Γιόχαν βαν Όβερτβελντ:«Σας συμφέρει να εγκαταλείψετε την ευρωζώνη!»

Γιόχαν βαν Όβερτβελντ:«Σας συμφέρει να εγκαταλείψετε την ευρωζώνη!» Facebook Twitter
0
Ζούμε, άραγε, το τέλος του ευρώ;

Νομίζω ότι έχουμε να διανύσουμε πολύ δρόμο ακόμα ώσπου να φτάσουμε στο τέλος του ευρώ. Ο λόγος είναι πως η Μέρκελ, ο Σαρκοζί και διάφοροι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι έχουν επενδύσει ένα τεράστιο πολιτικό κεφάλαιο για να κρατήσουν ζωντανό το ευρώ όσο περισσότερο γίνεται. Αυτό σημαίνει ότι το εγχείρημα θα συνεχιστεί, ακόμα και χωρίς να είναι υγιές και βιώσιμο, τόσο κοινωνικά όσο και οικονομικά.

Δεν ακούγεται πολύ αισιόδοξο αυτό...

Ξέρετε γιατί είμαι τόσο απαισιόδοξος; Επειδή από την αρχή υπήρχαν θεμελιακά λάθη στη δημιουργία της ευρωζώνης κι αυτό δεν έχει καμία σχέση με την Ελλάδα. Είμαι απόλυτος σε αυτή τη θέση. Σε καμία περίπτωση δεν ευθύνεται η Ελλάδα γι’ αυτό που συμβαίνει στην Ευρώπη - το αντίθετο μάλιστα. Το πρόβλημα της ευρωζώνης είναι ότι το εγχείρημα ξεκίνησε χωρίς να είναι καλά οργανωμένο. Από την ιστορική εμπειρία αλλά και την οικονομική θεωρία γνωρίζουμε ότι για να έχουμε μια νομισματική ένωση που να είναι βιώσιμη και να λειτουργεί αποτελεσματικά, χρειαζόμαστε καταρχάς μια πολιτική ένωση. Αυτό δεν συνέβη το 1999, δεν συμβαίνει ούτε σήμερα. Οι ισχυρές χώρες μπορούν να συνεχίσουν να «σώζουν» τις αδύναμες χώρες με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, αλλά δεν αποφασίζουν να κάνουν το μεγάλο βήμα προς μια πολιτική ένωση.

Σώζουν, αλήθεια, τις αδύναμες χώρες; Διότι η Ελλάδα πρέπει να έχει σωθεί μέχρι στιγμής τουλάχιστον τρεις-τέσσερις φορές κι ακόμα κινδυνεύει.

Πράγματι, έχετε κουραστεί να σώζεστε... δεν νομίζω, όμως, ότι έχετε πραγματικά σωθεί! Το όλο σχέδιο διάσωσης δεν είναι αξιόπιστο. Καταρχάς, δεν είναι λίγο παράξενο να λέμε ότι η οικονομία της Ελλάδας ή μιας οποιασδήποτε χώρας θα σταθεροποιηθεί όταν το χρέος της θα φτάνει στο 120% του ΑΕΠ; Ο λόγος που συμβαίνει αυτό έχει να κάνει αποκλειστικά με την Ιταλία. Όταν λες στις αγορές ότι η οικονομία μιας χώρας που το χρέος της ξεπερνά το 120% του ΑΕΠ είναι σταθερή, είναι σαν να τους λες ότι και η ιταλική οικονομία είναι σταθερή. Από την άλλη, οι στόχοι που έχουν τεθεί αναφορικά με την ελληνική οικονομία δεν είναι εφικτοί. Μιλώ τόσο για τις ιδιωτικοποιήσεις όσο και για την ανάπτυξη. Ενώ η ελληνική οικονομία χρειάζεται ανάπτυξη, υφίσταται όλο και μεγαλύτερη ύφεση, πέρα από τις προβλέψεις. Δεν θέλω να είμαι απαισιόδοξος, αλλά, δυστυχώς, το 2012 θα είναι χειρότερο για εσάς. Οι Ευρωπαίοι και το ΔΝΤ μιλούν για θετικούς δείκτες από το 2013. Σοβαρά τώρα, ποιος το πιστεύει αυτό;

Δεδομένου ότι τα μέτρα λιτότητας που επιβάλλονται όχι μόνο δεν βοηθούν αλλά οδηγούν σε νέα, ακόμα πιο οδυνηρά μέτρα, θα μπορούσαμε να πούμε ότι έχουν κι έναν τιμωρητικό χαρακτήρα;

Παρότι δεν νομίζω ότι τα αντιλαμβάνονται ως τιμωρία, τελικά λειτουργούν έτσι. Δεν έχουν σκοπό να σας τιμωρήσουν, αλλά ο ελληνικός λαός τα υφίσταται ως τιμωρία. Πρόκειται για ένα αδιέξοδο. Νομίζω ότι κάθε λαός, όχι μόνο ο ελληνικός, είναι διατεθειμένος να κάνει κάποιες θυσίες όταν γνωρίζει ότι υπάρχει μια προοπτική, όταν βλέπει ότι οι θυσίες του οδηγούν κάπου. Δεν υποστηρίζω πως κάτι τέτοιο είναι καλό, αλλά, τουλάχιστον, δεν είναι εφιαλτικό. Μπορείς να βυθιστείς μονάχα όταν ξέρεις ότι θα βγεις ξανά στην επιφάνεια. Δυστυχώς, έτσι όπως είναι τώρα τα πράγματα, δεν έχετε προοπτική. Υπάρχει μια θεμελιακή αντίφαση στο όλο εγχείρημα. Δεν γνωρίζω κανένα παράδειγμα χώρας που να ξεπέρασε μια τόσο δύσκολη κατάσταση χωρίς υποτίμηση του νομίσματός της. Από τη στιγμή που αυτό δεν μπορεί να γίνει στην Ελλάδα, η ύφεση θα εξακολουθεί να βαθαίνει. Γι’ αυτό, ήδη από τον Απρίλιο του ’10, ισχυρίζομαι ότι είναι προς το συμφέρον της Ελλάδας να φύγει από την ευρωζώνη. Αν αυτή η έξοδος οργανωθεί καλά, θα λύσει τα προβλήματα της χώρας σε δυο-τρία χρόνια.

Στην Ελλάδα αποκαλούν «λαϊκιστές» και «ανεύθυνους» όσους ισχυρίζονται κάτι τέτοιο ή όσους τολμούν να εναντιωθούν στο δόγμα της απουσίας εναλλακτικής.

Στην πραγματικότητα, ανευθυνότητα και καταστροφή είναι ο δρόμος που ακολουθείτε τώρα. Σε καμία περίπτωση δεν θα έλεγα πως είμαι λαϊκιστής. Το αντίθετο, μάλιστα. Είμαι προσκολλημένος στην οικονομική θεωρία, στον ορθό λόγο. Είμαι ένας ενσυνείδητος Βέλγος πολίτης και σε καμία περίπτωση λαϊκιστής. Το είπα και προηγουμένως: η ευρωζώνη ξεκίνησε ως ένα μη οργανωμένο εγχείρημα και τώρα πληρώνουμε τις συνέπειες.

Ένα κυρίαρχο επιχείρημα που αρθρώνεται στην Ελλάδα είναι πως ο ελληνικός λαός πρέπει να πληρώσει για την άσωτη ζωή που διήγε τα προηγούμενα χρόνια. Για τη φούσκα των δανείων, των πιστωτικών καρτών...

Αυτό κι αν είναι λαϊκισμός! Τι σχέση έχουν τα δάνεια και οι πιστωτικές κάρτες με το δημόσιο χρέος; Το δημόσιο χρέος είναι ένα ζήτημα που πρέπει να αφορά τους κυβερνώντες, όχι εσάς. Το δημόσιο χρέος δημιουργήθηκε εξαιτίας των επιλογών των κυβερνήσεων κι όχι εξαιτίας του ελληνικού λαού.

Και ο δημόσιος τομέας τι ευθύνη έχει;

Θα σας απαντήσω το ίδιο. Ακόμη κι αν υποθέσουμε ότι οι δημόσιοι υπάλληλοι ήταν πολλοί ή ότι οι μισθοί τους ήταν υψηλοί, δεν φταίνε αυτοί. Δεν πήγε ο δημόσιος υπάλληλος στην εκάστοτε κυβέρνηση να ζητήσει αύξηση ή να τον προσλάβουν. Όλα αυτά ήταν κεντρικές πολιτικές επιλογές. Η ελληνική φούσκα ήταν φούσκα δημόσιου χρέους. Η δική σας ευθύνη έγκειται μονάχα στο γεγονός ότι ψηφίζατε τους συγκεκριμένους πολιτικούς.

Οπότε, δεν συμφωνείτε με την πεποίθηση της Άνγκελα Μέρκελ πως «η νομισματική ένωση είναι το κοινό μας πεπρωμένο»;

Δεν είναι αλήθεια πως δεν υπάρχει άλλος δρόμος ή άλλη επιλογή. Οι σημερινές πολιτικές οδηγούν σε μια τρομερή ύφεση. Η Ελλάδα αντιμετωπίζει τη βαθύτερη ύφεση που έχει υποστεί δυτική χώρα μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Μια ύφεση που καταστρέφει εντελώς τον ιδιωτικό τομέα και που, στο τέλος, πολύ φοβάμαι ότι θα καταστρέψει την ίδια τη δημοκρατία. Οι διαδηλώσεις που κάνουν οι πολίτες είναι ελπιδοφόρες. Οι πολίτες πρέπει να ξεκαθαρίσουν στην κυβέρνηση ότι απορρίπτουν το επιχείρημα πως δεν υπάρχει άλλος δρόμος. Ότι αρνούνται πως ο δρόμος του πόνου είναι ο μοναδικός δρόμος. Να ξεκαθαρίσουν, τέλος, πως κανείς δεν μπορεί να τους στερεί την ελευθερία τού να γνωρίζουν και να συζητούν όλες τις εναλλακτικές λύσεις που διαθέτουν. Ειδάλλως, δεν πρόκειται για δημοκρατία αλλά για δικτατορία.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεχαγιάς

Βιβλίο / «Το να εκδίδεις βιβλία στην Ελλάδα είναι σαν να παίζεις στο καζίνο»

Η Γεννήτρια είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος αφιερωμένος στη σύγχρονη λογοτεχνία. Ο εκδότης της, συγγραφέας και μεταφραστής, Παναγιώτης Κεχαγιάς, μιλά για τις δυσκολίες και τις χαρές του εγχειρήματος, για το πώς σκοπεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής αγοράς, καθώς και για τους πρώτους τίτλους που ετοιμάζεται να εκδώσει.
M. HULOT
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός» ΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Νίκος Μπακουνάκης / Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός»

Ο πρόεδρος του ΕΛΙΒΙΠ, στην πρώτη του συνέντευξη, μιλά στη LIFO για τους στόχους και τις δράσεις του ιδρύματος και για το προσωπικό του όραμα για το βιβλίο. Ποιος ο ρόλος των μεταφράσεων στην πολιτιστική διπλωματία και πώς θα αυξηθεί η φιλαναγνωσία; 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόναθαν Κόου

I was there / Τζόναθαν Κόου: «Το να είσαι κυνικός δείχνει τεμπελιά στη σκέψη»

Ο διάσημος Βρετανός συγγραφέας βρέθηκε στην Αθήνα και μίλησε για τη συγγραφή ως «πολυτέλεια για λίγους», την εκλογή Τραμπ ως «έκφραση απόγνωσης» και τη «woke» κουλτούρα ως πράξη ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Σαν σήμερα  / Πολ Όστερ: «Οι χαμένες ευκαιρίες αποτελούν μέρος της ζωής στον ίδιο βαθμό με τις κερδισμένες»

Σαν σήμερα 30 Απριλίου, το 2024 πεθαίνει ο σπουδαίος Αμερικανός συγγραφέας και μετρ της σύμπτωσης, που κατάφερε να συνδυάσει την προοπτική των άπειρων φανταστικών κόσμων με το ατελείωτο κυνήγι των ευκαιριών και τη νουάρ ατμόσφαιρα με τα πιο ανήκουστα αυτοβιογραφικά περιστατικά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ηλίας Μαγκλίνης: «Η ανάκριση»

Το Πίσω Ράφι / «Γιατί δεν μου μιλάς ποτέ για τον εφιάλτη σου, μπαμπά;»

Η «Ανάκριση» του Ηλία Μαγκλίνη, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πεζά των τελευταίων χρόνων, φέρνει σε αντιπαράθεση έναν πατέρα που βασανίστηκε στη Χούντα με την κόρη του που «βασανίζεται» ως περφόρμερ στα χνάρια της Μαρίνα Αμπράμοβιτς.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Πέντε κλασικά έργα που πρέπει κανείς να διαβάσει

Βιβλίο / 5 κλασικά βιβλία που κυκλοφόρησαν ξανά σε νέες μεταφράσεις

Η κλασική λογοτεχνία παραμένει εξαιρετικά επίκαιρη, κι αυτό το αντιλαμβάνεται κανείς ανατρέχοντας στους τίτλους της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής και σε έργα των Τζόις, Κουτσί, Κάφκα, Αντρέγεφ και Τσβάιχ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τάσος Θεοφίλου: «Η φυλακή είναι το LinkedΙn των παρανόμων» ή «Το πορνό και το Κανάλι της Βουλής είναι από τα πιο δημοφιλή θεάματα στη φυλακή»

Βιβλίο / Τάσος Θεοφίλου: «Όταν μυρίζω μακαρόνια με κιμά θυμάμαι τη φυλακή»

Με αφορμή το βιβλίο-ντοκουμέντο «Η φυλακή», ο Τάσος Θεοφίλου μιλά για την εμπειρία του εγκλεισμού, για τον αθέατο μικρόκοσμο των σωφρονιστικών ιδρυμάτων –μακριά απ’ τις εικόνες που αναπαράγουν σειρές και ταινίες– και για το πώς η φυλακή λειτουργεί σαν το LinkedIn των παρανόμων.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Βιβλίο / Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Chanel, Dior και πολλοί ακόμα οίκοι υψηλής ραπτικής «ντύνουν» τα shows τους με τη μουσική του. Στο «Remixed», την αυτοβιογραφία-παλίμψηστο των επιρροών και των εμμονών του, ο ενορχηστρωτής της σύγχρονης catwalk κουλτούρας μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου μουσική και εικόνα γίνονται ένα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Βιβλίο / Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Λίγοι είναι οι ποιητικά γραμμένοι εκκλησιαστικοί στίχοι που δεν φέρουν τη σφραγίδα αυτού του ξεχωριστού υμνωδού και εκφραστή της βυζαντινής ποιητικής παράδοσης που τίμησαν οι σύγχρονοί μας ποιητές, από τον Οδυσσέα Ελύτη μέχρι τον Νίκο Καρούζο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τα 5 πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα

Βιβλίο / Τα 5 πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα

Η τελευταία μεγάλη μορφή της λατινοαμερικάνικης λογοτεχνίας που πίστευε πως «η λογοτεχνία μπορεί να αλλάξει την πραγματικότητα» έφυγε την Κυριακή σε ηλικία 89 ετών. Ξεχωρίσαμε πέντε από τα πιο αξιόλογα μυθιστορήματά του.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ