«Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν», ρέκβιεμ για τις γυναίκες του κόσμου στο Φεστιβάλ Αθηνών

ΤΣΕΚ «Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν», ρέκβιεμ για τις γυναίκες του κόσμου Facebook Twitter
Στο Ρέκβιεμ η ποίηση προκύπτει από τη διαδοχή των προτάσεων, οι οποίες διαδέχονται η μία την άλλη σαν να είναι στίχοι, εκφράζοντας "τη στοιχειωμένη ησυχία" μιας καταβεβλημένης, πανικόβλητης γυναίκας που αρρωσταίνει θανάσιμα εξαιτίας του μίσους της.
0

Η όμορφη ηθοποιός Φάνι Γκόλντμαν σχετίζεται με τον άγνωστο, αλλά φιλόδοξο συγγραφέα Τόνι Μάρεκ. Αυτός, αφού εκμεταλλευτεί τις γνωριμίες της, την εγκαταλείπει για μια νεότερη γυναίκα και κάνει στη συνέχεια τη ζωή της αντικείμενο του πρώτου επιτυχημένου βιβλίου του.

«Τα πράγματα που εκείνη του είχε διηγηθεί τις νύχτες όταν ήταν ξαπλωμένη δίπλα του, τα απογεύματα όταν περπατούσαν στο δάσος, όταν έπιναν τον καφέ τους», όσα του είχε πει –και στα δυο χρόνια που ήταν μαζί τού τα είχε πει όλα– βρίσκονταν στις σελίδες του βιβλίου του. Εγκαταλελειμμένη, παραδομένη στο αλκοόλ, αρρωσταίνει θανάσιμα όταν κάτι πρωτόγνωρο εμφανίζεται και εξαπλώνεται σαν καρκίνωμα στο σώμα, στο μυαλό και στο νευρικό της σύστημα: το μίσος. Αυτό την οδηγεί στον θάνατο. 

Tο «Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν» δεν είναι ένα ρέκβιεμ για μια γυναίκα μόνο, είναι ένα ρέκβιεμ για ένα είδος ανθρώπου, είναι ένα ρέκβιεμ για έναν πολιτισμό. 

Η παράσταση της Ζωής Χατζηαντωνίου «Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν» που θα παρουσιαστεί στο Φεστιβάλ Αθηνών από τις 17 έως τις 20 Ιουλίου, βασισμένη στο σχεδίασμα ενός μυθιστορήματος της Αυστριακής ποιήτριας Ίνγκεμποργκ Μπάχμαν (1926-1973) που προοριζόταν να γίνει μέρος ενός κύκλου έργων με τον τίτλο «Τρόποι θανάτου», δημιουργεί ένα τοπίο αφηγηματικών σπαραγμάτων αντίστοιχο με το σύμπαν της συγγραφέως.

Ανακαλύπτοντας την Ίνγκεμποργκ Μπάχμαν

«Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν», ρέκβιεμ για τις γυναίκες του κόσμου Facebook Twitter
Ο Μπέρνχαρντ αποκαλεί την Μπάχμαν την ευφυέστερη και σημαντικότερη Αυστριακή συγγραφέα. Φωτ.: Heinz Bachmann

Ο Μπέρνχαρντ αποκαλεί την Μπάχμαν την ευφυέστερη και σημαντικότερη Αυστριακή συγγραφέα. Γεννημένη στο Κλάγκενφουρτ της Αυστρίας, σπούδασε Φιλοσοφία, Ψυχολογία, Γερμανική Φιλολογία και Νομική στα πανεπιστήμια του Ίνσμπρουκ, του Γκρατς και της Βιέννης. Eργάστηκε ως σεναριογράφος και συντάκτρια στον συμμαχικό ραδιοσταθμό Rot-Weiss-Rot, ιδιότητα που τη βοήθησε να αποκτήσει συνολική άποψη για τη σύγχρονη λογοτεχνία, ενώ παράλληλα της παρείχε την οικονομική δυνατότητα να ασχοληθεί με το συγγραφικό της έργο. Εκείνη την περίοδο ήρθε σε επαφή με τον Χανς Βάιγκελ και τον συγγραφικό κύκλο που είναι γνωστός ως Ομάδα 47, του οποίου μέλη ήταν οι Ίλσε Έσινγκερ, Πάουλ Τσέλαν, Χάινριχ Μπελ, Μαρσέλ Ράιχ-Ρανίτσκι και Γκίντερ Γκρας. Συνδέθηκε ερωτικά με τον Πάουλ Τσέλαν και αργότερα με τον Μαξ Φρις, με τον οποίο χώρισαν το 1962 – η απιστία του, μάλιστα, την επηρέασε σημαντικά.

Ήδη, από το 1953 είχε μετακομίσει στη Ρώμη, όπου πέρασε τον περισσότερο χρόνο γράφοντας σε συνεργασία με τον Χανς Βέρνερ Χέντζε ποιήματα, δοκίμια και σύντομες ιστορίες, καθώς και λιμπρέτα, τα οποία γρήγορα τους απέφεραν διεθνή φήμη και πολυάριθμα βραβεία. Τα τελευταία χρόνια της ζωής της εθίστηκε στο αλκοόλ και στα βαρβιτουρικά. Ένας φίλος της, σοκαρισμένος από το μέγεθος της εξάρτησής της, έγραψε:

«Έμοιαζε άσχημη, ήταν σαν κερί και χλωμή. Και ολόκληρο το σώμα της ήταν καλυμμένο με μώλωπες. Αναρωτήθηκα τι θα μπορούσε να τους είχε προκαλέσει. Μετά, όταν είδα πώς της γλίστρησε το Gauloise που κάπνιζε και το άφησε να καεί στο χέρι της, συνειδητοποίησα ότι ήταν εγκαύματα από τα τσιγάρα. Τα χάπια που έπαιρνε είχαν κάνει το σώμα της ανεκτικό στον πόνο». 

«Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν», ρέκβιεμ για τις γυναίκες του κόσμου Facebook Twitter
Η Μπάχμαν, πλαισιωμένη από τον Hans Magnus Enzensberger (αριστερά) και τον Günter Grass. © Ίδρυμα Ingeborg Bachmann / Suhrkamp Verlag

Το βράδυ της 25ης Σεπτεμβρίου 1973 το νυχτικό της πήρε φωτιά και μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο Sant' Eugenio με εγκαύματα δεύτερου και τρίτου βαθμού. Η τοπική αστυνομία κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η φωτιά προκλήθηκε από τσιγάρο. Κατά τη διάρκεια της νοσηλείας της εμφάνισε συμπτώματα στέρησης, όμως οι γιατροί που την παρακολουθούσαν δεν γνώριζαν την αιτία. Αυτό μπορεί να συνέβαλε στον θάνατό της στις 17 Οκτωβρίου. 

Ενώ έχαιρε μεγάλης εκτίμησης και θαυμασμού από τους λογοτεχνικούς, ποιητικούς και σχεδόν κατ' αποκλειστικότητα ανδρικούς κύκλους της Ευρώπης, η δημοτικότητά της δεν συνεχίστηκε μετά τον τραγικό θάνατό της. «Ίσως ένας λόγος γι' αυτό είναι ότι τη λογοτεχνία της τη χαρακτήρισαν, παρεξηγώντας την, αποκλειστικά φεμινιστική. Την ποίησή της, όσο ζούσε, την χαρακτήριζαν λυρική. Εκείνη βασανιζόταν από αυτές τις δύο μεγάλες παρεξηγήσεις. Σε αρκετά διηγήματα και ποιήματά της τα γυναικεία πρόσωπα αντιπροσωπεύουν τη γλώσσα, την ποίηση ή την τέχνη», λέει η Ζωή Χατζηαντωνίου. Η Γκόλντμαν, που πέθανε επίσης κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες, περιγράφοντας ιστορίες γυναικών, ερευνά τους τρόπους εξόντωσης της γυναικείας υπόστασης εντός της πατριαρχικής λογικής που ορίζει την ιστορία, την πολιτική, τη θρησκεία, την οικογένεια, ακόμη και την ίδια τη γυναικεία αυτοαντίληψη.

Το Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν

«Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν», ρέκβιεμ για τις γυναίκες του κόσμου Facebook Twitter
Η παράσταση δανείζεται στοιχεία από τη λειτουργία ενός εκκλησιαστικού ρέκβιεμ και από την αρχαία αιγυπτιακή αντίληψη για τη δοκιμασία που υφίσταντο το σώμα και η ψυχή των νεκρών προκειμένου να περάσουν στην επόμενη ζωή "χωρίς βαριά καρδιά" και να αναπαυθούν.

«Τα πρώτα κείμενα της Μπάχμαν που έπεσαν στα χέρια μου ήταν τα διηγήματα Το τριακοστό έτος και Η Ουντίνε φεύγει. Μου φάνηκε πολύ γοητευτική η βραδυφλεγής και σαρκαστική  γλώσσας της, η τεχνική της αφήγησή της που μοιάζει σαν να κρύβει μέσα της, σαν να κρύβεται κάτω από τη γλώσσα, ένα διαρκώς κινούμενο ρεύμα. Συνδέθηκα με τον τρόπο σκέψης της, με το χιούμορ της, αλλά πιο συχνά με την απελπισία της που αφορούσε τους ανθρώπους και την ιστορία τους. Έτσι, για αρκετά χρόνια τα διηγήματα, τα ποιήματα και τα πεζά της βρίσκονταν εκτός βιβλιοθήκης, πάντα κάπου κυκλοφορούσαν μέσα στο σπίτι, δεν καταχωνιάστηκαν ποτέ σε κάποιο ράφι», λέει η Ζωή Χατζηαντωνίου. 

Ζωή Χατζηαντωνίου. 
Η Ζωή Χατζηαντωνίου

Φαίνεται ότι το μόνο που έχει σημασία για την Μπάχμαν είναι αυτό που πρέπει να ειπωθεί. Αφηγείται σε τρίτο πρόσωπο έναν βιωμένο λόγο, ενίοτε σπαρακτικό. Τα κείμενά της είναι βιώματα που επικαλύπτονται από την αφηγηματική διάσταση ενός εξωτερικού παντογνώστη αφηγητή – από αυτήν τη διάσταση κάποιες φορές ξεγλιστρά κι έτσι φανερώνεται η ίδια η συγγραφέας, η λογοτεχνική περσόνα λειτουργεί ως medium, διαμεσολαβητικά. Ωστόσο, το «Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν» δεν είναι ένα ρέκβιεμ για μια γυναίκα μόνο, είναι ένα ρέκβιεμ για ένα είδος ανθρώπου, για έναν πολιτισμό. Ταυτόχρονα, θα μπορούσε να είναι σενάριο για ταινία του Billy Wilder, κάτι σαν το Sunset Boulevard. Μια μπανάλ ιστορία εμμονής και προδοσίας, μια ιστορία αρρώστιας που προκαλείται από την ηλίθια ηθική των θυμάτων του σύγχρονου πολιτισμού και των νόμων της αγοράς. Σίγουρα δεν πρόκειται για μια ιστορία αγάπης αλλά για μια ιστορία ανάγκης για ανθρώπινη αγάπη που δεν θα έρθει ποτέ.

«Αυτά σε μια γραφή όπου συνυπάρχουν και συχνά αντιπαρατίθενται αταίριαστα γλωσσικά επίπεδα, βιβλική γλώσσα και καθομιλουμένη, ιερό και κοινότοπο, διαφορετικά "ύψη" γλώσσας. Δεν απαρνιέται την ποίηση στον πεζό λόγο της, παρόλο που η ίδια εκφράζει την άποψη ότι από ένα σημείο κι έπειτα η ποίηση έπαψε να της είναι αρκετή για να εκφράσει την κατάσταση, "την εμπειρία της με τους ανθρώπους". Στο "Ρέκβιεμ" η ποίηση προκύπτει από τη διαδοχή των προτάσεων, οι οποίες έρχονται η μία μετά την άλλη σαν να είναι στίχοι, εκφράζοντας τη "στοιχειωμένη ησυχία" μιας καταβεβλημένης, πανικόβλητης γυναίκας που αρρωσταίνει θανάσιμα εξαιτίας του μίσους της», λέει η Ζωή Χατζηαντωνίου. 

Η ανώφελη θυσία των γυναικών

«Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν», ρέκβιεμ για τις γυναίκες του κόσμου Facebook Twitter
Το θέμα της ιδιότητας του θύματος απασχολεί την Μπάχμαν.

Το θέμα της ιδιότητας του θύματος απασχολεί την Μπάχμαν, βλέπει την κοινωνία των ανθρώπων ως ένα μόνιμο πεδίο πολέμου, μια αρένα όπου φρικιαστικά ηθικά δράματα διαδραματίζονται και ηθικά εγκλήματα διαπράττονται καθημερινά μπροστά μας. Το πάθος της απληστίας είναι αυτό που κινεί τα νήματα. Από την άλλη, έχουμε την ανώφελη σπατάλη της θυσίας κάποιων γυναικών, γιατί πρέπει, φυσικά, να είναι γυναίκες αυτές που θα θυσιαστούν, γυναίκες που μπαίνουν στον πειρασμό να θεωρήσουν τον εαυτό και της ζωή τους τόσο σημαντικά ώστε να τα θυσιάσουν. Παραιτημένες, κουρασμένες, προσηλωμένες στο τέλος τους, σχεδόν γοητευμένες από αυτό, καταδικάζουν τον εαυτό τους στον αφανισμό. 

«Την απασχολεί η παράδοση των γυναικών "υπό διαγραφή", των γυναικών-θυμάτων της παγκόσμιας λογοτεχνίας, κι εμείς επιχειρούμε ένα είδος δικού μας ρέκβιεμ, επαναλαμβάνοντας και αναπαριστώντας την ιστορία της, την απελευθέρωση, την απομάγευση των γυναικών από αυτήν τη στοιχειωμένη παράδοση. Μέσα από την αναπαράσταση και την αφήγηση του πάθους της η ίδια η Φάνι, διαιρεμένη σε τέσσερις υποστάσεις, διενεργεί μια τελετή και ταυτόχρονα μια δίκη του εαυτού της προς αποκατάσταση της αλήθειας, των αληθινών, εσωτερικών γεγονότων που την οδήγησαν στον θάνατο.

Σπάει τη σιωπή της μέσα από τις λέξεις της Μπάχμαν και τώρα μέσα από τις φωνές των τεσσάρων γυναικών, της Χαράς Μάτας Γιαννάτου, της Άννας Καλαϊτζίδου, της Αλεξίας Καλτσίκη και της Ελίνας Ρίζου, επί σκηνής. Είναι ένα αποσπασμένο, διαιρεμένο "εγώ" που επιτέλους μιλάει, έστω σε τρίτο πρόσωπο», σημειώνει η σκηνοθέτις. 

«Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν», ρέκβιεμ για τις γυναίκες του κόσμου Facebook Twitter
H Αλεξία Καλτσίκη
«Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν», ρέκβιεμ για τις γυναίκες του κόσμου Facebook Twitter
H Χαρά Μάτα Γιαννάτου

Γεμάτος αναφορές στη Βίβλο, εξιστορώντας κατά τα άλλα, θα έλεγε κανείς, μια μπανάλ ιστορία ερωτικής προδοσίας, ο λόγος της Μπάχμαν διαθέτει μια συμπιεσμένη ενέργεια που δεν κορυφώνει, αλλά προτείνει μια εσωτερική, βραδυφλεγή ανάπτυξη, γεμάτη κενά και ασυνέχειες, αφού πρόκειται για ημιτελές μυθιστορηματικό έργο. Η ίδια η Μπάχμαν δεν πρόλαβε να φτάσει στο στάδιο της σύνθεσης του υλικού. Θα μπορούσαμε να συνοψίσουμε τη «διάσπαρτη» ιστορία ως εξής: η ζωή μια ωραίας γυναίκας με ωραίους ώμους που μια μέρα ένας φιλόδοξος μικροαπατεώνας, ένας νεόπλουτος, που ό,τι είδε, ό,τι άκουσε το μετέτρεψε χωρίς περιστροφές σε κέρδος, την έκανε best seller. Η αφήγησή της γίνεται αφήγηση δική του. 

Ωστόσο, δεν κρίνεται αυτός αλλά η Φάνι, και μάλιστα από τον εαυτό της, αφού ακολουθεί την ίδια παλιά ιστορία της γυναίκας που μπαίνει μοιρολατρικά, από μια ανόητη αξιοπρέπεια, από δειλία, από ατολμία, από ντροπή, από τον φόβο του περίγυρου, στον ρόλο του αμνού, του σφάγιου, προκειμένου η ζωή να συνεχιστεί κανονικά για όλους τους άλλους πλην της ίδιας. Προσβεβλημένη από μίσος, καταδικασμένη σε μια εκδίκηση που δεν μπορεί να πάρει, στρέφει το μίσος στον εαυτό της. Μέσα σε ένα τελευταίο παραλήρημα πριν από τον φυσικό της θάνατο, συνδέει τον εαυτό της με όλα τα γυναικεία θύματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας κι εμείς γινόμαστε μάρτυρες ενός ανομολόγητου δράματος, ενός αφανισμού που δεν ήταν θάνατος αλλά φόνος. Η ανθρώπινη κοινωνία είναι για την Μπάχμαν ο τόπος των τελειότερων εγκλημάτων, αυτών που παραμένουν παντοτινά αδιόρατα και ανεξιχνίαστα.

«Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν», ρέκβιεμ για τις γυναίκες του κόσμου Facebook Twitter
H Ελίνα Ρίζου
«Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν», ρέκβιεμ για τις γυναίκες του κόσμου Facebook Twitter
H Άννα Καλαϊτζίδου

«Η παράσταση δανείζεται στοιχεία από τη λειτουργία ενός εκκλησιαστικού ρέκβιεμ και από την αρχαία αιγυπτιακή αντίληψη για τη δοκιμασία που υφίσταντο το σώμα και η ψυχή των νεκρών προκειμένου να περάσουν στην επόμενη ζωή "χωρίς βαριά καρδιά" και να αναπαυθούν. Πρόκειται για μια ακολουθία επεισοδίων από τη ζωή της Φάνι Γκόλντμαν, χωρισμένη σε κεφάλαια, μέσα σε ένα είδος ambient, μυστικιστικής τελετουργίας. Αφηγηματικά και διαλογικά μέρη, αναπαράσταση γεγονότων εξωτερικών και εσωτερικών που δεν φτάνει ποτέ στον βαθμό του ρεαλισμού, σκηνές της ζωής και της σκέψης της Φάνι Γκόλντμαν μέσα σε ηχοτοπία που λειτουργούν ως ψυχικά τοπία και δημιουργούν διακυμάνσεις έντασης. Μέσα σε τέτοια τοπία ήχου και εικόνας αναπαρίσταται το δράμα της σαν ένα είδος θρησκευτικού δράματος, ενός Πάθους. Ταυτόχρονα, συντελείται μια διαδικασία κρίσεως, μιας θείας δίκης προκειμένου να έρθουν η συγχώρεση, η ησυχία και η έξοδος από τη νύχτα μέσα από την οποία περνάει η Φάνι και κατά τη διάρκεια της οποίας κρίνει τον εαυτό της ένοχο για τη σιωπή και την πτώση της. Στην πρόβα συχνά λέμε πόσο τυχερές είναι η Άννα, η Αλεξία, η Ελίνα και η Χαρά που έχουν να πουν αυτά τα λόγια ή μάλλον αυτή την αλληλουχία λέξεων και προτάσεων», λέει η Ζωή Χατζηαντωνίου. 

Περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ.


 



 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Queer φαντασμαγορία για τη χαμένη επιθυμία

Θέατρο / «Βάκχες» στο Φεστιβάλ Αθηνών: Μια queer φαντασμαγορία για τη χαμένη επιθυμία

Μια διερεύνηση του κόσμου των «Βακχών» όπως τις μεταφέρει στο σήμερα η σκηνοθέτις Έλλη Παπακωνσταντίνου, σε μια διεθνή συμπαραγωγή που παρουσιάζεται στο Φεστιβάλ Αθηνών, αμέσως μετά την ευρωπαϊκή πρεμιέρα της.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ