«Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν», ρέκβιεμ για τις γυναίκες του κόσμου στο Φεστιβάλ Αθηνών

ΤΣΕΚ «Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν», ρέκβιεμ για τις γυναίκες του κόσμου Facebook Twitter
Στο Ρέκβιεμ η ποίηση προκύπτει από τη διαδοχή των προτάσεων, οι οποίες διαδέχονται η μία την άλλη σαν να είναι στίχοι, εκφράζοντας "τη στοιχειωμένη ησυχία" μιας καταβεβλημένης, πανικόβλητης γυναίκας που αρρωσταίνει θανάσιμα εξαιτίας του μίσους της.
0

Η όμορφη ηθοποιός Φάνι Γκόλντμαν σχετίζεται με τον άγνωστο, αλλά φιλόδοξο συγγραφέα Τόνι Μάρεκ. Αυτός, αφού εκμεταλλευτεί τις γνωριμίες της, την εγκαταλείπει για μια νεότερη γυναίκα και κάνει στη συνέχεια τη ζωή της αντικείμενο του πρώτου επιτυχημένου βιβλίου του.

«Τα πράγματα που εκείνη του είχε διηγηθεί τις νύχτες όταν ήταν ξαπλωμένη δίπλα του, τα απογεύματα όταν περπατούσαν στο δάσος, όταν έπιναν τον καφέ τους», όσα του είχε πει –και στα δυο χρόνια που ήταν μαζί τού τα είχε πει όλα– βρίσκονταν στις σελίδες του βιβλίου του. Εγκαταλελειμμένη, παραδομένη στο αλκοόλ, αρρωσταίνει θανάσιμα όταν κάτι πρωτόγνωρο εμφανίζεται και εξαπλώνεται σαν καρκίνωμα στο σώμα, στο μυαλό και στο νευρικό της σύστημα: το μίσος. Αυτό την οδηγεί στον θάνατο. 

Tο «Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν» δεν είναι ένα ρέκβιεμ για μια γυναίκα μόνο, είναι ένα ρέκβιεμ για ένα είδος ανθρώπου, είναι ένα ρέκβιεμ για έναν πολιτισμό. 

Η παράσταση της Ζωής Χατζηαντωνίου «Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν» που θα παρουσιαστεί στο Φεστιβάλ Αθηνών από τις 17 έως τις 20 Ιουλίου, βασισμένη στο σχεδίασμα ενός μυθιστορήματος της Αυστριακής ποιήτριας Ίνγκεμποργκ Μπάχμαν (1926-1973) που προοριζόταν να γίνει μέρος ενός κύκλου έργων με τον τίτλο «Τρόποι θανάτου», δημιουργεί ένα τοπίο αφηγηματικών σπαραγμάτων αντίστοιχο με το σύμπαν της συγγραφέως.

Ανακαλύπτοντας την Ίνγκεμποργκ Μπάχμαν

«Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν», ρέκβιεμ για τις γυναίκες του κόσμου Facebook Twitter
Ο Μπέρνχαρντ αποκαλεί την Μπάχμαν την ευφυέστερη και σημαντικότερη Αυστριακή συγγραφέα. Φωτ.: Heinz Bachmann

Ο Μπέρνχαρντ αποκαλεί την Μπάχμαν την ευφυέστερη και σημαντικότερη Αυστριακή συγγραφέα. Γεννημένη στο Κλάγκενφουρτ της Αυστρίας, σπούδασε Φιλοσοφία, Ψυχολογία, Γερμανική Φιλολογία και Νομική στα πανεπιστήμια του Ίνσμπρουκ, του Γκρατς και της Βιέννης. Eργάστηκε ως σεναριογράφος και συντάκτρια στον συμμαχικό ραδιοσταθμό Rot-Weiss-Rot, ιδιότητα που τη βοήθησε να αποκτήσει συνολική άποψη για τη σύγχρονη λογοτεχνία, ενώ παράλληλα της παρείχε την οικονομική δυνατότητα να ασχοληθεί με το συγγραφικό της έργο. Εκείνη την περίοδο ήρθε σε επαφή με τον Χανς Βάιγκελ και τον συγγραφικό κύκλο που είναι γνωστός ως Ομάδα 47, του οποίου μέλη ήταν οι Ίλσε Έσινγκερ, Πάουλ Τσέλαν, Χάινριχ Μπελ, Μαρσέλ Ράιχ-Ρανίτσκι και Γκίντερ Γκρας. Συνδέθηκε ερωτικά με τον Πάουλ Τσέλαν και αργότερα με τον Μαξ Φρις, με τον οποίο χώρισαν το 1962 – η απιστία του, μάλιστα, την επηρέασε σημαντικά.

Ήδη, από το 1953 είχε μετακομίσει στη Ρώμη, όπου πέρασε τον περισσότερο χρόνο γράφοντας σε συνεργασία με τον Χανς Βέρνερ Χέντζε ποιήματα, δοκίμια και σύντομες ιστορίες, καθώς και λιμπρέτα, τα οποία γρήγορα τους απέφεραν διεθνή φήμη και πολυάριθμα βραβεία. Τα τελευταία χρόνια της ζωής της εθίστηκε στο αλκοόλ και στα βαρβιτουρικά. Ένας φίλος της, σοκαρισμένος από το μέγεθος της εξάρτησής της, έγραψε:

«Έμοιαζε άσχημη, ήταν σαν κερί και χλωμή. Και ολόκληρο το σώμα της ήταν καλυμμένο με μώλωπες. Αναρωτήθηκα τι θα μπορούσε να τους είχε προκαλέσει. Μετά, όταν είδα πώς της γλίστρησε το Gauloise που κάπνιζε και το άφησε να καεί στο χέρι της, συνειδητοποίησα ότι ήταν εγκαύματα από τα τσιγάρα. Τα χάπια που έπαιρνε είχαν κάνει το σώμα της ανεκτικό στον πόνο». 

«Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν», ρέκβιεμ για τις γυναίκες του κόσμου Facebook Twitter
Η Μπάχμαν, πλαισιωμένη από τον Hans Magnus Enzensberger (αριστερά) και τον Günter Grass. © Ίδρυμα Ingeborg Bachmann / Suhrkamp Verlag

Το βράδυ της 25ης Σεπτεμβρίου 1973 το νυχτικό της πήρε φωτιά και μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο Sant' Eugenio με εγκαύματα δεύτερου και τρίτου βαθμού. Η τοπική αστυνομία κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η φωτιά προκλήθηκε από τσιγάρο. Κατά τη διάρκεια της νοσηλείας της εμφάνισε συμπτώματα στέρησης, όμως οι γιατροί που την παρακολουθούσαν δεν γνώριζαν την αιτία. Αυτό μπορεί να συνέβαλε στον θάνατό της στις 17 Οκτωβρίου. 

Ενώ έχαιρε μεγάλης εκτίμησης και θαυμασμού από τους λογοτεχνικούς, ποιητικούς και σχεδόν κατ' αποκλειστικότητα ανδρικούς κύκλους της Ευρώπης, η δημοτικότητά της δεν συνεχίστηκε μετά τον τραγικό θάνατό της. «Ίσως ένας λόγος γι' αυτό είναι ότι τη λογοτεχνία της τη χαρακτήρισαν, παρεξηγώντας την, αποκλειστικά φεμινιστική. Την ποίησή της, όσο ζούσε, την χαρακτήριζαν λυρική. Εκείνη βασανιζόταν από αυτές τις δύο μεγάλες παρεξηγήσεις. Σε αρκετά διηγήματα και ποιήματά της τα γυναικεία πρόσωπα αντιπροσωπεύουν τη γλώσσα, την ποίηση ή την τέχνη», λέει η Ζωή Χατζηαντωνίου. Η Γκόλντμαν, που πέθανε επίσης κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες, περιγράφοντας ιστορίες γυναικών, ερευνά τους τρόπους εξόντωσης της γυναικείας υπόστασης εντός της πατριαρχικής λογικής που ορίζει την ιστορία, την πολιτική, τη θρησκεία, την οικογένεια, ακόμη και την ίδια τη γυναικεία αυτοαντίληψη.

Το Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν

«Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν», ρέκβιεμ για τις γυναίκες του κόσμου Facebook Twitter
Η παράσταση δανείζεται στοιχεία από τη λειτουργία ενός εκκλησιαστικού ρέκβιεμ και από την αρχαία αιγυπτιακή αντίληψη για τη δοκιμασία που υφίσταντο το σώμα και η ψυχή των νεκρών προκειμένου να περάσουν στην επόμενη ζωή "χωρίς βαριά καρδιά" και να αναπαυθούν.

«Τα πρώτα κείμενα της Μπάχμαν που έπεσαν στα χέρια μου ήταν τα διηγήματα Το τριακοστό έτος και Η Ουντίνε φεύγει. Μου φάνηκε πολύ γοητευτική η βραδυφλεγής και σαρκαστική  γλώσσας της, η τεχνική της αφήγησή της που μοιάζει σαν να κρύβει μέσα της, σαν να κρύβεται κάτω από τη γλώσσα, ένα διαρκώς κινούμενο ρεύμα. Συνδέθηκα με τον τρόπο σκέψης της, με το χιούμορ της, αλλά πιο συχνά με την απελπισία της που αφορούσε τους ανθρώπους και την ιστορία τους. Έτσι, για αρκετά χρόνια τα διηγήματα, τα ποιήματα και τα πεζά της βρίσκονταν εκτός βιβλιοθήκης, πάντα κάπου κυκλοφορούσαν μέσα στο σπίτι, δεν καταχωνιάστηκαν ποτέ σε κάποιο ράφι», λέει η Ζωή Χατζηαντωνίου. 

Ζωή Χατζηαντωνίου. 
Η Ζωή Χατζηαντωνίου

Φαίνεται ότι το μόνο που έχει σημασία για την Μπάχμαν είναι αυτό που πρέπει να ειπωθεί. Αφηγείται σε τρίτο πρόσωπο έναν βιωμένο λόγο, ενίοτε σπαρακτικό. Τα κείμενά της είναι βιώματα που επικαλύπτονται από την αφηγηματική διάσταση ενός εξωτερικού παντογνώστη αφηγητή – από αυτήν τη διάσταση κάποιες φορές ξεγλιστρά κι έτσι φανερώνεται η ίδια η συγγραφέας, η λογοτεχνική περσόνα λειτουργεί ως medium, διαμεσολαβητικά. Ωστόσο, το «Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν» δεν είναι ένα ρέκβιεμ για μια γυναίκα μόνο, είναι ένα ρέκβιεμ για ένα είδος ανθρώπου, για έναν πολιτισμό. Ταυτόχρονα, θα μπορούσε να είναι σενάριο για ταινία του Billy Wilder, κάτι σαν το Sunset Boulevard. Μια μπανάλ ιστορία εμμονής και προδοσίας, μια ιστορία αρρώστιας που προκαλείται από την ηλίθια ηθική των θυμάτων του σύγχρονου πολιτισμού και των νόμων της αγοράς. Σίγουρα δεν πρόκειται για μια ιστορία αγάπης αλλά για μια ιστορία ανάγκης για ανθρώπινη αγάπη που δεν θα έρθει ποτέ.

«Αυτά σε μια γραφή όπου συνυπάρχουν και συχνά αντιπαρατίθενται αταίριαστα γλωσσικά επίπεδα, βιβλική γλώσσα και καθομιλουμένη, ιερό και κοινότοπο, διαφορετικά "ύψη" γλώσσας. Δεν απαρνιέται την ποίηση στον πεζό λόγο της, παρόλο που η ίδια εκφράζει την άποψη ότι από ένα σημείο κι έπειτα η ποίηση έπαψε να της είναι αρκετή για να εκφράσει την κατάσταση, "την εμπειρία της με τους ανθρώπους". Στο "Ρέκβιεμ" η ποίηση προκύπτει από τη διαδοχή των προτάσεων, οι οποίες έρχονται η μία μετά την άλλη σαν να είναι στίχοι, εκφράζοντας τη "στοιχειωμένη ησυχία" μιας καταβεβλημένης, πανικόβλητης γυναίκας που αρρωσταίνει θανάσιμα εξαιτίας του μίσους της», λέει η Ζωή Χατζηαντωνίου. 

Η ανώφελη θυσία των γυναικών

«Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν», ρέκβιεμ για τις γυναίκες του κόσμου Facebook Twitter
Το θέμα της ιδιότητας του θύματος απασχολεί την Μπάχμαν.

Το θέμα της ιδιότητας του θύματος απασχολεί την Μπάχμαν, βλέπει την κοινωνία των ανθρώπων ως ένα μόνιμο πεδίο πολέμου, μια αρένα όπου φρικιαστικά ηθικά δράματα διαδραματίζονται και ηθικά εγκλήματα διαπράττονται καθημερινά μπροστά μας. Το πάθος της απληστίας είναι αυτό που κινεί τα νήματα. Από την άλλη, έχουμε την ανώφελη σπατάλη της θυσίας κάποιων γυναικών, γιατί πρέπει, φυσικά, να είναι γυναίκες αυτές που θα θυσιαστούν, γυναίκες που μπαίνουν στον πειρασμό να θεωρήσουν τον εαυτό και της ζωή τους τόσο σημαντικά ώστε να τα θυσιάσουν. Παραιτημένες, κουρασμένες, προσηλωμένες στο τέλος τους, σχεδόν γοητευμένες από αυτό, καταδικάζουν τον εαυτό τους στον αφανισμό. 

«Την απασχολεί η παράδοση των γυναικών "υπό διαγραφή", των γυναικών-θυμάτων της παγκόσμιας λογοτεχνίας, κι εμείς επιχειρούμε ένα είδος δικού μας ρέκβιεμ, επαναλαμβάνοντας και αναπαριστώντας την ιστορία της, την απελευθέρωση, την απομάγευση των γυναικών από αυτήν τη στοιχειωμένη παράδοση. Μέσα από την αναπαράσταση και την αφήγηση του πάθους της η ίδια η Φάνι, διαιρεμένη σε τέσσερις υποστάσεις, διενεργεί μια τελετή και ταυτόχρονα μια δίκη του εαυτού της προς αποκατάσταση της αλήθειας, των αληθινών, εσωτερικών γεγονότων που την οδήγησαν στον θάνατο.

Σπάει τη σιωπή της μέσα από τις λέξεις της Μπάχμαν και τώρα μέσα από τις φωνές των τεσσάρων γυναικών, της Χαράς Μάτας Γιαννάτου, της Άννας Καλαϊτζίδου, της Αλεξίας Καλτσίκη και της Ελίνας Ρίζου, επί σκηνής. Είναι ένα αποσπασμένο, διαιρεμένο "εγώ" που επιτέλους μιλάει, έστω σε τρίτο πρόσωπο», σημειώνει η σκηνοθέτις. 

«Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν», ρέκβιεμ για τις γυναίκες του κόσμου Facebook Twitter
H Αλεξία Καλτσίκη
«Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν», ρέκβιεμ για τις γυναίκες του κόσμου Facebook Twitter
H Χαρά Μάτα Γιαννάτου

Γεμάτος αναφορές στη Βίβλο, εξιστορώντας κατά τα άλλα, θα έλεγε κανείς, μια μπανάλ ιστορία ερωτικής προδοσίας, ο λόγος της Μπάχμαν διαθέτει μια συμπιεσμένη ενέργεια που δεν κορυφώνει, αλλά προτείνει μια εσωτερική, βραδυφλεγή ανάπτυξη, γεμάτη κενά και ασυνέχειες, αφού πρόκειται για ημιτελές μυθιστορηματικό έργο. Η ίδια η Μπάχμαν δεν πρόλαβε να φτάσει στο στάδιο της σύνθεσης του υλικού. Θα μπορούσαμε να συνοψίσουμε τη «διάσπαρτη» ιστορία ως εξής: η ζωή μια ωραίας γυναίκας με ωραίους ώμους που μια μέρα ένας φιλόδοξος μικροαπατεώνας, ένας νεόπλουτος, που ό,τι είδε, ό,τι άκουσε το μετέτρεψε χωρίς περιστροφές σε κέρδος, την έκανε best seller. Η αφήγησή της γίνεται αφήγηση δική του. 

Ωστόσο, δεν κρίνεται αυτός αλλά η Φάνι, και μάλιστα από τον εαυτό της, αφού ακολουθεί την ίδια παλιά ιστορία της γυναίκας που μπαίνει μοιρολατρικά, από μια ανόητη αξιοπρέπεια, από δειλία, από ατολμία, από ντροπή, από τον φόβο του περίγυρου, στον ρόλο του αμνού, του σφάγιου, προκειμένου η ζωή να συνεχιστεί κανονικά για όλους τους άλλους πλην της ίδιας. Προσβεβλημένη από μίσος, καταδικασμένη σε μια εκδίκηση που δεν μπορεί να πάρει, στρέφει το μίσος στον εαυτό της. Μέσα σε ένα τελευταίο παραλήρημα πριν από τον φυσικό της θάνατο, συνδέει τον εαυτό της με όλα τα γυναικεία θύματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας κι εμείς γινόμαστε μάρτυρες ενός ανομολόγητου δράματος, ενός αφανισμού που δεν ήταν θάνατος αλλά φόνος. Η ανθρώπινη κοινωνία είναι για την Μπάχμαν ο τόπος των τελειότερων εγκλημάτων, αυτών που παραμένουν παντοτινά αδιόρατα και ανεξιχνίαστα.

«Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν», ρέκβιεμ για τις γυναίκες του κόσμου Facebook Twitter
H Ελίνα Ρίζου
«Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν», ρέκβιεμ για τις γυναίκες του κόσμου Facebook Twitter
H Άννα Καλαϊτζίδου

«Η παράσταση δανείζεται στοιχεία από τη λειτουργία ενός εκκλησιαστικού ρέκβιεμ και από την αρχαία αιγυπτιακή αντίληψη για τη δοκιμασία που υφίσταντο το σώμα και η ψυχή των νεκρών προκειμένου να περάσουν στην επόμενη ζωή "χωρίς βαριά καρδιά" και να αναπαυθούν. Πρόκειται για μια ακολουθία επεισοδίων από τη ζωή της Φάνι Γκόλντμαν, χωρισμένη σε κεφάλαια, μέσα σε ένα είδος ambient, μυστικιστικής τελετουργίας. Αφηγηματικά και διαλογικά μέρη, αναπαράσταση γεγονότων εξωτερικών και εσωτερικών που δεν φτάνει ποτέ στον βαθμό του ρεαλισμού, σκηνές της ζωής και της σκέψης της Φάνι Γκόλντμαν μέσα σε ηχοτοπία που λειτουργούν ως ψυχικά τοπία και δημιουργούν διακυμάνσεις έντασης. Μέσα σε τέτοια τοπία ήχου και εικόνας αναπαρίσταται το δράμα της σαν ένα είδος θρησκευτικού δράματος, ενός Πάθους. Ταυτόχρονα, συντελείται μια διαδικασία κρίσεως, μιας θείας δίκης προκειμένου να έρθουν η συγχώρεση, η ησυχία και η έξοδος από τη νύχτα μέσα από την οποία περνάει η Φάνι και κατά τη διάρκεια της οποίας κρίνει τον εαυτό της ένοχο για τη σιωπή και την πτώση της. Στην πρόβα συχνά λέμε πόσο τυχερές είναι η Άννα, η Αλεξία, η Ελίνα και η Χαρά που έχουν να πουν αυτά τα λόγια ή μάλλον αυτή την αλληλουχία λέξεων και προτάσεων», λέει η Ζωή Χατζηαντωνίου. 

Περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ.


 



 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Queer φαντασμαγορία για τη χαμένη επιθυμία

Θέατρο / «Βάκχες» στο Φεστιβάλ Αθηνών: Μια queer φαντασμαγορία για τη χαμένη επιθυμία

Μια διερεύνηση του κόσμου των «Βακχών» όπως τις μεταφέρει στο σήμερα η σκηνοθέτις Έλλη Παπακωνσταντίνου, σε μια διεθνή συμπαραγωγή που παρουσιάζεται στο Φεστιβάλ Αθηνών, αμέσως μετά την ευρωπαϊκή πρεμιέρα της.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ