Τα διάσημα κείμενα του Ντέιβιντ Φόστερ Γουάλας για το τένις

Ο Ρότζερ Φέντερερ ως θρησκευτική εμπειρία Facebook Twitter
Τα πέντε κείμενα που έγραψε για το τένις ο κορυφαίος συγγραφέας, πανεπιστημιακός, δημοσιογράφος, άλλοτε πρωταθλητής στο τένις εφήβων και φιλόσοφος, ο οποίος έφυγε πρόωρα από τη ζωή μια φθινοπωρινή μέρα του 2008.
0

ΣΕ ΕΠΟΧΕΣ ΠΟΥ όλοι αναρωτιούνται πώς ακριβώς πρέπει να στήνεται η κριτική λογοτεχνίας και ποια είναι τα όρια της μυθοπλασίας ή της δημοσιογραφικής γραφής, ο Ντέιβιντ Φόστερ Γουάλας προσφέρει, post mortem, τις κατάλληλες απαντήσεις: πότε επιβεβαιώνοντας τον Βίτγκενσταϊν με όρους που θα έφερναν σε αμηχανία ακόμα και τον δάσκαλό του, τον Μπέρτραντ Ράσελ, πότε λανσάροντας χαρακτηριστικά υπερκείμενα σε δυσπρόσιτα, αλλά απόλυτα γοητευτικά μυθιστορήματα, βγαλμένα από το μέλλον, και πότε καταγράφοντας τι είναι αυτό που ενώνει τις υψηλές ανακαλύψεις της αστροφυσικής με τις επιδόσεις κορυφαίων αθλητών όπως ο Ρότζερ Φέντερερ, ο οποίος είδαμε να αποσύρεται πρόσφατα από την ενεργό δράση.

Έτσι, η εμμονή του Ντέιβιντ Φόστερ Γουάλας με το τένις δεν εξακριβώνεται μόνο από τη χαρακτηριστική εκείνη φωτογραφία του με την κορδέλα του τενίστα στα μαλλιά ως απάντηση στα προβληματικά όρια της ιδιοφυΐας που φέρει κοντά ή μάλλον ταυτίζει τον τενίστα με τον μυθιστοριογράφο, τον καλλιτέχνη ή τον φιλόσοφο αλλά και στο γεγονός ότι το συγκεκριμένο άθλημα και οι δεξιοτέχνες εκφραστές του προσέφεραν τις απαντήσεις που έχασκαν μετέωρες για χρόνια.

Τα πέντε κείμενα που έγραψε για το τένις ο κορυφαίος συγγραφέας, πανεπιστημιακός, δημοσιογράφος, άλλοτε πρωταθλητής στο τένις εφήβων και φιλόσοφος, ο οποίος έφυγε πρόωρα από τη ζωή μια φθινοπωρινή μέρα του 2008, ενδίδοντας στην κατάθλιψη με την οποία είχε διαγνωστεί χρόνια πριν, είναι απλώς αποκαλυπτικά της ιδιοφυούς, ανένταχτης ιδιοσυγκρασίας του.

Με το παίξιμό τους αναδείκνυαν πιθανές, σκακιστικού τύπου κινήσεις που δεν επέτρεπαν σε καμία έκφραση να παρεκτρέπεται και δεν άφηναν στην τύχη καμία λεπτομερή επεξήγηση, ψυχοϊστορικό υπομνηματισμό και φιλοσοφική θέση. Εν ολίγοις, το τένις ήταν η απάντηση, όποια και αν ήταν η ερώτηση.

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: David Foster Wallace, Ο Ρότζερ Φέντερερ ως θρησκευτική εμπειρία, Μτφρ.: Κώστας Καλτσάς, εκδόσεις Πλήθος

Γι’ αυτό και τα πέντε κείμενα που έγραψε για το τένις ο κορυφαίος συγγραφέας, πανεπιστημιακός, δημοσιογράφος, άλλοτε πρωταθλητής στο τένις εφήβων και φιλόσοφος, ο οποίος έφυγε πρόωρα από τη ζωή μια φθινοπωρινή μέρα του 2008, ενδίδοντας στην κατάθλιψη με την οποία είχε διαγνωστεί χρόνια πριν, είναι απλώς αποκαλυπτικά της ιδιοφυούς, ανένταχτης ιδιοσυγκρασίας του, η οποία δεν χωρούσε στα υφολογικά δεδομένα της γραφής που με τόση αφοσίωση υπηρετούσε.

Όταν η φιλοσοφία δεν αρκούσε για να περιγράψει το υπάρχον (κάτι που ως οπαδός του Βίτγκενσταϊν ο ίδιος το αρνούνταν) και η μυθοπλασία εξαντλούσε τα δημιουργικά υλικά της, επιστρατεύονταν εικόνες από τα αθλήματα για να ορίσουν την αληθινή ποίηση της ζωής, στην οποία ο ίδιος ήταν υποταγμένος μέχρι τέλους.

Στα κείμενα που με τόση φροντίδα επέλεξαν οι νέες εκδόσεις Πλήθος και μετέφρασε με φροντίδα, κρατώντας ζωντανό τον παιγνιώδη λόγο του Γουάλας, ο Κώστας Καλτσάς με τον τίτλο «Ο Ρότζερ Φέντερερ ως θρησκευτική εμπειρία - 5 κείμενα για το τένις» διακρίνεται αυτή ακριβώς η ανάγκη του συγγραφέα να φτιάξει το προφίλ του τέλειου τενίστα ως του απόλυτου Ντα Βίντσι της εποχής του.

Ο Ρότζερ Φέντερερ, φτιαγμένος από τα αναγεννησιακά υλικά του ανθρώπου που προσδίδει στην τέχνη του την εκλεπτυσμένη της αίγλη, ήρθε, σύμφωνα με τον Γουάλας, για να μας θυμίσει πως αυτό που πραγματικά διαφοροποιεί τον ευφυή παίχτη από τον δεξιοτέχνη είναι το μυστήριο της δημιουργίας, η καθαυτό μεταφυσική εμπειρία, απ’ όπου και ο τίτλος του βιβλίου.

Στις διαπιστώσεις του Γουάλας, οι οποίες ενίοτε φέρνουν στον νου το βιβλίο του Λαμπατούτ «Όταν παύουμε να κατανοούμε τον κόσμο», τη θέση του εμπνευσμένου καλλιτέχνη ή επιστήμονα καταλαμβάνει ο τενίστας, ο οποίος μας βοηθά να αγγίξουμε το μυστήριο και τη μεταφυσική εμπειρία, καθώς είναι αυτός που ξεπερνά τα ανθρώπινα όρια, τα οποία περιορίζονται στη λογική της εξήγησης. Εξού και ότι παίκτες που καταφέρνουν να κατακτήσουν αυτά τα υπερφυσικά όρια, όπως ο Φέντερερ, είναι εκείνοι που μας εισάγουν στο μυστήριο, αποκτώντας θεϊκές ιδιότητες:

«Σαν τον Άλι, τον Τζόρνταν, τον Μαραντόνα και τον Γκρέτσκι, ο Φέντερερ μοιάζει να έχει τόσο λιγότερη όσο και περισσότερη υπόσταση από τους αντιπάλους του. Ιδίως ντυμένος από την κορυφή ως τα νύχια στα λευκά που το Γουίμπλεντον απολαμβάνει να μπορεί να τη σκαπουλάρει απαιτώντας τα ακόμα, μοιάζει με αυτό που μπορεί κάλλιστα (πιστεύω) να είναι: ένα πλάσμα που το σώμα του είναι τόσο σάρκα όσο και, με κάποιο τρόπο, φως».

Γι’ αυτό και σε αντίθεση με τους προηγούμενους παίκτες, που επέμεναν στο παιχνίδι δύναμης από τη βασική γραμμή, διαθέτοντας ταχύτητα και υψηλή φυσική κατάσταση, ο Ελβετός δεξιοτέχνης επανέφερε την ομορφιά του παλιότερου, κλασικού παιχνιδιού σερβίς-και-βολέ αλλά με (υπερ)σύγχρονο τρόπο, προσδίδοντας σε αυτό την ευφυΐα και την υψηλή κιναισθητική αντίληψη που αποτελεί εκ των ων ουκ άνευ στοιχείο του παιχνιδιού. Εν ολίγοις, αυτό που τόσο προφητικά υποστήριξε ο Γουάλας, όταν είδε εκστασιασμένος τον Φέντερερ να σερβίρει εναντίον του ως τότε πανίσχυρου Αγκάσι στους τελικούς του Αμερικανικού Όπεν το 2005, είναι πως η εκλεπτυσμένη πινελιά που επέβαλε ως καλλιτέχνης του αθλήματος με το δικό του άγγιγμα και τη δική του επιδεξιότητα άλλαξε το τένις από τα μέσα, ξεπερνώντας τη στατικότητα του κλασικού παιχνιδιού φθοράς από τη βασική γραμμή και επαναφέροντας την τέχνη του κλασικού, παλαιάς κοπής παιχνιδιού, ταυτόχρονα αλλάζοντας όλα τα δεδομένα για πάντα.

Ο Ρότζερ Φέντερερ ως θρησκευτική εμπειρία Facebook Twitter
Φέντερερ και Αγκάσι στο Αμερικανικού Όπεν του 2005.

Δηλαδή, ενώ μέχρι τότε όλοι οι παίκτες θεωρούσαν ότι πρέπει να μπορούν εκτελούν από τα βάθη του γηπέδου με τα backhand και τα topspin, ο Φέντερερ ήρθε στον κόσμο του τένις για να θυμίσει ότι η υψηλή τέχνη του δεν έγκειται τόσο στη δύναμη όσο στην τεχνική και στην ευφυΐα.

Προτού όμως καταλήξει στην αποκλειστική κυριαρχία του Φέντερερ ο Γουάλας περιέγραφε με αρχαιοελληνικούς όρους ενός Πελοποννησιακού Πολέμου(!) τους αγώνες πρωταθλητών, π.χ. ανάμεσα στους «μεταμοντέρνους Έλληνες», όπως τους αποκαλούσε, δηλαδή στον Σάμπρας και στον Φιλιππούση, προσδίδοντας στον πρώτο χαρακτηριστικά δημοκράτη, ευέλικτου Αθηναίου και στον δεύτερο αυτά του επιβλητικού και αγέρωχου Σπαρτιάτη. Κατά τη γνώμη του ο Σάμπρας λειτούργησε, λόγω της ευφυΐας του, ως ο προφήτης του Φέντερερ που θα έβαζε, σύμφωνα με τον Γουάλας, τις βάσεις για τη νέα θρησκεία, τη «θρησκεία του ταλέντου». Γι’ αυτό και πίστευε ότι ο Ελβετός ήρθε σαν τον Μεσσία να αναστήσει ένα σπορ που πέθαινε, κάτι που αναμφίβολα επαληθεύτηκε στην πορεία.

Όλα αυτά ο Γουάλας, ωστόσο, δεν τα έγραφε εντελώς θεωρητικά αλλά με τη βιωματική ματιά ενός άλλοτε ρέκτη του εφηβικού πρωταθλητισμού στο τένις, ο οποίος, αν και αστέρας των Μεσοδυτικών Πολιτειών, αναγκάστηκε να αποσυρθεί κάπως πρόωρα και να αφοσιωθεί στη Φιλοσοφία, επειδή όπως λέει, δεν διέθετε την ανάπτυξη των έφηβων αντιπάλων του.

Μέχρι τότε, όμως, κατάφερε να μετατρέψει όλα αυτά που οι ανταγωνιστές του έβλεπαν ως μειονεκτήματα ‒τον ισχυρό άνεμο που έπνεε σε αυτές τις περιοχές και το ανώμαλο έδαφος που δεν επέτρεπε να στηθούν άρτια γήπεδα τένις‒ σε δικά του πλεονεκτήματα, αφού το εγκεφαλικό παίξιμο και οι αντοχές του τον έκαναν να εξοντώνει ακόμα και τους πιο δυνατούς αντιπάλους.

Σε μια σειρά από κείμενα που περιλαμβάνονται στο βιβλίο βλέπει κανείς τον τρόπο που το μαθηματικό μυαλό του Γουάλας μπορούσε να προβαίνει σε υπολογισμούς για την έκβαση του παιχνιδιού, σε ακριβείς γεωμετρικές αναλύσεις του κάθε γηπέδου, των ριπών του ανέμου κ.λπ., προοικονομώντας το είδος του σολιψιστή στοχαστή που θα γινόταν στην πορεία. Η μοναχική ταυτότητα του τενίστα προφανώς ήταν η δική του πανοπλία απέναντι στην κενή κοινωνικοποίηση που έχασκε απειλητική μέχρι τέλους, ενώ η επιβλητική προσωπικότητα του ευφυούς παίχτη, ο οποίος άλλαζε τους κανόνες, όπως έκανε ο ίδιος με τη γραφή, ήταν ο δικός του δίαυλος για να μιλήσει για τη μεταφυσική και το ανεξήγητο Επέκεινα.

«Οι κορυφαίοι αθλητές μάς συναρπάζουν γιατί ελκύουν τους δίδυμους ψυχαναγκασμούς μας με την ανταγωνιστική υπεροχή και τα αριθμητικά δεδομένα», γράφει για να φτάσει να αποδειχθεί τελικά ο ίδιος απόλυτος δεξιοτέχνης της αντίληψης και της λεκτικής τεχνικής, μοναδικός στον τρόπο που επανέφερε, όπως ο Φέντερερ, μέσα από τα κείμενά του, το τένις στη θέση που του αξίζει, στην κορυφή. Ίσως ήταν αναμενόμενο να μην αντέξει τα υπερφυσικά μεγέθη που ο ίδιος κατέκτησε.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μπενχαμίν Λαμπατούτ: Η τραγική ομορφιά των επιστημών

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: Η τραγική ομορφιά των επιστημών

Ακροβατώντας μεταξύ του επιστημονικού δοκιμίου και της υψηλής λογοτεχνίας, το «Όταν παύουμε να καταλαβαίνουμε τον κόσμο» (εκδόσεις Δώμα) εξυμνήθηκε δικαίως από τους κριτικούς και ο συγγραφέας του χαρακτηρίστηκε ως το νέο παγκόσμιο λογοτεχνικό φαινόμενο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ντέιβιντ Φόστερ Γουάλας: Ο ροκ σταρ της λογοτεχνίας (λάτρεψε τον Βίτγκενσταϊν)

Βιβλίο / Ντέιβιντ Φόστερ Γουάλας: Ο ροκ σταρ της λογοτεχνίας (λάτρεψε τον Βίτγκενσταϊν)

Το πρώτο αλλά το πιο παραστατικό και πολυσυζητημένο μυθιστόρημα του απόλυτου ροκ σταρ της Αμερικής, που έφυγε νωρίς, μεταφράζεται επιτέλους στα ελληνικά από τις εκδόσεις Κριτική.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Βιβλίο / Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Το ημιτελές διήγημα «Ο Αυτοκτόνος», στο οποίο ο συγγραφέας του βάζει τον υπότιτλο «μικρή μελέτη», μας οδηγεί στο τοπίο του Ψυρρή στο τέλος του 19ου αιώνα, κυρίως όμως στο ψυχικό τοπίο ενός απελπισμένου και μελαγχολικού ήρωα.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Βιβλίο / Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Για πρώτη φορά κυκλοφορούν ιστορίες από το αρχείο του Πέδρο Αλμοδόβαρ με τον τίτλο «Το τελευταίο όνειρο», από τις αρχές της δεκαετίας του ’60 μέχρι σήμερα, συνδέοντας το ιερό με το βέβηλο, το φανταστικό με το πραγματικό και τον κόσμο της καταγωγής του με τη λάμψη της κινηματογραφίας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ