Venison

Venison Facebook Twitter
0

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου (ομάδα The Helter Skelter Company) είναι για μένα η «ανακάλυψη» της χρονιάς. Δεν είχα δει την πρώτη παράστασή του (Άμλετ, ο πρίγκιπας της Δανίας στο Ίδρυμα Κακογιάννη) και ήταν πολύ ευχάριστη η έκπληξη που ένιωσα από τη δεύτερη με τίτλο «Venison», που παρουσιάζεται και πάλι στο Ίδρυμα Κακογιάννη.

Οι ενδοιασμοί μου, που εκκινούν από το εμπράκτως διαπιστωμένο συμπέρασμα ότι οι παραστάσεις στις οποίες ο συγγραφέας είναι και σκηνοθέτης και ερμηνευτής χάνονται στην πολυδιάσπαση, στην αυταρέσκεια και στην κοινοτοπία, ακυρώθηκαν από την πρώτη κιόλας σκηνή.

Επιτέλους, να ένας σκηνοθέτης διαβασμένος, συγκροτημένος, που έχει τη σύνεση να δοκιμάζεται στα πρώτα του βήματα όχι με τις λειψές μνήμες, εμπειρίες κι αναγνώσεις του, αλλά με έργα που αποτελούν τον σκελετό και τη βαθιά ύπαρξη της τέχνης του θεάτρου: πέρσι με Άμλετ, φέτος με την αρχαία ελληνική τραγωδία (Ορέστεια, Ορέστης). Και είναι σύνεση και όχι άμετρη φιλοδοξία, γιατί, επιλέγοντας ως αντικείμενο και πηγή έμπνευσης ένα κορυφαίο κείμενο, το υλικό που αποσπά με τη μία ή την άλλη μορφή και η ώθηση που παίρνει ο νέος δημιουργός είναι τέτοιας ποιότητας ώστε, αν έχει πράγματι ταλέντο, το αποτέλεσμα της προσπάθειάς του θα είναι ενός επιπέδου και πάνω.

Το Venison (Κρέας από κυνήγι) είναι μια παράσταση που εκκινεί από το μύθο των Ατρειδών, και δη από τη μητροκτονία του Ορέστη, ως συνέπεια του φόνου του πατέρα. Ο φόνος δεν ενδιαφέρει ως γεγονός αλλά ως φαντασιωτική κατάσταση που έχει να κάνει με την ενηλικίωση. Αν η εξάρτηση από τους γονείς είναι δυσαρμονική και η ψυχική/συναισθηματική ισορροπία υπονομευμένη, το βασικό πεδίο αναφοράς δυναμιτίζεται. Οι δρόμοι κλείνουν, ο κόσμος μοιάζει περισσότερο τρομακτικός απ’ ό,τι είναι, η νεύρωση και οι εμμονές καραδοκούν. Διαφυγή δεν υπάρχει, τουλάχιστον για τον «ήρωα» του Venison.

O άνδρας (που ερμηνεύει ο ίδιος ο Θάνος Παπακωνσταντίνου) παραπαίει, καθηλωμένος σ’ ένα angst που εμπεριέχει το δίλημμα του Ορέστη, του Άμλετ, του Φάουστ, του Κίρκεγκορ, του Φρόιντ (όχι μόνο του οιδιπόδειου, αλλά και της δυσφορίας «μέσα στον πολιτισμό») του Κάφκα, του σύγχρονου μετα-νεωτερικού ανθρώπου.

Στην παράσταση του Θάνου Παπακωνσταντίνου η μακρινή διαδρομή που ξεκινά από τους αρχαίους τραγικούς και φτάνει στον Χέλντερλιν, τον Χάινερ Μίλερ, τη Σάρα Κέιν έχει μεταγραφεί σ’ έναν λόγο προσωπικό, που δεν αυτοπεριορίζεται στη δομή του σκηνικού λόγου αλλά φυσιολογικά (για έναν καλλιτέχνη της γενιάς του) εγγράφεται στο στήσιμο της σκηνικής πράξης. Ο άνδρας αναμετριέται με τον Δαίμονά του, με τον κόσμο (το νοσοκομείο, το θέατρο, το σπίτι), με το διχασμένο Εγώ του (άνθρωπος και Θεός, άρρεν και θήλυ, ζωώδες και έλλογο, Έρως και Θάνατος).

Ο Δαίμονας είναι διαρκώς τριγύρω, οι pin-up νοσοκόμες δεν προσφέρουν φροντίδα και γιατρειά - αντιθέτως, μεταμορφώνονται σε αλεπούδες που κυνηγούν μέχρι εξοντώσεως τον λαγό-ήρωα σ’ έναν μακάβριο Χορό του Έρωτα και του Θανάτου.

Πλήρης η δομή στη σύλληψής της. Η εισαγωγική και η τελική σκηνή, σαν σε μπουρλέσκ θέαμα, και οι τρεις σκηνές όπου ο άνδρας με κεφάλι λαγού αντιμετωπίζει τις γυναίκες με τα κεφάλια αλεπούδων, οι βωβές σκηνές που ανακαλούν κατακτήσεις του χοροθεάτρου και του visual theatre των τελευταίων δεκαετιών, αποδεικνύουν τη σύνθετη, πολυεπίπεδη σκηνοθετική ευφυΐα του Θάνου Παπακωνσταντίνου. Η εξαιρετική σκηνογραφική πρόταση (τέσσερα σκηνικά σετ!) της Δήμητρας Λιάκουρα μεταμόρφωσε τον κρύο, ανοικονόμητο χώρο του υπόγειου πάρκινγκ του Ιδρύματος Κακογιάννη σε θεατρικό χώρο πολλαπλών δυνατοτήτων. Η επίμονη ηλεκτρική ηχητική σύνθεση (του Αντώνη Μόρα) συμπληρώνει οργανικά τον λόγο, ενισχύοντας το αίσθημα της (ψυχικής) δυσφορίας του ήρωα.

Αδυναμίες δεν υπάρχουν στο Venison; Υπάρχουν, και αφορούν τη σκηνή με τη μητέρα στην τηλεόραση (που, κατά τη γνώμη μου, είναι εντελώς περιττή ή, έστω, «τοποθετημένη» σε λάθος σημείο) και την επίμονη επανάληψη ίδιων φράσεων και (παραλλαγών) σκηνών, που υιοθετείται προφανώς για να εντείνει την αίσθηση της νεύρωσης. Αν έλειπαν, η οικονομία της πράξης και η ροή της θα ήταν όσο σφιχτή χρειάζεται για να κρατήσει το κοινό απολύτως απορροφημένο - νομίζω ότι 70, και όχι 90, λεπτά θα ήταν η ιδανική διάρκεια της παράστασης.

Η εντύπωση, ωστόσο, δεν αλλάζει: ο Θάνος Παπακωνσταντίνου και οι υπόλοιποι ηθοποιοί του Venison (η Λένα Δροσάκη, η Ιωάννα Μιχαλά, η Ελένη Μολέσκη και ο Μάριος Παναγιώτου) ανήκουν στους εκπροσώπους της νέας γενιάς του ελληνικού θεάτρου που έχει πολλά να πει. Και ν’ αναμετρηθεί επί ίσοις όροις με ξένους καλλιτέχνες που «τρέχουμε» να δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών ή σε άλλες ευρωπαϊκές διοργανώσεις.

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ