«Πάθαμε υπερκόπωση, αυτό είναι το μόνο μας ελαφρυντικό»

«Πάθαμε υπερκόπωση, αυτό είναι το μόνο μας ελαφρυντικό» Facebook Twitter
0

Την ίδια ώρα που την Παρασκευή στην οδό Σκουφά βαριοπούλες καταστρέφουν αυτοκίνητα και καταστήματα, συναντώ τον Τάκη Θεοδωρόπουλο στον Ιανό, με τις τζαμαρίες ραγισμένες από τις επιθέσεις της προηγούμενης εβδομάδας. Έχω έρθει να μιλήσουμε για το νέο του βιβλίο Η μελαγχολία της Δευτέρας(εκδόσεις Ωκεανίδα), που καλύπτει μέσω των επιφυλλίδων του την απόσταση από το τέλος των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 ως τα επεισόδια του Δεκεμβρίου. Η αιχμή της επικαιρότητας που ώθησε στην κυκλοφορία του βιβλίου είναι εδώ, μπροστά μας. Ο Τάκης Θεοδωρόπουλος είναι αναστατωμένος, του έχουν τηλεφωνήσει φίλοι του από την οδό Σκουφά την ώρα της επίθεσης, sms φτάνουν στα κινητά μας «Τα σπάνε; Ποιοι; Ξέρω εγώ... Αυτοί».

Πώς αισθάνεστε αυτήν τη στιγμή ως διανοούμενος στην Αθήνα;

Το βασικό πρόβλημα που μπορεί να διαπιστώσει κανείς -πέρα από την πτώχευση της πολιτικής τάξης και την οικονομική κρίση- είναι η ρήξη της κοινωνικής αλληλεγγύης. Αυτό είναι το πιο επικίνδυνο από όλα, σε λίγο η κατάσταση θα θυμίζει το «όλοι εναντίον όλων». Εξέγερση σημαίνει ότι ακόμη και δυο άνθρωποι να ξεσηκωθούν το κάνουν για διεκδικήσουν την κοινωνική αλληλεγγύη. Αυτό που συνέβη το Δεκέμβριο και εν μέρει συμβαίνει και τώρα, το «έχω πολύ θυμό μέσα μου και θέλω να τα σπάσω», δεν είναι εξέγερση αλλά μια έκρηξη βίας που τη ζούμε χρόνια στην καθημερινότητά μας σε άλλες ήπιες μορφές. Αυτή η βία όμως, από τη στιγμή που δεν διοχετεύεται πουθενά, αυτοτροφοδοτείται και οδηγεί σε γενικευμένο χουλιγκανισμό. Η αλήθεια είναι πως αισθάνομαι μια ανασφάλεια και μια διάχυτη τρομοκρατία από παντού. Δεν μπορείς να έχεις εμπιστοσύνη ούτε στο ελληνικό κράτος ούτε στα αντανακλαστικά της κοινωνίας.

Ποια κοινωνικά αντανακλαστικά θα απομόνωναν αυτά τα φαινόμενα;

Ειλικρινά δεν ξέρω. Κοιτάξτε, οι κοινωνίες δεν αυτοκτονούν, δεν είχαμε τέτοια παραδείγματα στην ιστορία. Φαίνεται όμως ότι πάμε προς τα εκεί. Η ελληνική κοινωνία δείχνει διατεθειμένη να αυτοκτονήσει και το θέμα είναι κατά πόσο θα υπάρξουν ψυχικά αντισώματα στην κοινωνία για να την αποτρέψουν. Από το καλοκαίρι του 2004 ως σήμερα η κατάρρευση είναι ραγδαία. Η Ελλάδα τότε ήταν κάτι άλλο από αυτό που ζούμε σήμερα. Ήταν μια κατασκευή που δεν στηριζόταν πουθενά. Σαν τα χωριά που έστηνε ο Ποτέμκιν για να περάσει η Αικατερίνη και να τα θαυμάσει. Αυτό δεν βγήκαμε να το συζητήσουμε δημόσια. Αρχίσαμε να λέμε «Α, κάναμε λάθη, ξοδέψαμε πολλά λεφτά, εγκαταλείψαμε τις αθλητικές εγκαταστάσεις», δεν είπαμε όμως γιατί έγινε αυτό το πράγμα, τι κόστος είχε για την ελληνική κοινωνία.

Όχι επειδή δεν ξέρουμε τι έγινε, αλλά επειδή δεν μας συμφέρει;

Ακριβώς. Για πολλά χρόνια -όχι μόνο μετά το 2004- δεν συζητάμε πραγματικά τι μας συνέβη. Λέμε «Α, έγινε το Πολυτεχνείο, έπεσε η χούντα» τα βάζουμε όλα κάτω από το τραπέζι και προχωράμε. Αυτήν τη στιγμή όμως η πραγματικότητα μάς χτυπά την πόρτα. Ξεχειλίζει αυτό το ανείπωτο, το απωθημένο που συσσωρεύεται μέσα μας και βγαίνει στην επιφάνεια βίαια. Δεν μπορώ να καταλάβω και τη στάση ορισμένων διανοούμενων της προόδου που λένε να αφουγκραστούμε την οργή των παιδιών. Μα το να ακούς κάποιον δεν σημαίνει ότι σου αφαιρείται το δικαίωμα του λόγου. Βεβαίως, υπάρχουν μεγάλα στρώματα της ελληνικής κοινωνίας που είναι σε κατάσταση απελπισίας. Δεν εξεγείρονται όμως αυτά τα στρώματα, εξεγείρονται ομάδες ανεξέλεγκτες με στόχο να απο-διαλύσουν την κοινωνική ζωή.

Δεν μπορεί να μην αναγνωρίζετε κάποια ελαφρυντικά...

Υπάρχει μια σαφέστατη κοινωνική κόπωση, είναι το μόνο ελαφρυντικό που αναγνωρίζω. Είμαστε μια κοινωνία με υπερκόπωση. Από το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά κάνουμε συνέχεια άλματα, χωρίς να ξέρουμε γιατί γίνονται όλα αυτά. Ξεπεράσαμε τον Εμφύλιο με μεγάλο κόστος, μετά μπήκαμε σε μια περίοδο ευφορίας, αλλά ήρθε η δικτατορία. Κατορθώσαμε να αποκαταστήσουμε τη δημοκρατία, αλλά και πάλι αυτό έγινε καταναλώνοντας τεράστια κοινωνική ενέργεια. Προσαρμοστήκαμε καλώς ή κακώς στην Ευρωπαϊκή Κοινότητα πολύ πιο γρήγορα απ' ό,τι οι υπόλοιπες ευρωπαϊκές κοινωνίες. Μετά ήρθε και το κερασάκι των Ολυμπιακών Αγώνων, μια υπόθεση που μας ξεπερνούσε, και πάθαμε υπερκόπωση και κατάθλιψη. Το πρώτο μέρος του νέου μου βιβλίου το ονομάζω «Η ελληνική εξαίρεση», επειδή αισθανόμασταν ως εξαίρεση σε έναν κόσμο κανονικό και τώρα βλέπουμε ότι και ο κόσμος αποτελείται από εξαιρέσεις και έχουμε χάσει τον μπούσουλα. Κοίτα τους πολιτικούς: η παλαιότερη πολιτική ζωή ήταν πάντα ετερόφωτη. Είχε ο Καραμανλης πρότυπο τον Ντε Γκολ και μετά τον Ζισκάρ ντ' Εστέν. Τώρα δεν υπάρχει αυτό.

Τώρα είναι η εποχή του τέλους των μύθων και των προτύπων.

Τα σκοτώνουμε και δεν τα αντικαθιστούμε. Το βασικό πρόβλημα που ζούμε σήμερα είναι ότι ο μόνος δημόσιος λόγος που αρθρώνεται τα τελευταία τριάντα χρόνια στην Ελλάδα -αν εξαιρέσουμε τους σκυλοκαυγάδες των πολιτικών στα τηλεοπτικά πάνελ- είναι ένα είδος προοδευτικού λυρισμού, ο οποίος είναι «Α, δεν μπορούμε να ζούμε σε καθεστώς περιορισμών, θέλουμε να είμαστε ελεύθεροι, μπορούμε να κάνουμε ό,τι θέλουμε» και το αποτέλεσμα είναι το μπάχαλο που ζούμε σήμερα. Επίσης, πιστεύω ότι αυτό που ζούμε είναι το φαλιμέντο αυτού του προοδευτικού λυρισμού που εξακολουθεί να είναι κυρίαρχος. Μετά τη δικτατορία και εξαιτίας της υπήρξε μια ισοπέδωση των κοινωνικών ιεραρχιών. Ας μη γελιόμαστε, η κοινωνία δεν μπορεί να ζει χωρίς ιεραρχίες και κυρίως πνευματικές ελίτ. Αυτές κάναμε ό,τι περνούσε από το χέρι μας να τις εξουδετερώσουμε. Ακούω συνέχεια το περίφημο «πού είναι οι διανοούμενοι»; Ε, τους αναγκάσαμε σε υποχρεωτική σιωπή, στην οποία συμβιβάστηκαν και οι ίδιοι. Τώρα, στη στιγμή της κρίσης, ζητάμε τη γνώμη τους, αλλά, αν αυτό που μας πουν δεν μας αρέσει, τότε απλά δεν τους ακούμε.

Ποιοι δεν κινδυνεύουν;

Θεωρώ ότι κανένας δεν είναι στο απυρόβλητο πλέον. Δεν είναι στοχευμένη η κατάσταση. Εδώ απλώς μιλάς ή δεν μιλάς και σε χτυπάνε. Ταυτόχρονα βλέπεις μια πολιτική τάξη ανίκανη να συνεισφέρει. Γι' αυτό ευθύνεται και η πορνογραφία της τηλεόρασης που σου δείχνει μια πολιτική ζωή που δεν έχει καμία σχέση με αυτό που εσύ αισθάνεσαι. Πότε θα γίνουν εκλογές; Στα παλιά μου τα παπούτσια. Εδώ το 2007 καιγόταν η Ελλάδα και ένα μήνα μετά έγιναν εκλογές και δεν ήταν αυτό κεντρικό θέμα της προεκλογικής εκστρατείας. Δεν τολμάμε να αντικρίσουμε τους εαυτούς μας στα μάτια. Φοβόμαστε τον ίδιο μας τον εαυτό, φοβόμαστε την πραγματικότητα της ζωής μας και αυτή στρέφεται εναντίον μας. Η πραγματικότητα δεν είναι φλου, σε αναγκάζει να επιλέξεις.

Γράφετε στη Μελαγχολία της Δευτέρας πως ο Έλληνας έχει τη λογική του μικρεμπόρου.

Αυτή είναι συγγενής αμαρτία της ελληνικής κοινωνίας. Στην Αθήνα η αρχιτεκτονική της πολυκατοικίας είναι νομαδική αρχιτεκτονική, σχεδιασμένη για να στεγάσει ανθρώπους περαστικούς. Αυτή είναι η λογική του μικρεμπόρου, «να την κάνουμε», και από εκεί και πέρα δεν μας ενδιαφέρει τίποτ' άλλο. Δεν μας ενδιαφέρει να φτιάξουμε δημόσιο χώρο και, αν θέλετε, ένα από τα προβλήματα που ζούμε σήμερα είναι η κατάληψη του δημόσιου χώρου. Η λογική του μικρεμπορίου είναι ότι με ενδιαφέρει ο μικρός χώρος του εμπορίου μου που θα ζήσω εγώ και τα παιδιά μου και δεν μ' ενδιαφέρει τίποτα άλλο από εκεί και πέρα. Η διαφορά της Ελλάδας από τη δεκαετία του ‘50 είναι ότι τότε ο αγρότης ξυπνούσε στις τέσσερις το πρωί και πήγαινε στο χωράφι γιατί ήθελε να σπουδάσει το παιδί του και να γίνει καλύτερος άνθρωπος. Αυτό έχει πλέον καταργηθεί. Ναι, ένα βασικό στοιχείο της ανθρώπινης κοινωνίας είναι να φτιάξει ένα δημόσιο χώρο όπου όλοι θα κυκλοφορούν ελεύθερα και άφοβα. Αυτό έχει καταργηθεί. Από τον πρωθυπουργό που κάθε βράδυ κλείνει την Ηρώδου Αττικού, μέχρι τους συμβασιούχους του υπουργείου Πολιτισμού που αποκλείουν την Ακρόπολη, ένα δημόσιο χώρο. Με όλο το σεβασμό που έχω στα αιτήματά τους, είναι σαν να λες ότι η Ακρόπολη ανήκει στον υπουργό Πολιτισμού.

Με αυτήν τη λογική, είστε και εναντίον των διαδηλώσεων; Σε δημόσιο χώρο γίνονται και αυτές...

Κάθε άλλο, και έχω κάνει πολλές στη ζωή μου. Παραμένω υπέρ. Εστιάζω ειδικά στην Ακρόπολη. Θεωρώ ότι υπάρχουν ορισμένα αγαθά που οφείλουμε να μην τα εντάσσουμε στην καθημερινότητά μας. Από εκεί και πέρα, δεν είμαι εναντίον των διαδηλώσεων. Στόχος μιας διαδήλωσης είναι να διεκδικήσει την κοινωνική αλληλεγγύη και όχι να στραφεί εναντίον των υπόλοιπων κοινωνικών ομάδων. Την επομένη της εξέγερσης του Πολυτεχνείου όλος ο κόσμος ήταν στους δρόμους, παρ' ότι υπήρχαν τανκς και κινδύνευες να φας καμία σφαίρα. Την επομένη των γεγονότων του Δεκεμβρίου η Αθήνα ήταν μια βομβαρδισμένη πόλη και ο κόσμος φοβόταν, κρυβόταν στα σπίτια του.

Πότε κατεβήκατε, δηλαδή, τελευταία φορά σε διαδήλωση;

Α, έχω χρόνια. Είμαι συνταξιούχος. Αφού έχασα την ευκαιρία να βγάλω δικαίωμα σύνταξης ως ήρωας της γενιάς του Πολυτεχνείου, λέω να συνταξιοδοτηθώ ως αντι-ήρωας της γενιάς των 700 ευρώ. Αυτοί που κάνουν τα επεισόδια αυτήν τη στιγμή δεν είναι η γενιά των 700 ευρώ ούτε οι μαθητές που βγήκαν στους δρόμους είναι γενιά των 700 ευρώ. Θα γίνει μετά από πολλά χρόνια.

Σας ενοχλεί που σας χαρακτηρίζουν «αιρετικό»;

Μάλλον τίτλος τιμής είναι, να σκέφτομαι με αιρέσεις. Από τα σοβαρότερα προβλήματα της ελληνικής πνευματικής ζωής είναι ότι πάντα σκεφτόταν με όρους ορθοδοξίας - όχι θρησκευτικής. Πάντα υπήρχε ένα κοινό υπόβαθρο στο οποίο, αν δεν δήλωνες πίστη, σε εξαφάνιζαν διά της σιωπής. Και γι' αυτό φταίνε κυρίως οι διανοούμενοι και αυτή η στάση τούς έχει οδηγήσει εν πολλοίς στην ακύρωσή τους. Αυτήν τη στιγμή σε θεωρούν αιρετικό, αν, ξεκινώντας να μιλήσεις, δεν προτάξεις τη δήλωση «τα παιδιά έχουν δίκιο». Διαφορετικά, σε θεωρούν ανάλγητο και αναίσθητο. Εξάλλου, δεν καταλαβαίνω, ποιος έχει το μονοπώλιο της ευαισθησίας;

Δεν οφείλουμε όλοι να έχουμε αυξημένη ευαισθησία στα θέματα που αφορούν τη νεολαία;

Φυσικά. Όμως, ένα λάθος που κάνουμε είναι ότι πιστεύουμε πως η νεολαία είναι κοινωνική τάξη. Ε, δεν είναι κοινωνική τάξη, είναι στάδιο της βιολογικής και κοινωνικής ανάπτυξης. Κατά συνέπεια, δεν μπορεί να έχει αιτήματα ως νεολαία. Βέβαια, η αναγόρευσή της σε κοινωνική τάξη εξυπηρετεί συγκεκριμένους στόχους.

Κυρίως την τάση των σημερινών πενηντάρηδων και εξηντάρηδων να νεάζουν. Αν δεχθούμε ότι είναι στάδιο της βιολογικής εξέλιξης, ως πενηντάρης δεν μπορείς να ενταχθείς. Αν όμως είναι τάξη, στο βαθμό που μπορείς να υιοθετήσεις την κοινωνική συμπεριφορά της είσαι και εσύ «νεολαίος».

Πώς αισθάνεστε που δουλεύετε στα μίντια, έχοντας ξεκινήσει ως διευθυντής σύνταξης στο «Τέταρτο» του Μάνου Χατζιδάκι, σε ένα έντυπο απόλυτης ελευθερίας.

Αισθάνομαι περίεργα. Από τη μια έχω το μικρόβιο της παρέμβασης, αλλά υπάρχουν και στιγμές που νιώθω τόση απελπισία που λέω να ασχοληθώ με κάτι άλλο, που να αφορά μόνο εμένα, όπως τι έγινε και οι Αθηναίοι αποφάσισαν να πάνε στη Μήλο το 416 π.Χ. και να σφάξουν τους Μήλιους. Τον Οκτώβριο θα γράψω ένα μυθιστόρημα για τη σύγκρουση του Αριστοφάνη με τον Σωκράτη. Στην απολογία του λέει ότι ο βασικός μου κατήγορος είναι ο Αριστοφάνης, αυτός με υπονόμευσε στη συνείδηση του λαού. Έχουμε δυο πολιτικά μεγέθη που, αν και πολιτικά, συμφωνούν, φτάνουν σε ένα είδος αλληλοσφαγής.

Και σήμερα αποκαλούμε τον Λαζόπουλο νέο Αριστοφάνη (ή απόγονο ή κάτι τέτοιο)...

Το χιούμορ και η σάτιρα πρέπει να είναι αιρετικά. Το να επιλέγεις κάθε φορά τη μέση άποψη των γκάλοπ, να την ενστερνίζεσαι και με βάση αυτή να χλευάζεις δεν είναι σάτιρα. Νομίζω αυτό κάνει ο Λαζόπουλος, ενώ δεν το κάνει Πανούσης, αυτός είναι sui generis.

Να το ψυχαναλύσουμε λίγο: γιατί επιστρέφετε στην ιστορία;

Αυτή η αγάπη για την ιστορία προέκυψε μέσα από τη λογοτεχνική μου δουλειά. Με γοητεύει. Με γοητεύει η παρουσία του Παρθενώνα στο κέντρο της Αθήνας, γιατί βλέπω ένα υπέροχο ερείπιο, ένα σκέλεθρο, ένα πτώμα στην πραγματικότητα που στέκεται εκεί. Τη στιγμή που το κοιτάς σε κοιτάει και αυτό, κρίνεις και κρίνεσαι. Διαβάζοντας Πλάτωνα στη σημερινή κρίση της δημοκρατίας βλέπεις πολλά αναγνωρίσιμα πράγματα. Η συνομιλία με κάποιον που τα αναγνώρισε πριν από δυόμισι χιλιάδες χρόνια είναι εξαιρετικά σημαντική. Εξάλλου, εγώ πιστεύω στην ιεραρχία των πολιτισμών, θεωρώ ότι μεταμοντέρνος σχετικισμός είναι ένα είδος λοβοτομής της ανθρώπινης σκέψης.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ