LIVE!

Κεν Φόλετ: Ποιο σημείο ανάφλεξης θα μπορούσε να οδηγήσει στον Γ' Παγκόσμιο Πόλεμο;

Κεν Φόλετ: Ποιο σημείο ανάφλεξης θα μπορούσε να οδηγήσει στον Γ' Παγκόσμιο Πόλεμο; Facebook Twitter
Δε θα σας πω αν στην ιστορία μου ξεσπάει τελικά πυρηνικός πόλεμος· ούτε θα το μάθετε διαβάζοντας το βιβλίο, παρά μόνο στην τελευταία σελίδα.
0

ΤO MYΘΙΣΤΟΡΗΜΑ «ΠΟΤΕ» εκτυλίσσεται στο παρόν, αλλά με ενέπνευσαν γεγονότα που συνέβησαν πάνω από εκατό χρόνια πριν. 

Μελέτησα την πορεία που οδήγησε στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο όσο έγραφα το βιβλίο «Η Πτώση των Γιγάντων» και αυτό που μου έκανε εντύπωση ήταν το γεγονός ότι κανένας εθνικός ηγέτης δεν επιθυμούσε έναν ευρωπαϊκό πόλεμο. Κι όμως, ο καθένας από τους αυτοκράτορες και τους πρωθυπουργούς έκανε μικρά, εντελώς λογικά βήματα που οδήγησαν στο χειρότερο πόλεμο που είχε γνωρίσει ποτέ η ανθρωπότητα. Και η διαπίστωση αυτή μ’ έκανε να αναρωτηθώ: θα μπορούσε άραγε να ξανασυμβεί; Αν αφήσουμε κατά μέρος την πιθανότητα της έναρξης ενός πυρηνικού πολέμου κατά λάθος ή από έναν παγκόσμιο ηγέτη διανοητικά διαταραγμένο, όπως ο Ντόναλντ Τραμπ, θα μπορούσαν λογικοί, μετριοπαθείς άνθρωποι να παρασυρθούν παρά τη θέλησή τους στη δίνη ενός Γ΄ Παγκόσμιου Πολέμου;

Βλέπω τέσσερα στάδια στην πορεία προς τον πόλεμο: τη σπίθα, την κλιμάκωση, την υπαρξιακή απειλή και την ανάληψη δράσης. 

Ο μυθιστοριογράφος, με τους ήρωες που επινοεί, έχει την άδεια να φαντάζεται τα βαθύτερα συναισθήματα και τις διεργασίες σκέψης αντρών και γυναικών υπεύθυνων για αποφάσεις που αλλάζουν τον κόσμο.

Όλοι ξέρουν για τη δολοφονία του αρχιδούκα Φραγκίσκου Φερδινάνδου, του διαδόχου του θρόνου της Αυστρίας, από έναν εθνικιστή Βόσνιο στο Σεράγεβο την 28η Ιουνίου 1914. Ήταν η σπίθα που άναψε τη φωτιά· έτσι, όταν έγραφα το «Ποτέ», η πρώτη μου δουλειά ήταν να εξετάσω ποιο μπορεί να ήταν το σημείο της ανάφλεξης που θα οδηγούσε στον Γ΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.  

Έθεσα το ερώτημα αυτό σε αρκετούς ανθρώπους με εμπειρία των διεθνών υποθέσεων σε υψηλό επίπεδο, που είχαν την καλοσύνη να μου παραχωρήσουν συνεντεύξεις: τον πρώην πρωθυπουργό Γκόρντον Μπράουν, την πρώην ύπατη εκπρόσωπο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για θέματα εξωτερικής πολιτικής και πολιτικής ασφάλειας βαρόνη Άστον, τον σερ Κιμ Ντάροχ, που ήταν πρέσβης της Βρετανίας στην Ουάσιγκτον ώσπου έπεσε στη δυσμένεια του Ντόναλντ Τραμπ, και πολλούς ακαδημαϊκούς.

pote
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Ken Follett, Ποτέ, εκδόσεις Bell

Σημείο ανάφλεξης είναι ένα μέρος όπου σε μια σύγκρουση μπορεί να εμπλακούν οι μεγαλύτερες δυνάμεις και δε λείπουν οι πιθανότητες: Ουκρανία, Στενά του Ορμούζ, Κασμίρ, Ταϊβάν, διάφορες περιοχές στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας και άλλες.

Αυτό που συμβαίνει στο «Ποτέ» είναι ότι οι παγκόσμιοι ηγέτες –των ΗΠΑ, της Κίνας και άλλων χωρών– διαπραγματεύονται με επιτυχία μια σειρά μικρών κρίσεων ώσπου ξεσπάει κάποια με πιο μακροπρόθεσμες συνέπειες. Και το επόμενο βήμα είναι η κλιμάκωση.

Τότε, το 1914, ο αυτοκράτορας Φραγκίσκος Ιωσήφ θεώρησε ότι έπρεπε να τιμωρήσει τη Σερβία, έναν αδύναμο και υποδεέστερο δορυφόρο της Αυστροουγγρικής Αυτοκρατορίας, έτσι της κήρυξε τον πόλεμο. Αυτό ήταν το πρώτο βήμα προς την κλιμάκωση.

Ο Φραγκίσκος Ιωσήφ ήταν ένας εξαιρετικά συντηρητικός, αυστηρός Καθολικός και υπεροπτικός 83χρονος γέρος. Στην αυστριακή ελίτ που κυβερνούσε υπήρχαν κάποιοι που πίστευαν ότι η τιμωρία της Σερβίας, αν και αναγκαία, θα μπορούσε να είχε επιτευχθεί με άλλα μέσα εκτός από τον πόλεμο. Γενικά, όμως, η ενέργεια του Φραγκίσκου Ιωσήφ θεωρήθηκε ότι ήταν λογική με βάση τα κριτήρια της εποχής.

Παρ’ όλα αυτά, η κήρυξη του πολέμου κατά της Σερβίας ανησύχησε τους Ρώσους. Η Σερβία αποτελούσε μέρος της περιοχής των Βαλκανίων που συνόρευε τόσο με την Αυστρία όσο και με τη Ρωσία, δύο μεγάλες αυτοκρατορίες, και η καταπάτηση αυτής της ζώνης από οποιαδήποτε πλευρά θεωρούνταν επιθετική ενέργεια. Έτσι, ο τσάρος Νικόλαος Β΄ κινητοποίησε το ρωσικό στρατό. 

Για άλλη μία φορά, μια πιο ήπια αντίδραση ίσως αρκούσε, αλλά οι Ρώσοι στρατηγοί είπαν στον τσάρο ότι ήταν αδύνατη η μερική επιστράτευση, έτσι επιστρατεύτηκε ολόκληρη η δύναμη των τριών εκατομμυρίων αντρών. Εκ των υστέρων, μπορούμε να πούμε ότι επρόκειτο για υπερβολική αντίδραση, αλλά εκείνη την εποχή θεωρήθηκε λογική. Ωστόσο, αυτό ήταν το δεύτερο βήμα κλιμάκωσης.

Δεν κηρύχτηκε πόλεμος. Δεν πέθανε κανένας. Ο τσάρος Νικόλαος Β΄ δεν πίστευε ότι είχε ξεκινήσει μια σύγκρουση που έμελλε να έχει ολέθριες επιπτώσεις.

Και μπορεί πολύ εύκολα να δει κανείς πώς είναι δυνατό να συμβεί κάτι τέτοιο και στην εποχή μας. Οι Αμερικανοί εντείνουν τις κυρώσεις κατά του Ιράν και οι Ιρανοί αντιδρούν κατάσχοντας ένα τάνκερ στα Στενά του Ορμούζ. Οι Καναδοί συλλαμβάνουν τον οικονομικό διευθυντή της Huawei και οι Κινέζοι, ως απάντηση, συλλαμβάνουν δύο Καναδούς με την κατηγορία της κατασκοπίας. Ο αμερικανικός 6ος Στόλος βομβαρδίζει ένα χωριό στο Λίβανο και η Χεζμπολάχ βομβαρδίζει το στρατώνα του Σώματος Πεζοναυτών στη Βηρυτό. Μερικές φορές, οι πολιτικοί ηγέτες αποφεύγουν τα αντίποινα· κατά κανόνα, όμως, δεν εισπράττουν την ευγνωμοσύνη των ψηφοφόρων τους, που θέλουν να φαίνεται δυνατή η χώρα τους.

Ας αναλογιστούμε τώρα τη θέση του Γερμανού κάιζερ όταν τρία εκατομμύρια Ρώσοι στρατιώτες άρχισαν να συγκεντρώνονται στα σύνορα της Ρωσίας με τη Γερμανία και με την Αυστρία, σύμμαχο της Γερμανίας. Ο κάιζερ Γουλιέλμος ήταν αναγκασμένος να κηρύξει γενική επιστράτευση –οτιδήποτε άλλο θα συνιστούσε όντως παράλειψη καθήκοντος που θα ισοδυναμούσε με προδοσία. Έτσι, η Ευρώπη έκανε άλλο ένα μοιραίο βήμα προς τον όλεθρο.

Όμως αυτό δεν ήταν αρκετό για τους Γερμανούς. Το Γερμανικό Γενικό Επιτελείο πίστευε ότι μπορούσαν να νικήσουν είτε τη Ρωσία είτε τη Γαλλία, αλλά όχι και τις δυο μαζί. Γι’ αυτό η γερμανική κυβέρνηση ζήτησε από τη Γαλλία να δεσμευτεί ότι θα τηρούσε ουδέτερη στάση σε περίπτωση πολέμου μεταξύ Γερμανίας και Ρωσίας.

Οι Γερμανοί είχαν δίκιο που φοβόντουσαν ένα πισώπλατο χτύπημα. Σαράντα τρία χρόνια νωρίτερα, στο τέλος του Γαλλο-Πρωσικού Πολέμου, η Γερμανία είχε αποσπάσει την Αλσατία και τη Λωρραίνη από τη Γαλλία και οι Γάλλοι ήθελαν να πάρουν πίσω τα εδάφη αυτά.

Όμως η Γαλλία είχε υπογράψει αμυντική συμφωνία με τη Ρωσία, μια συνθήκη που θα παραβιαζόταν με μια δήλωση ουδετερότητας. Οι συμφωνίες μπορούν πάντα να παραβιαστούν, φυσικά, αλλά τη Γαλλία σαφώς τη συνέφερε να διατηρήσει έναν ισχυρό σύμμαχο όπως η Ρωσία.

Θα μπορούσαμε και εδώ να πούμε εκ των υστέρων ότι, αν ο Γάλλος πρωθυπουργός Ρενέ Βιβιανί είχε προχωρήσει σε κάποιο είδος ειρηνευτικών συνομιλιών με τον κάιζερ Γουλιέλμο, ίσως είχε σώσει τις ζωές εκατομμυρίων Γάλλων. Και πάλι, ελάχιστοι έβλεπαν έτσι τα πράγματα εκείνη την εποχή. Εν πάση περιπτώσει, ο Βιβιανί  αρνήθηκε κατηγορηματικά να δώσει στον Γουλιέλμο τη διαβεβαίωση που ζητούσαν οι Γερμανοί.

Για τον κάιζερ, αυτό αποτελούσε υπαρξιακή απειλή, μια απειλή για την ίδια την ύπαρξη της χώρας του – η οποία, ας μην το ξεχνάμε, ήταν μόλις 43 ετών. Ήταν μια κρίσιμη στιγμή. Η απλή ένταση μετατράπηκε σε άμεσο κίνδυνο.

Η Γερμανία απειλούνταν τόσο από τα ανατολικά όσο και από τα δυτικά. Το Γενικό Επιτελείο στο Βερολίνο πίστευε, μάλλον δίκαια, ότι η μόνη τους πιθανότητα επιβίωσης προϋπέθετε την εξουδετέρωση της Γαλλίας, την οποία θεωρούσαν ότι μπορούσαν να νικήσουν πολύ γρήγορα –και είχαν δίκιο– για να μπορούν μετά, έχοντας εξασφαλισμένα τα νώτα τους, να στραφούν και να αντιμετωπίσουν τον πολύ πιο τρομερό εχθρό από τα ανατολικά. 

Έτσι, φτάσαμε γρήγορα στο τελευταίο στάδιο, την ανάληψη δράσης. Η Γερμανία εισέβαλε στη Γαλλία και ήρθε η καταστροφή.

Στο «Ποτέ» υπάρχει μια παρόμοια στιγμή. Δε θέλω να αποκαλύψω πολλά για την πλοκή, αλλά ο ηγέτης μιας χώρας λέει, «Η χώρα μου κινδυνεύει άμεσα να σβηστεί απ’ το χάρτη κι εγώ ο ίδιος σίγουρα θα δολοφονηθώ. Δεν έχω τίποτα να χάσω. Θα εξαπολύσω, λοιπόν, επίθεση με τα πιο φοβερά όπλα που διαθέτω».

Το 1914 μόνο το πρώτο και το τελευταίο από τα ντόμινο είχαν πραγματικά δυνατότητα επιλογής. Ο αυτοκράτορας της Αυστρίας Φραγκίσκος Ιωσήφ θα μπορούσε να είχε επιλέξει μια λιγότερο εμπρηστική αντίδραση στη δολοφονία του Σεράγεβο. Και τώρα, τη στιγμή της τελευταίας μοιραίας απόφασης πριν αρχίσει το μακελειό, οι Βρετανοί έπρεπε να επιλέξουν αν θα συμμετείχαν ή όχι.

Η Βρετανία είχε αμυντική συμφωνία με τη Γαλλία, αλλά η συμφωνία αυτή μπορούσε να σπάσει με την αιτιολογία ότι η Γαλλία, με την άρνησή της να δηλώσει ουδετερότητα, είχε προκαλέσει μόνη της την εισβολή στα εδάφη της. Όμως οι Βρετανοί ήθελαν να συμμετάσχουν. Είναι ένα κλισέ της ιστορίας μας: οι Βρετανοί ανέκαθεν θεωρούσαν εχθρό τους την ισχυρότερη χώρα στην Ευρώπη και γι’ αυτό κατά κανόνα συντάσσονταν με το μέρος της δεύτερης κατά σειρά ισχυρότερης ευρωπαϊκής δύναμης, για να είναι σίγουροι ότι δε θα υπήρχε ποτέ σοβαρός αντίπαλος της βρετανικής ηγεμονίας.

Έτσι, ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος συνέβη λίγο-πολύ κατά λάθος.

Κεν Φόλετ: Ποιο σημείο ανάφλεξης θα μπορούσε να οδηγήσει στον Γ' Παγκόσμιο Πόλεμο; Facebook Twitter
Ο Ken Follett σε πυρηνικό καταφύγιο. Φωτο: Peter Ritson

Ο πυρήνας του μυθιστορήματός μου, και η πιο συναρπαστική πλευρά του κατά τη γνώμη μου, βρίσκεται στο μέσο, στον τρόπο που κλιμακώνεται η κρίση. Πώς γίνεται μετριοπαθείς, κεντρώοι ηγέτες να παίρνουν αποφάσεις που οδηγούν σ’ έναν καταστροφικό πόλεμο; Γιατί η ηγεσία της Ιαπωνίας αποφάσισε το 1941 να επιτεθεί στις ΗΠΑ –την πλουσιότερη και ισχυρότερη χώρα στην ιστορία του ανθρώπινου πολιτισμού; Πώς μπλέχτηκε ο Πρόεδρος Λίντον Τζόνσον, αργά και αναπόφευκτα, στον πόλεμο του Βιετνάμ, καταστρέφοντας τόσο τη δική του φήμη όσο και της χώρας του; Πώς μπόρεσε ο Τόνι Μπλερ να φανεί τόσο ανόητος ώστε να εμπλέξει το Ηνωμένο Βασίλειο σ’ έναν πόλεμο που οργάνωσε ο Τζορτζ Γ. Μπους, ο πιο αμαθής και ανίκανος Αμερικανός Πρόεδρος εδώ και έναν αιώνα;

Δεν ξέρω τις απαντήσεις, φυσικά, αλλά προτείνω ένα διαφορετικό τρόπο να χυθεί φως στα ερωτήματα αυτά. Ο μυθιστοριογράφος, με τους ήρωες που επινοεί, έχει την άδεια να φαντάζεται τα βαθύτερα συναισθήματα και τις διεργασίες σκέψης αντρών και γυναικών υπεύθυνων για αποφάσεις που αλλάζουν τον κόσμο. Στο «Ποτέ» γίνεται παραλληλισμός μεταξύ Ουάσιγκτον και Πεκίνου. Και οι δυο ηγέτες –ευφυείς και καλοπροαίρετοι άνθρωποι στην ιστορία μου– προσπαθούν να κρατήσουν την ισορροπία τους βαδίζοντας σε τεντωμένο σκοινί. Η ρεπουμπλικάνα Αμερικανίδα Πρόεδρος αγωνίζεται να αποφύγει τον πόλεμο, αποκρούοντας ταυτόχρονα τις εθνικιστικές επιθέσεις του παρορμητικού πολεμόχαρου πολιτικού της αντιπάλου. Ο Κινέζος Πρόεδρος είναι προοδευτικός από τη φύση του, αλλά σκοντάφτει διαρκώς στα εμπόδια που του βάζουν οι σκληροπυρηνικοί κομουνιστές που έχουν στα χέρια της την πραγματική απόλυτη εξουσία. Οι περισσότεροι εθνικοί ηγέτες έχουν έναν κοινό στόχο: την καταπολέμηση των ακραίων απόψεων εντός της ίδιας της πολιτικής τους βάσης, περιλαμβανομένων, για παράδειγμα, του Μπόρις Τζόνσον και της συντηρητικής παλιάς φρουράς, αλλά και του Τζο Μπάιντεν, που έχει να αντιμετωπίσει τη φατρία του Μπέρνι Σάντερς. Στις δημοκρατίες, οι ηγέτες πρέπει να ανταποκρίνονται στην κοινή γνώμη. Οι άνθρωποι απεχθάνονται να δείχνει αδύναμη η χώρα τους και η πίεση που ασκούν ωθεί τους ηγέτες να παίρνουν αποφάσεις κάπως πιο ριψοκίνδυνες απ’ ό,τι θα ήθελαν.  

Για κάποιο διάστημα, ωστόσο, οι αποφάσεις αυτές δεν αποβαίνουν μοιραίες. Η κήρυξη πολέμου κατά της Σερβίας από τον Φραγκίσκο Ιωσήφ δεν απειλούσε υποχρεωτικά τη Ρωσία· και ο τσάρος και ο κάιζερ θα μπορούσαν να είχαν βρει έναν ειρηνικό τρόπο συνύπαρξης. Το 1914 οι Γερμανοί νόμιζαν ότι η Γαλλία και η Ρωσία θα τους τσάκιζαν σαν ένας τεράστιος καρυοθραύστης που θα τους πίεζε και από τα ανατολικά και από τα δυτικά και ότι η ευημερούσα χώρα που είχαν δημιουργήσει τον τελευταίο μισό αιώνα κινδύνευε να αφανιστεί όπως η Πολωνία. Κάτω από τέτοιες συνθήκες, οι χώρες ρισκάρουν. Ο κάιζερ Γουλιέλμος δεν ήθελε πόλεμο, αλλά, αν τελικά γινόταν, ήθελε να πολεμήσει με τους δικούς του όρους. Έτσι, εισέβαλε στη Γαλλία.

Όμως το θέμα δεν τελείωσε εκεί. Οι Ρώσοι θα μπορούσαν να μην είχαν επέμβει, αλλά εισέβαλαν στη Γερμανία από τα ανατολικά. Και οι Βρετανοί θα μπορούσαν να είχαν μείνει απ’ έξω, οπότε η μάχη της Γαλλίας θα ήταν σύντομη και πολλές ζωές θα είχαν σωθεί. Αλλά, για άλλη μία φορά, οι εθνικοί ηγέτες πήραν αποφάσεις που τους φάνηκαν λογικές, ίσως και αναπόφευκτες· και το αποτέλεσμα ήταν μια σφαγή που κράτησε τέσσερα χρόνια. Έναν πόλεμο τέτοιας κλίμακας ποτέ δεν τον είχαν φανταστεί.

Έτσι, λοιπόν, ξεδιπλώνεται η ιστορία μου: μια σειρά ασήμαντων συγκρούσεων, μία από τις οποίες είναι πιο σοβαρή απ’ ό,τι συνήθως· μια βαθμιαία κλιμάκωση, καθώς η κάθε χώρα αντιδρά όλο και πιο επιθετικά· μια κρίσιμη στιγμή που κάποια χώρα αισθάνεται ότι κινδυνεύει η ίδια της η ύπαρξη· και μετά η μεγάλη απόφαση, για το αν πρέπει να ξεκινήσει ένας πυρηνικός πόλεμος ή όχι. Δε θα σας πω αν στην ιστορία μου ξεσπάει τελικά πυρηνικός πόλεμος· ούτε θα το μάθετε διαβάζοντας το βιβλίο, παρά μόνο στην τελευταία σελίδα. Και τότε, όταν θα ξέρετε πια το τέλος, σας παρακαλώ θερμά να μην το πείτε σε κανέναν. 

Μετάφραση: Βεατρίκη Κάντζολα Σαμπατάκου

AΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

LIVE!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πώς η σχιζοφρένεια χτύπησε τα έξι αδέλφια μιας 12μελούς οικογένειας

Βιβλία και Συγγραφείς / Πώς η σχιζοφρένεια χτύπησε τα έξι αδέλφια μιας 12μελούς οικογένειας

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητά με τον Βαγγέλη Προβιά, μεταφραστή του βιβλίου «Οι γυναίκες που επιβίωσαν» του Robert Kolker, για την ασυνήθιστη περίπτωση της οικογένειας Γκάλβιν, που αποτέλεσε σταθμό στην κατανόηση της σχιζοφρένειας.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Άγνωστα αριστουργήματα και άφθονα δοκίμια

Fall Preview 2021 / Book Preview: Άγνωστα λογοτεχνικά αριστουργήματα και άφθονα δοκίμια

Σπάνια αριστουργήματα από την αμερικανική και την ισπανόφωνη λογοτεχνία, δοκίμια για τα σημεία των καιρών, ιστορικά βιβλία για τις σκοτεινές πτυχές του παγκόσμιου γίγνεσθαι, πολλή φιλοσοφία αλλά και η επιστροφή Ελλήνων συγγραφέων, όπως της Ζυράννας Ζατέλη και της Μαρίας Μήτσορα, είναι τα κεντρικά σημεία της προσεχούς εκδοτικής παραγωγής.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεχαγιάς

Βιβλίο / «Το να εκδίδεις βιβλία στην Ελλάδα είναι σαν να παίζεις στο καζίνο»

Η Γεννήτρια είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος αφιερωμένος στη σύγχρονη λογοτεχνία. Ο εκδότης της, συγγραφέας και μεταφραστής, Παναγιώτης Κεχαγιάς, μιλά για τις δυσκολίες και τις χαρές του εγχειρήματος, για το πώς σκοπεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής αγοράς, καθώς και για τους πρώτους τίτλους που ετοιμάζεται να εκδώσει.
M. HULOT
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός» ΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Νίκος Μπακουνάκης / Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός»

Ο πρόεδρος του ΕΛΙΒΙΠ, στην πρώτη του συνέντευξη, μιλά στη LIFO για τους στόχους και τις δράσεις του ιδρύματος και για το προσωπικό του όραμα για το βιβλίο. Ποιος ο ρόλος των μεταφράσεων στην πολιτιστική διπλωματία και πώς θα αυξηθεί η φιλαναγνωσία; 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ