Τυχερός και loser: Πίσω από τον μύθο της περιουσίας του Ντόναλντ Τραμπ

Τυχερός και loser: Πίσω από τον μύθο της περιουσίας του Ντόναλντ Τραμπ Facebook Twitter
Ο Ντόναλντ Τραμπ το 1987 στο ελικόπτερό του, πηγαίνοντας από τη Νέα Υόρκη στο Ατλάντικ Σίτι. Φωτ.: Joe McNally/Getty Images/Ideal Image
0

ΑΛΛΗ ΜΙΑ ΜΕΡΑ, άλλο ένα κατηγορητήριο. Εν προκειμένω όμως, οι κατηγορίες εναντίον του Ντόναλντ Τραμπ δεν αφορούν την καταβολή χρημάτων για να αποσιωπηθεί μια πορνοστάρ ή τη συνωμοσία για την υπονόμευση των εκλογών του 2020. Εμφανίζονται σε ένα νέο βιβλίο το οποίο χτυπά κατευθείαν στην καρδιά του τραμπικού μύθου: την αντίληψη δηλαδή ότι είναι ένας αυτοδημιούργητος δισεκατομμυριούχος που ενσαρκώνει το αμερικανικό όνειρο.

Το βιβλίο Lucky Loser, μια εξαντλητική μελέτη του επιχειρηματικού του ιστορικού, υποδηλώνει ακριβώς το αντίθετο. Ο Τραμπ χρωστούσε τα πάντα στον πατέρα του τον Φρεντ, ιδιοκτήτη μιας από τις πιο μεγάλες κατασκευαστικές της χώρας, ο οποίος έκανε την περιουσία του στην οικοδομική έκρηξη μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Με μερικές εξαιρέσεις, τα deals και οι επιχειρηματικές μανούβρες του ίδιου του Ντόναλντ Τραμπ στις ενασχολήσεις του με τα καζίνο και τα ακίνητα κυμαίνονταν πάντα μεταξύ αδιάφορων και καταστροφικών.

Ο Τραμπ βρισκόταν σε αδιέξοδο όταν έκανε το τηλεοπτικό ντεμπούτο του ως ο βαρύς και φαφλατάς οικοδεσπότης του ριάλιτι The Apprentice – μια μονομαχία εταιρικής διαχείρισης που γυρίστηκε μέσα στον χρυσοποίκιλτο πύργο του στην Πέμπτη Λεωφόρο. Τα νούμερα τηλεθέασης της εκπομπής εκτοξεύτηκαν στα ύψη, παρέχοντας στον Τραμπ μια οικονομική σανίδα σωτηρίας και μια πλατφόρμα για την επιτυχημένη εκστρατεία του για τον Λευκό Οίκο το 2016.

Το Lucky Loser δείχνει επίσης πώς η ευπιστία των μέσων ενημέρωσης τροφοδότησε την άνοδο του Τραμπ. Ξανά και ξανά, οι δημοσιογράφοι κατάπιαν τους ισχυρισμούς του για τεράστιο πλούτο. Οι τράπεζες της Νέας Υόρκης υπήρξαν εξίσου εύπιστες, δανείζοντάς του ελεύθερα με μοναδικό εχέγγυο τις προσωπικές εγγυήσεις του ίδιου του Τραμπ.

Ψάχνοντας σε βουνά φορολογικών αρχείων, οι δημοσιογράφοι των New York Times Russ Buettner και Susanne Craig που υπογράφουν το Lucky Loser ανακάλυψαν ότι ο Τραμπ πλήρωσε 750 δολάρια φόρο εισοδήματος το 2017, τη χρονιά που έγινε πρόεδρος. Το 2008 δεν πλήρωσε κανέναν ομοσπονδιακό φόρο εισοδήματος κατά τη διάρκεια ενός έτους κατά το οποίο εισέπραξε 14,8 εκατ. δολάρια από το The Apprentice και 18,5 εκατ. δολάρια από διαφημίσεις και συμφωνίες αδειοδότησης. Στην πραγματικότητα, ο Τραμπ δεν πλήρωσε καθόλου φόρο εισοδήματος στα 11 από τα 18 έτη που εξέτασαν.

Οι προηγούμενες τους αναζητήσεις στον βίο και την πολιτεία του Τραμπ χάρισαν στους συγγραφείς του βιβλίου ένα βραβείο Πούλιτζερ, αλλά ο αντίκτυπος των αποκαλύψεών τους στην περιουσία του Τραμπ είναι μηδαμινός. Ο ίδιος εξακολουθούσε να αρνείται να παραδώσει τις φορολογικές του δηλώσεις έως ότου τον διέταξε να το πράξει το Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ το 2021.

Το Lucky Loser
Το εξώφυλλο του βιβλίου Lucky Loser

Στο εναρκτήριο κεφάλαιο του βιβλίου τους, οι δύο δημοσιογράφοι αποδίδουν την κυριαρχία του Τραμπ στη λαϊκή φαντασία, στο δέος των Αμερικανών για τις διασημότητες, «στην τάση μας να συγχέουμε τα χαρακτηριστικά του πλούτου με την τεχνογνωσία και την ικανότητα, στην προθυμία μας να πιστέψουμε ότι οι άνθρωποι με κατοχυρωμένο στάτους δεν θα μας πουν ψέματα., στην αδυναμία μας να διακρίνουμε τους καρπούς της σκληρής δουλειάς από εκείνους της καθαρής τύχης».

Ένα πιο δυσάρεστο συμπέρασμα είναι ότι το φορολογικό σύστημα των ΗΠΑ είναι στημένο υπέρ των προνομιούχων insiders όπως ο Τραμπ. Oι συγγραφείς του βιβλίου δείχνουν πώς ο Φρεντ Τραμπ επωφελήθηκε από τους ευνοϊκούς όρους των ενυπόθηκων δανείων που παρείχε η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Στέγασης της εποχής του New Deal στους εργολάβους. Παρουσιάζουν επίσης τις φορολογικές απαλλαγές που επέτρεψαν στον Φρεντ να διοχετεύσει εκατομμύρια στον πρίγκιπα γιο του. Ο Τραμπ ο νεότερος απεδείχθη εξίσου επιδέξιος με τον πατέρα στον τρόπο με τον οποίον «παίζει» με το σύστημα.

Το Lucky Loser δείχνει επίσης πώς η ευπιστία των μέσων ενημέρωσης τροφοδότησε την άνοδο του Τραμπ. Ξανά και ξανά, οι δημοσιογράφοι κατάπιαν τους ισχυρισμούς του για τεράστιο πλούτο. Οι τράπεζες της Νέας Υόρκης υπήρξαν εξίσου εύπιστες, δανείζοντάς του ελεύθερα με μοναδικό εχέγγυο τις προσωπικές εγγυήσεις του ίδιου του Τραμπ. Η Γουόλ Στριτ έβαλε μυαλό μόνο όταν η αυτοκρατορία των καζίνο του Τραμπ κατέρρευσε στα μέσα της δεκαετίας του 1990, αναγκάζοντας τον να προβεί σε μαζική πώληση περιουσιακών στοιχείων. Ωστόσο, ο Τραμπ γλίτωσε την προσωπική πτώχευση, επιτρέποντάς του να επιστρέψει ως αστέρας ενός τηλεοπτικού ριάλιτι.

Σε αντίθεση με τα φανταχτερά καζίνο του Τραμπ στο Ατλάντικ Σίτι, το «The Apprentice» αποτέλεσε μια αξιόπιστη πηγή χρημάτων, χάρη στην τοποθέτηση προϊόντων: Burger King, Domino's, General Motors, Unilever – αυτές είναι κάποιες από τις κορυφαίες εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων που εμφανίστηκαν στην εκπομπή. Κάποια στιγμή, ο Τραμπ κέρδιζε 1 εκατ. δολάρια ανά επεισόδιο από συμφωνίες αδειοδότησης και χορηγίας. Στην εκπομπή, ο «μαθητευόμενος» νικητής λάμβανε 250.000 δολάρια και έναν χρόνο απασχόλησης στον οργανισμό του Τραμπ. Για μια ακόμη φορά όμως, όπως δείχνουν οι συγγραφείς του βιβλίου, η εικόνα της επιτυχίας ήταν μια ψευδαίσθηση. Η πραγματικότητα ήταν μια εντελώς στρεβλή και προσχεδιασμένη διαδικασία επιλογής και ένας ιδιότροπος και εκφοβιστικός οικοδεσπότης.

Όπως παραδέχτηκε ο Jeff Zucker, το αφεντικό του τμήματος ειδήσεων και ψυχαγωγίας του δικτύου NBC: «Κάναμε κάστινγκ για ηθοποιό. Ο Τραμπ θα έπαιζε έναν ρόλο. Το ξέραμε αυτό. Η εκπομπή μπορεί να ονομάζεται "ριάλιτι", αλλά δεν είναι ποτέ πραγματικό, per se». Μέχρι που το ριάλιτι έγινε πραγματικότητα. Ο Ντόναλντ Τραμπ έγινε ο 45ος πρόεδρος των ΗΠΑ και τώρα είναι ξανά υποψήφιος για τον Λευκό Οίκο. Και αν καταφέρει να φτάσει ξανά στην κορυφή, κάποιος θα πρέπει να γράψει ένα άλλο βιβλίο για τους υποκινητές που τον βοήθησαν στη νέα ανέλιξή του, τους ανθρώπους που επέλεξαν να αγνοήσουν τα ψέματά του αλλά και τις ευθύνες ενός συστήματος που του επέτρεψε να ζήσει μια ζωή χαρισάμενη.

Με στοιχεία από The Financial Times

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ