«Ριγολέττος»: Το Ηρώδειο άνοιξε με την εντυπωσιακή πρεμιέρα της όπερας του Βέρντι

«Ριγολέττος»: Το Ηρώδειο άνοιξε με την εντυπωσιακή πρεμιέρα της όπερας του Βέρντι Facebook Twitter
Φωτ.: Valeria Isaeva
0

Μόλις την 1η Ιουνίου καταργήθηκαν οι περιορισμοί για την προστασία από τον κορωνοϊό. Ήδη από την προηγούμενη ο κόσμος, και ιδίως οι νεαρότεροι σε ηλικία, είχε αρχίσει να αφηνιάζει. Το παρατηρούσες παντού, και περισσότερο στους δρόμους.

Μάλιστα πέτυχα ένα υπαίθριο πάρτι στη Φειδίου, στον δρόμο πίσω από το Rex με τα πολλά μπαρ, όπου γινόταν κυριολεκτικά πανζουρλισμός, ο ένας πάνω στον άλλον. Σαν να γιόρταζαν όλοι μια μεγάλη επανεκκίνηση ή καλύτερα το τέλος ενός πολέμου. Δεν λέω κάτι καινούργιο φυσικά, τα καφέ και τα εστιατόρια του κέντρου της Αθήνας –φαντάζομαι και της υπόλοιπης χώρας– είναι τίγκα, αν προσθέσεις και τη συρροή τουριστών θα έλεγες ότι τις τελευταίες μέρες γίνεται παντού το αδιαχώρητο.

Ακριβώς αυτό έγινε στην εναρκτήρια παράσταση του Ηρωδείου για το Φεστιβάλ Αθηνών, με την πρεμιέρα του «Ριγολέττου» του Βέρντι από την Εθνική Λυρική Σκηνή, σε σκηνοθεσία της Κατερίνας Ευαγγελάτου, η οποία, ως γνωστόν, είναι και η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών και περίμενε δύο χρόνια να ολοκληρώσει την παράστασή της, καθώς τα προβλήματα των προηγούμενων καλοκαιριών οδηγούσαν σε συνεχείς αναβολές. 

Ήταν λοιπόν σαν να μαζεύτηκε όλος αυτός ο κόσμος για να γιορτάσει όχι απλώς την έναρξη του μεγαλύτερου καλλιτεχνικού γεγονότος της Αθήνας αλλά και το τέλος μιας απελπιστικά προβληματικής εποχής.

Η Κατερίνα Ευαγγελάτου, μια από τις πιο αξιόλογες σκηνοθέτιδες θεάτρου που έχουμε σήμερα στο εγχώριο θέατρο, έδειξε ότι μπορεί να κινήσει καταπληκτικά ένα θέαμα τέτοιου μεγέθους.

Ωστόσο, στις ορδές που έμπαιναν να καταλάβουν τις θέσεις τους, κάποιοι ακόμα δεν εμπιστεύονται την αισιοδοξία των υπολοίπων και εξακολουθούσαν να φοράνε μάσκες. Ίσως δεν έχουν και άδικο, ιδιαίτερα στο μπες και βγες που συνωστίζονταν χωρίς να δίνουν σημασία στο πρόβλημα. Το γενικότερο κλίμα, πάντως, ήταν αυτό μιας μεγάλης γιορτής. Ευτυχώς η βραδιά μας δικαίωσε!

Ριγολέττος: Το Ηρώδειο άνοιξε με την εντυπωσιακή πρεμιέρα της όπερας του Βέρντι Facebook Twitter
Φωτ.: Gavriil Papadiotis

Δεν έχει νόημα να περιγράψει κανείς το έργο, δεν είναι άγνωστο στους περισσότερους, και η σκηνοθετική γραμμή ήταν γνωστή μέσα από αφιερώματα και συνεντεύξεις της σκηνοθέτιδας. Στη διάσημη όπερα του 1851, η οποία βασίστηκε σε μια μεγάλη επιτυχία της εποχής που παρουσιάστηκε, δηλαδή επάνω στο θεατρικό έργο του Βικτόρ Ουγκό «Ο βασιλιάς διασκεδάζει», όπου περιγράφεται η ηθική κατάπτωση της αριστοκρατίας του 19ου αι. (το έργο του Ουγκό είναι γραμμένο το 1832), ο Τζουζέπε Βέρντι και ο Φραντσέσκο Μαρία Πιάβε, που υπογράφει το ποιητικό κείμενο - λιμπρέτο, αποκαλύπτουν ένα σύμπαν διαφθοράς, βίας και διαπόμπευσης γυναικών.

Αυτό το περιβάλλον η Ευαγγελάτου επέλεξε να το μεταφέρει στη σύγχρονη Ιταλία, και μάλιστα στη δεκαετία του 1980, όταν η χώρα βρισκόταν σε απύθμενη κοινωνική βαρβαρότητα και γενικό ξεχαρβάλωμα και άνοιγε ο δρόμος στη μετέπειτα διακυβέρνηση Μπερλουσκόνι. Για να δώσει πιο σαφές στίγμα κάνει αναφορές στη διάσημη ταινία «Νονός» του Κόπολα, αν και η πρώτη «κινηματογραφική» αναφορά είναι με την είσοδο του ίδιου του κεντρικού ήρωα, του Ριγολέττου, που εδώ δεν πρόκειται για έναν καμπούρη γελωτοποιό της αυλής του Δούκα της Μάντοβα, αλλά έναν σακάτη του περίγυρου της μαφιόζικης παρέας, τον προσωπικό μπάρμαν του σύγχρονου Δούκα-αφέντη, ο οποίος μακιγάροντας το πρόσωπό του ζωγραφίζει ένα χαμόγελο σαν αυτό του Joker της γνωστής ταινίας, επίσης βασισμένης και αυτής στο μυθιστόρημα «Ο άνθρωπος που γελά» του Ουγκό. Άλλωστε η συναισθηματική αναπηρία είναι κυρίαρχο στοιχείο της ψυχολογίας του ήρωα, το προδίδει η περίφημη άρια «Ίδιοι είμαστε» της πρώτης πράξης. 

Η σκηνογραφία της παράστασης, αν και στην πορεία φάνηκε αρκούντως λειτουργική, κι αυτό δεν μπορείς παρά να το αναγνωρίσεις στην Εύα Μανιδάκη που την υπογράφει, αποκαλύπτει το μόνιμο πρόβλημα του ρωμαϊκού θεάτρου, που ουσιαστικά δεν μπορεί να δεχτεί καμία σκηνογραφική επέμβαση. Σχεδόν τις πετάει όλες έξω. Ούτε αυτή τη φορά το απέφυγε η συγκεκριμένη παραγωγή, αλλά δεν μπορείς να μην αναγνωρίσεις ότι υπηρετεί τη σκηνοθεσία.

Έτσι, αποτελείται από δύο οικοδομήματα αριστερά, το σπίτι του Ριγολέττου όπου κρατάει σχεδόν φυλακισμένη, για να την προστατέψει από την κοινωνία, την κόρη του Τζίλντα, και δεξιά ένα άλλο οικοδόμημα το οποίο παίζει ουσιαστικό ρόλο στο τέλος. Και στα δύο η σκηνοθέτις εκμεταλλεύτηκε τις ταράτσες ενώ στην καταιγίδα μηχανισμοί που ενεργοποιούνται αναπαράγουν μια βροχή.

Ριγολέττος: Το Ηρώδειο άνοιξε με την εντυπωσιακή πρεμιέρα της όπερας του Βέρντι Facebook Twitter
Φωτ.: Valeria Isaeva

Παράλληλα η κεντρική είσοδος-καμάρα της σκηνής του Ηρωδείου γίνεται η είσοδος του αρχοντικού του Δούκα και η σκηνή, αυλή με ένα μικρό χαριτωμένο σιντριβάνι. Το μεγάλο γλέντι με το οποίο ξεκινάει η πλοκή γεμίζει με νέα κορίτσια, ένα μπαλέτο ντυμένες σαν σταρλετίτσες επαρχιακού τηλεοπτικού σόου, κοστούμια που θεωρητικά παραπέμπουν στην κακογουστιά της μόδας των ‘80s, όπως άλλωστε και κάποιες άλλες γυναικείες παρουσίες και κυρίως ο συρφετός αντρών (η χορωδία), Ιταλιάνοι με φανταχτερές ενδυμασίες βγαλμένες ποιος ξέρει από ποιες ταινίες του πάλαι ποτέ.

Ναι, όντως βλέποντας την εποχή με απόσταση, η δεκαετία του ’80 ήταν η αποθέωση του κιτς, μόνο που ο Σλοβένος ενδυματολόγος Άλαν Χράνιτελ που υπογράφει τα κοστούμια μάλλον το αναπαρήγαγε με μια άτεχνη υπερβολή (ή με μια αισθητική πρώην ανατολικού μπλοκ), που ενοχλούσε στο μάτι και ευτέλιζε ακόμα περισσότερο αισθητικά το θεαματικό κομμάτι. Αλλά δεν υπάρχει λόγος να επιμένει κανείς σε αυτό, καθώς δεν επηρέασε την παράσταση. Ας πούμε ότι έδωσε πάτημα σε μέρος του συντηρητικού και πιο ηλικιωμένου κοινού να γρινιάξει στο διάλειμμα και στο τέλος της βραδιάς, χαρακτηρίζοντας το σύνολο «κακόγουστο» και υπερβολικά «ρεαλιστικό». Προσωπικά, αν και με ενόχλησαν πολύ, δεν μου χάλασαν τη γενικότερη εκτίμησή μου.

Η Κατερίνα Ευαγγελάτου, μια από τις πιο αξιόλογες σκηνοθέτιδες θεάτρου που έχουμε σήμερα στο εγχώριο θέατρο, έδειξε ότι μπορεί να κινήσει καταπληκτικά ένα θέαμα τέτοιου μεγέθους. Κίνησε εξαιρετικά το πλήθος των χορωδών-αυλικών/μαφιόζων, πιθανόν με τη συνδρομή της χορογράφου Πατρίσιας Απέργη, καθιστώντας τους απολύτως λειτουργικά μέρη της εξέλιξης του έργου –τι απολαυστική ιδέα οι υπερμεγέθεις μάσκες-ανδρίκελα με το πρόσωπο του Μάρλον Μπράντο από τον «Νονό», όταν πηγαίνουν να απαγάγουν οι μαφιόζοι την Τζίλντα–, καθοδήγησε τον εξαιρετικό Δημήτρη Τηλιακό σε ερμηνευτική εκτίναξη του ρόλου – ήδη αναφέρθηκα στη μεγάλου ψυχολογικού βάθους άρια της πρώτης πράξης όπου σκιαγραφεί τον αλλόκοτο χαρακτήρα του.

Ριγολέττος: Το Ηρώδειο άνοιξε με την εντυπωσιακή πρεμιέρα της όπερας του Βέρντι Facebook Twitter
Φωτ.: Valeria Isaeva

Αλλά και σε πόσες άλλες σκηνές δεν θαυμάσαμε τις επιλογές της, όσο «τολμηρές» και αν θεωρήθηκαν. Ας πούμε, όταν στο μπαλκόνι (όπου η παραμάνα τους ρέει με ροδοπέταλα), στην πρώτη ερωτική επαφή μεταξύ Τζίλντας και Δούκα, εκείνος βάζει το χέρι του ανάμεσα στα σκέλια της και ακούστηκε το πρώτο γιουχάισμα που ευτυχώς έμεινε το μόνο στο υπόλοιπο της παράστασης.

Αντιθέτως τα χειροκροτήματα στο τέλος κάθε άριας ήταν αποθεωτικά. Τόσο για τον Τηλιακό, όσο για την εκπληκτική Χριστίνα Πουλίτση –υπέροχη όταν τραγουδάει το Caro nome («Αγαπημένο όνομα») καθισμένη με τα πόδια να κρέμονται στο μπαλκόνι της αλλά και στις υπόλοιπες άριες της Τζίλντα–, αλλά και για τον εξαιρετικό Φραντσέσκο Ντεμούρο, που υποδύεται τον Δούκα, τον Δημήτρη Κασιούμη (Κόμη του Μοντερόνε), τον Πέτρο Μαγουλά (Σπαραφουτσίλε), τη Μαίρη-Έλεν Νέζη (Μανταλένα) και τους Μαργαρίτα Συγγενιώτου, Νίκο Κοτενίδη, Γιάννη Καλυβά, Γιώργο Ματθαιακάκη, Διαμάντη Κριτσωτάκη Πέτρο Σαλάτα, Εβίτα Χιώτη.

Ήταν αναμφισβήτητα μια βραδιά απόλαυσης όχι μόνο της μοναδικής μουσικής του Βέρντι (υπό τη μουσική διεύθυνση Λουκά Καραντινού) αλλά και σπουδαίων λυρικών ερμηνευτών. Κάποια γιουχαΐσματα που κάποιοι αποπειράθηκαν στην υπόκλιση των ερμηνευτών και των συντελεστών πνίγηκαν από την πλημμύρα χειροκροτημάτων της πλειονότητας που τους αποθέωσε.

Ριγολέττος του Τζουζέπε Βέρντι
Μουσική διεύθυνση: Λουκάς Καρυτινός
Σκηνοθεσία: Κατερίνα Ευαγγελάτου
Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη
Κοστούμια: Άλαν Χράνιτελ
Χορογραφία, κινησιολογία: Πατρίσια Απέργη
Φωτισμοί: Ελευθερία Ντεκώ
Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος
Διεύθυνση μπάντας: Κάτια Μολφέση
Ερμηνεύουν: Φραντσέσκο Ντεμούρο/Δημήτρης Πακσόγλου, Δημήτρης Τηλιακός, Χριστίνα Πουλίτση, Πέτρος Μαγουλάς, Μαίρη-Έλεν Νέζη, Μαργαρίτα Συγγενιώτου, Δημήτρης Κασιούμης, Νίκος Κοτενίδης, Γιάννης Καλύβας, Γιώργος Ματθαιακάκης, Διαμάντη Κριτσωτάκη, Πέτρος Σαλάτας, Εβίτα Χιώτη
Με την Ορχήστρα και τη Χορωδία της ΕΛΣ

Επόμενες παραστάσεις: 5, 8, 11 Ιουνίου 2022
Ώρα έναρξης: 21.00
Ωδείο Ηρώδου Αττικού
Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Ριγολέττος» σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου: Πρώτες εικόνες από την πρόβα

Θέατρο / «Ριγολέττος» του Βέρντι σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου: Πρώτες εικόνες από την πρόβα

Με τη δημοφιλή όπερα του Τζουζέπε Βέρντι σε παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου ανοίγει το φετινό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών στο Ηρώδειο.
THE LIFO TEAM
Κατερίνα Ευαγγελάτου: «Ήμουν άτυχη, αν και αυτό δεν θα ήθελα να ακούγεται σαν γκρίνια»

Θέατρο / Κατερίνα Ευαγγελάτου: «Ήμουν άτυχη, αν και αυτό δεν θα ήθελα να ακούγεται σαν γκρίνια»

Η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μιλά στη LiFO για το φετινό, φιλόδοξο πρόγραμμα της διοργάνωσης, για τις τεράστιες δυσκολίες των προηγούμενων δύο ετών, για τους νεωτερισμούς που επιχείρησε να φέρει στον θεσμό και κάνει έναν μικρό απολογισμό, λίγους μήνες πριν από τη λήξη της θητείας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Θέατρο / Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Έχει υπογράψει μερικά από τα πιο τολμηρά ανεβάσματα των τελευταίων ετών. Έφτασε στην πεντάδα υποψηφιοτήτων των Διεθνών Βραβείων Όπερας 2025. Ποιος είναι ο ταλαντούχος Έλληνας σκηνογράφος και ενδυματολόγος;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Θέατρο / Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Με το βραβείο Χορν στις αποσκευές του αλλά και την ερμηνεία του στο ρόλο του Πολυνείκη στον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Άικ, ο νεαρός ηθοποιός βρίσκεται ήδη «στον καλό δρόμο». Βραβεία, σημαντικοί ρόλοι, το θέατρο σήμερα. Πώς τα βλέπει όλα αυτά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ