περιοδικά και διαφημιστικές εταιρείες. Δήμοι, ημικρατικοί φορείς, μη κυβερνητικές οργανώσεις, γραμματείς και φαρισαίοι, μαζέψανε τους σκηνοθέτες, τους μουσικούς, τους ηθοποιούς, τους εικαστικούς. Κάθε κρανίου τόπος απέκτησε το πολιτιστικό του τμήμα. Και εμείς πανευτυχείς, που κάναμε το κέφι μας, και πληρωνόμασταν κι από πάνω. Απολαμβάναμε πλήρη ελευθερία κινήσεων και η κοινωνία μας αντιμετώπιζε πια σαν celebrities και όχι σαν rebels without a cause.

 

Τα πρώτα σύννεφα δεν άργησαν να φανούν. Η τάδε μάρκα τσιγάρων ή προφυλακτικού έπρεπε να «ενταχθεί  λειτουργικά μέσα στο έργο μας».  Το έργο έπρεπε να προσαρμοστεί στα «τοπικά ήθη και έθιμα». Συμβιβασμός και ίντριγκες, λέξεις που γράφονταν για πρώτη φορά στο λεξιλόγιο μας. Άρχισαν οι πρώτες αποχωρήσεις. Επιφανή μυαλά βρήκαν δουλειές στο περιθώριο της κοινωνίας, ίσα να βγάζουν τα προς το ζην και να χαίρονται ένα βιβλίο, μία ταβέρνα, ένα ταξίδι μια στο τόσο.

 

Σιγά-σιγά, η πραγματικότητα αποκαλύφτηκε. Ήμασταν τα τραπουλόχαρτα, τα καρέ και τα φλος ρουαγιάλ, σε μία παρτίδα που παίζονταν τα λεφτά της Ευρωπαικής  Ένωσης. Διάφοροι καρεκλοκένταυροι έχτιζαν παλάτια με πισίνες και μοίραζαν σε μας τα ψίχουλα.  Ανάμεσα τους και πολλοί φίλοι μας, με τους οποίους είχαμε σηκώσει μαζί πανό σε κάποια διαδήλωση ή είχαμε αδειάσει ποτά και γεμίσει τασάκια κάνοντας κοινά όνειρα. Άνθρωποι που πληρώνονταν από το κράτος για να κάνουν «αριστερή» πολιτική. Οι πιο «προχώ» αριστεροί της γενιάς μας στελέχωσαν υπουργεία, κρατικούς φορείς  και έγιναν σύμβουλοι της κυβέρνησης. Όμορφα  μυαλά βυθίστηκαν στο βούρκο της ελληνικής τηλεόρασης. Άλλοι κατέθεσαν  τις ψυχές τους στο χρηματιστήριο της αρπαχτής και της λαμογιάς. Όλοι μαζί άντλησαν και τις τελευταίες σταγόνες νερού.

 

Και το πηγάδι στέρεψε. Rien ne va plus. Ταπί και ψύχραιμοι. Όλοι αυτοί που έπαιξαν το παιχνίδι, δεν έχουν πρόβλημα, θα συνεχίσουν  να επιβιώνουν, αφού το παιχνίδι συνεχίζεται, απλά οι λέσχες έγιναν prive. Με τους υπόλοιπους τι γίνεται που έχουν κλειστεί στα σπίτια τους και επικοινωνούνε μόνο μέσω facebook και twitter. Σαν τον Bruce Willis στο Surrogates, γερασμένοι και ξαπλωμένοι σε ένα κρεβάτι, έχουν αμολήσει στους δρόμους του διαδικτύου μία νεανική ρομποτική εκδοχή του εαυτού τους.  

 

Όσοι στο κρίσιμο σταυροδρόμι της ζωής, δεν διάλεξαν το δρόμο του δημοσιουπαλληλισμού, αυτοί τη στιγμή είναι άνεργοι. Όσοι δεν είχαν στόχο να κάνουν περιουσίες, αλλά να ζήσουν μία όμορφη, μετρημένη ζωή, στα πλαίσια της καταραμένης κομμουνιστικο-χριστιανικής ηθικής που μας μεταδώσανε οι γονείς μας, δεν έχουν σήμερα κομπόδεμα για να πληρώσουν χαράτσια ή να βοηθήσουν τα παιδιά τους να βρουν το δρόμο τους. Ένα πιάτο φαί θα βρεθεί, η απελπισία όμως πως γιατρεύεται;  Γίνονται άπειρες τσάμπα παραστάσεις και εκδηλώσεις σε ολόκληρη την πόλη και δεν πατάει κανείς. Όπως λέει και η ποιήτρια, χτίσανε γύρω από τους εαυτούς τους ένα φράκτη από συρματόπλεγμα και εξέταση που κανείς δεν μπορεί να τον σπάσει με κατάρα, γροθιά, απειλή ή έστω αγάπη.

 

Δεν περίμενα ποτέ η πολιτεία ή τα media να σκύψουν πάνω σε αυτούς τους ανθρώπους. Άλλωστε οι ίδιοι δεν επεδίωξαν ποτέ την ανταμοιβή. Οργίζομαι όμως να τους βλέπω να παρουσιάζονται από τα media ως γραφικότητες της σύγχρονης εποχής. Και δεν τσαντίζομαι τόσο με αυτούς που κάνουν τα θέματα, όσο με τους ίδιους τους φίλους μου που επιτρέπουν στους εαυτούς τους να φωτογραφίζονται με τις παντόφλες σε σκηνικά παρακμής. 

Οπτική Γωνία
0

ΑΝΤΙΟ ΔΙΟΝΥΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης»
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Οπτική Γωνία / Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Το κόστος ζωής, η ανισότητα, η διαφθορά, ο νεποτισμός, η βιαιότητα των δυνάμεων καταστολής: αυτά είναι τα ζητήματα που απασχολούν τα κινήματα της Γενιάς Ζ και όχι τόσο τα memes ή τα καρτούν.
THE LIFO TEAM
Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Οπτική Γωνία / Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Δεν μιλάμε πια για ειδικούς αναλυτές θεμάτων ασφάλειας, αλλά για έναν νέο τύπο τηλεοπτικού ιεροκήρυκα: ο αστυνομικός που εξηγεί, καθοδηγεί και κρίνει τα πάντα «με τάξη και ασφάλεια».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει από πουθενά, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

Αθλητισμός / Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

H ανερχόμενη αθλήτρια του ελληνικού στίβου έχει μάθει να μην αφήνει το παρελθόν να την κρατά πίσω, τροφοδοτείται από το συναίσθημα, έχει στόχο τους Ολυμπιακούς και ζωγραφίζει παντού, ακόμα και στο δέρμα της.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Ρεπορτάζ / Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Δύο χρόνια μετά τον θάνατο της αγαπητής ηθοποιού, η υπόθεση βρίσκεται στο Τμήμα Ανθρωποκτονιών και ερευνάται εκ νέου. Κοντινοί της άνθρωποι ισχυρίζονται ότι «δεν ήταν ατύχημα, αλλά εγκληματική ενέργεια».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ