«Σας ακολουθούμε, κυρία Μνουσκίν»

Πολίτης Μνουσκίν Facebook Twitter
Σύμφωνα με την πλοκή, το πλοίο ναυαγεί στο αρχιπέλαγος της Γης του Πυρός, τα άγρια ρεύματα του οποίου είναι γνωστά από την εποχή του Μαγγελάνου. Φωτ.: Έφη Φυλακτού/Eurokinissi
0

Mε φράσεις του Αισχύλου, του Ρουσό και του Κονστάν σε μεγάλα πανό και τη Δικαιοσύνη ως ευμεγέθη κούκλα, ντυμένη στα λευκά, με σπαθί στο ένα χέρι και τη ζυγαριά στο άλλο, λαβωμένη, κυνηγημένη από μαύρα πουλιά, εμφανίστηκαν η Αριάν Μνουσκίν και το Θέατρο του Ήλιου το προηγούμενο Σάββατο στην πλατεία Συντάγματος. «Η αλλαγή δεν μπορεί να έρθει απ’ τους πολιτικούς, αλλά απ’ τους πολίτες», υποστήριξε σύσσωμος ο θίασος με μια χειρονομία συμπαράστασης προς τους πολλαπλά δοκιμαζόμενους Έλληνες και το «κίνημα της πλατείας», που εισάγει νέους προβληματισμούς και μεθόδους δράσης στο πολιτικό σκηνικό της Ευρώπης.

Την επόμενη μέρα, το μεσημέρι της Κυριακής, σε συνάντηση με το κοινό που οργάνωσε το Φεστιβάλ Αθηνών και το ΤΘΣ του Πανεπιστημίου Αθηνών, η Αριάν Μνουσκίν τόνισε ότι ουτοπικό δεν είναι αυτό που δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί, αλλά αυτό που δεν έχει πραγματοποιηθεί ακόμη.

Η ίδια υποστήριξε τη Σεγκολέν Ρουαγιάλ στις γαλλικές εκλογές του 2007, γεγονός που περιπλέκει τα πράγματα, με δεδομένο το γνωστό, ιδεολογικό και «πρακτικό» έλλειμμα των σοσιαλιστικών κομμάτων στην Ευρώπη. Αλλά η Ρουαγιάλ ήταν η πρώτη γυναίκα υποψήφια Πρόεδρος στη Γαλλία, κάτι που προφανώς επηρέασε θετικά τη Μνουσκίν, της οποίας στενή συνεργάτις (συγγραφέας του Θεάτρου του Ήλιου) είναι η σπουδαία φιλόσοφος της αποδόμησης και του φεμινισμού, Ελέν Σιξού.

Η ταύτιση των δύο προσώπων επιτρέπει την ανάπτυξη των δύο πλοκών: από τη μία ο «πραγματικός» χρόνος και η ομάδα που γυρίζει σε ταινία το μυθιστόρημα του Βερν παραμονές του πολέμου, κι από την άλλη ο μυθοπλαστικός χρόνος της ταινίας που γυρίζουν.

Ακόμη κι έτσι, αυτή η γεμάτη ζωή, πίστη κι αισιοδοξία γυναίκα, η τελευταία εν ζωή μεγάλη σκηνοθέτις, τιμώντας επί 45 χρόνια την τέχνη, τη χώρα της, τις πολιτικές ιδέες της, το φύλο της, δίνει το παράδειγμα που αδυνατούν να δώσουν οι δικοί μας σκηνοθέτες. Η Μνουσκίν κατεβαίνει στον κόσμο, συνομιλεί, ανταλλάσσει ιδέες, δίνει και παίρνει δύναμη για τον αγώνα προς έναν πιο δίκαιο κόσμο, που, όπως δείχνει η Ιστορία, δεν τελειώνει ποτέ. Χωρίς υπεροψία, αδικαιολόγητο ναρκισσισμό και περισπούδαστο ύφος.

Το μέτρο, παρ’ όλα αυτά, στην πολιτική δράση της δίνουν πάντα οι παραστάσεις της. Στους Ναυαγούς της τρελής ελπίδας, ας πούμε, το μέτρο (τι σημαίνει δημιουργός σ’ έναν κόσμο σαν κι αυτόν που ζούμε;) δίνει η τελική πρόταση της παράστασης. Η απληστία για χρήμα κι εξουσία θα στέκει πάντα εμπόδιο σ’ όλους όσοι αγωνίζονται για κοινωνική δικαιοσύνη. Ο αναρχικός ήρωας της ιστορίας τραβάει τον μοναχικό δρόμο του μ’ αυτές τις λέξεις: «Αυτές τις μέρες του ζόφου, έχουμε μια αποστολή. Να δώσουμε στα καράβια που περιπλανιούνται μες στη νύχτα το επίμονο φως ενός φάρου». Το θέατρο δεν μπορεί να αλλάξει τον κόσμο, μπορεί όμως να θέσει ερωτήματα και ν’ αφυπνίσει συνειδήσεις.

Η Μνουσκίν γνωρίζει καλά τη συνθετότητα των πραγμάτων. Μια παράσταση αποτυχημένη με όρους αισθητικούς σίγουρα δεν θα κατορθώσει να περάσει ούτε και τα πολιτικά μηνύματά της. Γι’ αυτό και οι Ναυαγοί της τρελής ελπίδας είναι, πρώτα απ’ όλα, σπουδαίο, πολυεπίπεδο σε ιδέες και σκηνικές πρακτικές, θεαματικό, πολυφωνικό, λαϊκό και μαζί πνευματώδες θέατρο. Γιατί συνδέει δύο τέχνες, το θέατρο και τον κινηματογράφο, και δύο χρόνους, τον ιστορικό χρόνο με τον μυθοπλαστικό, σε παράλληλη ανάπτυξη.

Πολίτης Μνουσκίν Facebook Twitter
Οι επιβάτες του καλούνται να επιβιώσουν σ’ έναν τόπο σχεδόν αχαρτογράφητο, που διεκδικούν η Αργεντινή και η αποικιοκρατική Μεγάλη Βρετανία. © Michèle Laurent

Λίγο πριν από την έναρξη του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, ένας σκηνοθέτης του βωβού κινηματογράφου, απολυμένος από την Pathé, τη γαλλική κρατική κινηματογραφία, θέλει να γυρίσει μια επιμορφωτική για τον λαό ταινία, βασισμένη στο όψιμο μυθιστόρημα του Ιουλίου Βερν Οι ναυαγοί του Ιωνάθαν. Για ηθοποιούς χρησιμοποιεί ερασιτέχνες, το προσωπικό μιας εξοχικής ταβέρνας. Σύμφωνα με την πλοκή, το πλοίο ναυαγεί στο αρχιπέλαγος της Γης του Πυρός, τα άγρια ρεύματα του οποίου είναι γνωστά από την εποχή του Μαγγελάνου.

Οι επιβάτες του καλούνται να επιβιώσουν σ’ έναν τόπο σχεδόν αχαρτογράφητο, που διεκδικούν η Αργεντινή και η αποικιοκρατική Μεγάλη Βρετανία. Κι όμως, τυχοδιώκτες λευκοί ήδη επιδίδονται στο κυνήγι των ιθαγενών κατοίκων. Από τους ναυαγούς, η λυρική καλλιτέχνις δεν θ’ αντέξει τις κακουχίες, ο σοσιαλιστής θα φονευθεί από τους κερδοσκόπους, οι κερδοσκόποι θα πέσουν θύματα της απληστίας τους. Ο αναρχικός ήρωας του Βερν, αυτός που ήθελε να προστατεύσει τους ιθαγενείς και να κρατήσει μακριά τους τις μολυσματικές ασθένειες του δυτικού πολιτισμού, και κυρίως τη μανία πλουτισμού των αποίκων, θα γλιτώσει - για ν’ αναλάβει τον φάρο που θα σώζει τις άγριες νύχτες τα αποπροσανατολισμένα πλοία.

Η Μνουσκίν συνδέει την Ιστορία με τη μυθοπλασία, ταυτίζοντας τον ήρωα του Βερν με τον Ιωάννη Σαλβατόρ (1852-1890), ξάδελφο του διαδόχου της Αυστροουγγαρίας (του οποίου η δολοφονία σήμανε την έναρξη του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου), ο οποίος παντρεύτηκε μια χορεύτρια της όπερας, απαρνήθηκε τον τίτλο του αρχιδούκα, ναύλωσε ένα καράβι και τράβηξε για τη Νότια Αμερική - τελευταία φορά που τον είδαν ήταν τον Φεβρουάριο του 1890 στο Μοντεβιδέο, στο δρόμο προς τη Χιλή. Είναι πιθανό ο Ιούλιος Βερν να είχε διαβάσει για τον μυθιστορηματικού ενδιαφέροντος αρχιδούκα και να είχε εμπνευστεί απ’ αυτόν, όταν έγραφε τους Ναυαγούς του Ιωνάθαν.

Πολίτης Μνουσκίν Facebook Twitter
Φωτ.: Έφη Φυλακτού/Eurokinissi
Πολίτης Μνουσκίν Facebook Twitter
Φωτ.: Έφη Φυλακτού/Eurokinissi
Πολίτης Μνουσκίν Facebook Twitter
Φωτ.: Έφη Φυλακτού/Eurokinissi

Η ταύτιση των δύο προσώπων επιτρέπει την ανάπτυξη των δύο πλοκών: από τη μία ο «πραγματικός» χρόνος και η ομάδα που γυρίζει σε ταινία το μυθιστόρημα του Βερν παραμονές του πολέμου, κι από την άλλη ο μυθοπλαστικός χρόνος της ταινίας που γυρίζουν. Στο τέλος, η καλλιτεχνική δημιουργία θ’ απορροφήσει την Ιστορία, οι περιπέτειες των φανταστικών ηρώων θα υπερισχύσουν των «πραγματικών» ανθρώπων.

Το θαύμα με τους Ναυαγούς της τρελής ελπίδας έχει να κάνει ακριβώς με το μεγαλείο της κατασκευής τους και δη τον «ρεαλιστικό» τρόπο που στήνονται τα πλάνα της βωβής ταινίας. Η στιγμή προτού αρχίσει η παράσταση, μ’ όλα τα σχοινιά, τις τροχαλίες, τους χειροποίητους μηχανισμούς έτοιμους να θέσουν σε κίνηση τον κόσμο της, προοικονομεί το εντυπωσιακό θέαμα που θ’ ακολουθήσει. Η Μνουσκίν εστιάζει με χιούμορ στις απαρχές της τεχνολογίας που επέτρεψε το πέρασμα απ’ το θέατρο στη λαϊκή, μαζική τέχνη του κινηματογράφου, όταν ακόμη η κουλτούρα της εικόνας δεν είχε μολύνει τη ζωή των ανθρώπων. Πλην όμως, εκατό χρόνια μετά, κι ενώ η τεχνολογική επανάσταση ακόμη συνταράσσει τις παλιές, προαιώνιες ισορροπίες, ο κόσμος εξακολουθεί να διεκδικεί «ελευθερία, ισότητα, αδελφότητα». Τρελή ελπίδα; Σας ακολουθούμε, κυρία Μνουσκίν.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ