«Ρίζες από στάχτη»: Tο παρελθόν αλλιώς

«Ρίζες από στάχτη»: Tο παρελθόν αλλιώς Facebook Twitter
Με background στην επιστήμη της Κοινωνιολογίας, ο Γιώργος Γεωργακόπουλος ξέρει ότι το παρελθόν χρειάζεται πολλή προσοχή στον χειρισμό του.
0


ΟΙ «ΡΙΖΕΣ ΑΠΟ ΣΤΑΧΤΗ» αφηγούνται στιγμές από τη σκληρή παιδική και εφηβική ηλικία ενός ανθρώπου που η ζωή του ήταν κάθε άλλο παρά βατή. Κι ενώ μπορεί πολύ εύκολα κανείς να συμπεράνει ότι πρόκειται για μια απλή εξιστόρηση του παρελθόντος ενός ακόμα μυθιστορηματικού ήρωα, εδώ έχουμε μια διαφορετική περίπτωση.

Όπως εξηγεί και ο συγγραφέας Γιώργος Γεωργακόπουλος στο εισαγωγικό του κείμενο: «Ο μυθιστορηματικός τύπος δεν είναι αυτός που αρμόζει για την εξιστόρηση των εμπειριών που αποφάσισε να παρουσιάσει. Μπορεί να δημιουργήσει μια φτιασιδωμένη συγκίνηση, ενώ το ζητούμενο είναι η κατανόηση». Πράγματι, δεν θα είχε νόημα να παρουσιαστούν αλλιώς κρίσιμες εμπειρίες που, αλληλεπιδρώντας με τη σκέψη, οδηγούν στην ωρίμανση και την τελική διαμόρφωση του ανθρώπου μέσα από την πολύπλοκη διαδικασία της κατανόησης του ίδιου του εαυτού.

Στις «Ρίζες από στάχτη» προσεγγίζεται με έναν άμεσο, ειλικρινή και βαθιά προσωπικό τρόπο αυτό το τόσο περίπλοκο πράγμα που ονομάζουμε ύπαρξη.

Με background στην επιστήμη της Κοινωνιολογίας, ο Γιώργος Γεωργακόπουλος ξέρει ότι το παρελθόν χρειάζεται πολλή προσοχή στον χειρισμό του, γιατί πρόκειται για μια συνεχή ανακατασκευή που «ποτέ δεν ξέρεις τι θα σου βγάλει.

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: 
Γιώργος Γεωργακόπουλος, 
Ρίζες από στάχτη,
εκδόσεις Αρμός

Και δεν το ξέρεις γιατί συνήθως αγνοούμε ότι θα βρούμε αυτό που βάζουμε κάθε φορά (…) τη μια φορά βάζεις κάποια πράγματα, την άλλη κάποια άλλα, τα ίδια γεγονότα τα αξιολογείς με διαφορετικό τρόπο κάθε φορά. Το θέμα είναι μέσα από τις συνεχείς ανακατασκευές να μη φτιάξεις στο τέλος κάτι που να μην έχει καμία σχέση με αυτό που έζησες πραγματικά, να μη φτιάξεις κάτι που να εξυπηρετεί μόνο τον ναρκισσισμό σου και τίποτα άλλο».

Στις «Ρίζες από στάχτη» προσεγγίζεται με έναν άμεσο, ειλικρινή και βαθιά προσωπικό τρόπο αυτό το τόσο περίπλοκο πράγμα που ονομάζουμε ύπαρξη. Δεν υπάρχουν έτοιμες λύσεις ή οικουμενικές απαντήσεις, ο συγγραφέας δεν φιλοδοξεί να κλείσει ανοιχτά ερωτήματα∙ ούτε οπρωταγωνιστής ήξερε τις απαντήσεις πάντα, ούτε αποφάσιζε συνειδητά, ανεξάρτητα από τους άλλους, τον τρόπο που θα αντιμετώπιζε όσα καλά ή κακά έβρισκε στον δρόμο του.

Ο χαρακτήρας του είναι παρών πάντα σε σχέση με τους ανθρώπους γύρω του, που διαγράφουν κι εκείνοι τη δική τους προσωπική διαδρομή, περισσότερο ή λιγότερο ανεξάρτητη: «Ο τίτλος του βιβλίου θα μπορούσε κάλλιστα να είναι “Η σιωπή”. Ποτέ του δεν μιλούσε –ή πολύ λίγο– για τα γεγονότα της ζωής του, ψήγματα εμπειριών μόνο σε πολύ λίγους ανθρώπους, καμία περιγραφή συναισθημάτων, δεν υπήρχαν οι λέξεις για να εκφραστούν και δεν υπήρχαν και οι άνθρωποι για να ακούσουν.

cover
Ο
​​​​​συγγραφέας 
Γιώργος Γεωργακόπουλος

Θα μπορούσε όμως να είναι και “Η ανημποριά”. Τα άτομα του κοινωνικού του περίγυρου ζούσαν μέσα σε ένα κόσμο περίκλειστο, η ζωή τα πήγαινε όπου ήθελε, χωρίς να προβάλλουν την παραμικρή αντίσταση. Όλα; Ίσως όχι».

Ζούμε σε έναν πολύπλοκο κόσμο με τον οποίο βρισκόμαστε σε συνεχή διάλογο, δεν δημιουργούμε στο κενό. Οι βιωμένες εμπειρίες του παρόντος και του παρελθόντος μαζί με τις εκάστοτε κοινωνικοϊστορικές συνιστώσες συνθέτουν τον πολυδαίδαλο πολλές φορές χάρτη της συνείδησής μας που διαμορφώνεται σταδιακά, ορίζοντας διαδρομές προς πάσα κατεύθυνση.

Ένα βιβλίο που, τελικά, προσκαλεί τον αναγνώστη σε ένα ταξίδι εσωτερικό όπου μέσα από τις αφηγήσεις ενός άλλου ανθρώπου θα δει τη δική του διαδρομή, τις δικές του εμπειρίες.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM
«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ