Νέα εποχή και νέο κτίριο για το Αρχείο Καβάφη από το Ίδρυμα Ωνάση

Νέα εποχή και νέο κτίριο για το Αρχείο Καβάφη από το Ίδρυμα Ωνάση Facebook Twitter
Αχρονολόγητο φωτογραφικό πορτρέτο του Καβάφη από το εργαστήριο των Fettel & Bernard στην Αλεξάνδρεια. Ο ποιητής έχει μουστάκι, φοράει κοστούμι με γραβάτα, και γυαλιά. Στο δεξί χέρι κρατά μπαστούνι και καπέλο. Το αριστερό ακουμπάει σε βιβλίο, το οποίο είναι τοποθετημένο πάνω σε σκαλιστό έπιπλο. Πίσω του κάθισμα. Ο λογότυπος του φωτογραφικού εργαστηρίου στο verso. Η φωτογραφία θα μπορούσε να χρονολογηθεί γύρω στο 1896, λόγω της έντονης ομοιότητας με παρόμοια φωτογραφία, χρονολογημένη από τον Καβάφη κατά το έτος αυτό. © Aρχείο Καβάφη / Ίδρυμα Ωνάση
2

«Πού απεσύρθηκε, πού εχάθηκε ο Σοφός; Έπειτ' από τα θαύματά του τα πολλά, την φήμη της διδασκαλίας του που διεδόθηκεν εις τόσα έθνη εκφρύφθηκ' αίφνης και δεν έμαθε κανείς με θετικότητα τι έγιν (ουδέ κανείς ποτέ είδε τάφον του)» ήταν τα λόγια του Αλεξανδρινού ποιητή, που έρχονται τώρα να ανατρέψουν με τον καλύτερο τρόπο, διατηρώντας ζωντανή τη φήμη του και το αρχείο του, οι υπεύθυνοι του Ιδρύματος Ωνάση.

Το Αρχείο Καβάφη όχι μόνο πλέον έχει τη μορφή του ανοιχτού αρχείου και ψηφιοποιείται, κατά τα πρότυπα των διάσημων αρχείων της Ντίκινσον, του Μπλέικ, του Αϊνστάιν, αλλά αποκτά και επίσημη στέγη: όπως ανακοινώθηκε σήμερα κατά τη συνέντευξη τύπου, που έλαβε πανηγυρική μορφή στη Μικρή Σκηνή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος, το Αρχείο Καβάφη θα στεγάζεται σε ειδικό χώρο στο κέντρο της Αθήνας, όπου εκτός από τα πολύτιμα χειρόγραφα των ποιημάτων του Αλεξανδρινού ποιητή θα φιλοξενηθούν οι έντυπες αυτοσχέδιες εκδόσεις, τα πεζά λογοτεχνικά κείμενα, τα άρθρα, οι μελέτες και σημειώσεις του καθώς και το προσωπικό του αρχείο.

  

Η γενναία απόφαση του Ιδρύματος Ωνάση να προσφέρει το αρχείο σε ανοιχτή και γενική χρήση θα αυξήσει ακόμη περισσότερο το κοινό του ποιητή, θα απελευθερώσει νέες, ευφάνταστες και δημιουργικές αναγνώσεις και θα συμβάλει δραστικά στην ανανέωση και στην εμβάθυνση της έρευνας του καβαφικού έργου.

Συγκίνηση προκαλεί επιπλέον η είδηση ότι εκεί θα βρίσκεται και η βιβλιοθήκη του ποιητή και φωτογραφίες. Όπως τόνισε με ιδιαίτερη φόρτιση ο Πρόεδρος του Ιδρύματος κ. Αντώνης Παπαδημητρίου, ο οποίος έχει έναν παραπάνω λόγο να χαίρεται και λόγω καταγωγής, «το να διαχειρίζεσαι ένα τόσο σημαντικό αρχείο της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς δημιουργεί ένα καθήκον βαρύ, ιστορικό».

Για να προσθέσει πως «Από την πρώτη στιγμή, είχαμε συναίσθηση της αποστολής μας σε σχέση με το Αρχείο Καβάφη. Αυτή ήταν να εξασφαλιστεί η παραμονή του στην Ελλάδα και να αποφευχθεί ενδεχόμενος κατακερματισμός του. Και παράλληλα, πάγια επιδίωξή μας ήταν να παραμείνει προσβάσιμο σε κοινό και ερευνητές, καθώς και να διαδοθεί ο διεθνής χαρακτήρας της ποίησης του ποιητή σε όλο τον κόσμο».

Ο χρόνος επομένως που πέρασε ήταν καβαφικώ τω τρόπω γεμάτος εμπειρίες και δίδαξε πολλά στους σημερινούς κατόχους του αρχείου αναφορικά με τη διαχείρισή του.

Νέα εποχή και νέο κτίριο για το Αρχείο Καβάφη από το Ίδρυμα Ωνάση Facebook Twitter
Φωτογραφία που απεικονίζει τον Καβάφη να προσέρχεται, ανάμεσα σε άλλους προσκεκλημένους, στον γάμο του Κωνσταντίνου Μ. Σαλβάγου (ο οποίος έλαβε χώρα στις 27/2/1927 στον ναό του Ευαγγελισμού στην Αλεξάνδρεια). Στο verso σφραγίδα της φωτογραφικής εφημερίδας Ελληνικήτου Α. Σ. Μηλιών. © Aρχείο Καβάφη / Ίδρυμα Ωνάση

Όπως τόνισε χαρακτηριστικά ο Πρόεδρος, το διάστημα αυτό δημιουργήθηκαν «οι κατάλληλες συνθήκες ώστε το αρχείο να είναι πραγματικά προσβάσιμο σε όλους. Όπως μπορείτε να δείτε σήμερα, μέσω της ψηφιακής συλλογής του Αρχείου Καβάφη, ο επισκέπτης μπορεί να περιηγηθεί σε έναν σπάνιο πνευματικό κόσμο, από οποιοδήποτε σημείο του πλανήτη, από τον υπολογιστή ή την οθόνη του κινητού του. Ασφαλώς, η ψηφιακή συλλογή είναι δίγλωσση, απευθύνεται σε παγκόσμιο ακροατήριο, όπως και η ποίηση του μεγάλου Αλεξανδρινού».

Στον χρόνο που μεσολάβησε από το 2012, οπότε και το Αρχείο Καβάφη περιήλθε στο Ίδρυμα Ωνάση, αναφέρθηκε και η εκτελεστική διευθύντρια του Ιδρύματος, Έφη Τσιότσιου, τονίζοντας πως οι υπεύθυνοι του ιδρύματος, ως ιδιοκτήτες πλέον του αρχείου, δεν αφέθηκαν να παρασυρθούν και δεν επέτρεψαν στον ενθουσιασμό «να κυριαρχήσει στην έρευνα, τη μεθοδολογία και την εξειδικευμένη γνώση, επειδή υπήρχε ο κίνδυνος να αφήσουμε την προσπάθειά μας ημιτελή».

Όλο αυτό τον καιρό, εκτός από την επεξεργασία του αρχείου, δούλεψαν στη χάραξη προγράμματος υποτροφιών προς Έλληνες και αλλοδαπούς, προβλέποντας ειδικό τομέα καβαφικών σπουδών και ειδικών υποτροφιών που θα σχετίζονται με αυτό ενώ παράλληλα υλοποίησαν και σχετικά εργαστήρια.

Νέα εποχή και νέο κτίριο για το Αρχείο Καβάφη από το Ίδρυμα Ωνάση Facebook Twitter
O Πρόεδρος του Ιδρύματος κ. Αντώνης Παπαδημητρίου. Φωτο: Ανδρέας Σιμόπουλος

Επίσης συνεργάστηκαν με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους διευρευνώντας τρόπους εμπλουτισμού και ενσωμάτωσαν υλικά όπως ο κατάλογος της Βιβλιοθήκης Καβάφη –σημαντικό είναι εδώ το έργο της μεταγραφής των επιστολών– αλλά και τεκμήρια που ανήκουν σε άλλες συλλογές όπως οι Επιστολές του Δημήτρη Μητρόπουλου προς τον Κωνσταντίνο Καβάφη.

Επίσης χαρτογράφησαν καβαφικά τεκμήρια σε άλλες συλλογές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και γι' αυτό επιχειρούν σήμερα άνοιγμα σε άλλα μουσεία και αρχεία όπως του ΜΙΕΤ ή του Μπενάκη.

Ο K. Π. Καβάφης, παράλληλα με την έντυπη κυκλοφορία των ποιημάτων του σε τεύχη, συνήθιζε να προσφέρει σε φίλους χειρόγραφα αντίγραφα. Η καλλιγραφική κληρονομιά της γραφής του είναι μοναδική για τα ελληνικά γράμματα, καθώς μέσω αυτής διασώζεται η φθίνουσα διδασκαλία της καλλιγραφίας. Ο σχεδιασμός της γραμματοσειράς του Κ. Π. Καβάφη είναι βασισμένος στο Τετράδιο Σεγκόπουλου. Τον σχεδιασμό ανέλαβε η Ελληνική Ψηφιακή Τυποθήκη και οι γραφίστες Γιάννης Καρλόπουλος και Βασίλης Γεωργίου. (www.fonts.gr)

Όλα λοιπόν δείχνουν ότι μπορούμε να μιλάμε για μια νέα καθαρά καβαφική εποχή. Παραθέτοντας αναλυτικά τα στοιχεία και τον τρόπο της εργασίας, η κ. Τσιότσιου παρέπεμψε και στο πολύτιμο έργο της διεθνούς επιτροπής των φιλολόγων και πανεπιστημιακών που συνεργάστηκαν, αναφέροντάς τους αλφαβητικά, όπως την Κονστάντζε Γκούτενκε, τον Στάθη Γουργουρή, την Κάρεν Έμεριχ, τον Τάκη Καγιαλή, τον Δημήτρη Παπανικολάου, την Αμαλία Παππά, τον Διομήδη Σπινέλλη, την Ερασμία Λουίζα Σταυροπούλου, τη Γκόντα Βαν Στιιν και τον Μιχάλη Χρυσανθόπουλο.

Ιδιαίτερη μνεία έκανε και στους ανθρώπους του ιδρύματος που συνεργάστηκαν, όπως τον Θοδωρή Χιώτη που ανέλαβε τον συντονισμό της ψηφιοποίησης του αρχείου, την Αγγελική Μούσιου που ανέλαβε τον διοικητικό συντονισμό των ομάδων αρχειονομικής και φιλολογικής τεκμηρίωσης και τη Μαριάννα Χριστοφή που εργάστηκε για τον συντονισμό υλοποίησης της ψηφιακής συλλογής.

Νέα εποχή και νέο κτίριο για το Αρχείο Καβάφη από το Ίδρυμα Ωνάση Facebook Twitter
Χειρόγραφο του ποιήματος «Τείχη» στο recto διαγραμμισμένου φύλλου. Διαγραφές και διορθώσεις. Πάνω δεξιά ο αριθμός «157» και κάτω δεξιά χρονολογική ένδειξη («Σεπτ. 1896»). Στο verso, διαγεγραμμένο, το χειρόγραφο ποίημα «Τα Παράθυρα». Πάνω αριστερά ο αριθμός «158». Υπογράμμιση των τίτλων και γραμμή κάτω από κάθε ποίημα με κόκκινο μελάνι. © Aρχείο Καβάφη / Ίδρυμα Ωνάση

Η ταξινόμηση του αρχείου

Όπως τόνισε ο πανεπιστημιακός κ. Τάκης Καγιαλής κατά την πρώτη ιστορική δημόσια παρουσίαση του ψηφιοποιημένου πλέον Αρχείου Καβάφη, μετά την πρώτη εκείνη μνημειώδη δημόσια παρουσίασή του από τον Γιώργο Σαββίδη το 1963: «Η γενναία απόφαση του Ιδρύματος Ωνάση να προσφέρει το αρχείο σε ανοιχτή και γενική χρήση θα αυξήσει ακόμη περισσότερο το κοινό του ποιητή, θα απελευθερώσει νέες, ευφάνταστες και δημιουργικές αναγνώσεις και θα συμβάλει δραστικά στην ανανέωση και στην εμβάθυνση της έρευνας του καβαφικού έργου».

Είναι σημαντικό ότι υπάρχει και ψηφιοποίηση των πολύτιμων εκείνων μικροφίλμ του Σαββίδη, του οποίου το όραμα ήταν να καταφέρουν να ψηφιοποιηθούν.

Ιστορικό είναι επομένως το γεγονός ότι πλέον όλα αυτά γίνονται πραγματικότητα καθώς ψηφιοποιείται όχι μόνο το αρχειακό σύνολο του Καβάφη αλλά και τα αρχειακά κατάλοιπα του Αλέκου Σεγκόπουλου, κληρονόμου του Κ. Π. Καβάφη, και της συζύγου του Ρίκας Σεγκοπούλου, πρώτης επιμελήτριας (από το 1926 έως το 1939) του Αρχείου Καβάφη.

Μάλιστα, όπως μας γνωστοποίησαν οι ιθύνοντες, κρίθηκε σκόπιμο να διαχωριστούν οι σχετικοί φάκελοι, οι οποίοι πλέον συγκροτούν ένα ξεχωριστό αρχειακό σύνολο.

Νέα εποχή και νέο κτίριο για το Αρχείο Καβάφη από το Ίδρυμα Ωνάση Facebook Twitter
Χειρόγραφο του ποιήματος «Ωραία λουλούδια κι άσπρα ως ταίριαζαν πολύ» στη μία όψη φύλλου. Στο περιθώριο του κειμένου χειρόγραφες σημειώσεις και αριθμητικές ενδείξεις. Παρατηρούνται διαγραφές και διορθώσεις. © Aρχείο Καβάφη / Ίδρυμα Ωνάση

Εν ολίγοις η αρχειονομική προσέγγιση του υλικού έγινε με απόλυτο σεβασμό και γι' αυτό ο ιστορικός κατάλογος του Γ. Π. Σαββίδη θεωρήθηκε απαραίτητο και οργανικό μέρος του Αρχείου Καβάφη και έτσι ακολουθήθηκε ως το πρώτιστο εργαλείο, αφού σε αυτό έχουν προσφύγει έως τώρα οι ερευνητές.

Όπως τόνισε και η ειδικός σε θέματα αρχειακής ταξινόμησης και αναπληρώτρια διευθύντρια των Γενικών Αρχείων του Κράτους, Αμαλία Παππά: «Η αρχειονομική προσέγγιση του υλικού επιχειρήθηκε με απόλυτο σεβασμό στην αρχή της προέλευσης του αρχειακού υλικού, δηλαδή στην ακεραιότητα του αρχειακού συνόλου, αλλά και με σεβασμό σε όσες εργασίες καταγραφής είχαν προηγηθεί.

Το πρώτο εργαλείο έρευνας του αρχείου, ο δακτυλόγραφος, Ιστορικός Κατάλογος Γ. Π. Σαββίδη, αποτελεί οργανικό μέρος του Αρχείου Καβάφη αλλά ταυτόχρονα μια πολύτιμη πηγή πληροφοριών για τα προηγούμενα στάδια επεξεργασίας του αρχείου και χρήσιμο εργαλείο στα χέρια του ερευνητή που επιθυμεί να μελετήσει την ιστορία του».

Σημαντικό, τέλος, είναι, όπως τόνισε και ο κ. Καγιαλής, ότι η ανοιχτότητα διατηρήθηκε πρωτίστως σε φιλολογικό επίπεδο, καθώς επιδιώχθηκε ο ουδέτερος, κατά το δυνατόν, σχολιασμός των τεκμηρίων και η πλαισίωσή τους με πληροφορίες πραγματολογικού κυρίως χαρακτήρα, κάτι που πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψη ως κάτι πολύ σημαντικό, δεδομένου ότι δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που οι παρεμβάσεις αποκάλυψαν πολλές παρατυπίες και λανθασμένες αναφορές.

Νέα εποχή και νέο κτίριο για το Αρχείο Καβάφη από το Ίδρυμα Ωνάση Facebook Twitter
Τάκης Καγιαλής, Αμαλία Παππά, Έφη Τσιότσιου, Πρόδρομος Τσιαβός, Διομήδης Σπινέλλης

Info

Ανακαλύψτε στην ψηφιακή συλλογή του αρχείου Καβάφη χειρόγραφα καβαφικών ποιημάτων, πεζά λογοτεχνικά κείμενα, μελέτες, σημειώσεις του ποιητή, καθώς και το προσωπικό αρχείο του Κ. Π. Καβάφη με πλούσια αλληλογραφία, κείμενα και φωτογραφίες στο cavafy.onassis.org.

Περιηγηθείτε από τον υπολογιστή και το κινητό σας στο καβαφικό σύμπαν.

Κατεβάστε από το Onassis.org τη γραμματοσειρά του Καβάφη και γράψτε τη δική σας «Ιθάκη».

Βιβλίο
2

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κ. Π. Καβάφης: Ο σοφός οικονόμος των λέξεων και των ανεκδήλωτων αισθημάτων

Βιβλίο / Κ. Π. Καβάφης: Ο σοφός οικονόμος των λέξεων και των ανεκδήλωτων αισθημάτων

Σαν σήμερα γεννιέται το 1863 και πεθαίνει την ίδια ημερομηνία το 1933 ο Μεγάλος Αλεξανδρινός, ποιητής του βάθους, φιλόσοφος που ήρθε από το μέλλον με όλη τη γνώση του παρελθόντος
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
H αιγυπτιοποίηση της Αλεξάνδρειας και το σκόρπισμα των Ελλήνων

Αρχαιολογία & Ιστορία / H αιγυπτιοποίηση της Αλεξάνδρειας και το σκόρπισμα των Ελλήνων

Ένα συναρπαστικό απόσπασμα από το εξαντλημένο βιβλίο του Philip Mansel, «Λεβάντε», που περιγράφει γλαφυρά το φυλλορόϊσμα της κοσμοπολίτικης Αλεξάνδρειας και την παρακμή της «αγαπημένης πολιτείας»
Δ.Ν. Μαρωνίτης: Είμαι πια ο γιος του πατέρα μου

Συνέντευξη: Χρήστος Αγγελάκος / Δ.Ν. Μαρωνίτης: Είμαι πια ο γιος του πατέρα μου

Η τελευταία συνέντευξη του κορυφαίου φιλόλογου και μεταφραστή που πέθανε σαν σήμερα το 2016, δόθηκε στη LiFO και στον συγγραφέα Χρήστο Αγγελάκο. Πρόκειται για ένα βαθύ, αυτοβιογραφικό κείμενο σε δύο μέρη.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ