Ένα ταξίδι στο τελευταίο σπίτι που έζησε ο Τσαρλς Ντίκενς

 Ένα ταξίδι στο τελευταίο σπίτι που έζησε ο Τσαρλς Ντίκενς Facebook Twitter
0
 Ένα ταξίδι στο τελευταίο σπίτι που έζησε ο Τσαρλς Ντίκενς Facebook Twitter
Gad's Hill Place

"Για να φτάσει κανείς στο Gad's Hill», έγραψε ο Ντίκενς σε μια πρόσκληση, «φεύγει από το Charing Cross στις εννιά με το τρένο προς North Kent, για τη στάση Higham." O τρόπος για να φτάσει κανείς σήμερα εκεί δεν έχει αλλάξει.


Στις 14 Μαρτίου 1856 ο Τσαρλς Ντίκενς έγραψε μια επιταγή 1.790 λιρών για να αγοράσει το Gads Hill Place από την κυρία Lynn Linton. Η τιμή του σπιτιού ήταν 1.700 λίρες – τα υπόλοιπα ήταν για να αγοράσει ένα ακόμη κομμάτι γης για να μεγαλώσει το οικόπεδο. Λέγεται ότι ο Ντίκενς ήθελε να μείνει σε αυτό το σπίτι από όταν ήταν παιδί και ζούσε στην περιοχή. Το είδε σε έναν περίπατο με τον πατέρα του και το θαύμασε, και ο πατέρας του είπε «αν δουλέψεις πολύ, μπορεί μια μέρα να γίνει δικό σου.»

Στην πίσω αυλή ο συγγραφέας έκανε κάτι που δεν έχει ερμηνευτεί μέχρι τώρα. Τον Σεπτέμβριο του 1860 μάζεψε όλη την αλληλογραφία του και το αρχείο είκοσι ετών και τους έβαλε φωτιά. Τι ήθελε να κρύψει, ή να ξεχάσει;


Η οικογένεια Ντίκενς μετακόμισε στο σπίτι τον Ιούνιο του 1857. Ο πρώτος επισκέπτης της οικογένειας ήταν ο Χανς Κρίστιαν Άντερσεν, ένα μήνα μετά την μετακόμιση. Ενώ σκόπευε να μείνει για δύο εβδομάδες αποφάσισε να παρατείνει την επίσκεψη για άλλες τρεις, κάτι που λέγεται ότι δεν ευχαρίστησε τον Ντίκενς. Η οικογένεια Ντίκενς έγινε αποδεκτή στην περιοχή πολύ γρήγορα, και οι γείτονες είχαν το ελεύθερο να παίζουν κρίκετ στην αυλή του σπιτιού και να διοργανώνουν αθλητικούς διαγωνισμούς μια φορά το χρόνο.

 Ένα ταξίδι στο τελευταίο σπίτι που έζησε ο Τσαρλς Ντίκενς Facebook Twitter


Όταν το σπίτι επιτέλους ήταν προς πώληση, ο Ντίκενς δεν έχασε χρόνο. Δεν το επισκέφτηκε καν πριν το αγοράσει, δεν είχε μπει ποτέ μέσα, μέχρι να έρθει η ώρα να δώσει οδηγίες για επισκευές. Στην αρχή ήταν μόνο για τους καλοκαιρινούς μήνες, αργότερα πούλησε το Tavistock House στο Λονδίνο και το Gad's Hill έγινε η μόνιμη κατοικία του.


Μετά τη φασαρία και την ένταση του Λονδίνου ο συγγραφέας βρήκε την ηρεμία ανάμεσα στα «ευλογημένα δάση και λιβάδια». Το σπίτι βρίσκεται σε ένα ύψωμα, σε ένα από τα πιο όμορφα σημεία του Kent. Το σπίτι δεν ήταν πολυτελές, αλλά απλό, παλιομοδίτικο για την εποχή του, διώροφο με δεκατέσσερα δωμάτια. Οι τοίχοι του από κόκκινο τούβλο καταλήγουν σε δίκλινη στέγη με σοφίτα, με ένα μικρό πυργίσκο με καμπαναριό στη μέση. Στη στεγασμένη πρόσοψη η οικογένεια Ντίκενς περνούσε τα καλοκαιρινά απογεύματα. Μέσα από τα μεγάλα παράθυρα που βρισκόταν σε όλες τις πλευρές φαινόταν τα λουλούδια και τα αναρριχόμενα φυτά.

Στην αυλή του σπιτιού αυτού ο Ντίκενς διάβαζε δυνατά τα βιβλία του σε κοινό, ή τα διάβαζε στον εαυτό του, και οι χειρονομίες, τα γέλια και οι μονόλογοι που συνόδευαν τη μέθοδο συγγραφής του έκαναν τους γείτονες να υποψιάζονται ότι αρχίζει να τρελαίνεται. Στην πίσω αυλή ο συγγραφέας έκανε κάτι που δεν έχει ερμηνευτεί μέχρι τώρα. Τον Σεπτέμβριο του 1860 μάζεψε όλη την αλληλογραφία του και το αρχείο είκοσι ετών και τους έβαλε φωτιά. Τι ήθελε να κρύψει, ή να ξεχάσει;

 Ένα ταξίδι στο τελευταίο σπίτι που έζησε ο Τσαρλς Ντίκενς Facebook Twitter


Μετά την είσοδο στα δεξιά βρίσκεται το γραφείο του Ντίκενς και η βιβλιοθήκη του, το δωμάτιο του διάσημου χαρακτικού «η άδεια καρέκλα». Εκεί είναι τα ράφια με τα βιβλία του, ο τοίχος που είναι διακοσμημένος με ψεύτικα βιβλία. Δίπλα στο παράθυρο είναι το γραφείο του στο οποίο έγραψε πολλά έργα του. Δίπλα στο γραφείο είναι το δωμάτιο μπιλιάρδου και απέναντι στο διάδρομο είναι το καθιστικό και η τραπεζαρία, δύο δωμάτια με πολλούς καθρέφτες που του άρεσαν πολύ.

Ο Τσαρλς Ντίκενς πέθανε σε έναν καναπέ του Gad's Hill Place στις 9 Ιουνίου 1870 από εγκεφαλικό. Στην διαθήκη του είχε φροντίσει να αφήσει ένα ποσό σε όλα τα μέλη του υπηρετικού προσωπικού. Για την κηδεία του ζήτησε «να μην φορέσει κανείς φουλάρι, κάπα, μαύρο παπιγιόν, μαύρη κορδέλα στο καπέλο, ή οποιονδήποτε άλλο αποκρουστικό παραλογισμό.»


Ο Ντίκενς έζησε στο Gad's Hill Place μετά τον δημόσιο και άγριο χωρισμό από τη γυναίκα του, Catherine. Εκεί διοργάνωσε μεγάλα δείπνα, με ένα κελάρι κρασιών αντάξιο ενός εμπόρου κρασιών, εκεί έγραψε την τελευταία του παράγραφο πριν πεθάνει. Τα έπιπλα του σπιτιού μοιράστηκαν και πουλήθηκαν, αλλά το καλύτερα διατηρημένο δωμάτιο του σπιτιού παραμένει το γραφείο του.

 Ένα ταξίδι στο τελευταίο σπίτι που έζησε ο Τσαρλς Ντίκενς Facebook Twitter
To Gad's Hill, σχέδιο του O'Connor
 Ένα ταξίδι στο τελευταίο σπίτι που έζησε ο Τσαρλς Ντίκενς Facebook Twitter
O Ντίκενς στην αυλή του Gad's Hill
 Ένα ταξίδι στο τελευταίο σπίτι που έζησε ο Τσαρλς Ντίκενς Facebook Twitter
O Ντίκενς διαβάζει στις κόρες του, στην αυλή του Gad's Hill
 Ένα ταξίδι στο τελευταίο σπίτι που έζησε ο Τσαρλς Ντίκενς Facebook Twitter
Παραλλαγή του χαρακτικού "the empty chair"
 Ένα ταξίδι στο τελευταίο σπίτι που έζησε ο Τσαρλς Ντίκενς Facebook Twitter
‘The empty chair’, του Samuel Luke Fildes. Όταν πέθανε ο Ντίκενς, ο Fildes έκανε την εικονογράφηση του ‘Edwin Drood’, του τελευταίου μυθιστορήματος του Ντίκενς, που έμεινε ημιτελές. Στο χαρακτικό φαίνεται η άδεια καρέκλα στο γραφείο του συγγραφέα στο Gad’s Hill Place. Δημοσιεύτηκε τα Χριστούγεννα του 1870 και χιλιάδες αντίτυπα πουλήθηκαν. Ο Βαν Γκογκ ήταν θαυμαστής αυτού του χαρακτικού.
 Ένα ταξίδι στο τελευταίο σπίτι που έζησε ο Τσαρλς Ντίκενς Facebook Twitter
Η μοναδική φωτογραφία με το γραφείο του Ντίκενς ακριβώς όπως το άφησε
 Ένα ταξίδι στο τελευταίο σπίτι που έζησε ο Τσαρλς Ντίκενς Facebook Twitter
Η ψεύτικη βιβλιοθήκη: δεν ξεχωρίζει από τις αληθινές που βρίσκονται δίπλα της. Ο Ντίκενς επινόησε φανταστικούς τίτλους βιβλίων για την περίσταση, όπως: «Οι ζωές της γάτας – ένατος τόμος», «Ο Σωκράτης περί γάμου», «Η σοφία των προγόνων μας: τόμος 1-Άγνοια, 2-Προκατάληψη, 3-Φραγμός, 4-Στοίχημα, 5-Καταστροφή, 6-Βρωμιά, 7-Αρρώστια, δίπλα του ένας λεπτός τόμος με τίτλο «οι αρετές των προγόνων μας»
 Ένα ταξίδι στο τελευταίο σπίτι που έζησε ο Τσαρλς Ντίκενς Facebook Twitter
Το Gad's Hill σήμερα
 Ένα ταξίδι στο τελευταίο σπίτι που έζησε ο Τσαρλς Ντίκενς Facebook Twitter
Το γραφείο του, σήμερα
 Ένα ταξίδι στο τελευταίο σπίτι που έζησε ο Τσαρλς Ντίκενς Facebook Twitter


Διαβάστε: η ζωή του Ντίκενς μέσα από τα μάτια της κόρης του

«Όταν δούλευε ο πατέρας μου ήταν πάντα μόνος, με ελάχιστες εξαιρέσεις, και τα αποτελέσματα των περιπετειών των ηρώων του ήταν φανερά στην διάθεσή του, αλλά ξέραμε λίγα για τη δουλειά του. Ήταν εντελώς απαραίτητη η απόλυτη ησυχία όταν δούλευε, ο παραμικρός θόρυβος μπορούσε να προκαλέσει μία καίρια διακοπή στη δουλειά του, αλλά παραδόξως, όταν ήταν ώρα χαλάρωσης, ο σαματάς και η αναστάτωση μιας μεγαλούπολης του προκαλούσαν μεγάλη ευχαρίστηση.

Όπως είπα, ήταν μόνος του όταν δούλευε, αλλά υπήρχαν μερικές εξαιρέσεις που και που, κι εγώ η ίδια ήμουν μία εξαίρεση. Όταν ζούσαμε στο Tavistock House ήμουν σοβαρά άρρωστη για πολύ καιρό, με μεγάλη περίοδο ανάρρωσης. Ο πατέρας μου πρότεινε να με μεταφέρουν κάθε μέρα στο γραφείο του για να είμαι μαζί του, και αν και φοβόμουν ότι θα τον ενοχλούσα, με διαβεβαίωσε ότι ήθελε να με έχει μαζί του. Ένα τέτοιο πρωινό ήμουν ξαπλωμένη στον καναπέ κάνοντας απόλυτη ησυχία, ενώ ο πατέρας μου έγραφε βιαστικά στο γραφείο του. Ξαφνικά, πετάχτηκε από την καρέκλα του και έτρεξε σε έναν καθρέφτη και στην αντανάκλασή του είδα έκπληκτη ασυνήθιστες εκφράσεις του προσώπου του. Γύρισε γρήγορα στο γραφείο του, έγραψε εξαγριωμένος για λίγα λεπτά, και ξαναγύρισε στον καθρέφτη. Συνέχισε την παντομίμα και γύρισε προς το μέρος μου, κι ενώ βρισκόμουν μπροστά του, δε με έβλεπε – άρχισε να μιλάει με χαμηλόφωνα. Τελικά γύρισε στο γραφείο του, όπου έμεινε αμίλητος μέχρι το μεσημέρι. Ήταν μία πολύ παράξενη εμπειρία, αλλά πέρασαν χρόνια μέχρι να καταλάβω τι είδα. Η ένταση με την οποία σχημάτιζε χαρακτήρες ήταν τόσο μεγάλη, που όχι μόνο ξεχνούσε εντελώς το περιβάλλον του αλλά μεταμορφωνόταν και ο ίδιος.»

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ