Τα διάσημα κείμενα του Ντέιβιντ Φόστερ Γουάλας για το τένις

Ο Ρότζερ Φέντερερ ως θρησκευτική εμπειρία Facebook Twitter
Τα πέντε κείμενα που έγραψε για το τένις ο κορυφαίος συγγραφέας, πανεπιστημιακός, δημοσιογράφος, άλλοτε πρωταθλητής στο τένις εφήβων και φιλόσοφος, ο οποίος έφυγε πρόωρα από τη ζωή μια φθινοπωρινή μέρα του 2008.
0

ΣΕ ΕΠΟΧΕΣ ΠΟΥ όλοι αναρωτιούνται πώς ακριβώς πρέπει να στήνεται η κριτική λογοτεχνίας και ποια είναι τα όρια της μυθοπλασίας ή της δημοσιογραφικής γραφής, ο Ντέιβιντ Φόστερ Γουάλας προσφέρει, post mortem, τις κατάλληλες απαντήσεις: πότε επιβεβαιώνοντας τον Βίτγκενσταϊν με όρους που θα έφερναν σε αμηχανία ακόμα και τον δάσκαλό του, τον Μπέρτραντ Ράσελ, πότε λανσάροντας χαρακτηριστικά υπερκείμενα σε δυσπρόσιτα, αλλά απόλυτα γοητευτικά μυθιστορήματα, βγαλμένα από το μέλλον, και πότε καταγράφοντας τι είναι αυτό που ενώνει τις υψηλές ανακαλύψεις της αστροφυσικής με τις επιδόσεις κορυφαίων αθλητών όπως ο Ρότζερ Φέντερερ, ο οποίος είδαμε να αποσύρεται πρόσφατα από την ενεργό δράση.

Έτσι, η εμμονή του Ντέιβιντ Φόστερ Γουάλας με το τένις δεν εξακριβώνεται μόνο από τη χαρακτηριστική εκείνη φωτογραφία του με την κορδέλα του τενίστα στα μαλλιά ως απάντηση στα προβληματικά όρια της ιδιοφυΐας που φέρει κοντά ή μάλλον ταυτίζει τον τενίστα με τον μυθιστοριογράφο, τον καλλιτέχνη ή τον φιλόσοφο αλλά και στο γεγονός ότι το συγκεκριμένο άθλημα και οι δεξιοτέχνες εκφραστές του προσέφεραν τις απαντήσεις που έχασκαν μετέωρες για χρόνια.

Τα πέντε κείμενα που έγραψε για το τένις ο κορυφαίος συγγραφέας, πανεπιστημιακός, δημοσιογράφος, άλλοτε πρωταθλητής στο τένις εφήβων και φιλόσοφος, ο οποίος έφυγε πρόωρα από τη ζωή μια φθινοπωρινή μέρα του 2008, ενδίδοντας στην κατάθλιψη με την οποία είχε διαγνωστεί χρόνια πριν, είναι απλώς αποκαλυπτικά της ιδιοφυούς, ανένταχτης ιδιοσυγκρασίας του.

Με το παίξιμό τους αναδείκνυαν πιθανές, σκακιστικού τύπου κινήσεις που δεν επέτρεπαν σε καμία έκφραση να παρεκτρέπεται και δεν άφηναν στην τύχη καμία λεπτομερή επεξήγηση, ψυχοϊστορικό υπομνηματισμό και φιλοσοφική θέση. Εν ολίγοις, το τένις ήταν η απάντηση, όποια και αν ήταν η ερώτηση.

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: David Foster Wallace, Ο Ρότζερ Φέντερερ ως θρησκευτική εμπειρία, Μτφρ.: Κώστας Καλτσάς, εκδόσεις Πλήθος

Γι’ αυτό και τα πέντε κείμενα που έγραψε για το τένις ο κορυφαίος συγγραφέας, πανεπιστημιακός, δημοσιογράφος, άλλοτε πρωταθλητής στο τένις εφήβων και φιλόσοφος, ο οποίος έφυγε πρόωρα από τη ζωή μια φθινοπωρινή μέρα του 2008, ενδίδοντας στην κατάθλιψη με την οποία είχε διαγνωστεί χρόνια πριν, είναι απλώς αποκαλυπτικά της ιδιοφυούς, ανένταχτης ιδιοσυγκρασίας του, η οποία δεν χωρούσε στα υφολογικά δεδομένα της γραφής που με τόση αφοσίωση υπηρετούσε.

Όταν η φιλοσοφία δεν αρκούσε για να περιγράψει το υπάρχον (κάτι που ως οπαδός του Βίτγκενσταϊν ο ίδιος το αρνούνταν) και η μυθοπλασία εξαντλούσε τα δημιουργικά υλικά της, επιστρατεύονταν εικόνες από τα αθλήματα για να ορίσουν την αληθινή ποίηση της ζωής, στην οποία ο ίδιος ήταν υποταγμένος μέχρι τέλους.

Στα κείμενα που με τόση φροντίδα επέλεξαν οι νέες εκδόσεις Πλήθος και μετέφρασε με φροντίδα, κρατώντας ζωντανό τον παιγνιώδη λόγο του Γουάλας, ο Κώστας Καλτσάς με τον τίτλο «Ο Ρότζερ Φέντερερ ως θρησκευτική εμπειρία - 5 κείμενα για το τένις» διακρίνεται αυτή ακριβώς η ανάγκη του συγγραφέα να φτιάξει το προφίλ του τέλειου τενίστα ως του απόλυτου Ντα Βίντσι της εποχής του.

Ο Ρότζερ Φέντερερ, φτιαγμένος από τα αναγεννησιακά υλικά του ανθρώπου που προσδίδει στην τέχνη του την εκλεπτυσμένη της αίγλη, ήρθε, σύμφωνα με τον Γουάλας, για να μας θυμίσει πως αυτό που πραγματικά διαφοροποιεί τον ευφυή παίχτη από τον δεξιοτέχνη είναι το μυστήριο της δημιουργίας, η καθαυτό μεταφυσική εμπειρία, απ’ όπου και ο τίτλος του βιβλίου.

Στις διαπιστώσεις του Γουάλας, οι οποίες ενίοτε φέρνουν στον νου το βιβλίο του Λαμπατούτ «Όταν παύουμε να κατανοούμε τον κόσμο», τη θέση του εμπνευσμένου καλλιτέχνη ή επιστήμονα καταλαμβάνει ο τενίστας, ο οποίος μας βοηθά να αγγίξουμε το μυστήριο και τη μεταφυσική εμπειρία, καθώς είναι αυτός που ξεπερνά τα ανθρώπινα όρια, τα οποία περιορίζονται στη λογική της εξήγησης. Εξού και ότι παίκτες που καταφέρνουν να κατακτήσουν αυτά τα υπερφυσικά όρια, όπως ο Φέντερερ, είναι εκείνοι που μας εισάγουν στο μυστήριο, αποκτώντας θεϊκές ιδιότητες:

«Σαν τον Άλι, τον Τζόρνταν, τον Μαραντόνα και τον Γκρέτσκι, ο Φέντερερ μοιάζει να έχει τόσο λιγότερη όσο και περισσότερη υπόσταση από τους αντιπάλους του. Ιδίως ντυμένος από την κορυφή ως τα νύχια στα λευκά που το Γουίμπλεντον απολαμβάνει να μπορεί να τη σκαπουλάρει απαιτώντας τα ακόμα, μοιάζει με αυτό που μπορεί κάλλιστα (πιστεύω) να είναι: ένα πλάσμα που το σώμα του είναι τόσο σάρκα όσο και, με κάποιο τρόπο, φως».

Γι’ αυτό και σε αντίθεση με τους προηγούμενους παίκτες, που επέμεναν στο παιχνίδι δύναμης από τη βασική γραμμή, διαθέτοντας ταχύτητα και υψηλή φυσική κατάσταση, ο Ελβετός δεξιοτέχνης επανέφερε την ομορφιά του παλιότερου, κλασικού παιχνιδιού σερβίς-και-βολέ αλλά με (υπερ)σύγχρονο τρόπο, προσδίδοντας σε αυτό την ευφυΐα και την υψηλή κιναισθητική αντίληψη που αποτελεί εκ των ων ουκ άνευ στοιχείο του παιχνιδιού. Εν ολίγοις, αυτό που τόσο προφητικά υποστήριξε ο Γουάλας, όταν είδε εκστασιασμένος τον Φέντερερ να σερβίρει εναντίον του ως τότε πανίσχυρου Αγκάσι στους τελικούς του Αμερικανικού Όπεν το 2005, είναι πως η εκλεπτυσμένη πινελιά που επέβαλε ως καλλιτέχνης του αθλήματος με το δικό του άγγιγμα και τη δική του επιδεξιότητα άλλαξε το τένις από τα μέσα, ξεπερνώντας τη στατικότητα του κλασικού παιχνιδιού φθοράς από τη βασική γραμμή και επαναφέροντας την τέχνη του κλασικού, παλαιάς κοπής παιχνιδιού, ταυτόχρονα αλλάζοντας όλα τα δεδομένα για πάντα.

Ο Ρότζερ Φέντερερ ως θρησκευτική εμπειρία Facebook Twitter
Φέντερερ και Αγκάσι στο Αμερικανικού Όπεν του 2005.

Δηλαδή, ενώ μέχρι τότε όλοι οι παίκτες θεωρούσαν ότι πρέπει να μπορούν εκτελούν από τα βάθη του γηπέδου με τα backhand και τα topspin, ο Φέντερερ ήρθε στον κόσμο του τένις για να θυμίσει ότι η υψηλή τέχνη του δεν έγκειται τόσο στη δύναμη όσο στην τεχνική και στην ευφυΐα.

Προτού όμως καταλήξει στην αποκλειστική κυριαρχία του Φέντερερ ο Γουάλας περιέγραφε με αρχαιοελληνικούς όρους ενός Πελοποννησιακού Πολέμου(!) τους αγώνες πρωταθλητών, π.χ. ανάμεσα στους «μεταμοντέρνους Έλληνες», όπως τους αποκαλούσε, δηλαδή στον Σάμπρας και στον Φιλιππούση, προσδίδοντας στον πρώτο χαρακτηριστικά δημοκράτη, ευέλικτου Αθηναίου και στον δεύτερο αυτά του επιβλητικού και αγέρωχου Σπαρτιάτη. Κατά τη γνώμη του ο Σάμπρας λειτούργησε, λόγω της ευφυΐας του, ως ο προφήτης του Φέντερερ που θα έβαζε, σύμφωνα με τον Γουάλας, τις βάσεις για τη νέα θρησκεία, τη «θρησκεία του ταλέντου». Γι’ αυτό και πίστευε ότι ο Ελβετός ήρθε σαν τον Μεσσία να αναστήσει ένα σπορ που πέθαινε, κάτι που αναμφίβολα επαληθεύτηκε στην πορεία.

Όλα αυτά ο Γουάλας, ωστόσο, δεν τα έγραφε εντελώς θεωρητικά αλλά με τη βιωματική ματιά ενός άλλοτε ρέκτη του εφηβικού πρωταθλητισμού στο τένις, ο οποίος, αν και αστέρας των Μεσοδυτικών Πολιτειών, αναγκάστηκε να αποσυρθεί κάπως πρόωρα και να αφοσιωθεί στη Φιλοσοφία, επειδή όπως λέει, δεν διέθετε την ανάπτυξη των έφηβων αντιπάλων του.

Μέχρι τότε, όμως, κατάφερε να μετατρέψει όλα αυτά που οι ανταγωνιστές του έβλεπαν ως μειονεκτήματα ‒τον ισχυρό άνεμο που έπνεε σε αυτές τις περιοχές και το ανώμαλο έδαφος που δεν επέτρεπε να στηθούν άρτια γήπεδα τένις‒ σε δικά του πλεονεκτήματα, αφού το εγκεφαλικό παίξιμο και οι αντοχές του τον έκαναν να εξοντώνει ακόμα και τους πιο δυνατούς αντιπάλους.

Σε μια σειρά από κείμενα που περιλαμβάνονται στο βιβλίο βλέπει κανείς τον τρόπο που το μαθηματικό μυαλό του Γουάλας μπορούσε να προβαίνει σε υπολογισμούς για την έκβαση του παιχνιδιού, σε ακριβείς γεωμετρικές αναλύσεις του κάθε γηπέδου, των ριπών του ανέμου κ.λπ., προοικονομώντας το είδος του σολιψιστή στοχαστή που θα γινόταν στην πορεία. Η μοναχική ταυτότητα του τενίστα προφανώς ήταν η δική του πανοπλία απέναντι στην κενή κοινωνικοποίηση που έχασκε απειλητική μέχρι τέλους, ενώ η επιβλητική προσωπικότητα του ευφυούς παίχτη, ο οποίος άλλαζε τους κανόνες, όπως έκανε ο ίδιος με τη γραφή, ήταν ο δικός του δίαυλος για να μιλήσει για τη μεταφυσική και το ανεξήγητο Επέκεινα.

«Οι κορυφαίοι αθλητές μάς συναρπάζουν γιατί ελκύουν τους δίδυμους ψυχαναγκασμούς μας με την ανταγωνιστική υπεροχή και τα αριθμητικά δεδομένα», γράφει για να φτάσει να αποδειχθεί τελικά ο ίδιος απόλυτος δεξιοτέχνης της αντίληψης και της λεκτικής τεχνικής, μοναδικός στον τρόπο που επανέφερε, όπως ο Φέντερερ, μέσα από τα κείμενά του, το τένις στη θέση που του αξίζει, στην κορυφή. Ίσως ήταν αναμενόμενο να μην αντέξει τα υπερφυσικά μεγέθη που ο ίδιος κατέκτησε.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μπενχαμίν Λαμπατούτ: Η τραγική ομορφιά των επιστημών

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: Η τραγική ομορφιά των επιστημών

Ακροβατώντας μεταξύ του επιστημονικού δοκιμίου και της υψηλής λογοτεχνίας, το «Όταν παύουμε να καταλαβαίνουμε τον κόσμο» (εκδόσεις Δώμα) εξυμνήθηκε δικαίως από τους κριτικούς και ο συγγραφέας του χαρακτηρίστηκε ως το νέο παγκόσμιο λογοτεχνικό φαινόμενο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ντέιβιντ Φόστερ Γουάλας: Ο ροκ σταρ της λογοτεχνίας (λάτρεψε τον Βίτγκενσταϊν)

Βιβλίο / Ντέιβιντ Φόστερ Γουάλας: Ο ροκ σταρ της λογοτεχνίας (λάτρεψε τον Βίτγκενσταϊν)

Το πρώτο αλλά το πιο παραστατικό και πολυσυζητημένο μυθιστόρημα του απόλυτου ροκ σταρ της Αμερικής, που έφυγε νωρίς, μεταφράζεται επιτέλους στα ελληνικά από τις εκδόσεις Κριτική.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ