Γιάννης Καλπούζος: «Οι άνθρωποι που πληρώνονται με 500 και 600 ευρώ είναι οι σύγχρονοι ραγιάδες» Facebook Twitter
Είμαι θιασώτης της ρήσης του Επίκουρου: «Ο θάνατος δεν μας αφορά. Όσο υπάρχουμε εμείς, δεν υπάρχει εκείνος και το αντίστροφο». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Γιάννης Καλπούζος: «Σύγχρονοι ραγιάδες είναι οι άνθρωποι που πληρώνονται με 500 και 600 ευρώ»

0

Πετρούπολη, μεσημέρι. Η ηρεμία που επικρατεί θυμίζει πόλη της επαρχίας. Σε ένα δρομάκι της περιοχής βρίσκεται το διαμέρισμα ενός από τους πιο πολυδιαβασμένους Έλληνες συγγραφείς.

Ο Γιάννης Καλπούζος έχει γράψει ποιητικές συλλογές, στίχους σε ογδόντα τραγούδια, διηγήματα και μυθιστορήματα. Τα βιβλία του βρίσκονται πάντοτε στις πρώτες θέσεις των ευπώλητων, έχει φανατικό κοινό που τον διαβάζει συστηματικά, ενώ κάθε νέο του μυθιστόρημα θεωρείται εκδοτικό γεγονός.

Τον συναντώ με αφορμή το τελευταίο του βιβλίο «Ραγιάς - Μέρες και νύχτες 1821», το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ψυχογιός. Σε αυτό ο αφανής κεντρικός ήρωας του μυθιστορήματος Αγγελής βιώνει το μεγαλείο και τη σκοτεινή πλευρά του αιματοβαμμένου Εικοσιένα, γκρεμίζοντας μυθεύματα και φανερώνοντας καταχωνιασμένες αλήθειες. Στις σελίδες του «Ραγιά» το παρελθόν ζωντανεύει και ο αναγνώστης έχει τη δυνατότητα να ανατρέξει σε σημαντικά γεγονότα και ιστορικές μάχες. Να δει τη δράση των Ελλήνων, τον εξευτελισμό των ραγιάδων, τον τρόπο ζωής τους και το κλίμα της εποχής των προεπαναστατικών χρόνων. 

Ο Γιάννης Καλπούζος γεννήθηκε το 1960 στο χωριό Μελάτες της Άρτας και ζει μόνιμα στην Αθήνα από το 1983. «Το διαμέρισμα αυτό το αγόρασα χάρη στην όμορφη θέα στον Λυκαβηττό» μου λέει, ενώ καθόμαστε στο γραφείο του. Γύρω μας υπάρχουν βιβλία, οι τοίχοι είναι γεμάτοι από τα πολυάριθμα βραβεία που έχει λάβει, ενώ όση ώρα συζητάμε διακρίνω έναν άνθρωπο ευγενή, που μιλά χαμηλόφωνα, καπνίζει συνεχώς και απαντά με μειλίχιο ύφος. Ο ίδιος γράφει πάντα νύχτα, ακούει καθημερινά ορχηστρική μουσική και στα βιβλία του επιλέγει να σκιαγραφεί τις τύχες ανθρώπων που η άγνωστη ιστορία τους εξελίσσεται παράλληλα με τα μεγάλα γεγονότα του παρελθόντος.  

Στη συνέντευξη που ακολουθεί ο δημοφιλής συγγραφέας μιλά για την εποχή μας, την Ιστορία, τους μύθους, τη συγγραφή, τα προβλήματα της ελληνικής κοινωνίας αλλά και τι θεωρεί σημαντικό στη ζωή.  

Ως κοινωνία, δεν ανήκει στις προτεραιότητές μας να γνωρίζουμε την Ιστορία της χώρας μας. Αφεθήκαμε να φτιάχνουν ή, καλύτερα, να κατασκευάζουν την Ιστορία μας ξένα κέντρα και, μοιραία, εμείς να μετατρεπόμαστε πάλι σε ραγιάδες. 

— Τι εποχή είναι αυτή που ζούμε; 
Η Ιστορία εμπεριέχει φοβερές εξάρσεις, οπότε η δική μας εποχή μπορεί και να φαντάζει ακόμα και υποτονική. Η ανθρωπότητα έχει αντιμετωπίσει κατά το παρελθόν φρικώδεις παγκόσμιους πολέμους, μεταδοτικές ασθένειες και φονικές πανδημίες. Πάντοτε η ιστορία του ανθρώπου ήταν σκοτεινή. Επί δέκα χρόνια ζήσαμε μια καταστροφική οικονομική κρίση, τελευταία βιώνουμε μια νέα πανδημία, αλλά συγκριτικά με το μακρινό παρελθόν πιστεύω ότι ζούμε σε καλύτερες εποχές. Αυτό που δεν γνωρίζουμε είναι τι μας επιφυλάσσει το μέλλον. 

— Μάθαμε κάτι από την περίοδο της οικονομικής κρίσης; 
Η συντριπτική πλειονότητα απολύτως τίποτα, εκτός από μια μικρή μερίδα ανθρώπων που πάντα αναστοχάζονται και προέβησαν σε αναθεώρηση των προτεραιοτήτων τους. Η καλλιέργεια της ψυχής και του πνεύματος είναι πολύ μακρύς δρόμος. Δεν αλλάζει ο άνθρωπος από τη μια μέρα στην άλλη. 

Γιάννης Καλπούζος: «Οι άνθρωποι που πληρώνονται με 500 και 600 ευρώ είναι οι σύγχρονοι ραγιάδες» Facebook Twitter
Δυστυχώς, οι επετειακές εκδηλώσεις νομίζω ότι πραγματοποιήθηκαν περισσότερο για την εικόνα, το φαίνεσθαι και όχι για την ουσία. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Μπορεί σήμερα να χαρεί ένας άνθρωπος και αν ναι, με τι; 
Στην εποχή μας τα υλικά αγαθά είναι αμέτρητα και άφθονα. Όμως δεν θεωρώ ότι οι μεγάλες χαρές κρύβονται εκεί. Οι όμορφες στιγμές, οι ανεξίτηλες συγκινήσεις, γεννιούνται στον εσωτερικό μας κόσμο. Εκεί βρίσκεται το θησαυροφυλάκιο της χαράς. Όμως νομίζω ότι αυτό το κομμάτι του εαυτού μας το έχουμε εξοστρακίσει από την καθημερινότητά μας. 

— Γιατί συμβαίνει αυτό; 
Παρασυρθήκαμε από το εφήμερο, την καλοπέραση και το εύκολο χρήμα. Μας ενδιαφέρουν η κατανάλωση και οι στιγμιαίες απολαύσεις. Ταυτόχρονα, ζούμε σε έναν κόσμο όπου η εικόνα μάς έχει καταπιεί, κι αυτό είναι το λάθος μας. Αναζητούμε την ευδαιμονία στον επίπλαστο κόσμο του καταναλωτισμού και στην ικανοποίηση των αναγκών του σώματος.

Για μένα, όμως, η σπουδαιότερη πηγή ευχαρίστησης είναι η επικοινωνία. Να συμμετέχεις σε μια όμορφη συζήτηση όχι τόσο για το τι θα πεις αλλά για να καταφέρεις να αποκτήσεις τη δημιουργική εγγύτητα και ηδύτητα. Επίσης, να μπορείς να αφιερώνεις χρόνο στην ανάγνωση, το θέατρο, τον κινηματογράφο ή σε ένα ωραίο ταξίδι.

Οι περισσότεροι σήμερα είναι ραγιάδες των κινητών και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης που τους αποσπούν συνεχώς την προσοχή. Επιλέγουν να χάνουν τη μαγεία που μπορεί να τους προσφέρει η τέχνη, ενώ κακώς θεωρούν την οικονομία το μοναδικό κέντρο της ζωής τους. 

ragias
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Γιάννης Καλπούζος, Ραγιάς - Μέρες και νύχτες 1821, εκδόσεις Ψυχογιός

— Πώς θα περιγράφατε τη ζωή των υπόδουλων Ελλήνων πριν από την Επανάσταση; 
Πάμφτωχοι, ξυπόλυτοι, ρακένδυτοι. Ήταν άνθρωποι που δεν τους ανήκε τίποτα. Δεν μπορούσαν να προστατέψουν τα αγαπημένα τους πρόσωπα. Αυτό ήταν και το κίνητρό τους για να συμμετάσχουν στην Επανάσταση, να ζήσουν ανθρώπινα.

Αυτό πραγματεύεται και το τελευταίο βιβλίο μου. Εκεί συναντάμε ανθρώπους που σφιχταγκαλιάζονται με τη φωτιά του ξεσηκωμού, μεταβολίζουν την αγριότητα σε ελπίδα και λύτρωση. Οι απλοί αγωνιστές ήταν εκείνοι που σήκωσαν το μεγάλο βάρος του ξεσηκωμού, οι οποίοι όμως έμειναν στην αφάνεια. Τιμάμε μόνο τους προβεβλημένους ήρωες. Όμως κανένας ήρωας δεν μπορεί να κερδίσει μόνος του μια επανάσταση.

— Γιατί το βιβλίο σας φέρει τον τίτλο «Ραγιάς»; 
«Ραγιάς» είναι μια λέξη την οποία χρησιμοποιούσαν επί Οθωμανικής Αυτοκρατορίας για τους μη μουσουλμάνους υπηκόους. Είναι αραβικής προέλευσης και προέρχεται από το «ράγι», που στα αραβικά σημαίνει «κοπάδι». Οι μη μουσουλμάνοι υπήκοοι είχαν ελάχιστα δικαιώματα σε σχέση με τους Οθωμανούς.

Γράφω στο βιβλίο: «Άμα περπατάς με το τι θα πει ο κόσμος, αν στέκεσαι συνεχώς δίβουλος, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν μετράς τη γνώμη των άλλων, άμα γυρεύεις το ντάντεμα οποιανού διαφεντεύει τη ζωή σου κι αν καρτεράς τον κάθε Μόσκοβο να σε σώσει, τότε είναι ραγιάδικο το βήμα σου. Ούτε να λογαριάζεις πως σου χρωστούν οι ξένοι, γιατί πάλι αλληθωρίζεις. Ραγιάς κι όποιος δέχεται στα πατήματα της στράτας του να τον κοιτούν από ψηλά κι όχι ίσια στα μάτια».

Σκοπός μου ήταν ο αναγνώστης να σχηματίσει ολοκληρωμένη εικόνα για όσα συνέβησαν τα προεπαναστατικά χρόνια και καθ’ όλη τη διάρκεια της Επανάστασης. Να περιγράψω τι συνέβαινε τότε και μέσα από εκείνους τους ανθρώπους να στείλω μηνύματα στο σήμερα. 

— Ποιοι είναι οι σύγχρονοι ραγιάδες; 
Οι άνθρωποι που πληρώνονται με 500 και 600 ευρώ. Ο ραγιαδισμός έχει κι άλλες εκφάνσεις. Την αισθητική ευτέλεια που μας κατακλύζει, το να μη λες όχι κι ας πληρώσεις το τίμημα, το να ασχολείσαι με την εξωτερική σου εμφάνιση, ακολουθώντας τον συρμό και πόσα άλλα. Δυστυχώς, υπάρχουν πολλές κακές αντιλήψεις και συμπεριφορές που έρχονται από το μακρινό παρελθόν, αλλά δεν τις έχουμε αποτινάξει. Είναι κι αυτές ραγιαδισμός.

Γιάννης Καλπούζος: «Οι άνθρωποι που πληρώνονται με 500 και 600 ευρώ είναι οι σύγχρονοι ραγιάδες» Facebook Twitter
Όσο θα είμαστε ζηλωτές του χαβαλέ και του οχαδερφισμού, τίποτε δεν θα αλλάξει. Αν θέλουμε έναν καλύτερο κόσμο, πρέπει να μάθουμε να στοχαζόμαστε, άλλος δρόμος δεν υπάρχει. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Ζούμε ακόμη μέσα σε ψευδαισθήσεις και μύθους για την Ελληνική Επανάσταση; 
Διδασκόμαστε την Ιστορία με πολυάριθμα μυθεύματα και στρεβλώσεις. Στη σχολική ύλη δίνουμε βάρος στην ωραιοποίηση και στην εξιδανίκευση. Είναι καιρός να δούμε την ανθρώπινη διάσταση και τις αδυναμίες των οπλαρχηγών και των αγωνιστών του 1821. Να ανασύρουμε τις σκοτεινές πτυχές, όπως τα εμφύλια πάθη, να διδαχτούμε από αυτές και όχι να επιδιώκουμε την αποσιώπησή τους ή να προσδίδουμε υπερφυσικές δυνάμεις στους πρωταγωνιστές της Επανάστασης. Τέλος, να εστιάσουμε και στο αγρίμι που κρύβει μέσα του ο άνθρωπος και να δούμε ότι μέσα στον απολύτως νόμιμο αγώνα των Ελλήνων δεν ήταν μόνο οι Τούρκοι που προέβησαν σε απάνθρωπες ενέργειες.

— Τι έμεινε από την επέτειο για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση; 
Δυστυχώς, οι επετειακές εκδηλώσεις νομίζω ότι πραγματοποιήθηκαν περισσότερο για την εικόνα, το φαίνεσθαι και όχι για την ουσία. Ακούσαμε πάλι για τους ήρωες και τίποτα για τους αφανείς αγωνιστές, τις αδυναμίες, τα λάθη και τόσα άλλα. Κανείς άνθρωπος δεν γεννιέται ήρωας, γίνεται στην πορεία ή τον αναδεικνύει η Ιστορία.

Θαρρώ ότι έλειψαν και όλα εκείνα που θα ανατροφοδοτούσαν τη σκέψη, όπως και η σύγκριση με την εποχή μας. Ποια «όχι» θα έπρεπε να λέμε σήμερα; Να πούμε και τούτο: αφού τα κατάφεραν εκείνοι με τόσες αδυναμίες και κουσούρια, μπορούμε όλοι να πετύχουμε ό,τι φαντάζει ακατόρθωτο.

— Γράφετε ιστορικά μυθιστορήματα. Τι είναι αυτό που σας ελκύει στην Ιστορία αλλά και στο παρελθόν; 
Με συναρπάζει η γοητευτική περιπλάνηση σε άλλες εποχές. Αισθάνομαι ότι ζω πολλές ζωές. Συνάμα μ’ ενδιαφέρει το ράμμα, η συνέχεια του ελληνισμού. Πασχίζω να ανακαλύπτω πόσα κουβαλάμε ακόμη από το παρελθόν, ενώ νιώθω να δένομαι πιο σφιχτά με τις ρίζες μας. Είναι στάση ζωής αυτό, ως προς τη διατήρηση της ελληνικότητάς μας αλλά και της αξιοπρέπειάς μας. Αν ξεκοπούμε απ’ τι ρίζες μας, θα γίνουμε κισσοί και θα ψάχνουμε αλλού στηρίγματα, στα δάνεια, στους ξένους, που εν πολλοίς ήδη συμβαίνει.

— Τι σημαίνει για σας η λέξη «πατρίδα»; 
Όλα όσα μας ενώνουν, Ιστορία, πολιτισμός, κοινοί κώδικες σε πλείστα όσα θέματα, παραδόσεις, έθιμα και προπαντός η γλώσσα. Θλίβομαι όταν διαπιστώνω πόσο έχουμε υποχωρήσει σε αξίες και αρχές. Υπάρχει μια διάχυτη αλλοίωση. Έχουμε ανάγκη την αρετή του πατριωτισμού, η οποία δεν έχει καμία σχέση με τον ακραίο εθνικισμό που εστιάζει στη φυλετική καθαρότητα και στην ομοιογένεια.

Πατριωτισμός είναι να αγαπάς την πατρίδα σου και να κάνεις κάτι γι’ αυτή. Όταν στρέφεις τα παιδιά σου προς την καλλιέργεια της ψυχής και του πνεύματος. Όταν πασχίζεις να ευημερούν όλοι οι κάτοικοι της πατρίδας σου, ανεξαρτήτως φυλής και θρησκείας.

Γιάννης Καλπούζος: «Οι άνθρωποι που πληρώνονται με 500 και 600 ευρώ είναι οι σύγχρονοι ραγιάδες» Facebook Twitter
Αναζητούμε την ευδαιμονία στον επίπλαστο κόσμο του καταναλωτισμού και στην ικανοποίηση των αναγκών του σώματος. Για μένα, όμως, η σπουδαιότερη πηγή ευχαρίστησης είναι η επικοινωνία. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Ως λαός γνωρίζουμε την Ιστορία της χώρας μας;
Η συντριπτική πλειονότητα των συμπατριωτών μας ελάχιστα έως καθόλου. Ως κοινωνία, δεν ανήκει στις προτεραιότητές μας. Αφεθήκαμε να φτιάχνουν ή, καλύτερα, να κατασκευάζουν την Ιστορία μας ξένα κέντρα και, μοιραία, εμείς να μετατρεπόμαστε πάλι σε ραγιάδες.  

— Σήμερα ποιους θεωρείτε ήρωες;
Όλους εκείνους που δεν τους έχει συμπαρασύρει το ρεύμα του νεοπλουτισμού. Θαυμάζω τους ανθρώπους που αφιερώνουν τον προσωπικό τους χρόνο στο κοινό καλό. Για παράδειγμα, ο πάτερ Αντώνιος από την Κιβωτό του Κόσμου είναι ένας ήρωας της εποχής μας. Η Ελένη Πλακίδα, μια πεφωτισμένη φιλόλογος στο Μεσολόγγι, η οποία δίνεται στα παιδιά και τους μεταλαμπαδεύει την αγάπη της για τη λογοτεχνία, για την τέχνη, για την Ελλάδα, για τον πατριωτισμό, για την ουσιαστική ομορφιά και πόσα ακόμη, είναι μια σύγχρονη ηρωίδα.

— Ποιο είναι το βασικότερο πρόβλημα της ελληνικής κοινωνίας;
Είμαστε επιρρεπείς στα συνθήματα, τα οποία φεύγουν γρήγορα, χάνονται. Ενθουσιασμός και απότομη απογοήτευση. Ακόμα πιστεύουμε στους ηγέτες και όχι στη δύναμη ενός καλλιεργημένου λαού που αναλαμβάνει τις ευθύνες του. Μοιραία γινόμαστε θύματα της ρεμούλας, της αισχροκέρδειας, της εκμετάλλευσης. Όσο θα είμαστε ζηλωτές του χαβαλέ και του οχαδερφισμού, τίποτε δεν θα αλλάξει. Αν θέλουμε έναν καλύτερο κόσμο, πρέπει να μάθουμε να στοχαζόμαστε, άλλος δρόμος δεν υπάρχει.

— Τι ορισμό θα δίνατε στη λογοτεχνία;
Το μέσο εξύψωσης του ανθρώπου.

— Εσείς που είστε ένας πολυδιαβασμένος συγγραφέας θεωρείτε ότι υπάρχει τρόπος ώστε ένα βιβλίο να γίνει ευπώλητο;
Συνταγή δεν υπάρχει. Η εμπειρία προφανώς και βοηθά να ανακαλύψεις τα μυστικά της γραφής. Τι είναι όμως αυτό που θ’ αγγίξει τη μεγάλη μερίδα των αναγνωστών κανείς δεν το ξέρει.

Αναμφίβολα, βασική προϋπόθεση αποτελεί το συγγραφικό ταλέντο, η τέχνη να πλάθεις τη γλώσσα με τρόπο ώστε να σαγηνεύει τον αναγνώστη, η φαντασία και η παρατήρηση των έσω και των έξω. Όμως και πάλι απαιτείται σκληρή δουλειά. Σε κάθε περίπτωση η γραφή είναι διαρκής άσκηση και μαθητεία.

— Τι απαντάτε σε αυτούς που διαχωρίζουν τα βιβλία σε εμπορικά και ποιοτικά; 
Ας το πουν σε όλους τους κλασικούς συγγραφείς των οποίων τα βιβλία εξακολουθούν να διαβάζονται και να πωλούνται σε εκατοντάδες χιλιάδες αντίτυπα κάθε χρόνο, όπως ο Ντοστογιέφσκι, ο Χέμινγουεϊ, ο Μπαλζάκ, ο Τολστόι, ο Κάφκα και τόσοι άλλοι. Ένα βιβλίο γράφεται για να διαβαστεί απ’ όσο το δυνατό περισσότερους αναγνώστες. Επίσης, κρίνεται για το περιεχόμενό του και όχι από τις πωλήσεις. Δυστυχώς, στην Ελλάδα θεωρείται όνειδος η καλή λογοτεχνία να πουλάει.

Γιάννης Καλπούζος: «Οι άνθρωποι που πληρώνονται με 500 και 600 ευρώ είναι οι σύγχρονοι ραγιάδες» Facebook Twitter
Δυστυχώς, στην Ελλάδα θεωρείται όνειδος η καλή λογοτεχνία να πουλάει. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Μάθατε πράγματα που δεν γνωρίζατε για τον εαυτό σας από τη συγγραφή; 
Πάρα πολλά. Ίσως το σημαντικότερο, να είμαι υπομονετικός. 

— Γράφετε ήδη το επόμενο βιβλίο σας; 
Ναι, γράφω εδώ και πολύ καιρό. Αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι η μυθοπλασία εκτυλίσσεται στη Θεσσαλονίκη περίπου από το 1865 έως το 1920. Στόχος είναι να κυκλοφορήσει τον Μάρτιο του 2023. 

— Ποιος είναι ο μεγαλύτερός σας φόβος;
Η ανίκητη αρρώστια για τους δικούς μου ανθρώπους.

— Σας τρομάζουν το τέλος και η ανυπαρξία; 
Όλοι οι άνθρωποι έχουν κατά καιρούς υπαρξιακά προβλήματα. Η περιπλάνηση στο χθες μέσα από την έρευνα και τη συγγραφή μεγεθύνει, ενίοτε κατά πολύ, τις υπαρξιακές μου ανησυχίες. Ωστόσο είμαι θιασώτης της ρήσης του Επίκουρου: «Ο θάνατος δεν μας αφορά. Όσο υπάρχουμε εμείς, δεν υπάρχει εκείνος και το αντίστροφο».

— Πιστεύετε στον Θεό; 
{Σκέφτεται..} Αγαπώ τον λόγο του Χριστού και πασχίζω να τον εφαρμόζω σε πολλές εκφάνσεις της ζωής μου.

— Τι θεωρείτε σημαντικό στη ζωή;
Να επιτύχει κανείς την εσωτερική αρμονία.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Χριστίνα Φίλιου: «Yπήρχαν περισσότεροι από ένας τρόποι να είσαι “Έλληνας” τον 19ο αιώνα»

Βιβλίο / Οι Φαναριώτες και οι περίπλοκες σχέσεις τους με την οθωμανική εξουσία

Η εξαίρετη έκδοση της Χριστίνας Φίλιου «Βιογραφία μιας Αυτοκρατορίας - Κυβερνώντας Οθωμανούς σε μια εποχή επαναστάσεων» εξετάζει τις σχέσεις των Φαναριωτών με την οθωμανική εξουσία, τους υπηκόους της, τον ξεσηκωμό του ’21 και το νεοελληνικό έθνος-κράτος.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Παντελής Μπουκάλας εξιστορεί τη δημοτική ποίηση της αγάπης πέρα από έθνη, φυλές και θρησκείες

Βιβλίο / Παντελής Μπουκάλας: «Τα δημοτικά τραγούδια δεν παγώνουν στον χρόνο και στον χώρο»

Μια γοητευτική περιήγηση στην προέλευση, τις αφορμές, τις εθνικές, ιστορικές και πολιτισμικές αναφορές του δημοτικού τραγουδιού, με έμφαση στις ερωτικές και άλλες σχέσεις των Ελλήνων με τους όμορους λαούς, όπως αντικατοπτρίζονται σε αυτό, με αφορμή την έκδοση του πρώτου μέρους του δοκιμίου «Ο έρως και το έθνος – Οι φυλές, οι θρησκείες και η δημοτική ποίηση της αγάπης» (εκδ. Άγρα).
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η σφαγή της Χίου – 200 χρόνια μετά

Αρχαιολογία & Ιστορία / Η σφαγή της Χίου

Σαν σήμερα το 1822, οι Τούρκοι σφαγιάζουν τους κατοίκους της Χίου, ξεσηκώνοντας θύελλα αντιδράσεων σε όλη την Ευρώπη. Μιλούν στη LiFO ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών Αριστείδης Χατζής και η διευθύντρια του Ινστιτούτου Ιστορικών Ερευνών του ΕΙΕ Μαρία Χριστίνα Χατζηιωάννου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
O μεγάλος χάρτης των μικρών βιβλιοπωλείων της Αθήνας

Αθήνα / O μεγάλος χάρτης των μικρών βιβλιοπωλείων της Αθήνας

28 μέρη της Aθήνας που προάγουν τη φιλαναγνωσία, διευθύνσεις στις οποίες συγκεντρώνονται ολόκληρες παρέες ανθρώπων που αγαπούν να διαβάζουν. Τα μικρά και ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία της Αθήνας είναι τόπος συνάντησης όσων ασχολούνται ενεργά με τα βιβλία και όσων το ονειρεύτηκαν κάποια στιγμή.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ