Τα τραγούδια του ελληνικού λαού μέσα από μια drag οπτική

Τα τραγούδια του ελληνικού λαού μέσα από μια drag οπτική Facebook Twitter
Ο Νίκος Τσιρώνης (Daglara) μεταμορφώνεται σε ένα πλάσμα του μύθου, σχεδόν εξωγήινο. Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη
0

Πώς η δημοτική μουσική συναντάει τον Ντεμπισί και ο Γιάννης Κωνσταντινίδης τη σύγχρονη αναζήτηση του φύλου μέσω της drag σκηνής; Δύο ξεχωριστές προσωπικότητες και απαστράπτουσες drag queens, η Νίνα Νάη και η Daglara, υπό τη σκέπη της θεατρικής ομάδας bijoux de kant που ετοιμάζει ένα ορατόριο για το Φεστιβάλ Αθηνών, θα δώσουν τις απαντήσεις. Ή θα θέσουν εκ νέου τις ερωτήσεις.

Ο Μικρασιάτης πιανίστας και συνθέτης Κώστας Γιαννίδης, γνωστός ως Γιάννης Κωνσταντινίδης, αμέσως μετά την Καταστροφή της Σμύρνης βρέθηκε στο Βερολίνο, όπου σπούδασε στην Ανωτάτη Ακαδημία Μουσικής και στο Ωδείο Στερν δίπλα σε σπουδαίους μουσικούς όπως ο Κουρτ Βάιλ και άλλοι. Παρόλο που ήταν αφοσιωμένος στα νέα μουσικά ρεύματα εκείνης της εποχής στη Γερμανία, με το που άρχισε να ανεβαίνει ο ναζισμός επέστρεψε στην Ελλάδα, όπου για να επιβιώσει εργάστηκε από το 1932 έως το 1950 κυρίως στο ελληνικό μουσικό θέατρο ως μαέστρος και συνθέτης. Η επιτυχία ήταν μεγάλη, καθώς υπέγραψε περί τις 50 οπερέτες, μουσικές κωμωδίες και επιθεωρήσεις. Στο μεγάλο φιλόμουσο και φιλοθεάμον κοινό έγινε γνωστός χάρη σε εμβληματικά τραγούδια που ερμήνευσαν η Δανάη και η Βέμπο, όπως και άλλες λαμπερές τραγουδίστριες και θεατρίνες του Μεσοπολέμου. 

Μια μουσική παράσταση με μουσικές που ξεκίνησαν από τα βουνά και τα λαγκάδια μιας Ελλάδας υπό οθωμανικό ζυγό, τις πήρε ένας κοσμοπολίτης Έλληνας συνθέτης του 20ού αι. και τις μεταμόρφωσε σε κάτι τελείως νέο.

Παράλληλα, ως Γιάννης Κωνσταντινίδης έγραψε συμφωνικά έργα, κομμάτια για πιάνο, μουσική δωματίου και πολλά τραγούδια εμπνευσμένα από το ελληνικό δημοτικό τραγούδι. Αυτά ακριβώς τα τραγούδια επιστρατεύει ο σκηνοθέτης Γιάννης Σκουρλέτης για την παράσταση-ορατόριο που θα παρουσιάσει στην Πειραιώς 260 με τίτλο «Τραγούδια του ελληνικού λαού».

Τα τραγούδια του ελληνικού λαού μέσα από μια drag οπτική Facebook Twitter
Γιάννης Σκουρλέτης. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν

Ο εικαστικός σκηνοθέτης της ηδυπάθειας και της βλάσφημης ελληνικότητας, λίγο πριν από την πρεμιέρα μίας ακόμα ανατρεπτικής παράστασης, εξηγεί: «Πρόκειται για έργα του Γιάννη Κωνσταντινίδη επάνω στην ελληνική δημοτική μουσική και παράδοση, έργα που εμπνέονται από λαϊκούς ρυθμούς και παραδοσιακές μελωδίες από όλη την Ελλάδα. Τα μετακινεί σε ένα δυτικότροπο μουσικό ύφος, κάτι μεταξύ γερμανικού λιντ και ιμπρεσιονιστικού μουσικού ιδιώματος. Υπήρξε ο κατεξοχήν Έλληνας συνθέτης που δέχτηκε μεγάλη επιρροή από την ευρωπαϊκή μουσική κουλτούρα. Σήμερα διδάσκεται στα ωδεία ως ένας από τους σημαντικότερους συνθέτες σοβαρής μουσικής». 

«Στην παράσταση θα ακουστούν τέσσερις κύκλοι τραγουδιών ‒της προσμονής, της αγάπης, του ελληνικού λαού και τα ελαφρά‒, καθώς και σπουδές πάνω σε ελληνικούς λαϊκούς ρυθμούς. Είκοσι τραγούδια, ανάμεσά τους τα “Μωρή κοντούλα λεμονιά”, “Τ’ ακούς, μαυριδερούλα μου”, “Τα ματάκια σου τα μαύρα”, “Μα τι το θέλ’ η μάνα σου”, “Ερινάκι” και η “Μαλάμω”, τα οποία θεωρώ ερωτικά μοιρολόγια που έχουν ταξιδέψει σε όλη την ύπαιθρο και νησιωτική χώρα και πολλές περιοχές ερίζουν για την πατρότητά τους. Ένα τραγούδι που το συναντάμε στη Θεσσαλία το συναντάμε και στη Μυτιλήνη και στη Θράκη, κάθε φορά λίγο διαφοροποιημένο. Πρόκειται για μια διαρκή μετακίνηση και μεταμόρφωση. Από εκεί ξεκίνησε η ιδέα της μεταμόρφωσης, δηλαδή του drag. Κι αυτό γέννησε την ιδέα για ένα drag ορατόριο. Για μία ακόμα φορά προσπαθούμε να ανιχνεύσουμε τα όρια και τις ταυτότητές μας, που όσο περνάει ο καιρός πιστεύω ότι γίνονται όλο και πιο ρευστές. Δεν ξέρω καν αν υπάρχουν ταυτότητες, αλλά θέλουμε να διερευνήσουμε ποιες είναι αυτές που συνθέτουν, εκτός από το εθνικό αφήγημα, τις σταθερές αξίες και κάτι έξω από αυτό».

Τα τραγούδια του ελληνικού λαού μέσα από μια drag οπτική Facebook Twitter
Γιώργος Ζιάβρας. Φωτ.: Leander Mundus

Παρόλο που έχουν υπάρξει ηχογραφήσεις των συγκεκριμένων τραγουδιών από τη γνωστή υψίφωνο Σόνια Θεοδωρίδου και άλλες λυρικές φωνές, αυτά τα έργα είναι άγνωστα στο ευρύ κοινό. Θα καταφέρει αυτή η νέα και ουσιαστικά κουίρ παράσταση-κονσέρτο να τα κάνει κτήμα όσων παρευρεθούν; Ο σκηνοθέτης λέει: «Με τον Γιώργο Ιατρού ως Νίνα Νάη, τον Νίκο Τσιρώνη ως Daglara και τον μαέστρο Γιώργο Ζιάβρα που εργάζεται στη Γερμανία, με τον Αλέξανδρο Παπαδόπουλο που έγραψε κείμενα για την παράσταση και τον Κωνσταντίνο Σκουρλέτη στη σκηνογραφία ετοιμάζουμε ένα drag show επάνω σε ένα catwalk, μια πασαρέλα που υπογραμμίζει τη μυθολογία της drag κουλτούρας. Ο Νίκος Τσιρώνης μεταμορφώνεται σε ένα πλάσμα του μύθου, σχεδόν εξωγήινο. Η παράσταση εξελίσσει την προβληματική που είχε ξεκινήσει με το πρότζεκτ “Μια βοσκοπούλα αγάπησα” που είχαμε κάνει στη Λυρική Σκηνή με τον Μάρκελλο Χρυσικόπουλο το 2021, βασισμένο στις αναμνήσεις του Λουί-Αλμπέρ Μπουργκό-Ντικουντρέ από μια μουσική αποστολή στην Ελλάδα το 1875. Ο Μπουργκό-Ντικουντρέ ήταν Γάλλος μουσικός που αφού μελέτησε δημοτικούς παραδοσιακούς ήχους της Ελλάδας με ζουρνάδες και κλαρίνα, όταν επέστρεψε στο Παρίσι, τους μετέγραψε σε δυτικό τρόπο».  

Τα τραγούδια του ελληνικού λαού μέσα από μια drag οπτική Facebook Twitter
Νίνα Νάη. Φωτ.: Παναγιώτης Μάλλιαρης

Αν, λοιπόν, σε εκείνη την παράσταση του ’21 το Παρίσι συναντούσε την ελληνική ύπαιθρο, τώρα είναι σαν η ελληνική ύπαιθρος να συναντάει το Παρίσι. Μια μουσική παράσταση με μουσικές που ξεκίνησαν από τα βουνά και τα λαγκάδια μιας Ελλάδας υπό οθωμανικό ζυγό, τις πήρε ένας κοσμοπολίτης Έλληνας συνθέτης του 20ού αι. και τις μεταμόρφωσε σε κάτι τελείως νέο. Η παράσταση δεν θα μπορούσε να μην αγγίξει τους σύγχρονους προβληματισμούς του μετα-φεμινισμού και των ΛΟΑΤΚΙ+ ακτιβιστικών κινημάτων. Ο Γιάννης Σκουρλέτης συμπληρώνει: «Αυτή η μετακίνηση χρησιμοποιείται ως όχημα για να μιλήσουμε για τις ρευστές ταυτότητές μας, την πατριαρχία, τη μητριαρχία, τα στερεότυπα, το εθνικό αφήγημα, για όλα εκείνα τα ζητήματα που θέτουμε για να καταλάβουμε τι συμβαίνει γύρω μας και μέσα μας».

Δείτε πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τενεσι ντραγκ

Explainer / Τι συμβαίνει με τον νέο anti-drag νόμο στις ΗΠΑ και πώς επηρεάζει τα τρανς άτομα;

Θα γίνουν οι drag queens το πρόσχημα για να ξεκινήσουν διώξεις εναντίον της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας των ΗΠΑ; Πώς ένας νόμος σε μία αμερικανική πολιτεία τρομοκρατεί όσους παλεύουν για τα ανθρώπινα δικαιώματα, την ισότητα και την ορατότητα των τρανς και γκέι ατόμων.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ