Τυχερός και loser: Πίσω από τον μύθο της περιουσίας του Ντόναλντ Τραμπ

Τυχερός και loser: Πίσω από τον μύθο της περιουσίας του Ντόναλντ Τραμπ Facebook Twitter
Ο Ντόναλντ Τραμπ το 1987 στο ελικόπτερό του, πηγαίνοντας από τη Νέα Υόρκη στο Ατλάντικ Σίτι. Φωτ.: Joe McNally/Getty Images/Ideal Image
0

ΑΛΛΗ ΜΙΑ ΜΕΡΑ, άλλο ένα κατηγορητήριο. Εν προκειμένω όμως, οι κατηγορίες εναντίον του Ντόναλντ Τραμπ δεν αφορούν την καταβολή χρημάτων για να αποσιωπηθεί μια πορνοστάρ ή τη συνωμοσία για την υπονόμευση των εκλογών του 2020. Εμφανίζονται σε ένα νέο βιβλίο το οποίο χτυπά κατευθείαν στην καρδιά του τραμπικού μύθου: την αντίληψη δηλαδή ότι είναι ένας αυτοδημιούργητος δισεκατομμυριούχος που ενσαρκώνει το αμερικανικό όνειρο.

Το βιβλίο Lucky Loser, μια εξαντλητική μελέτη του επιχειρηματικού του ιστορικού, υποδηλώνει ακριβώς το αντίθετο. Ο Τραμπ χρωστούσε τα πάντα στον πατέρα του τον Φρεντ, ιδιοκτήτη μιας από τις πιο μεγάλες κατασκευαστικές της χώρας, ο οποίος έκανε την περιουσία του στην οικοδομική έκρηξη μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Με μερικές εξαιρέσεις, τα deals και οι επιχειρηματικές μανούβρες του ίδιου του Ντόναλντ Τραμπ στις ενασχολήσεις του με τα καζίνο και τα ακίνητα κυμαίνονταν πάντα μεταξύ αδιάφορων και καταστροφικών.

Ο Τραμπ βρισκόταν σε αδιέξοδο όταν έκανε το τηλεοπτικό ντεμπούτο του ως ο βαρύς και φαφλατάς οικοδεσπότης του ριάλιτι The Apprentice – μια μονομαχία εταιρικής διαχείρισης που γυρίστηκε μέσα στον χρυσοποίκιλτο πύργο του στην Πέμπτη Λεωφόρο. Τα νούμερα τηλεθέασης της εκπομπής εκτοξεύτηκαν στα ύψη, παρέχοντας στον Τραμπ μια οικονομική σανίδα σωτηρίας και μια πλατφόρμα για την επιτυχημένη εκστρατεία του για τον Λευκό Οίκο το 2016.

Το Lucky Loser δείχνει επίσης πώς η ευπιστία των μέσων ενημέρωσης τροφοδότησε την άνοδο του Τραμπ. Ξανά και ξανά, οι δημοσιογράφοι κατάπιαν τους ισχυρισμούς του για τεράστιο πλούτο. Οι τράπεζες της Νέας Υόρκης υπήρξαν εξίσου εύπιστες, δανείζοντάς του ελεύθερα με μοναδικό εχέγγυο τις προσωπικές εγγυήσεις του ίδιου του Τραμπ.

Ψάχνοντας σε βουνά φορολογικών αρχείων, οι δημοσιογράφοι των New York Times Russ Buettner και Susanne Craig που υπογράφουν το Lucky Loser ανακάλυψαν ότι ο Τραμπ πλήρωσε 750 δολάρια φόρο εισοδήματος το 2017, τη χρονιά που έγινε πρόεδρος. Το 2008 δεν πλήρωσε κανέναν ομοσπονδιακό φόρο εισοδήματος κατά τη διάρκεια ενός έτους κατά το οποίο εισέπραξε 14,8 εκατ. δολάρια από το The Apprentice και 18,5 εκατ. δολάρια από διαφημίσεις και συμφωνίες αδειοδότησης. Στην πραγματικότητα, ο Τραμπ δεν πλήρωσε καθόλου φόρο εισοδήματος στα 11 από τα 18 έτη που εξέτασαν.

Οι προηγούμενες τους αναζητήσεις στον βίο και την πολιτεία του Τραμπ χάρισαν στους συγγραφείς του βιβλίου ένα βραβείο Πούλιτζερ, αλλά ο αντίκτυπος των αποκαλύψεών τους στην περιουσία του Τραμπ είναι μηδαμινός. Ο ίδιος εξακολουθούσε να αρνείται να παραδώσει τις φορολογικές του δηλώσεις έως ότου τον διέταξε να το πράξει το Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ το 2021.

Το Lucky Loser
Το εξώφυλλο του βιβλίου Lucky Loser

Στο εναρκτήριο κεφάλαιο του βιβλίου τους, οι δύο δημοσιογράφοι αποδίδουν την κυριαρχία του Τραμπ στη λαϊκή φαντασία, στο δέος των Αμερικανών για τις διασημότητες, «στην τάση μας να συγχέουμε τα χαρακτηριστικά του πλούτου με την τεχνογνωσία και την ικανότητα, στην προθυμία μας να πιστέψουμε ότι οι άνθρωποι με κατοχυρωμένο στάτους δεν θα μας πουν ψέματα., στην αδυναμία μας να διακρίνουμε τους καρπούς της σκληρής δουλειάς από εκείνους της καθαρής τύχης».

Ένα πιο δυσάρεστο συμπέρασμα είναι ότι το φορολογικό σύστημα των ΗΠΑ είναι στημένο υπέρ των προνομιούχων insiders όπως ο Τραμπ. Oι συγγραφείς του βιβλίου δείχνουν πώς ο Φρεντ Τραμπ επωφελήθηκε από τους ευνοϊκούς όρους των ενυπόθηκων δανείων που παρείχε η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Στέγασης της εποχής του New Deal στους εργολάβους. Παρουσιάζουν επίσης τις φορολογικές απαλλαγές που επέτρεψαν στον Φρεντ να διοχετεύσει εκατομμύρια στον πρίγκιπα γιο του. Ο Τραμπ ο νεότερος απεδείχθη εξίσου επιδέξιος με τον πατέρα στον τρόπο με τον οποίον «παίζει» με το σύστημα.

Το Lucky Loser δείχνει επίσης πώς η ευπιστία των μέσων ενημέρωσης τροφοδότησε την άνοδο του Τραμπ. Ξανά και ξανά, οι δημοσιογράφοι κατάπιαν τους ισχυρισμούς του για τεράστιο πλούτο. Οι τράπεζες της Νέας Υόρκης υπήρξαν εξίσου εύπιστες, δανείζοντάς του ελεύθερα με μοναδικό εχέγγυο τις προσωπικές εγγυήσεις του ίδιου του Τραμπ. Η Γουόλ Στριτ έβαλε μυαλό μόνο όταν η αυτοκρατορία των καζίνο του Τραμπ κατέρρευσε στα μέσα της δεκαετίας του 1990, αναγκάζοντας τον να προβεί σε μαζική πώληση περιουσιακών στοιχείων. Ωστόσο, ο Τραμπ γλίτωσε την προσωπική πτώχευση, επιτρέποντάς του να επιστρέψει ως αστέρας ενός τηλεοπτικού ριάλιτι.

Σε αντίθεση με τα φανταχτερά καζίνο του Τραμπ στο Ατλάντικ Σίτι, το «The Apprentice» αποτέλεσε μια αξιόπιστη πηγή χρημάτων, χάρη στην τοποθέτηση προϊόντων: Burger King, Domino's, General Motors, Unilever – αυτές είναι κάποιες από τις κορυφαίες εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων που εμφανίστηκαν στην εκπομπή. Κάποια στιγμή, ο Τραμπ κέρδιζε 1 εκατ. δολάρια ανά επεισόδιο από συμφωνίες αδειοδότησης και χορηγίας. Στην εκπομπή, ο «μαθητευόμενος» νικητής λάμβανε 250.000 δολάρια και έναν χρόνο απασχόλησης στον οργανισμό του Τραμπ. Για μια ακόμη φορά όμως, όπως δείχνουν οι συγγραφείς του βιβλίου, η εικόνα της επιτυχίας ήταν μια ψευδαίσθηση. Η πραγματικότητα ήταν μια εντελώς στρεβλή και προσχεδιασμένη διαδικασία επιλογής και ένας ιδιότροπος και εκφοβιστικός οικοδεσπότης.

Όπως παραδέχτηκε ο Jeff Zucker, το αφεντικό του τμήματος ειδήσεων και ψυχαγωγίας του δικτύου NBC: «Κάναμε κάστινγκ για ηθοποιό. Ο Τραμπ θα έπαιζε έναν ρόλο. Το ξέραμε αυτό. Η εκπομπή μπορεί να ονομάζεται "ριάλιτι", αλλά δεν είναι ποτέ πραγματικό, per se». Μέχρι που το ριάλιτι έγινε πραγματικότητα. Ο Ντόναλντ Τραμπ έγινε ο 45ος πρόεδρος των ΗΠΑ και τώρα είναι ξανά υποψήφιος για τον Λευκό Οίκο. Και αν καταφέρει να φτάσει ξανά στην κορυφή, κάποιος θα πρέπει να γράψει ένα άλλο βιβλίο για τους υποκινητές που τον βοήθησαν στη νέα ανέλιξή του, τους ανθρώπους που επέλεξαν να αγνοήσουν τα ψέματά του αλλά και τις ευθύνες ενός συστήματος που του επέτρεψε να ζήσει μια ζωή χαρισάμενη.

Με στοιχεία από The Financial Times

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπεν Γουίλσον: «Η χαοτική εικόνα της Αθήνας είναι το μυστικό της αντοχής και της επιτυχίας της»

Βιβλίο / Μπεν Γουίλσον: «Η χαοτική εικόνα της Αθήνας είναι το μυστικό της αντοχής της»

Από τη Βαβυλώνα ως την Αθήνα, ο διάσημος ιστορικός και συγγραφέας βλέπει τις πόλεις ως ζωντανούς οργανισμούς, όπου η ιστορία γράφεται από τους ανθρώπους και όχι από τα κτίρια – με δημόσιες διεκδικήσεις και αντιστάσεις στο gentrification.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
10 βιβλία που διαπνέονται από 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Βιβλίο / 10 βιβλία για 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Δεν είναι λίγα τα βιβλία που ξεδίπλωσαν και ενίοτε αποθέωσαν κρυφές ή φανερές μεριές της Ελλάδας και κατέληξαν να γίνουν συνώνυμα συγκεκριμένων τόπων. Από τις ονειρικές, σχεδόν ψυχεδελικές Σπέτσες στον Μάγο του Φόουλς μέχρι τη Μάνη του Φέρμορ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ / Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

Ο Αυτοκράτορας της Χαράς είναι ένα λογοτεχνικό επίτευγμα. Ένα μεγάλο μυθιστόρημα με ιστορίες απλών ανθρώπων που τις σχέσεις τους ορίζουν η καλοσύνη και η αλληλεγγύη. Με αφορμή την κυκλοφορία του, ένας από τους πιο ταλαντούχους συγγραφείς της γενιάς του μιλάει για τη λογοτεχνία, τους ήρωές του, την queer ταυτότητα και την κατάσταση όπως διαμορφώνεται στην Αμερική του Τραμπ σε μια συνέντευξη-ποταμό.
M. HULOT
Η Λυδία Κονιόρδου διαβάζει τον μονόλογο της Λούλας Αναγνωστάκη «Ο oυρανός κατακόκκινος»

Lifo Videos / «Ιδού εγώ»: Η Λυδία Κονιόρδου ερμηνεύει το «Ουρανός Κατακόκκινος» της Λούλας Αναγνωστάκη στο LIFO.gr

O απολογισμός ζωής μιας γυναίκας που βλέπει γύρω της τον κόσμο να διαλύεται, η προσωπική εμπλοκή στη συλλογική μνήμη, μια ποιητική εκδοχή της δυστυχίας που γεννά η σύγχρονη πραγματικότητα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Βιβλίο / Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Με ένα πλούσιο πρόγραμμα με καλεσμένους από 16 χώρες και τιμώμενο πρόσωπο τον ποιητή Τίτο Πατρίκιο, το φετινό φεστιβάλ σημείωσε τη μεγαλύτερη προσέλευση στην ιστορία του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

The Review / Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου, με αφορμή τη νέα έκδοση του έργου του Ζαν Ζενέ, εξετάζουν τους λόγους που μπορεί να μας αφορά ακόμα και σήμερα το θρυλικό βιβλίο του 1945. ― ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΤΟΛΜΗΡΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 βιβλία που ξεχωρίσαμε για αυτό το καλοκαίρι

Βιβλίο / 100 βιβλία να διαβάσεις κάτω από ένα αρμυρίκι ή στην πόλη με το κλιματιστικό στο φούλ

Κλασική λογοτεχνία, σύγχρονοι συγγραφείς, δοκίμια, ιστορία, αυτοβελτίωση, βιβλία για το «μικρό» να μην είναι όλη την ώρα στο iPad. Kάτι για όλους για να περάσει όμορφα, ήσυχα και ποιοτικά το καλοκαίρι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Βιβλίο / Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Η Γαλλίδα κριτικός λογοτεχνίας της «Monde», Φλοράνς Νουαβίλ, στο «Μίλαν Κούντερα: Γράψιμο... Τι ιδέα κι αυτή!», αποκαλύπτει καίριες στιγμές και συγγραφικές αλήθειες του καλού της φίλου, αναιρώντας όλες τις κατηγορίες που συνδέονταν με το όνομά του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάουλο Σκoτ

Βιβλίο / Πάουλο Σκoτ: «Στη Βραζιλία ο ρατσισμός είναι παντού, στη λογοτεχνία, στους στίχους της σάμπα»

Πότε ρεαλιστικό, πότε στρατευμένο, πότε αστυνομικής υφής, πότε μια τρελή και ξεκαρδιστική σάτιρα. Οι «Φαινότυποι» του Πάουλο Σκοτ είναι ένα αξιοσημείωτο βιβλίο. Μιλήσαμε με τον Βραζιλιάνο συγγραφέα για τη λογοτεχνία, την κατάσταση στη Βραζιλία και την αξία των λογοτεχνικών βραβείων.
ΒΕΝΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κώστας Σπαθαράκης, εκδότης.

Κώστας Σπαθαράκης / Κώστας Σπαθαράκης: «Δεν έχουμε αφηγήσεις για τις ερωτικές μας σχέσεις, για τα νιάτα μας»

Για τον άνθρωπο πίσω από τις εκδόσεις αντίποδες, το μεγαλύτερο όφελος ήταν ότι, ενώ του άρεσε να είναι χωμένος μέσα στα βιβλία – μια μοναχική και ίσως ναρκισσιστική συνήθεια –, στην πορεία έμαθε να τη μετατρέπει σε εργαλείο κοινωνικότητας και επαφής με τους γύρω του.
M. HULOT
Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού

Βιβλίο / Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: «Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού»

Ο πολυβραβευμένος Κολομβιανός συγγραφέας μιλά στη LiFO για τη βία που στοιχειώνει τη χώρα του, τη δύναμη της λογοτεχνίας να ανασύρει όσα κρύβει η Ιστορία, αλλά και για την αρχαιοελληνική φιλοσοφία ως σταθερή επιρροή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
H Gen Z όχι μόνο διαβάζει αλλά συγχρόνως αλλάζει και την ίδια την έννοια της ανάγνωσης

Βιβλίο / Η Gen Z δεν διαβάζει απλώς· επαναπροσδιορίζει την ανάγνωση

Οι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς λατρεύουν την απόδραση, παίρνουν την λεγόμενη fan fiction τόσο σοβαρά όσο και τη λίστα Booker, αναβιώνουν κλασικά βιβλία από την Τζέιν Όστεν έως τον Ντοστογιέφσκι και μοιράζονται ιστορίες στις δικές τους κοινότητες.
THE LIFO TEAM