Χρήστος Δασκαλάκης: Ένας παραμυθάς που γράφει ιστορίες λύτρωσης για παιδιά και ενήλικες

Χρήστος Δασκαλάκης: Ένας παραμυθάς που γράφει ιστορίες λύτρωσης για παιδιά και ενήλικες Facebook Twitter
Τους αγαπάς αυτούς τους ρόλους γιατί κουβαλούν πάνω τους μικρά κομμάτια από εσένα. Φωτο: gridfox.gr
0

Αν το σκεφτείς, τα παραμύθια μοιάζουν με την ποίηση. Η ιδιαίτερη γλώσσα, οι αλληγορίες, τα συμπυκνωμένα νοήματα που ξεπηδούν μέσα από τις λέξεις, όλα όσα βρίσκεις σε μια ποιητική συλλογή είναι εκεί, στις παιδικές ιστορίες που σε συγκινούν μέσα σε λίγες μόνο σελίδες.

Ο Χρήστος Δασκαλάκης είναι παραμυθάς με όλη την ευαισθησία και την αυθεντικότητα που κάνει έναν συγγραφέα να γίνεται φίλος με τους ήρωές του και δικός σου άνθρωπος μέσα από τα κείμενά του. Με αφορμή (αλλά και αιτία) τα δικά του παιδικά βιώματα, γράφει για όλα τα παιδιά που κάποτε θα γίνουν μεγάλοι και όλους τους μεγάλους που κάποτε ήμασταν παιδιά. Γιατί, τελικά, το να κυνηγάς τα όνειρά σου και να μην το βάζεις κάτω, αφήνοντας τη ζωή να σε προσπεράσει, δεν έχει να κάνει με την ηλικία αλλά με την εσωτερική δύναμη που πρέπει να βρεις είτε ως πιτσιρικάς είτε ως ενήλικας.


Μετά το best-seller παραμύθι του, H Χιονονιφάδα που αγάπησε το καλοκαίρι, ο Χρήστος Δασκαλάκης παρουσιάζει δυο νέες δουλειές. Το Γονεοτροφείο είναι ένα ενήλικο παραμύθι για παιδιά και ένα παιδικό παραμύθι για μεγάλους, όπως λέει και ο ίδιος. Στις σελίδες του οι ήρωες διεκδικούν μια ζεστή οικογένεια, ψάχνοντας αυτό που όλοι έχουμε ανάγκη, την αποδοχή, την τρυφερότητα, την ασφάλεια και την ανιδιοτελή αγάπη.

Οι συγγραφείς αφήνουμε πίσω τα βιβλία μας. Ένας ρόλος μπορεί μόνο να αφήσει την αλήθεια του, τις λέξεις που γράφτηκαν και νιώθεις πως αξίζει να ακουστούν. Αυτή είναι η χαρά του συγγραφέα. Αυτό ίσως να είναι το δικό μας «παραμύθι».


Στην άλλη άκρη (ή μήπως όχι;) του συγγραφικού εύρους υπογράφει το θεατρικό κείμενο Η τελευταία Ιουλιέτα, μια παράσταση με πρωταγωνίστριες τρεις άνεργες ηθοποιούς που, απογοητευμένες από τα ανεκπλήρωτα όνειρά τους, ψάχνουν τον τρόπο να σωθούν, χτίζοντας ένα ακόμα ψέμα. Τελικά, όμως, η αλήθεια αποκαλύπτεται μπροστά τους και τις οδηγεί στην ουσιαστική λύτρωση.

Άλλωστε, αυτό είναι το συναίσθημα που σε κατακλύζει διαβάζοντας τις λέξεις του Χρήστου Δασκαλάκη. Η λύτρωση, που μπορεί να σε πάει ένα βήμα πιο πέρα, προς την κατεύθυνση που σου αξίζει.

— Στο «Γονεοτροφείο» οι ήρωες μπορούν να επιλέξουν τους γονείς τους. Αυτή η φανταστική συνθήκη θα μπορούσε να δημιουργήσει πιο ευτυχισμένα παιδιά ή, ακόμα καλύτερα, πιο ικανούς γονείς;

Αυτή η συνθήκη θα μπορούσε να βοηθήσει και τις δύο πλευρές να εκτιμήσουν και να προσπαθήσουν περισσότερο για πράγματα που είναι βασικά και αναγκαία, την αποδοχή, την ασφάλεια, την αγάπη, την αγκαλιά. Το Γονεοτροφείο είναι ένα τρυφερό παραμύθι καληνύχτας, αλλά παράλληλα και μια ιστορία για όσα οι γονείς προσπαθούν και για όσα τα παιδιά αξίζουν. Στόχος, να έρθουν πιο κοντά ο ένας στον άλλον...


— Το παραμύθι, ως είδος γραφής, απευθύνεται τελικά περισσότερο στους μεγάλους;

Έχουμε ως ενήλικες την ικανότητα να διαβάσουμε πραγματικά ένα παιδικό βιβλίο; Όταν γράφω ένα παραμύθι, το γράφω πρωτίστως για εμένα ως ενήλικα. Για να μπορώ να επιστρέφω, να ανακαλώ μνήμες, να μπαίνω σε μια συνθήκη που με κάνει να νιώθω λίγο πιο αθώος και ξέγνοιαστος, λίγο πιο «παιδί». Επομένως, ναι, τα παραμύθια λειτουργούν σε μερικές περιπτώσεις πιο ευεργετικά σ' εμάς απ' ό,τι στα παιδιά. Αν δεν μπούμε εμείς στον κόσμο της ιστορίας, πώς θα μπορέσουμε να τη μεταφέρουμε σε ένα παιδί;

Χρήστος Δασκαλάκης: Ένας παραμυθάς που γράφει ιστορίες λύτρωσης για παιδιά και ενήλικες Facebook Twitter
Η «Τελευταία Ιουλιέτα» μιλάει για τις ευκαιρίες που δεν είχαμε, για τα όνειρα που δεν κυνηγήσαμε, για τα «πρέπει» που μας νίκησαν.


— Όταν γράφετε, φέρνετε στο μυαλό σας εικόνες από ανθρώπους που διαβάζουν το βιβλίο σας;

Μπορείτε να μας περιγράψετε μία από αυτές; Αν είναι παραμύθι, φέρνω στο μυαλό μου ένα παιδικό δωμάτιο και μια μαμά να κρατάει το βιβλίο, διαβάζοντας προσεχτικά και τρυφερά κάθε του λέξη. Ίσως να είναι μια εικόνα που δεν βίωσα, γι' αυτό την ονειρεύομαι. Γράφουμε, άλλωστε, για όσα μας έχουν λείψει, για όσα θα θέλαμε να αλλάξουμε, για όσα θα θέλαμε να μην τελειώσουν ποτέ...

— Η «Τελευταία Ιουλιέτα» είναι μια παράσταση για ενήλικες. Τι σας οδήγησε στη συγγραφή του συγκεκριμένου θεατρικού έργου;

Μάλλον κάποια ανάγκη μου ξανά, υποθέτω. Η Τελευταία Ιουλιέτα μιλάει για τις ευκαιρίες που δεν είχαμε, για τα όνειρα που δεν κυνηγήσαμε, για τα «πρέπει» που μας νίκησαν. Για όλα όσα οι άλλοι έβλεπαν σ' εμάς και όσα πραγματικά ήμασταν. Είναι εύκολο να παίζεις έναν ρόλο. Είναι δύσκολο όμως να δείξεις τον πραγματικό σου εαυτό. Μέσα από αυτή την παράσταση, με χιούμορ και με τη μαεστρία του Σωκράτη Πατσίκα στη σκηνοθεσία, μια ομάδα νέων ανθρώπων προσπαθούμε να πούμε τη δική μας ιστορία.


— Πως είναι να παίρνουν μορφή οι ήρωες που έχετε στο μυαλό σας τόσο καιρό;

Λυτρωτικό! Και συγκινητικό παράλληλα, όταν τους βλέπεις να ζωντανεύουν στη σκηνή. Τους αγαπάς αυτούς τους ρόλους γιατί κουβαλούν πάνω τους μικρά κομμάτια από εσένα.


— Τι ονειρεύεστε για τη δική σας Ιουλιέτα;

Να αγαπηθεί και να μπορέσει να αφήσει κάτι όμορφο πίσω της. Οι συγγραφείς αφήνουμε πίσω τα βιβλία μας. Ένας ρόλος μπορεί μόνο να αφήσει την αλήθεια του, τις λέξεις που γράφτηκαν και νιώθεις πως αξίζει να ακουστούν. Αυτή είναι η χαρά του συγγραφέα. Αυτό ίσως να είναι το δικό μας «παραμύθι».

Χρήστος Δασκαλάκης: Ένας παραμυθάς που γράφει ιστορίες λύτρωσης για παιδιά και ενήλικες Facebook Twitter
Η Τελευταία Ιουλιέτα

Το «Γονεοτροφείο» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Άγκυρα σε εικονογράφηση του Βασίλη Παπατσαρούχα.

 

Η «Τελευταία Ιουλιέτα» ανεβαίνει κάθε Τετάρτη στις 20:00 και θα παιχτεί για οκτώ ακόμα παραστάσεις στο θέατρο Αλκμήνη (Αλκμήνης 8-10, Γκάζι, 210 3428650)

Σκηνοθεσία: Σωκράτης Πατσίκας

Μουσική: Λία Σταυροπούλου

Πρωταγωνιστούν: Φιλίνη Παναγιωτοπούλου, Μαρία Στάβαρη, Νάντια Συρίου, Τάσος Φόης

 

christosdaskalakis.com

Insta: Christos Daskalakis

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM