Τι σχέση υπάρχει ανάμεσα στον Αϊνστάιν και τον Πικάσο;

Τι σχέση υπάρχει ανάμεσα στον Αϊνστάιν και τον Πικάσο; Facebook Twitter
Τι κοινό συνδέει τη θεωρία ότι δεν υπάρχει απόλυτος χρόνος ούτε απόλυτος χώρος, αφού και τα δυο εξαρτώνται από την ταχύτητα, με τις «Δεσποινίδες της Αβινιόν»;
0

ΤΙ ΣΧΕΣΗ ΥΠΑΡΧΕΙ ανάμεσα στον Αϊνστάιν και τον Πικάσο; Τι κοινό συνδέει τη θεωρία ότι δεν υπάρχει απόλυτος χρόνος ούτε απόλυτος χώρος, αφού και τα δυο εξαρτώνται από την ταχύτητα, με τις «Δεσποινίδες της Αβινιόν»; Ποια είναι η χρυσή τομή ανάμεσα στην ειδική θεωρία της σχετικότητας και στο αριστούργημα που αναπαριστά πέντε σεξεργάστριες σ’ έναν οίκο ανοχής, πέντε φιγούρες δομημένες από γεωμετρικά σχήματα, κατά παράβαση κάθε αρμονικής σύλληψης και κάθε κλασικιστικής φόρμας; Και πώς γεννιώνται τελικά οι κορυφαίες ιδέες που βάζουν φωτιά στα δεδομένα, οι διανοητικές αυτές εκρήξεις που ανατρέπουν οτιδήποτε έχει προηγηθεί;

Οι απαντήσεις κρύβονται στην πρωτότυπη όσο και απαιτητική μελέτη του Άρθουρ Ι. Μίλερ (καμιά σχέση με την Αμερικανό δραματουργό) «Αϊνστάιν-Πικάσο: Ο χώρος, ο χρόνος και η ομορφιά που έκαιγε καρδιές» (μετ. Σ. Πιέρρης,  Τραυλός, 2002).

Γιατί πρωτότυπη; Επειδή εξετάζει τη ζωή και το έργο όχι μιας αλλά δύο ιδιοφυϊών οι οποίες, όσο ζούσαν, ουδέποτε συναντήθηκαν. Κι απαιτητική, επειδή αγκαλιάζει ταυτόχρονα δυο διαφορετικούς κόσμους, της επιστήμης και της τέχνης.

Κι άλλοι στο παρελθόν είχαν διαισθανθεί τα υπόγεια νήματα που ένωναν αυτές τις εμβληματικές φυσιογνωμίες του 20ού αιώνα, αλλά κανείς πριν από τον Μίλερ δεν είχε διερευνήσει το θέμα τόσο συστηματικά. Καθηγητής της Ιστορίας και της Φιλοσοφίας της Επιστήμης στο University College του Λονδίνου, ο τελευταίος κατάφερε ν’ αποκαλύψει πού ακριβώς συναντώνται τα σύνθετα βάθη του κυβισμού του Πικάσο με την επανάσταση του Αϊνστάιν στη Φυσική και να τ’αφηγηθεί όσο το δυνατόν πιο κατανοητά.

«Ζω μέσα στη μοναξιά, που είναι επώδυνη όταν είσαι νέος, αλλά εξαίσια όταν φτάνεις σε ώριμη ηλικία», θα γράψει κάποια στιγμή ο Αϊνστάιν, ενώ κι ο Πικάσο έχει αναφερθεί στην «απίστευτη μοναξιά» που ένιωθε όταν ζωγράφιζε τις «Δεσποινίδες της Αβινιόν».

Οι ομοιότητες στην προσωπική κι επαγγελματική ζωή των δύο αντρών είναι εκπληκτικές και αποδείξιμες, γράφει ο Μίλερ. Κανείς τους δεν διαχώριζε τη μία όψη της ζωής από την άλλη. Επηρεάζονταν στον ίδιο βαθμό από τον τόπο που έμεναν, τις γυναίκες με τις οποίες ήταν ερωτευμένοι, τους φίλους οι οποίοι τους περιέβαλαν με κατανόηση και θαυμασμό.

Ήταν και οι δύο άντρες με τεράστιο εγωισμό, ισχυρότατη προσωπικότητα κι ακαταμάχητη γοητεία, αλλά κακοί πατεράδες και συναισθηματικά αδιάφοροι. Εκμεταλλεύονταν ανενδοίαστα τους γύρω τους για να πετύχουν τους στόχους τους. Και παρά την τεράστια αυτοπεποίθησή τους, σε κρίσιμες δημιουργικές καμπές υπέφεραν και οι δύο από έντονο άγχος.

Τι σχέση υπάρχει ανάμεσα στον Αϊνστάιν και τον Πικάσο; Facebook Twitter
H πρωτότυπη και απαιτητική μελέτη του Άρθουρ Ι. Μίλερ «Αϊνστάιν-Πικάσο: Ο χώρος, ο χρόνος και η ομορφιά» εξετάζει τη ζωή και το έργο δύο ιδιοφυϊών οι οποίες, όσο ζούσαν, ουδέποτε συναντήθηκαν.

Ακόμα κι τρόπος που δούλευαν παρουσίαζε ομοιότητες. «Ζω μέσα στη μοναξιά, που είναι επώδυνη όταν είσαι νέος, αλλά εξαίσια όταν φτάνεις σε ώριμη ηλικία», θα γράψει κάποια στιγμή ο Αϊνστάιν, ενώ κι ο Πικάσο έχει αναφερθεί στην «απίστευτη μοναξιά» που ένιωθε όταν ζωγράφιζε τις «Δεσποινίδες της Αβινιόν».

Και οι δύο επίσης, με κάθε ευκαιρία τόνιζαν ότι, παρά την επαναστατική πρόοδο που πέτυχαν στους τομείς τους, στην πραγματικότητα επέκτειναν το έργο παλιότερων μεγάλων μορφών: στις «Δεσποινίδες» ενσωματώνονται επιρροές από τον Σεζάν, τον Ελ Γκρέκο, τον Γκογκέν και τον Ενγκρ, ενώ στη θεωρία της σχετικότητας διακρίνονται μεταξύ άλλων οι παρακαταθήκες του Λόρεντς, του Καντ και του Πουανκαρέ.

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Άρθουρ Ι. Μίλερ, Αϊνστάιν Πικάσο, εκδόσεις Τραυλός

Οι ρηξικέλευθες δημιουργίες τους, που αποτελούν και το κύριο αντικείμενο της μελέτης του Μίλερ, ήρθαν σε μια περίοδο που κανείς από του δυο δεν είχε γίνει διάσημος. Δεν είχαν καν κλείσει τα τριάντα, ήταν πάμφτωχοι, καβγατζήδες και επιρρεπείς στα μπλεξίματα.

Ήταν η εποχή που ο Πικάσο κουβαλούσε μέχρι και πιστόλι με άσφαιρα φυσίγγια μαζί του για να πυροβολεί τους υπερβολικά πληκτικούς ή σοβαρούς, ενώ ο Αϊνστάιν, έχοντας αποξενώσει με τη συμπεριφορά του τους καθηγητές του, αντί να διδάσκει σε πανεπιστήμιο, εργαζόταν στο ελβετικό Ομοσπονδιακό Γραφείο Διπλωμάτων Ευρεσιτεχνίας.

Οι παράλληλες βιογραφίες των δύο αντρών παρουσιάζονται από τον Μίλερ σε έξι κεφάλαια, τρία για τον καθένα. Προετοιμάζοντας το έδαφος για την εξιστόρηση της θαυμαστής χρονιάς και των δύο –1905 για τον Αϊνστάιν, 1907 για τον Πικάσο–, αναφέρεται στα νεανικά τους χρόνια, στον κοινωνικό, πνευματικό κι επιστημονικό περίγυρο με τον οποίο επιχείρησαν να διαρρήξουν τις σχέσεις τους, στις έμπιστες φίλες κι ερωμένες τους, καθώς και στους κλειστούς ανδρικούς κύκλους τους.

Στην παρισινή Μονμάρτη, μια περιοχή με κακό όνομα και συνεπώς φτηνά ενοίκια, σ’ ένα ατελιέ δίχως ρεύμα ούτε γκάζι, χωρίς τουαλέτα ούτε τρεχούμενο νερό, ο Πικάσο χαίρεται τον έρωτά του με την Φερνάντ Ολιβιέ –μέχρι τότε σχετιζόταν κυρίως με σεξεργάτριες– και συναναστρέφεται σε σχεδόν καθημερινή βάση διανοούμενους σαν τον Μαξ Ζακόμπ, τον Αλφρέντ Ζαρί και τον Απολινέρ.

Άρθουρ Ι. Μίλερ: «Αϊνστάιν-Πικάσο» Facebook Twitter
Στην παρισινή Μονμάρτη ο Πικάσο χαίρεται τον έρωτά του με την Φερνάντ Ολιβιέ. Φωτ.: RMN - Grand Palais (Musée national Picasso-Paris)

Την ίδια εποχή στη Ζυρίχη, ο Αϊνστάιν, με το εξεζητημένο του ντύσιμο, τους άνετους τρόπους του και τ’ ακατάστατα μαύρα μαλλιά του, δίνει την εντύπωση  ποιητή, παρά επιστήμονα.

Ας σημειωθεί ότι, ως μαθητής στο γυμνάσιο, ο μικρός Αλβέρτος μόνο ως ιδιοφυΐα δεν περνιόταν: αργούσε να λύσει ασκήσεις, είχε κακή μνήμη κι επιπλέον μια μόνιμη τάση ν’ αμφισβητεί κάθε μορφής εξουσία. Ούτε καν απολυτήριο δεν πήρε. Στο φημισμένο, όμως, Πολυτεχνείο της Ζυρίχης τέτοιο χαρτί δεν του χρειαζόταν.

Εξετάζοντας την αλληλογραφία του Αϊνστάιν με την αγαπημένη του Μίλεβα Μάριτς –τέσσερα χρόνια μεγαλύτερή του, ελαφρώς κουτσή και μοναδική εκπρόσωπος του γυναικείου φύλου στη σχολή– ο Μίλερ διακρίνει την έντονη επιρροή του Γερμανού φιλοσόφου Σοπενχάουερ στον τρόπο με τον οποίο ο Αϊνστάιν εκφράζει τα συναισθήματά του: η αυτοπεποίθηση που αναδύεται μέσα από τον άψογο χειρισμό των γερμανικών, καθώς ο σαρκαστικός κυνισμός του ταίριαζε γάντι με την εικόνα του μοναχικού διανοούμενου που έρχεται αντιμέτωπος με τα άξεστα πλήθη.

Ο Σοπενχάουερ, λέει ο Μίλερ, πρόσφερε στον Αϊνστάιν μια ηπιότερη μεν αλλά το ίδιο καθοριστική καθοδήγηση μ’ εκείνην που είχε προσφέρει στον Πικάσο ο Νίτσε, αντιμετωπίζοντας τον καλλιτέχνη ως «ηρωικό, ανυπότακτο και γεμάτο αχαλίνωτη σεξουαλικά ενέργεια ανατροπέα των παραδεδεγμένων τεχνοτροπιών».

Πού συναντώνται όμως η ανακάλυψη του Αϊνστάιν με τον τεράστιο πίνακα του Πικάσο που φυλάσσεται ως κόρη οφθαλμού στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης; Σύμφωνα με τον Α. Μίλερ οι παραπάνω ιδιοφυείς συλλήψεις δεν είναι παρά δύο εκδοχές μιας κοινής αντίδρασης απέναντι στις κοσμογονικές αλλαγές που σάρωναν στις αρχές του 20ού αιώνα την Ευρώπη.

Στο επίκεντρο των τεράστιων αυτών μεταμορφώσεων βρισκόταν η συζήτηση για τις έννοιες της αναπαράστασης και της αφαίρεσης και τη μεταξύ τους σχέση. Στην τέχνη υπήρχε ένα ισχυρό ρεύμα ενάντια στις τεχνικές της απεικόνισης και τις χρήσεις της προοπτικής που είχαν καθιερωθεί από την Αναγέννηση.

Οι τεχνολογικές επιτεύξεις –το αεροπλάνο, η ασύρματη τηλεγραφία και το αυτοκίνητο– άλλαζαν την αντίληψη για τον χώρο και τον χρόνο. Η ανακάλυψη των ακτίνων Χ φαινόταν να καθιστά διφορούμενες τις έννοιες εσωτερικό-εξωτερικό, ενώ και οι μαθηματικοί στοχάζονταν πια πάνω σε αλλόκοτες καινούριες γεωμετρίες που θα μπορούσαν ν’ αποδοθούν σε περισσότερες από τρεις διαστάσεις.

Κοινός παρονομαστής, άλλωστε, της ιστορίας που αφηγείται ο Βρετανός πανεπιστημιακός είναι ο σπουδαίος Γάλλος πολυμαθής Ανρί Πουανκαρέ και το έργο του «Η επιστήμη και η υπόθεση»: ένα φιλοσοφικό σύστημα που εξηγεί πώς μπορούμε ν’ ανακαλύψουμε νοητικά οποιοδήποτε είδος γεωμετρίας με οποιονδήποτε αριθμό διαστάσεων και, παρ’ όλα αυτά, η τρισδιάστατη ευκλείδεια γεωμετρία να παραμένει η πιο «εύχρηστη» για τις ανάγκες μας. Ένα βιβλίο που επηρέασε βαθιά τον Αϊνστάιν και στο οποίο μυήθηκε ο Πικάσο από τον φίλο του Μορίς Πρεσέ, τον γνωστό και ως «μαθηματικό του κυβισμού».

Μέσα σ’ αυτήν την πνευματική ατμόσφαιρα, οι δύο άντρες άρχισαν σχεδόν ταυτόχρονα να ερευνούν καινούργιους τρόπους κατανόησης του χώρου και του χρόνου. Και οι δύο πίστευαν πως η τέχνη και η επιστήμη αποτελούν μέσα για την εξερεύνηση κόσμων που βρίσκονται πέρα από τη φαινομενική πραγματικότητα. Κι όπως η θεωρία της σχετικότητας ανέτρεψε την έννοια του απόλυτου χώρου και χρόνου, έτσι και ο κυβισμός του Πικάσο γκρέμισε την προοπτική από τον θρόνο της.

Άρθουρ Ι. Μίλερ: «Αϊνστάιν-Πικάσο» Facebook Twitter
Δεν ήταν μόνο τα μαθηματικά που βοήθησαν τον Αϊνστάιν, ισχυρίζεται ο Μίλερ. Στις ανακοινώσεις που δημοσίευσε το 1905, τα αισθητικά επιχειρήματα επανεμφανίστηκαν με ορμή πρωτόγνωρη εδώ κι αιώνες. Αισθητική αρχή ήταν γι’ αυτόν ο μινιμαλισμός. Φωτ.: Albert-Einstein-Archive

Δεν ήταν μόνο τα μαθηματικά που βοήθησαν τον Αϊνστάιν, ισχυρίζεται ο Μίλερ. Στις ανακοινώσεις που δημοσίευσε το 1905, τα αισθητικά επιχειρήματα επανεμφανίστηκαν με ορμή πρωτόγνωρη εδώ κι αιώνες.

Αισθητική αρχή ήταν γι’ αυτόν ο μινιμαλισμός. Για ν’ αποκαλύψει τους νόμους της φύσης, έπρεπε να παραμερίσει κάθε πλεονασμό. Αντίστοιχα, η μελέτη του χώρου από τον Πικάσο δεν ήταν αμιγώς «καλλιτεχνική», αν κρίνουμε από το ενδιαφέρον του για τις επιστημονικές εξελίξεις. Η καθιστή «δεσποινίδα» που αναπαριστάται ταυτόχρονα και ανφάς και προφίλ ερμηνεύτηκε ως προβολή από την τέταρτη διάσταση. Σύμφωνα με την ορολογία του αποκρυφισμού, που έκανε θραύση εκείνη την εποχή, ήταν σαν να έχει βρει ο Πικάσο τον τρόπο να καθίσει στο «αστρικό επίπεδο».

Όμως, κι ο χειρισμός του χρόνου στις «Δεσποινίδες της Αβινιόν» είναι αρκετά περίπλοκος. Το κοινό σημείο των αντιλήψεων του Αϊνστάιν και του Πικάσο για το χρονικό ταυτόχρονο είναι η πεποίθηση πως δεν υπάρχουν προνομιακές γωνίες.

Και οι δυο οδηγήθηκαν στη φώτιση μέσα από την αίσθηση ότι κάτι έλειπε στον τρόπο με τον οποίο οι καλλιτέχνες και οι επιστήμονες αντιλαμβάνονταν το έργο τους. Κι εκείνο που τους έφερε κοντά, ήταν η γεωμετρία. Τέτοια σύγκλιση «ευφυϊών», λέει ο Μίλερ, είχε να παρατηρηθεί από την εποχή του Λεονάρντο ντα Βίντσι και του Γαλιλαίου, τότε που η επιστήμη αγωνιζόταν ν’ απελευθερωθεί από τη γεωκεντρική αριστοτελική κοσμογονία και η αισθητική αποτελούσε γι’ αυτήν διέξοδο.

Κάτι άλλο που επίσης ενώνει τους δύο άντρες είναι το πόσο πολύ παρεξηγήθηκαν τα κορυφαία έργα τους. Ο Αϊνστάιν έπρεπε να περιμένει ως το 1911 για ν’ αντιληφθούν όλοι ότι είχε πετύχει κάτι αληθινά καινούριο. Όσο για τον Πικάσο, μετά την αμήχανη σιωπή των φίλων του και το σκανδαλισμένο ύφος του Μπρακ, έβαλε τον πίνακά του κατά μέρος και δεν τον εξέθεσε παρά το 1916.

Ωστόσο, όπως επισημαίνει ο Μίλερ «η απόλυτη αφαίρεση ήταν ένας ρουβίκωνας που ο Πικάσο δεν διάβηκε ποτέ και ο Αϊνστάιν δεν συμφώνησε ποτέ με την υψιπετή αφαιρετικότητα της κβαντικής θεωρίας. Και οι δυο τους έχασαν τελικά την επαφή με τα επακόλουθα της δικής τους επανάστασης».

Γράφοντας το «Αϊνστάιν-Πικάσο», ομολογημένη φιλοδοξία του Άρθουρ Μίλερ ήταν ν’ απευθυνθεί σ’ όσους συναρπάζονται από τη βαθύτερη ουσία της τέχνης και της επιστήμης, σ’ εκείνους που χαίρονται να συνδυάζουν γνωστικά πεδία στη σκέψη τους, σε αναγνώστες που ενδιαφέρονται για τις έντονες συγκινήσεις της υψηλής δημιουργίας. Η αλήθεια είναι πως για τους εντελώς αμύητους στα μονοπάτια της Φυσικής, αρκετές σελίδες του βιβλίου είναι μάλλον απροσπέλαστες. Οι υπόλοιπες, όμως, είναι όντως συναρπαστικές!

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μπενχαμίν Λαμπατούτ: Η τραγική ομορφιά των επιστημών

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: Η τραγική ομορφιά των επιστημών

Ακροβατώντας μεταξύ του επιστημονικού δοκιμίου και της υψηλής λογοτεχνίας, το «Όταν παύουμε να καταλαβαίνουμε τον κόσμο» (εκδόσεις Δώμα) εξυμνήθηκε δικαίως από τους κριτικούς και ο συγγραφέας του χαρακτηρίστηκε ως το νέο παγκόσμιο λογοτεχνικό φαινόμενο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
50 χρόνια χωρίς τον Πικάσο: «Άνευ προηγουμένου κινητοποίηση» με 42 εκθέσεις σε όλο τον κόσμο

Πολιτισμός / 50 χρόνια χωρίς τον Πικάσο: «Άνευ προηγουμένου κινητοποίηση» με 42 εκθέσεις σε όλο τον κόσμο

Πέρα από πολιτικές και ιστορικές αναφορές, οι εκθέσεις στο πλαίσιο του «έτους Πικάσο», θα είναι ευκαιρία, να παρουσιαστούν επίσης «υπερβολές» και «αντιφάσεις» του.
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Βιβλίο / Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Πεθαίνει σαν σήμερα ένα μεγάλο είδωλο της ποπ. Στο βιβλίο «George Michael - Η ζωή του» ο Τζέιμς Γκάβιν δεν μιλάει μόνο για τις κρυφές πτυχές του μεγαλύτερου ειδώλου της ποπ αλλά και για την αδυναμία του να αποκαλύψει τη σεξουαλική του ταυτότητα, κάτι που μετέτρεψε το πάρτι της ζωής του σε πραγματική τραγωδία.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Το πίσω ράφι/ Έλενα Χουζούρη «Δυο φορές αθώα»

Το Πίσω Ράφι / Έλενα Χουζούρη: «Δεν ξεχάσαμε απλώς την ταυτότητά μας, την κλοτσήσαμε»

Στο μυθιστόρημά της «Δυο φορές αθώα» η συγγραφέας θέτει το ερώτημα «τι σημαίνει πια πατρίδα», επικεντρώνοντας στην αίσθηση του ξεριζωμού και της ισορροπίας ανάμεσα σε διαφορετικούς κόσμους.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Θεσσαλονίκη πριν

Βιβλίο / «ΣΑΛΟΝΙΚΗ»: Ένα σπουδαίο βιβλίο για τη Θεσσαλονίκη

Το πρωτότυπο βιβλίο του Γιάννη Καρλόπουλου παρουσιάζει μέσα από 333 καρτ ποστάλ του εικοστού αιώνα –αποτυπώματα επικοινωνίας– την εξέλιξη της φωτογραφίας και της τυπογραφίας από το 1912 μέχρι τα τέλη των ’80s.
M. HULOT
Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Βιβλίο / Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Μια νέα βιογραφία αναζητεί τα ίχνη του Έλληνα φιλοσόφου: κάτι ανάμεσα σε άστεγο και αλήτη, δηλητηριώδη κωμικό και performance artist, επιδείκνυε την περιφρόνησή του για τις συμβάσεις της αστικής τάξης της αρχαίας Αθήνας.
THE LIFO TEAM
Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ