Ο σεναριογράφος Τσαρλς Ντίκενς

Ο σεναριογράφος Τσαρλς Ντίκενς Facebook Twitter
0

Το Dickens or not to Dickens; Ιδού η ερώτηση που βασανίζει πολλούς Βρετανούς από τη στιγμή που σύσσωμο το έθνος άρχισε να γιορτάζει με πάθος και πρωτοτυπία τα γενέθλια του μεγάλου συγγραφέα. Ο Τσαρλς Ντίκενς, αν ζούσε, στις 7 Φεβρουαρίου του 2012 θα γινόταν 200 χρόνων. Και ‘δώ που τα λέμε, του χρώσταγε ο καλός Θεούλης μέρες, γιατί όταν αποχαιρέτησε τον κόσμο πλήρης δόξας ήταν μόνο 58 χρόνων. Ζητούμενο, φυσικά, του εορτασμού είναι να έρθουν σε πρώτο πλάνο τα βιβλία του Ντίκενς - άλλωστε, η Κλερ Τόμαλιν, συγγραφέας της νέας, καταπληκτικής βιογραφίας Charles Dickens: A Life, κατηγόρησε τα Εγγλεζάκια ότι είναι ανίκανα να συγκεντρωθούν αρκετά ώστε να διαβάσουν έστω και ένα μόνο. Αντίθετα, θάλλει και ανθεί η μεταφορά τους σε μια οθόνη (μεγάλη ή μικρή), κάτι που μάλλον δεν θα ενοχλούσε και τόσο τον Τσαρλς. Είναι πασίγνωστο το πάθος του για το θέατρο: πήγαινε κάθε βράδυ, ενώ μάταια προσπάθησε στα νιάτα του να γίνει ηθοποιός. Ενώ, λοιπόν, νέα σίριαλ και ταινίες αναμένονται (ο Μάικ Νιούελ ετοιμάζει τις Μεγάλες Προσδοκίες), το Βritish Film Institute οργάνωσε στην έδρα του, στη South Bank, τη μαραθώνια ρετροσπεκτίβα «Dickens on Film and TV», για να αποδείξει ότι με τόσες ταινίες -πάνω από 400- δεν είναι απλώς ο πιο διασκευασμένος συγγραφέας αλλά και ένας από τους «πατέρες» του σύγχρονου σινεμά. Το είχε πρωτοπεί ο Αϊζενστάιν, αλλά συμφωνούν μαζί του απολύτως οι δυο επιμελητές του αφιερώματος, ο σεναριογράφος και συγγραφέας Μάικλ  Ίτον και ο διευθυντής του Film London Έντριαν Γούτον.

Μια και χάρη στο Bρετανικό Συμβούλιο μέρος της ρετροσπεκτίβας του BFI μεταφέρεται στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος (29 Μαρτίου έως 3 Απριλίου) -από σπάνιες ταινίες του βωβού μέχρι σύγχρονες-, είπαμε να κάνουμε λίγες ερωτήσεις στον Μάικλ  Ίτον την ώρα που ετοίμαζε τις βαλίτσες του για να ‘ρθει στην Αθήνα. Παρέα με τον έτερο συνεπιμελητή θα πάρουν μέρος σε συζήτηση στρογγυλής τραπέζης.

Μήπως ο Ντίκενς εξακολουθεί και σήμερα να είναι λογοτεχνικός μύθος, όχι χάρη στα βιβλία του αλλά λόγω των ταινιών και των σίριαλ που βασίζονται σε αυτά;  

Τα μυθιστορήματά του πάντα διασκευάζονταν, πριν τα ολοκληρώσει καλά καλά, όχι μόνο για το θέατρο αλλά ακόμα και από τον ίδιο, για τις περίφημες περιοδείες ανάγνωσης που έκανε - ήταν ο «εφευρέτης» του οne-man show. Έτσι, ακόμα και τον 19ο αιώνα, πολλοί πρωτογνώριζαν τις ιστορίες και τους χαρακτήρες του μέσα από διασκευές. Κι εγώ, άλλωστε, μέσα από τηλεοπτικές σειρές και κόμικ τον ανακάλυψα. Όμως, όσο καλές και αν είναι οι τηλεοπτικές, κινηματογραφικές και ραδιοφωνικές εκδοχές (έχω κάνει κάμποσες τέτοιες), ποτέ δεν θα μπορέσουν ν’ αντικαταστήσουν την ανάγνωση των ίδιων των βιβλίων. Είναι τόσο σπουδαίος συγγραφέας… Κάθε φορά που τον διαβάζεις ανακαλύπτεις κάτι καινούργιο!

Πρόλαβε, άραγε, να δει κάποιες από τις ιστορίες του να προβάλλονται σε μαγικό φανό; 

Ωραία ερώτηση. Στη διάρκεια των ευτυχισμένων παιδικών του χρόνων, πριν φυλακιστεί ο πατέρας του για χρέη και ο ίδιος αναγκαστεί να δουλέψει στο εργοστάσιο βερνικιών, έπαιζε μ’ έναν φίλο του που είχε μαγικό φανό. Αργότερα, πρέπει να απέκτησε έναν και να τον χρησιμοποίησε στις παραστάσεις που έστηνε για την οικογένειά του. Ο μαγικός φανός απέκτησε γι’ αυτόν μεγάλη σημασία, έγινε μια μεταφορά για τον τρόπο που λειτουργούν το μυαλό και η μνήμη. Για παράδειγμα, λέει ότι το Λονδίνο είναι σαν ένα θέαμα για μαγικό φανό, κάτι που δείχνει τον οπτικό τρόπο με τον οποίο αντιμετώπιζε τον κόσμο. Αλλά είδε, άραγε, ποτέ τα πολλά σετ για μαγικούς φανούς που βασίστηκαν στα βιβλία του; Πραγματικά, δεν ξέρω. Είχαν μεγάλη εμπορική επιτυχία στις αρχές του 20ού αιώνα.


Κανένας άλλος λογοτέχνης δεν έχει μεταφερθεί τόσο όσο ο Ντίκενς σε σινεμά και τηλεόραση. Πώς εξηγείτε αυτό το φαινόμενο;

Είναι, νομίζω, προφανές γιατί τα βιβλία του απέκτησαν ζωή και πέρα από τα εξώφυλλά τους. Οι ιστορίες τους έχουν έντονη θεατρικότητα, η πρόζα είναι γεμάτη εικόνες και οι καταπληκτικοί χαρακτήρες τους είναι ένα πραγματικό δώρο στους ηθοποιούς.

Αντέχει, πιστεύετε, ο κόσμος του Ντίκενς σε εκμοντερνισμούς και μεταφορές στο σήμερα;

Τα βιβλία του εκσυγχρονίστηκαν αρκετές φορές στις κινηματογραφικές μεταφορές τους. Το αν έγινε επιτυχημένα αυτός ο εκσυγχρονισμός είναι θέμα γούστου. Για παράδειγμα, στην κασετίνα «Dickens before sound» που έκανα πριν από λίγα χρόνια για το British Film Institute, υπάρχει μια ταινία που λέγεται The boy and the convict (To παιδί και ο κατάδικος). Βασίζεται στις Μεγάλες Προσδοκίες, αλλά τοποθετείται τη χρονιά που γυρίστηκε, δηλαδή το 1909, και, επιπλέον, έχει χάπι-εντ. Το βιβλίο Dombey and Son έχει μεταφερθεί στο σινεμά μόνο δυο φορές - και τις δύο εκσυγχρονισμένο. Από την πρώτη, πολύ αμφιλεγόμενη εκδοχή του 1917, σε σκηνοθεσία Μορίς Έλβεϊ, μόνο μια κόπια έχει σωθεί. H δεύτερη βερσιόν είναι το Rich man’s folly, που γύρισε η Paramount το 1931 - ωραία ταινία, αλλά ελάχιστη σχέση έχει με το βιβλίο. Η πιο διάσημη απόπειρα να έρθει ο Ντίκενς στο σήμερα είναι οι Μεγάλες Προσδοκίες που γύρισε ο Αλφόνσο Κουαρόν το 1998 με τον Ίθαν Χοκ και την Γκουίνεθ Πάλτροου, τον Ρόμπερτ ντε Νίρο (Μάγκουιτς) και τον Κρις Κούπερ (Τζο Γκάρτζερι). Δεν θεωρείται επιτυχημένη διασκευή, αλλά πιστεύω ότι ορισμένες σκηνές της διαπνέονται από γνήσιο ντικενσιανό πνεύμα. Η ωραιότερη, ίσως, ταινία Ντίκενς των τελευταίων δεκαετιών είναι το Tempos Dificeis, Este Tempo του Ζοάο Μποτέλιο, μεταφορά του μυθιστορήματος Δύσκολα Χρόνια στην Πορτογαλία του 1988, πραγματικά καταπληκτική δουλειά. Ίσως, λοιπόν, να μην είναι και τόσο άστοχες ή άτυχες οι προσπάθειες εκμοντερνισμού του Ντίκενς - παραμένει πάντα σύγχρονός μας.
 

Ήταν δύσκολη δουλειά το στήσιμο της ρετροσπεκτίβας του BFI; Δοκιμάσατε κάποια προσωπική συγκίνηση ή αποκάλυψη;  

Yπήρχε τόσο υλικό, που θα μπορούσαν να προβληθούν διπλάσιες ταινίες. Προσωπικά, δεν έχω δει ακόμα μερικές από τις βωβές. Έχουν γυριστεί περίπου 100 και μόνο το ένα τρίτο σώζεται. Αρκετές άλλες είναι διασκορπισμένες σε αρχεία ανά τον κόσμο, συχνά σε κακή κατάσταση, που εμποδίζει την προβολή τους. Επίσης, δεν διασώθηκαν πολλά σίριαλ, κάτι που είναι μεγάλη ντροπή. Θυμάμαι ακόμα τι αποκάλυψη ήταν για μένα τα 13 επεισόδια του «Barnaby Rudge» που έβλεπα τη δεκαετία του ’60 - καλοφτιαγμένα και με ελάχιστα χρήματα. Τη μεγαλύτερη, όμως, ανακάλυψη έκανε πρόσφατα η φίλη μου Μπραϊόνι Ντίξον, επιμελήτρια Βωβού Κινηματογράφου στο British Film Institute. Βρήκε στα αρχεία του το διάρκειας ενός λεπτού The death of poor joe που βασίζεται σε σκηνή από τον Zοφερό Οίκο. Γυρίστηκε μεταξύ 1899 και 1901, κάτι που το κάνει το αρχαιότερο σωσμένο φιλμ του Ντίκενς.


Ποιες ταινίες θα μας προτείνατε επίμονα να δούμε;

Ευτυχώς, οι περισσότερες από τις μεγάλες ταινίες κυκλοφορούν πια σε DVD. Θα ανέφερα τον Όλιβερ Τουίστ του 1922 με τον Τζάκι Κούγκαν, έναν χρόνο μετά τον πρωταγωνιστικό του ρόλο στο Χαμίνι του Τσάρλι Τσάπλιν, και τον Λον Τσάνι ως Φέιγκιν. Πολύ καλές είναι και δυο ταινίες της MGM από τα μέσα του ’30, ο Ντέιβιντ Κόπερφιλντ του Τζορτζ Κιούκορ, με τον Γ.Κ. Φιλντς στον ρόλο του Μικόμπερ, και κυρίως η Ιστορία δύο πόλεων του Τζακ Κονγουέι, με τον Ρόναλντ Κόλμαν. Οι περισσότεροι, πάντως, θα συνιστούσαν τις δύο ταινίες που γύρισε ο Ντέιβιντ Λιν μετά τον πόλεμο, τις Μεγάλες Προσδοκίες και τον Όλιβερ Τουίστ. Και είναι θαυμάσια ευκαιρία να δείτε σε νέα κόπια το μιούζικαλ Όλιβερ που γύρισε ο Κάρολ Ριντ το 1968.


Τελικά, ο εορτασμός των 200 χρόνων από τη γέννηση του Ντίκενς πηγαίνει καλά στην Αγγλία;  

Πάει θαυμάσια, αλλά αναρωτιέμαι τι θα σκεφτόταν ο ίδιος ο Ντίκενς σχετικά. Είχε ζητήσει μια απλή κηδεία, χωρίς τελετές και πόζες, αλλά τελικά θάφτηκε στο Westminster Abbey. Δήλωσε στη διαθήκη του ότι δεν ήθελε αγάλματα, αλλά στο Πόρτσμουθ, όπου γεννήθηκε, ετοιμάζεται αυτήν τη στιγμή ένα. Η στάση του απέναντι στη μοναρχία ήταν διστακτική, αλλά πήγαμε όλοι μας στο Παλάτι του Μπάκιγχαμ στη δεξίωση που έδωσε η Βασίλισσα για να τιμήσει τη μνήμη του. Είναι όλα τόσο πολύπλοκα. Το σημαντικό, πάντως, είναι να συνεχίζουμε να διαβάζουμε τα βιβλία του.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Εικαστικά / Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση επιστρέφει στη γενέτειρά της με τη διπλή ιδιότητα της καλλιτεχνικής διευθύντριας της νέας μεγάλης έκθεσης ψηφιακής τέχνης «Plásmata II: Ioannina» και της συνδημιουργού ενός από τα πιο εντυπωσιακά έργα της.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Οι Αθηναίοι / Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Η δημοσιογράφος, συγγραφέας, και βουλευτής ΚΚΕ μιλάει για όλα τα μεγάλα κεφάλαια της ζωής της - από τα περιοδικά μέχρι την τηλεόραση, και από τα βιβλία μέχρι την πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

The Upfront Initiative / Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

Η Γενική Διευθύντρια Οργανωσιακής Ανάπτυξης και Επικοινωνίας της METRO ΑΕΒΕ μιλά στη LIFO για την ισότητα στην πράξη και για τα μέτρα στήριξης και ενδυνάμωσης των γυναικών εργαζομένων στην εταιρεία, αλλά και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ