ΤΑΖ: Το βιβλίο που λατρεύουν ακτιβιστές, αναρχικοί, οι χάκερ και οι ρέιβερ

ΤΑΖ: Το μανιφέστο του προφήτη όλων των ανυπότακτων του κόσμου Facebook Twitter
«Εκτός από το τέλος του κόσμου τίποτα δεν μπορεί να δώσει τέλος στην καθημερινή ζωή ούτε στις επιθυμίες μας για τα καλά πράγματα, για το θαυμαστό», επισημαίνει ο Μπέη στο ΤΑΖ.
0

ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ στην καθημερινή ζωή, διαρκής επινόηση νέων τρόπων έκφρασης μέσα από την εξερεύνηση των δημιουργικών ζωνών εμπειρίας, συσπείρωση όλων των ποιητών και των θεωρητικών που εξόκειλαν από τις ιδεολογίες και μια γραμμή που ενώνει τους πειρατές του 17ου αιώνα με τους ανυπότακτους σούφι είναι το βασικό σημείο αναφοράς του ΤΑΖ του Χακίμ Μπέη ή ΤΑΖ, όπως έχει γνωστό (μτφρ. Νίκος Αλεξίου, Άντα Γαρμπή, εκδόσεις Ελεύθερος Τύπος), δηλαδή του κεντρικού μανιφέστου που επικαλούνται οι αναρχικοί και οι υποστηρικτές της οντολογικής αυτονομίας αλλά και οι πάσης φύσεως αναχωρητές και επαναστάτες, θιασώτες του κυβερνοπάνκ, ακτιβιστές της οικολογίας και αρνητές των μεγάλων σχολών – μέχρι και οι ρέιβερ ανίχνευσαν στις μυστικιστικές του υπαγορεύσεις τις περιγραφές μιας εμπειρίας έξω και πέρα από τα πεπερασμένα όρια της σκέψης.

Πρόκειται για το βιβλίο που έχουν αγαπήσει όχι μόνο τα τέκνα της γενιάς του Μάη του ’68 αλλά και όλοι οι μετα-ντελεζιανοί και φουκοϊκοί του σύγχρονου αιώνα, οι οποίοι αναζητούσαν ένα ριζοσπαστικό σχέδιο πολύ πιο απτό και πραγματικό από τα Χίλια Πλατώματα των Ντελέζ και Γκουαταρί και λιγότερο θεωρητικό από τις ενδελεχείς γενεαλογικές κριτικές αναλύσεις του Φουκό για το πώς η κοινωνία περιθωριοποιεί και ελέγχει τον κόσμο μέσω της βιοπολιτικής.

Αντιθέτως, η Προσωρινή αυτόνομη ζώνη, την οποία έγραφε και δημοσίευε ο Μπέη αποσπασματικά όλη τη δεκαετία του ’80, για να κυκλοφορήσει τελικά οριστικά στις αρχές της δεκαετίας του ’90, δείχνει να αποφεύγει τις φιλοσοφικές θέσεις, διατηρώντας ωστόσο τα κεντρικά σημεία της νιτσεϊκής κριτικής στη δυτική σκέψη και δίνοντας έμφαση, εκτός από τις μυστικιστικές εμπειρίες των σούφι, στις επαναστατικές μεθόδους των πειρατών και των Ασσασίνων, όπως ο Χασάν Ιμπν Σαμπάχ, με στόχο να επανεφεύρει συγκεκριμένες πρακτικές αξιοποίησης της επανάστασης στην καθημερινή ζωή.

Η Προσωρινή αυτόνομη ζώνη δείχνει να αποφεύγει τις φιλοσοφικές θέσεις δίνοντας έμφαση, εκτός από τις μυστικιστικές εμπειρίες των σούφι, στις επαναστατικές μεθόδους των πειρατών και των Ασσασίνων.

Η αγάπη μας για το θαυμαστό, για την ποίηση κάθε στιγμής και για εξελιγμένη ενσώματη εμπειρία είναι αυτή που κατά τον Μπέη θα ανατρέψει τις «νεκροφιλικές» ή «μηδενιστικές», όπως τις αποκαλούσε, θεωρίες περί κοινωνικής επανάστασης που το μόνο που κάνουν είναι απλώς να «προσομοιάζουν» σε κάθε μορφή οριοθετημένης θεωρίας από τον χώρο της αριστεράς. Με αυτόν τον τρόπο καμία απογοήτευση κάποιου πολιτικού πλάνου, καμία σημερινή πολιτική απόγνωση δεν θα μπορεί να αποτρέψει την κίνηση προς τα εμπρός, έξω πάντα από ιδεολογικές αποχρώσεις και κομματικά δεδομένα.

ΤΑΖ: Το μανιφέστο του προφήτη όλων των ανυπότακτων του κόσμου Facebook Twitter
Το πρώτο εξώφυλλο του ΤΑΖ.

«Εκτός από το τέλος του κόσμου τίποτα δεν μπορεί να δώσει τέλος στην καθημερινή ζωή ούτε στις επιθυμίες μας για τα καλά πράγματα, για το θαυμαστό», επισημαίνει ο Μπέη στο ΤΑΖ. «Όπως, δε, είπε ο Νίτσε, αν ο κόσμος μπορούσε να φτάσει σε ένα τέλος, λογικά θα το είχε κάνει: δεν το έχει κάνει, άρα δεν μπορεί. Κι έτσι, όπως είπε ένας σούφι, όσα βαρέλια απαγορευμένου κρασιού κι αν πιούμε, θα κουβαλάμε αυτή την άσβεστη δίψα στην αιωνιότητα», γράφει ο Χακίμ Μπέη στο βιβλίο που επικαλούνταν διαρκώς ο Άλεν Γκίνσμπεργκ και ο Ουίλιαμ Μπάροουζ και σήμερα ανακαλύπτουν εκ νέου οι πανεπιστημιακοί ως το έργο που προέβλεψε όχι μόνο αμεσοδημοκρατικούς τόπους διακυβέρνησης και την κυβερνοεπανάσταση αλλά και το τέλος όλων των μεγάλων ιδεολογιών ως απάντηση στην παρωχημένη και επικρατούσα τότε λογική για το τέλος της Ιστορίας.

Αντιθέτως, για τον Χακίμ Μπέη η Ιστορία είναι πανταχού παρούσα και μας δίνει μοναδικά παραδείγματα για να στήσουμε τις δικές μας «προσωρινές αυτόνομες ζώνες», μια εξέλιξη των περίφημων «γραμμών διαφυγής» των Ντελέζ και Γκαταρί που μας βοηθάει να δούμε τα παραδείγματα έξω από τα κεντρικά θεωρητικά σχέδια των μεγάλων συστημάτων, όπως ο μαρξισμός και οι άκαρπες εφαρμογές του.

Ζώντας σε ένα προάστιο της Νέας Υόρκης και δουλεύοντας ως πανεπιστημιακός –είναι γνωστή η μελέτη των Πειρατικών Ουτοπιών που έχει μεταφραστεί σε είκοσι γλώσσες και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Αλεξάνδρεια– απογοητευμένος από τα υφιστάμενα πολιτικά κινήματα της χώρας του και της Ευρώπης, ο Πίτερ Λάμπορν Ουίλσον, όπως είναι το πραγματικό όνομα Χακίμ Μπέη, ταξίδεψε μέχρι το Αφγανιστάν για να καταλήξει στην Περσία, όπου διέμεινε μέχρι την επανάσταση του 1979, μελετώντας τον ιρανικό σουφισμό και εφαρμόζοντας τις διδαχές του, εκδίδοντας την αγγλόφωνη εφημερίδα «Sophia Perennis» και μεταφράζοντας από τα περσικά σουφική και ισμαηλική ποίηση.

Βρίσκοντας καταφύγιο στις μυστικιστικού τύπου εμπειρίες των ανυπότακτων σούφι, μελέτησε τον εσωτερισμό που υπαγόρευε η σκέψη του σουφισμού, ο οποίος είχε τις ρίζες του στη θρησκεία του μαζντακισμού που άνθησε στην Αυτοκρατορία των Σασσανιδών και διακήρυττε την ανατροπή με περιορισμένη χρήση βίας και βασικό σημείο αναφοράς την κοινοκτημοσύνη και τον πόλεμο εναντίον της απληστίας. Ο Μπέη είχε μελετήσει και ασχοληθεί ενδελεχώς με διαφορετικές μορφές κοινωνικής εξέγερσης τόσο κατά τον Μεσαίωνα, όπως τα κοινόβια των φαλανστηρίων, μέχρι και με τις ιδιότυπες τακτικές των «Τολμηρών» του Ντ’ Ανούντσιο τον 19ο αιώνα. Κύριο όμως σημείο αναφοράς του ήταν οι Μαυριτανοί της Αμερικής (Moors), δηλαδή οι ομάδες μουσουλμάνων όπως προέκυψαν από την ανάμειξη αυτοχθόνων και Μαυριτανών που είχαν πάει στην Αμερική ως μετανάστες μετά την εκδίωξή τους από την Ισπανία.

cover
Το βιβλίο του Χακίμ Μπέη, ΤΑΖ: Η προσωρινή αυτόνομη ζωή κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις του Ελεύθερου Τύπου σε μετάφραση Νίκου Αλεξίου και Άντας Γαρμπή.

Μάλιστα, εμπνεύστηκε το όνομά του από την Αποικία Μπέη που ίδρυσαν εκείνοι και κατέγραψαν στα μυθιστορήματά του ο Νάθανιελ Χόθορν (στο Γαϊτανάκι του Μέρι Μάουντ) και στις ιστορίες του ο επιστήθιος φίλος του Χένρι Μέλβιλ. Όλες αυτές οι ομάδες αποτέλεσαν κατεξοχήν πηγή έμπνευσης για τον Μπέη, όπως και οι κάθε λογής πειρατές, π.χ. οι Usochi, άνδρες κροατικής καταγωγής, οι οποίοι, διωκόμενοι από τους Οθωμανούς το 1517, εγκαταστάθηκαν στις ακτές της Αδριατικής, απ’ όπου επιδίδονταν μέχρι περίπου το 1617 στην πειρατεία, ακολουθώντας μια εξισωτική μορφή διακυβέρνησης και μοιράζοντας από κοινού τα κέρδη. Σε αυτούς βασίστηκε το ποίημα του λόρδου Βύρωνα Ο κουρσάρος, και σε αυτούς επιστρέφει τακτικά στα βιβλία του ο Μπέη όταν θέλει να περιγράψει την κοινή εμπειρία και την ανάγκη ίσης κατανομής του πλούτου στις διάφορες κοινότητες.

Η κοινή πραγμάτωση, ο κοινός ενθουσιασμός και το μοίρασμα έξω από τα κοινώς αποδεκτά όρια ενός θεσμού, μέσω της σωματικής εμπειρίας –σημείο αναφοράς για τις φανταστικές κοινότητες τόσο των αναρχικών όσο και των χάκερ και των ρέιβερ που είδαν στο πρόσωπο του Μπέη έναν μοναδικό προφήτη– είναι το κατεξοχήν αιτούμενο για την ΤΑΖ: «Όσοι έχουν πάρει μέρος σε μια εξέγερση πάντα τονίζουν τις πανηγυρικές όψεις της, ακόμη και εν μέσω του ένοπλου αγώνα, του κινδύνου ή του ρίσκου. Η εξέγερση είναι σαν ένα σατουρνάλιο που έχει ξεγλιστρήσει (ή έχει εξαναγκαστεί να εξαφανιστεί) από το παρεμβαλλόμενο διάλειμμά του και τώρα είναι ελεύθερο να εμφανιστεί ξαφνικά οπουδήποτε και οποτεδήποτε.

Απελευθερωμένη από τον χρόνο και τον χώρο, διαθέτει μολοντούτο μια μύτη για να οσμισθεί την ωριμότητα των γεγονότων και μια έλξη για το πνεύμα του τόπου. Η επιστήμη της ψυχοτοπολογίας υποδεικνύει τις “ροές των δυνάμεων” και τα “σημεία της ενέργειας” (για να δανειστώ αποκρυφιστικές μεταφορές) που οριοθετούν την ΤΑΖ χωροχρονικά ή που τουλάχιστον βοηθούν στο να προσδιοριστεί η σχέση της με τη στιγμή και τον τόπο», αναφέρει ο συγγραφέας στην Προσωρινή αυτόνομη ζώνη, δίνοντας το έναυσμα στους απανταχού μύστες να βρουν στις ριζωματικές αυτές ζώνες στον δικό τους θεωρητικό κόμβο.

ΤΑΖ: Το μανιφέστο του προφήτη όλων των ανυπότακτων του κόσμου Facebook Twitter
O Πίτερ Λάμπορν Ουίλσον, όπως είναι το πραγματικό όνομα Χακίμ Μπέη, ταξίδεψε μέχρι το Αφγανιστάν για να καταλήξει στην Περσία, όπου διέμεινε μέχρι την επανάσταση του 1979, μελετώντας τον ιρανικό σουφισμό και εφαρμόζοντας τις διδαχές του.

Σε αντίθεση, όμως, με τους καταστασιακούς που επέμεναν σε ad hoc ποιητικά δρώμενα και δεν ξέφευγαν από την παραστατική καταδυνάστευση των ΜΜΕ, η αυθορμησία της γιορτής που επικαλείται ο Μπέη δεν αρνείται το στοιχείο του σαμποτάζ και την πολιτική απόχρωση που είχαν, για παράδειγμα, τα πάρτι που έστηναν οι Αφροαμερικανοί στην καρδιά του Χάρλεμ την εποχή των Μαύρων Πανθήρων. Σε αντίθεση με την απολίτικη στάση των τυχαίων ομάδων, οι δράσεις αυτές στόχευαν κατεξοχήν στην κοινή πολιτική εμπειρία και τη σύμπραξη, επιζητώντας, εκτός από την έκσταση της κοινής ευτυχίας, την «αλληλοβοήθεια» στην οποία αναφερόταν με πάθος ο Κροπότκιν και η οποία είναι για τον Μπέη θεμελιώδης προϋπόθεση της δράσης.

Έτσι οι δικοί του αυτοί επαναστάτες-νομάδες έχουν πολλά να μοιραστούν με τους αντίστοιχους του Ντελέζ, αφού φτιάχνουν ένα διαρκώς μεταλλασσόμενο πλέγμα το οποίο «ζωντανεύει, ζωογονούμενο από απροσδόκητες δίνες και κύματα ενέργειας, πήγματα φωτός, μυστικές σήραγγες. Από εκπλήξεις». Εξού και ότι από τους τυχαίους χώρους και χρόνους, άκρως προσωρινούς και ποτέ μόνιμους, τους οποίους υπαγορεύουν οι «προσωρινές αυτόνομες ζώνες», όλοι αυτοί οι σύγχρονοι νομάδες μπορούν να αναφέρονται στις εικονικές θέσεις του ιστού για τον οποίο μιλούσε ο ίδιος από τότε, παραπέμποντας στους χάκερ, προτού καν οι ίδιοι αντιληφθούν τη δυναμική τους.  

Επομένως, διαμορφώνοντας διαρκώς «προσωρινές αυτόνομες ζώνες», όπως έκαναν κάποτε οι πειρατές με τις δικές τους κοινότητες οι αυτόχθονες και οι Ασσασίνοι, έξω από τα όρια της υπαγορευμένης θεσμοθέτησης, μπορούμε, κατά τον Μπέη, να βρούμε τον δικό μας τρόπο κοινού βιώματος και εξέγερσης αλλά και να δούμε την Ιστορία ως ένα παλίμψηστο, πέρα από τη γραμμική ανάγνωση, αλλά με μια στιβαρή οντολογία, αντίστοιχη με αυτή που προέβαλε ο Νίτσε και που ο ίδιος μετέτρεψε σε μανιφέστο. Βρίσκοντας, όπως ο Νίτσε στην πρώιμη σκέψη του ζωροαστρισμού και των σούφι, έναν διαφορετικό τρόπο αναζήτησης της σοφίας, έξω από τις διαλεκτικές αναγκαιότητες, επέμενε ότι αυτή δεν εξαντλείται και δεν τελειώνει στη γνώση της αλήθειας αλλά στη μεταφυσική ταύτιση με εκείνη, στο βίωμά της (το zawq, άλλωστε, όπως επισημαίνει, είναι ταυτόσημο της απόλαυσης) και στο πέρασμα από τον Γνώστη στο Γνωστό.

«Η ΤΑΖ πρέπει να είναι η σκηνή της υπάρχουσας αυτονομίας μας, αλλά μπορεί να υπάρξει μόνο υπό την προϋπόθεση ότι ήδη αναγνωρίζουμε τους εαυτούς μας ως ελεύθερα όντα», γράφει χαρακτηριστικά ο Μπέη. Με άλλα λόγια, η γιορτή δεν απαγορεύει τη γνώση αλλά την προϋποθέτει για το πέρασμα στην αυτογνωσία, δεν τελείται εν κενώ, αλλά με σκοπό το κοινό βίωμα και μοίρασμα ως πολιτική πράξη. Απλώς δεν χρειάζεται την επανάσταση που θα καταστρέψει τα όνειρα ούτε επιβαλλόμενους κανόνες, αλλά έχει τα φιλικά χαρακτηριστικά μιας χειρονομίας και τα ανατρεπτικά της εξέγερσης.

«Η ΤΑΖ είναι μια τέχνη της ζωής σε διαρκή εξέγερση, άγρια, αλλά ευγενής», καταλήγει ο Μπέη επικαλούμενος, σε κάποια από τα άρθρα του, τη Ράμπι Αλ Ανταουίγια, μια μυστικίστρια σούφι του 8ου μ.Χ. αι., και τους χαρακτηριστικούς της στίχους, που συναντάμε ως προμετωπίδα στο βιβλίο του «Ρόδα & Αηδόνια - Στα Ίχνη των Ανυπότακτων Σούφι» (μετάφραση - επιμέλεια: Ηλίας Διάμεσης, εκδόσεις Firebrand, σειρά Υποδαύλιση): «Και εσύ τι κάνεις σε τούτον τον κόσμο; Τον κοροϊδεύω. Και πώς τον κοροϊδεύεις; Τρώω το ψωμί του και εκπληρώνω τα έργα του ερχόμενου κόσμου». 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ