Ο Καζαντζάκης στον 21ο αιώνα: Τα νέα εξώφυλλα των βιβλίων του από τις εκδόσεις Διόπτρα

Οι εκδόσεις Διόπτρα παρουσιάζουν τον Νίκο Καζαντζάκη του 21ου αιώνα Facebook Twitter
Τα νέα εξώφυλλα εμβληματικών έργων του Νίκου Καζαντζάκη.
0

«ΘΑ ΒΡΕΙΣ ΛΟΙΠΟΝ, αναγνώστη, στις σελίδες ετούτες την κόκκινη γραμμή, καμωμένη από στάλες αίμα μου, που σημαδεύει την πορεία μου ανάμεσα στους ανθρώπους, στα πάθη και στις ιδέες», έγραφε ο Νίκος Καζαντζάκης στην «Ασκητική» του, δίνοντας το έναυσμα για ένα εντυπωσιακό σκηνικό σε μια ασπρόμαυρη, λιτή λογική, όπου το κόκκινο αντιστοιχεί, με φαντασία και έμπνευση, στο καζαντζακικό αίμα.

Άσπρο - μαύρο - κόκκινο είναι το τρίπτυχο που χαρακτηρίζει τις νέες, καλαίσθητες εκδόσεις των βιβλίων του Νίκου Καζαντζάκη που πλέον κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Διόπτρα σε σχεδιασμό Γιάννη Καρλόπουλου· τα ίδια χρώματα επέλεξαν οι υπεύθυνοι των εκδόσεων για την εντυπωσιακή εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα το βράδυ στο Μουσείο Μπενάκη στην Πειραιώς, μέσα από την οποία ξεδίπλωσαν το όραμά τους.

Η βραδιά είχε πραγματικά απ' όλα: συγκίνηση, πάθος, ενθουσιασμό, αγάπη και κυρίως πίστη ότι ο Καζαντζάκης δεν είναι κάτι που αφορά μόνο το παρελθόν αλλά μπορεί να βρει τη θέση του και στο μέλλον. Με αυτό το σκεπτικό ανέλαβαν το αρχείο του οι γνωστές εκδόσεις που φαίνεται να έχουν βάλει στοίχημα να φέρουν τον συγγραφέα στον εικοστό πρώτο αιώνα και να τον (ξανα)κάνουν τον αγαπημένο των νέων και όλης της Ελλάδας – και όχι μόνο.

Άλλωστε, όπως είπε και ο εκδότης Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος, ο οποίος ανέλαβε να παρουσιάσει το όλο εγχείρημα, «ο κόσμος του Καζαντζάκη δεν αγαπά τις σταθερές. Γι' αυτό επαναφευρίσκεται διαρκώς», τονίζοντας παράλληλα πως «είναι τεράστια ευθύνη για εμάς το ότι αναλάβαμε το σύνολο του έργου του Νίκου Καζαντζάκη, παίρνοντας τη σκυτάλη από τις εκδόσεις Καζαντζάκη. Νιώθουμε περήφανοι και ταυτόχρονα είμαστε γεμάτοι δέος. Αποστολή μας είναι να δώσουμε την ευκαιρία στους νέους να γνωρίσουν τον Καζαντζάκη, φέρνοντάς τον στον εικοστό πρώτο αιώνα».

Ο Καζαντζάκης του εικοστού πρώτου αιώνα είναι ήδη εδώ, έτοιμος να αποκαλύψει τις αιώνιες ιδέες για την αλήθεια και την ελευθερία που μπορεί να διεκδικούν νεανικά και μοντέρνα μυαλά, προτάσσοντας την ανάγκη να γίνει όχημα για νέες ανακαλύψεις.

Σύμφωνα με το λιτό, όμορφο, έντυπο που μας μοιράστηκε, και όπως μας αποκαλύφθηκε και επί σκηνής, ο φρέσκος αέρας δεν εξαντλείται στον μοντέρνο σχεδιασμό των βιβλίων από τον Γιάννη Καρλόπουλο και στην κυκλοφορία του καζαντζακικού έργου αλλά εμπνέει μια σειρά από παράλληλες δράσεις που ανέλαβαν οι εκδόσεις Διόπτρα ως κύριοι διαχειριστές του αρχείου του.

Ενδεικτικά αναφέρουμε τη διασκευή έργων του συγγραφέα σε graphic novels από δυο κορυφαίους σκιτσογράφους, τον Αντώνη Νικολόπουλο, γνωστό σε όλους ως Soloúp, ο οποίος σχεδιάζει ήδη το «Βίος και Πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά», και τον Παναγιώτη Πανταζή, γνωστό και ως Pan Pan, ο οποίος ετοιμάζει, με τον σκηνοθέτη Γιώργο Γούση ως editor, ένα graphic novel βασισμένο στο μυθιστόρημα του Καζαντζάκη «Ο Καπετάν Μιχάλης».

Με άλλα λόγια, ο Καζαντζάκης του εικοστού πρώτου αιώνα είναι ήδη εδώ, έτοιμος να αποκαλύψει τις αιώνιες ιδέες για την αλήθεια και την ελευθερία που μπορεί να διεκδικούν νεανικά και μοντέρνα μυαλά, προτάσσοντας την ανάγκη να γίνει όχημα για νέες ανακαλύψεις· σε αυτό πιστεύουν οι υπεύθυνοι της Διόπτρας, από τον εκδότη Κωνσταντίνο Παπαδόπουλο έως τον υπεύθυνο του εκδοτικού προγράμματος Φιλήμονα Πατσάκη, ο οποίος ανέλαβε να παρουσιάσει τον «Ανήφορο». Ο εκδότης παρουσίασε το όραμα του οίκου, ενώ εμείς βλέπαμε τις εκμοντερνισμένες από τον Γιάννη Καρλόπουλο προσωπογραφίες του Νίκου Καζαντζάκη επί το έργον, βασισμένες στη γνωστή φωτογραφία του το 1931 στην Αίγινα, καθώς και μια σειρά από εντυπωσιακά βίντεο, σκηνοθετημένα από τον Θοδωρή Παπαδουλάκη, ο οποίος, όπως μάθαμε ετοιμάζει και το «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται» – τα γυρίσματα έχουν ήδη ξεκινήσει στην Κρήτη.

Οι ηθοποιοί Τάσος Νούσιας και Κατερίνα Λέχου διάβασαν αποσπάσματα από το καζαντζακικό έργο και τα μέλη της επιστημονικής επιτροπής, ο αναπληρωτής καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας, Θανάσης Αγάθος, και ο κριτικός λογοτεχνίας, δημοσιογράφος και συγγραφέας Βαγγέλης Χατζηβασιλείου –το τρίτο μέλος, ο καθηγητής Δημήτρης Κοκκόρης απουσίαζε–, μας εξήγησαν τον δικό τους ρόλο, ενώ η μέχρι σήμερα διαχειρίστρια του αρχείου, η Νίκη Σταύρου, μίλησε με ενθουσιασμό για την παράδοση του αρχείου και την ανάληψή του από τις εκδόσεις Διόπτρα.

ανηφορος
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Νίκος Καζαντζάκης, Ο Ανήφορος, εκδόσες Διόπτρα

Στη γνωριμία του με τη Νίκη Σταύρου αναφέρθηκε και ο ίδιος ο εκδότης, εξηγώντας πως «ένα χειμωνιάτικο απόγευμα ένιωσα ότι παρουσιαζόταν μπροστά μου κάτι πολύ μεγαλύτερο, μια πιθανότητα που υπερέβαινε κατά πολύ τα εκδοτικά δεδομένα».

Την πρώτη εκείνη διερευνητική επαφή ακολούθησε μια «ειλικρινής κουβέντα ανάμεσα σε δυο ανθρώπους που μοιράζονταν το ίδιο όραμα: τη διάδοση του έργου του Νίκου Καζαντζάκη σε όσο περισσότερους ανθρώπους γίνεται. Η Νίκη είναι ένας άνθρωπος με βαθιά αγάπη και γνώση του Καζαντζάκη, καθώς μεγάλωσε με τη νονά της, της αείμνηστης Ελένης Ν. Καζαντζάκη, αλλά και με τον πατέρα της, που συνέχισε να εκδίδει τα έργα του».

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο λόγος της Νίκης Σταύρου, η οποία τόνισε πως «πάντοτε έψαχνα έναν εκδότη που θα έβαζε τον Καζαντζάκη στον εικοστό πρώτο αιώνα, που θα έπαιρνε τη σκυτάλη σαν ακτίδα φωτός», ξεδιπλώνοντας την προσωπική της ιστορία και σχέση με τον κορυφαίο συγγραφέα μετά τον θάνατό του, μέσω της νονάς της.

Ήταν εκείνη που, όπως μας είπε, «ανέλαβε να σηκώσει στις πλάτες της το βάρος του Νίκου Καζαντζάκη μετά τον θάνατό του και να τον κάνει γνωστό σε όλο τον κόσμο» και έσωσε την ίδια –μωρό ακόμα τότε– και τη μητέρα της όταν αιχμαλωτίστηκαν από τα τουρκικά στρατεύματα εισβολής στην Κερύνεια το 1974, «βάζοντας το σώμα της κυριολεκτικά μπροστά ως ανθρώπινη ασπίδα».

Βέβαια, οι δυσκολίες ήταν μεγάλες από τότε που ο πατέρας της, Πάτροκλος Σταύρου, ο οποίος ξεκίνησε να εκδίδει το έργο του Καζαντζάκη «σε ένα τυπογραφείο τρύπιο από τις σφαίρες στην Κύπρο», δίνοντας χρήματα για να συντηρηθούν τα προσφυγόπουλα, και έμεινε παράλυτος το 2011 από εγκεφαλικό, οπότε η κόρη του να αναλαμβάνει τη δύσκολη αποστολή της συντήρησης αλλά και της ψηφιοποίησης του έργου του.

Τώρα, παραδίδοντας το αρχείο στη Διόπτρα, θεωρεί ότι θα κερδηθεί και το επόμενο στοίχημα, που είναι να «φτάσει ο Καζαντζάκης σε κάθε μεριά του κόσμου, όπου υπάρχει άνθρωπος που μιλάει ελληνικά» και όχι μόνο, αφού υπάρχουν ήδη μεταφράσεις του έργου του.

Άλλωστε, οι υπεύθυνοι των εκδόσεων Διόπτρα μας θύμισαν ότι ο Νίκος Καζαντζάκης ήταν επί σειρά ετών υποψήφιος για Νόμπελ, χωρίς όμως να του αποδοθεί ποτέ. 

Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος, Εκδότης Εκδόσεων Διόπτρα. Facebook Twitter
Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος, Εκδότης Εκδόσεων Διόπτρα.

Εκτενής αναφορά έγινε φυσικά και στο μοναδικό, ανέκδοτο μέχρι σήμερα έργο του «Ο Ανήφορος», που θα κυκλοφορήσει, όπως μας ανακοίνωσε ο εκδότης, στις 26 Οκτωβρίου, την ημερομηνία του θανάτου του κορυφαίου συγγραφέα.

«Αυτό το χειρόγραφο βρέθηκε με την τεράστια συμβολή του Μουσείου Καζαντζάκη», μας είπε χαρακτηριστικά ο Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος, ο οποίος μας εξήγησε τη σπουδαιότητά του σε σχέση με το υπόλοιπο καζαντζακικό έργο: «Ο ίδιος ο συγγραφέας έλεγε ότι αυτή η λέξη, "ανήφορος", τον τυραννούσε πάντα, για την ακρίβεια τον μαστίγωνε. Ο Καζαντζάκης ωριμάζει μέσα από τα έργα του και ο "Ανήφορος" είναι αναπόσπαστο κομμάτι αυτής της πορείας. Η έκδοσή του δεν αποτελεί μόνο κορυφαίο εκδοτικό αλλά κυρίως πολιτιστικό γεγονός.

Άλλωστε, ο συγγραφέας δεν θα μπορούσε να ορίζεται απλώς μέσα από μια εκδοτική πράξη. Ακούγεται συγκλονιστικό, αλλά υπάρχει μυθιστόρημά του που κυκλοφορεί σήμερα και ο "Ανήφορος" θα αποτελέσει σημαντικό κρίκο στη σύγχρονη βιβλιογραφία. Κυρίως όμως αυτό που θα αντιληφθούν οι αναγνώστες είναι ότι το τεράστιο αυτό έργο στέκει επάξια δίπλα στα υπόλοιπα αριστουργήματα. Ο Καζαντζάκης το γράφει αμέσως μετά τον "Ζορμπά", αλλά ο "Ζορμπάς" είναι άλλο έργο, είναι ελεγεία στη ζωή.

Ο "Ανήφορος" είναι ένα πιο μελαγχολικό, αλλά ταυτόχρονα λυτρωτικό έργο. Είναι κι αυτό έντονα αντιπολεμικό, απευθύνεται κυρίως στον πόνο της Κρήτης και της Αγγλίας, κοιτάει διαρκώς τον άνθρωπο και θέλει να τον σώσει. Αλλά το κυριότερο: είναι αναπόσπαστο μέρος της γραφής του Καζαντζάκη, έχει ως επίκεντρο τον άνθρωπο και τη μοίρα του. Το μυθιστόρημα συμπίπτει με την αναχώρησή του για την Αγγλία το 1946, από όπου ο Καζαντζάκης δεν θα επιστρέψει, ποτέ παρά μόνο με τον θάνατό του. Έφυγε από τη ζωή στις 26 Οκτωβρίου του 1967 και αυτή είναι η ημερομηνία που θα κυκλοφορήσει πρώτη φορά το έργο στην Ελλάδα». 

Νίκη Σταύρου, πνευματική δικαιούχος των έργων του Νίκου Καζαντζάκη Facebook Twitter
Νίκη Σταύρου, πνευματική δικαιούχος των έργων του Νίκου Καζαντζάκη.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Γιάννης Καρλόπουλος, creative director του δημιουργικού γραφείου Karlopoulos & Associates και της LiFO, δεν ασχολήθηκε μόνο με τα μυθιστορήματα, τα ταξιδιωτικά έργα και τις μεταφράσεις –εντυπωσιακή είναι, εν προκειμένω, η χρήση συμβόλων στα λιτά εξώφυλλα, εμπνευσμένα από τη Γραμμική Β της μυκηναϊκής Κρήτης– αλλά και με τον σχεδιασμό μιας νέας γραμματοσειράς που θα δούμε για πρώτη φορά και θα φέρει το όνομα του Νίκου Καζαντζάκη. Έμπνευση γι' αυτήν έδωσε η συνήθεια του συγγραφέα να γράφει τα πάντα με το χέρι.

Μεγάλη πρόκληση ήταν για τον Γιάννη Καρλόπουλο το «στυλιζάρισμα της υπογραφής αλλά και μια μεγάλη ανάγκη να προχωρήσω προς έναν τέτοιο δρόμο, αντιστικτικά με το λογότυπο της Διόπτρας, θεωρώντας ότι "εκσυγχρονίζοντας" τη με πένα γραμμένη υπογραφή του θα γεφυρωθεί η απόσταση με την οπτική των graffiti, υποδηλώνοντας έτσι τη διαχρονική ανάγκη των ανθρώπων να σημαδεύουν –δηλαδή να υπογράφουν– τα έργα τους.

Επίσης, είναι και ένα πρώτης τάξεως οπτικό εργαλείο, εύκολα μεταβλητό, και βάση για ένα τρόπον τινά διεθνές branding», το οποίο προφανώς έχουν αναλάβει οι εκδόσεις Διόπτρα, (επανα)συστήνοντας τον Νίκο Καζαντζάκη του εικοστού πρώτου αιώνα όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο. 

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ


 

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΤΡΙΤΗ 27/09-Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του, με αφορμή τον επανασχεδιασμό των βιβλίων του από τον Γιάννη Καρλόπουλο.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
ΕΥΠΩΛΗΤΑ ΣΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ

Βιβλίο / Διαβάζει λογοτεχνία και ποίηση η gen Z;

Άραγε μπορεί η γενιά Ζ, η οποία μεγάλωσε μπροστά σε μια οθόνη, ταυτίζεται με το διαδίκτυο, κάνει πολλά πράγματα συγχρόνως (multitasking) και που το καλύτερο δώρο που μπορείς να της κάνεις είναι ένα τελευταίας τεχνολογίας gadget, να αναγνωρίζει την ανεκτίμητη αξία του βιβλίου, να επενδύει στην ανάγνωση ως μορφή ψυχαγωγίας, να επιλέγει το βιβλίο ως πηγή γνώσης, πληροφοριών αλλά και ως έναν μοναδικό τρόπο χαλάρωσης;
ΑΝΝΑ ΚΟΚΟΡΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ