Τα 10 αγαπημένα μου βιβλία: Σοφία Νικολαΐδου

Τα 10 αγαπημένα μου βιβλία: Σοφία Νικολαΐδου Facebook Twitter
0

Διαβάζω βιβλία σημειώνοντας με το μολύβι σκέψεις, αντιδράσεις ή σημεία στίξης (θαυμαστικά, ερωτηματικά). Ως συγγραφέας διαβάζω δολίως. Κάνω συγγραφική κατασκοπεία: προσέχω αφηγηματικές τεχνικές, αναζητώ συγγραφικά επιτεύγματα και αποτυχίες, προσπαθώντας να διδαχθώ πράγματα για την τέχνη μου.
«Βιβλία που με σημάδεψαν» για μένα θα πει: βιβλία που μου έμαθαν τον κόσμο και τους ανθρώπους, περίπου όπως η ζωή. Που τα διαβάζω και τα ξαναδιαβάζω και πάντα έχουν κάτι να πουν. Που στέκονται ολόδροσα, ακόμα κι αν πέρασαν χρόνια ή αιώνες από τη στιγμή που κυκλοφόρησαν. Που τα συστήνω σε αγαπημένους φίλους με το χέρι στην καρδιά και τη συνοδευτική φράση «διάβασέ το, μπορεί να σου αλλάξει τη ζωή».

1.  Ομήρου, «Οδύσσεια»:

Θα μπορούσα να σταματήσω τον κατάλογο εδώ. Τα περιέχει όλα. Από τη σπηλιά ως το πεντάστερο, οι άνθρωποι μπορεί να αλλάζουν ενδυμασία, τρόπο ζωής και συνήθειες, όμως σκέφτονται και δρουν περίπου το ίδιο. Αθάνατο κείμενο. Έχει αντέξει το πιο ισχυρό crash-test: 25 αιώνες διαρκούς ανάγνωσης (από τη στιγμή που καταγράφηκε) – και τη διδασκαλία στα σχολεία.

2. «Σαπφώ, λυρικά ποιήματα» (στην έκδοση Lyrica Graece Selecta του D. Page):

Είναι απίστευτο πόσο μπορούν να λάμπουν ακόμα και σήμερα μερικές σπαραγμένες λέξεις (Έρος δ' ετίναξέ μοι φρένας, ως άνεμος κατ' όρος δρύσιν εμπέτων / Έρος δηύτε μ' ο λυσιμέλης δόνει, γλυκύπικρον αμάχανον όρπετον). Έρωτας που ορμάει σαν άνεμος στο δάσος και σου παίρνει τα μυαλά. Έρωτας που λύνει τα μέλη, γλυκόπικρο ερπετό. Λέξεις που αστράφτουν στην αρχαία τους σκευή, ακόμα και σήμερα.

3. Θερβάντες, «Δον Κιχώτης»:

Μυθιστόρημα κιβωτός. Αν θέλει κάποιος να μάθει ποιοι είναι οι συγγραφικοί κανόνες (και να τους σπάσει την ίδια στιγμή με μια κίνηση), πρέπει να το διαβάσει. Όσο το μελετάς, κινείσαι σε δασωμένο λαβύρινθο. Εκπλήξεις ξεφυτρώνουν από παντού.

 

4. «Δημοτικά τραγούδια, παραλογές» (έκδοση Νικολάου Πολίτη)

Το πρώτο ποίημα που μου έμαθε η μαμά μου ήταν μια παραλογή. Ήξερα απ' έξω το «Μάνα με τους εννιά σου γιους και με τη μια σου κόρη» από τα τρία μου. Ακόμα και σήμερα, αν με ξυπνήσεις ξημέρωμα, μου βάλεις το πιστόλι στον κρόταφο και μου ζητήσεις να το απαγγείλω, θα το κάνω.

5. Κλασσικά Εικονογραφημένα:

Όσοι είμαστε παλιοσειρές, συνεννοούμαστε. Για τους νεότερους: τα Κλασσικά Εικονογραφημένα ήταν μασίφ λογοτεχνία σε κόμικς. Θυμάμαι ατελείωτα μεσημέρια καλοκαιριού, που έπρεπε να κάνουμε ησυχία για να κοιμηθούν οι μεγάλοι, να διαβάζουμε με την αδελφή μου και ν' ακούγεται ο ήχος από τις σελίδες που γυρνούν – τίποτε άλλο.

6. Βιρτζίνια Γουλφ, «Ένα δικό σου δωμάτιο»:

Θεωρώ τη Βιρτζίνια Γουλφ τη μεγαλύτερη συγγραφέα του 20ού αιώνα (και ίσως λίγα λέω). Επιλέγω το εμβληματικό δοκίμιο (αντί για τα σπουδαία πεζογραφήματα, που τα διαβάζεις και σου καθορίζουν την όραση του κόσμου), γιατί παρουσιάζει με τον πιο σταράτο και σπαραξικάρδιο (χωρίς αισθηματολογικές κορόνες) τρόπο τι σημαίνει γυναίκα –συγγραφέας και γυναίκα– διανοούμενη σε μια εποχή που οι γυναίκες ζούσαν και δημιουργούσαν σε εκκωφαντική σιωπή (και με την υπόνοια ότι δεν είχαν και πολύ δικαίωμα λόγου).

 

7. Βίκτωρ Ουγκώ, «Παναγία των Παρισίων»:

Το πιο ωραίο παραμύθι του κόσμου. Ένας ανίερος ρομαντικός σε μεγάλα κέφια.

8. Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης, «Έμποροι των Εθνών»:

Κάποιοι το θεωρούν αδύναμο, άλλοι φράγκικο. Για μένα είναι ο Παπαδιαμάντης που αγαπώ (με το φωτοστέφανο του μυθιστοριογράφου και όχι του χριστιανού). Για τους ανθρώπους της γενιάς μου θυμίζω το ομώνυμο σίριαλ και το τραγούδι του Ξυλούρη («Ήτανε μια φορά, μάτια μου, κι έναν καιρό...»). Για τους εμπαθείς αναγνώστες, αναφέρω δύο σκηνές: α) επίσημο δείπνο με πτώμα στην κορυφή του τραπεζιού (τόσο ανίερα γκόθικ) και β) την εξομολόγηση της Αυγούστας κάτω από το πετραχήλι του παπά (τέτοιο πανίσχυρο ρομάντζο ούτε ο Στόκερ με τον «Δράκουλα»).

 

9. Ρεμπέτικα τραγούδια, έκδοση του Πετρόπουλου.

 

Γιατί μου αρέσει να τα ακούω (από την πρώτη στιγμή αντέδρασα σωματικά στο άκουσμα: κινήθηκε το σώμα ασυναίσθητα). Γιατί τα θεωρώ ποίηση: φτιαγμένα με απλά υλικά, χωρίς ψευτιές και συγγραφική πόζα, λέξεις που κόβουν σαν λάμες.

10. «Κ.Π. Καβάφη, ποιήματα».

Για μένα, ο Καβάφης είναι πούρος μυθιστοριογράφος και τον διαβάζω έτσι. Τα ποιήματά του είναι πλήρη μυθιστορήματα σε συσκευασία Νουνού.

_________

Τα βιβλία της Σοφίας Νικολαΐδου κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Μεταίχμιο

Επιμέλεια άρθρου: Μαρκέλλα Ανδρικάκη

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ