Σβετλάνα Αλεξίεβιτς: Ποια είναι η νικήτρια - έκπληξη του βραβείου Νόμπελ

Σβετλάνα Αλεξίεβιτς: Ποια είναι η νικήτρια - έκπληξη του βραβείου Νόμπελ Facebook Twitter
1

«Πηγαίνω προς τον άνθρωπο για να συναντήσω το μυστήριό του», τόνιζε με έμφαση η νέα κάτοχος του βραβείου Νόμπελ Λογοτεχνίας Σβετλάνα Αλεξίεβιτς, «και την ψυχή του απ' άκρη σ' άκρη, γιατί τα πάντα συμβαίνουν εκεί». Και το εννοούσε. Έψαξε τις ψυχές των ανθρώπων, ένιωσε το δράμα τους, κατέγραψε την απόγνωσή τους και μεταμόρφωσε τη βιωματική εμπειρία σε υψηλή παραστατική συγγραφική τέχνη. Ωστόσο, ποτέ δεν κατέφυγε στο μυθιστόρημα: πάντα δούλευε με τεκμήρια, ακάματος ρέκτης του ανθρώπινου πόνου και της βιωματικής έκστασης.

Από την πρώτη γραμμή των πολέμων έως την απαγορευμένη ζώνη, την οποία περιδιάβηκε χωρίς να φοβάται, τολμούσε να ορθώσει την πένα της ως μοναδικό όπλο στις απάνθρωπες συνθήκες. Ο ανθρωπισμός της διάχυτος, ο ακτιβισμός, η γυναικεία ευαισθησία, όλα αυτά που δικαιολογούν μια σειρά από διεθνείς διακρίσεις και βραβεία. Η αναγνώριση του έργου της, όμως, με ένα βραβείο Νόμπελ φαίνεται να δημιουργεί μια σειρά αντιδράσεων στον βαθμό που, όπως έγραφε και σε σχετικό κείμενό του σήμερα ο «New Yorker», τα ελιτίστικα πεδία της λογοτεχνίας δεν συμπεριέλαβαν ποτέ στους κόλπους τους τον δοκιμιακό λόγο (non-fiction). Ό,τι αγγίζει η μυθοπλασία δεν καθαγιάζεται, ούτε και από την πιο ευαίσθητη πραγματικότητα − μέχρι που ήρθε μια ρωσόφωνη συγγραφέας για να επαναφέρει τη χαμένη δύναμη της δοκιμιογραφίας στην πρώτη γραμμή.

Μια συγγραφέας που αναδεικνύει εκ νέου το γραμματολογικό είδος της αποκαλούμενης τεκμηριωτικής πεζογραφίας έρχεται να επαναπροσδιορίσει την ποιοτική του αναγνώριση, και μάλιστα με ένα έργο που περιλαμβάνει, εκτός από διηγήματα, θεατρικά έργα και σενάρια για ντοκιμαντέρ.

Αρκεί να φανταστεί κανείς ότι έχει περάσει ήδη μισός αιώνας από τότε που ο δοκιμιακός λόγος αναγνωριζόταν ως κάτι ξεχωριστό − έχουν ήδη βραβευτεί σε αυτό τον τομέα τεράστια μεγέθη, όπως ο Μπέρτραντ Ράσελ και ο Ουίνστον Τσόρτσιλ. Τώρα, μια συγγραφέας που αναδεικνύει εκ νέου το γραμματολογικό είδος της αποκαλούμενης τεκμηριωτικής πεζογραφίας έρχεται να επαναπροσδιορίσει την ποιοτική του αναγνώριση, και μάλιστα με ένα έργο που περιλαμβάνει, εκτός από διηγήματα, θεατρικά έργα και σενάρια για ντοκιμαντέρ.

Στον αγγλόφωνο κόσμο η Αλεξίεβιτς έγινε ευρέως γνωστή το 1990, όταν έγραψε στο δημοφιλές λογοτεχνικό περιοδικό «Granda» ένα κομμάτι που έκανε θόρυβο για τις μητέρες των στρατιωτών που πολέμησαν στο Αφγανιστάν στο. Ήταν τότε που κυκλοφόρησε και στα αγγλικά το πολυσυζητημένο βιβλίο της «Μολυβένιοι Στρατιώτες» − στα ελληνικά κυκλοφόρησε το 2002 από τους Σύγχρονους Ορίζοντες. Με έναν δραματικό και άκρως παραστατικό τρόπο η συγγραφέας μιλούσε για τους στρατιώτες και τους αξιωματικούς που επέστρεψαν από την πρώτη γραμμή του πολέμου στο Αφγανιστάν και, αντί για υποδοχή ηρώων, γνώρισαν τη διαπόμπευση. Έγιναν εν μια νυκτί, από ήρωες, αποσυνάγωγοι. Ήταν εκπληκτικά τα σημεία όπου η συγγραφέας μιλούσε για τις μητέρες που έστειλαν τους γιους τους στον πόλεμο και παρέλαβαν σφραγισμένα μεταλλικά φέρετρα, χωρίς ποτέ να είναι σίγουρες αν τα φέρετρα περιλάμβαναν πτώματα ή σακιά γεμάτα άμμο. Το σοβιετικό καθεστώς έφτασε να κυνηγάει όχι μόνο τους ζωντανούς αλλά και τους νεκρούς − τα φαντάσματα.


Το βιβλίο, φυσικά, κόστισε πολλά στη συγγραφέα − και το τίμημα ήταν παραπάνω από βαρύ: μια σειρά από δικαστικές διώξεις, κατηγορία για προδοσία και απαγόρευση της κυκλοφορίας του. Ωστόσο, η συγγραφέας δεν πτοήθηκε: αντί να φοβηθεί, συνέχισε γράφοντας τους «Γοητευμένους από τον θάνατο», με θέμα τις αυτοκτονίες που είχαν σημειωθεί στην πρώην ΕΣΣΔ. Συνέχισε να συλλέγει μαρτυρίες, που ήταν και το πρώτο υλικό των βιβλίων της, τονίζοντας πως αυτό που την ενδιαφέρει πάντα στην έρευνά της «είναι η ιστορία των αισθημάτων, του πνεύματος, της ανθρώπινης εμπειρίας», την οποία υπηρέτησε με ιδιαίτερη ευαισθησία και ξεχωριστό αντιληπτικό πνεύμα. Τα βιβλία της παρέμεναν απαγορευμένα για χρόνια για το ρωσόφωνο κοινό, έως ότου η περεστρόικα του Γκορμπατσόφ επέτρεψε την ανατύπωση και κυκλοφορία τους. Η Αλεξίεβιτς έχει επίσης καταγράψει το χρονικό του Τσερνόμπιλ, θέτοντας σε ρίσκο την ίδια της τη ζωή −το βιβλίο της τιτλοφορείται «Τσερνόμπιλ - Ένα χρονικό του μέλλοντος» (κυκλοφόρησε στα ελληνικά από τον Περίπλου)−, αλλά αυτό που έκανε τη συγγραφική φωνή της ιδιαίτερα διακριτή ήταν ο τρόπος που προσέγγισε τη γυναικεία μαρτυρία. Ήδη από τον «Πόλεμο που δεν έχει πρόσωπο γυναίκας», με τις απίστευτες καταθέσεις γυναικών που πολέμησαν στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, η Αλεξίεβιτς είχε δώσει το στίγμα: «Όλα όσα ξέραμε για τον πόλεμο τα είχαν διηγηθεί άνδρες... Γιατί οι γυναίκες που έχουν κρατήσει τη θέση τους σε έναν κόσμο κυριαρχούμενο από τους άνδρες δεν έχουν εκφράσει τα λόγια και τα συναισθήματά τους». Το τελευταίο της βιβλίο, που έχει μεταφραστεί στα γαλλικά και φέρει τον τίτλο «Το τέλος του Κόκκινου Ανθρώπου ή Η εποχή του τέλους των ψευδαισθήσεων», τιμήθηκε με το βραβείο δοκιμίου Medicis το 2013. Εκεί τόνιζε πως ο «Κόκκινος Άνθρωπος» εξακολουθεί να υφίσταται, δείχνοντας προς την πλευρά της σύγχρονης Ρωσίας (η Αλεξίεβιτς έχει ασκήσει σκληρή κριτική στον Πούτιν).


Ακόμα και σήμερα η ακτιβίστρια συγγραφέας μάχεται σθεναρά για την ελευθερία της έκφρασης, των δικαιωμάτων και της πολιτικής αυτονομίας. Παρότι παρέμενε πρώτη στα προγνωστικά στα περίφημα γραφεία στοιχημάτων, η βράβευσή της εξέπληξε πολλούς, που κάνουν λόγο για «ρηξικέλευθη απόφαση» εκ μέρους της Ακαδημίας, καθώς και για καθαρά «εξωλογοτεχνικά κριτήρια». Το σίγουρο είναι ότι το φετινό βραβείο θα ανοίξει έναν μεγάλο κύκλο συζητήσεων για την κατεύθυνση που έχει λάβει πλέον το Νόμπελ, τις απαρχές και την ταυτότητά του.

1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
Μια παρόμοια βράβευση ήταν του Νιγηριανού πολιτικού και ακτιβιστή Wole Soyinka ("Ο άνθρωπος πέθανε" το πιο γνωστό του). Δεν νομίζω ότι ήταν και πολύ ευτυχής επιλογή, να δούμε και αυτήν. Κορυφαία επιλογή των τελυταίων χρόνων ο Μο Γιαν, εκπληκτικής τεχνική το "η μπαλλάντα του σκόρδου"