Ποιά είναι η Λουσίντα Τσάιλντς και η ομορφιά του «καθαρού» χορού;

Ποιά είναι η Λουσίντα Τσάιλντς και η ομορφιά του «καθαρού» χορού; Facebook Twitter
0

 

Όλα ξεκίνησαν την καυτή δεκαετία του ’60 στη Νέα Υόρκη. Στη μητρόπολη του δυτικού κόσμου, σε μια εποχή που έβραζε από αιτήματα αλλαγών και κινήματα για την ειρήνη, την ισότητα, τη σεξουαλική απελευθέρωση, ένα πλήθος νέων καλλιτεχνών έψαχναν το δρόμο τους, μέσα από ομάδες και κολλεκτίβες κοινών ιδεών και πρακτικών, πέρα από τον κομφορμισμό του μοντερνισμού.  Χαρακτηριστική στην κατεύθυνση αυτή είναι, μεταξύ άλλων, η περίπτωση του Judson Dance Theater, μιας κολλεκτίβας χορευτών, συνθετών, visual artists, συγγραφέων και κινηματογραφιστών, που θέλησαν να ανανεώσουν τις παραστάσεις χορού, πειραματιζόμενοι και αρνούμενοι τις θεωρητικές και πρακτικές οριοθετήσεις των εκπροσώπων του μοντέρνου χορού. Σημειωτέον ότι το Judson Dance Theater (που προέκυψε μέσα από ένα σεμινάριο για τη μουσική σύνθεση που δίδασκε ο Ρόμπερτ Νταν, μαθητής του Τζον Κέιτζ)   μπόρεσε να γίνει εμβληματική ομάδα της avant garde  των ’60’ς χάρη στην φιλοξενία της εκκλησίας (Βαπτιστών) Judson Memorial Church στο Μανχάταν, που από τη δεκαετία του ’50 είχε υποστηρίξει όλα τα προοδευτικά κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα της εποχής και παρείχε χώρο σε πολλούς  πρωτοποριακούς καλλιτέχνες της εποχής απ’ όλο το φάσμα των τεχνών.

 

Το Available Light είναι μια μαγική παράσταση «καθαρού» χορού. Μην ψάχνετε νοήματα και ιδέες. Η ομάδα της Λουσίντα Τσάιλντς προσφέρει ένα είδος απόλαυσης που δεν έχει διανοητικά βαρύδια –μόνο την ομορφιά των σωμάτων (που δεν αγγίζονται ποτέ, όμως), της κίνησης, των αρμονικών σχέσεων με τον χώρο και τη μουσική

 

Η πρώτη παράσταση του Judson Dance Theater δόθηκε τον Ιούλιο του 1962, και μέχρι το 1964 οπότε κλείνει ο κύκλος του, παρουσιάστηκαν περί τα 200 έργα σημαντικών χορογράφων/χορευτών όπως ο Steve Paxton, ο David Gordon, η Trisha Brown, η Yvonne Rainer και η Lucinda Childs, που οδήγησαν τον χορό στην επόμενη φάση του, αφήνοντας πίσω την ‘μοντέρνα’ παράδοση των ’30’s και ’40’s. Ήταν μια εποχή απελευθερωτικών διαδικασιών και αντικομφορμισμού. Οι κινήσεις της καθημερινότητας αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης και υλικό για παραστάσεις των δημιουργών του Judson Dance Theater. Η κολλεκτίβα αγκάλιασε ακόμη και περφόρμερ και χορευτές χωρίς ειδική εκπαίδευση προκειμένου  να ‘εκμεταλλευτεί’  την φρεσκάδα και την φυσική προσέγγισή τους ως προς την κίνηση, αντιμετωπίζοντας με εντελώς διαφορετική οπτική την ομορφιά και η καθαρότητα της τέχνης του χορού.

Από το Einstein on the beach  (1975) έως το Available Light (1983)

 

Ποιά είναι η Λουσίντα Τσάιλντς και η ομορφιά του «καθαρού» χορού; Facebook Twitter
Η Λουσίντα Τσάιλντς στο Dance (1973) © Nathaniel Tileston

Η Λουσίντα Τσάιλντς (γεν. 1940) σπούδαζε χορό από τα 6 της. Αρχικά ήθελε να γίνει ηθοποιός αλλά την κέρδισε οριστικά ο χορός, όταν βρέθηκε αρχές της δεκαετίας του ’60 στο στούντιο του Μερς Κάνινγκχαμ. Ό,τι γνώριζε μέχρι τότε, φωτίστηκε αλλιώς, από τη σαφήνεια της κίνησης και της έκφρασης που ζητούσε ο μεγάλος χορογράφος.  Την εντυπωσίασε η πειθαρχία των χορευτών του και ο τρόπος που μπορούσαν να χορεύουν πάνω μουσικές συνθέσεις που άκουγαν για πρώτη φορά το βράδυ της πρεμιέρας! Τότε γνώρισε και την Υβόν Ράινερ που την έφερε στο Judson Dance Theater το 1963 –εκεί μπόρεσε να πειραματιστεί και να δουλέψει τις πρώτες χορογραφίες της, συνειδητοποιώντας ότι χορός εκτός από τεχνική σημαίνει να αναζητείς ιδέες, υλικά, τρόπους έξω από το παραδοσιακό λεξιλόγιο του χορού και να εμπλουτίζεις τις σκηνικές πράξεις με κείμενα και αντικείμενα.

Η Λουσίντα Τσάιλντς χορογράφησε 13 έργα στο Judson Dance Theater τη διετία 1963-64 και χόρεψε σε έργα  των Στιβ Πάξτον, Ρόμπερτ Μόρις και Υβόν Ράινερ. Η τελευταία, παρεμπιπτόντως, κυκλοφόρησε το 1965 το «No Manifesto»,  13 θέσεις αντίθεσης,  μεταξύ άλλων, στο θέαμα, στην βιρτουοζιτέ, στο γκλάμουρ και στους σταρ, στον ηρωισμό, στον αντι-ηρωισμό, στη σκηνογραφία των σκουπιδιών, στη συμμετοχή του θεατή ή στην αποπλάνηση του από τα ‘κόλπα’ του ερμηνευτή, στο στιλ, στην εκκεντρικότητα κ.ά.

Ποιά είναι η Λουσίντα Τσάιλντς και η ομορφιά του «καθαρού» χορού; Facebook Twitter
Lucinda Childs, Yvonne Rainer, Robert Morris,, Steve Paxton, Deborah Hay, Tony Holder, Sally Gross, Robert Rauschenberg, Judith Dunn και Joseph Schlichter σε έργο της Yvonne Rainer. Φωτογραφία: Peter Moore/ © Barbara Moore

Σε μια διάχυτη ατμόσφαιρα ενθουσιασμού για όλα αυτά που έμενε να ανακαλυφθούν, η Τσάιλντς τα επόμενα χρόνια επιδόθηκε σε κάθε λογής πειραματισμούς και δοκιμές. Σε μια προσπάθεια να ακυρώσει τη διαφορά μεταξύ αυτού που εκτίθεται και αυτού που παρακολουθεί, αυτού που παράγει τέχνη και αυτού που την υποδέχεται, παρουσιάζει το 1964 το Street Dance, ένα μικρό  έργο που παρουσιάζεται στο δρόμο. Οι θεατές παρακολουθούσαν από τα παράθυρο ενός λοφτ απέναντι.  Αυτό που επεδίωξε η χορογράφος ήταν οι χορευτές να βρίσκονται σε άμεση ανταπόκριση με την φυσική ζωή του δρόμου και της περιοχής, ενώ οι θεατές καλούνταν με τη βοήθεια ενός ηχογραφημένου ‘οδηγού’ να δουν πέρα από το θέαμα, πέρα από τις αντιληπτικές συνήθειες και ευκολίες τους, με όλες τις αισθήσεις τους σε εγρήγορση. Ήδη από τότε την απασχολούσε η διαλεκτική του χώρου, εν προκειμένω της αρχιτεκτονικής της πόλης σε σχέση με την κίνηση και τη σκηνική αναπαράσταση.

Τα επόμενα χρόνια και μέχρι το 1973, οπότε ιδρύει την ομάδα της (Lucinda Childs Dance Company) δουλεύει τον προσωπικό της ύφος και κώδικα, χορογραφώντας  αρχικά χωρίς μουσική. Καταλήγει σε ορισμένες σειρές κινήσεων, που περισσότερο ή λιγότερο διαφοροποιημένες (ως προς τη σύνθεση της κίνησης, τις σχέσεις των χορευτών, την ταχύτητα, τη σχέση με εξωτερικούς παράγοντες , π.χ. τους φωτισμούς κοκ) , μπορούν να επαναλαμβάνονται  επ’ αόριστον.  Αυτό το λεξιλόγιο εφαρμόζει ως χορογράφος στην περίφημη 4πράκτη όπερα του Ρόμπερτ Γουίλσον και του Φίλιπ Γκλας «Einstein on the Beach» (1976), στην  οποία ήταν και βασική περφόρμερ. Αυτή η παράσταση, από τις ελάχιστες στην ιστορία των παραστατικών τεχνών που σηματοδότησαν μια νέα εποχή,  υπήρξε σταθμός στις αναζητήσεις και στην πορεία της τα επόμενα χρόνια.  Κάτι άλλο ξεκινούσε που κανείς δεν ήξερε πώς ακριβώς θα εξελιχθεί.  Τότε ήταν που η Λουσίντα Τσάιλντς ανακάλυψε τη  μινιμαλιστική μουσική.

Ποιά είναι η Λουσίντα Τσάιλντς και η ομορφιά του «καθαρού» χορού; Facebook Twitter
«Einstein on the Beach» (1976) © Philip Glass

Καρπός των αναζητήσεων της αμερικανικής πρωτοποριακής σκηνής της δεκαετίας του ’60 και του ’70,  ο μινιμαλισμός οδηγεί τους συνθέτες στα ουσιώδη στοιχεία της μουσικής γλώσσας, στην αρμονία που χρησιμοποιεί μόνο σύμφωνες συγχορδίες και στην επανάληψη των ίδιων μουσικών φράσεων, μοτίβων, κυττάρων (που, βεβαίως, μετασχηματίζονται μέσα στην χρονική εξέλιξη του έργου με τον έναν ή τον άλλο τρόπο). Η μουσική σύνθεση που προκύπτει έχει σχεδόν υπνωτιστική επίδραση –είναι μια εντελώς διαφορετική των συνηθισμένων ακροαματική εμπειρία, με ‘διαλογιστική’ δυναμική, που ταίριαζε πολύ στις αναζητήσεις της  Λουσίντα Τσάιλντς.  Ο Φίλιπ Γκλας  έγινε αγαπημένος συνεργάτης της και με το έργο της «Dance» (1979), σε μουσική Γκλας και βίντεο-σκηνογραφία Σολ Λεβίτ κερδίζει επάξια τον τίτλο της βασικής εκπροσώπου του μινιμαλισμού στο χορό. Ο Λεβίτ είχε κινηματογραφήσει την κίνηση των χορευτών και την ώρα που οι πραγματικοί χορευτές χορεύουν στη σκηνή, εκ παραλλήλου χορεύουν και τα είδωλα τους στην ταινία – σ’ αυτήν την σύλληψη, που έκτοτε πολλοί αντέγραψαν, και στο οργανικό δέσιμο της μουσικής με την κίνηση και την εικόνα, βασίζεται η επιτυχία του Dance (που αναβίωσε το 2009 σε διάφορα θέατρα των ΗΠΑ και της Ευρώπης).

Ποιά είναι η Λουσίντα Τσάιλντς και η ομορφιά του «καθαρού» χορού; Facebook Twitter
Η Λουσίντα Τσάιλντς φωτογραφημένη από τους: Βαγγέλη Κύρη, T. Victo και Peggy Kapla

Η σχέση της με τη μουσική παρέμεινε πολύ ισχυρή από τότε, μέχρι και σήμερα που η βασική της δουλειά είναι σκηνοθεσία και χορογραφία μεγάλων παραστάσεων όπερας σε ευρωπαϊκά θέατρα. «Μελετάω τη μουσική, αυτοσχεδιάζω, μετά σιγά σιγά μεταφέρω τον αυτοσχεδιασμό σε μια δομή χορού που να ταιριάζει με τη μουσική. Στη συνέχεια αυτό το υλικό προσαρμόζεται στους χορευτές» λέει η Τσάιλντς για τον τρόπο που δουλεύει –αν και χρονοβόρα η διαδικασία, εξακολουθεί να τη γεμίζει χαρά. Εντάσσεται, άλλωστε, φυσιολογικά στον τρόπο ζωής της χορεύτριας που ακολουθεί ακόμη και σήμερα. «Η πρώτη έγνοια της μέρας» λέει «είναι να κάνω την άσκησή μου –είναι μια ρουτίνα που μου προσφέρει τη βεβαιότητα ότι μπορώ να αντιμετωπίσω οτιδήποτε προκύψει στο υπόλοιπο της μέρας. Επιπλέον έτσι μπορώ να κρατήσω το σώμα μου σε φόρμα ώστε να είμαι σε θέση να δείχνω στους χορευτές μου τι ακριβώς θέλω».

Ποιά είναι η Λουσίντα Τσάιλντς και η ομορφιά του «καθαρού» χορού; Facebook Twitter
Από τη φετεινή παραγωγή του Available Light © Craig T. Mathew

Την κατεύθυνση του έργου της Dance, ακολουθεί η Λουσίντα Τσάιλντς και στο υπέροχο «Available Light»  του 1983. Η μινιμαλιστική μουσική είναι του σπουδαίου συνθέτη Τζον Άνταμς (γεν. 1947), μια συμφωνία για μεταλλικά πνευστά και συνθεσάιζερ με τίτλο Light over Water που δένει εντυπωσιακά με το μινιμαλιστικό χορογραφικό λεξιλόγιο της Τσάιλντς. Στην παράσταση βασικό ρόλο έχει η σκηνογραφία του μεγάλου αρχιτέκτονα Φρανκ Γκέρι (γεν. 1929),  που τότε ακόμη δεν ήταν μεγάλος σταρ της σύγχρονης αρχιτεκτονικής που είναι σήμερα - μετά το κορυφαίο βραβείο Pritzker Architecture Prize που πήρε το 1989 και βέβαια αφού σχεδίασε το Guggenheim Museum στο  Μπιλμπάο, το Walt Disney Concert Hall στο Λος  Άντζελες,  το MIT Ray and Maria Stata Center στο Κέιμπριτζ της Μασαχουσέτης, το Experience Music Project στο Σιάτλ, το Weisman Art Museum στην Μινεάπολη, το Dancing House στην Πράγα, τον ουρανοξύστη κατοικιών 8 Spruce Street στη Νέα Υόρκη, το Louis Vuitton Foundation στο δάσος της Βουλώνη στο Παρίσι και πολλά άλλα, ιδιαίτερα όσο και εντυπωσιακά, κτίρια μεταμοντερνιστικής αισθητικής.  

 

Ποιά είναι η Λουσίντα Τσάιλντς και η ομορφιά του «καθαρού» χορού; Facebook Twitter
Από τη φετεινή παραγωγή του Available Light © Craig T. Mathew

Για το Available Light ο Γκέρι πρόσθεσε στη σκηνή ένα ακόμη πιο στενό επίπεδο, που στηρίζεται σε μεταλλικές κατασκευές, έτσι ώστε η δράση να εξελίσσεται ταυτόχρονα σε δύο εκδοχές. Στην κανονική σκηνή χορεύουν οκτώ χορευτές φορώντας μαγιό τριών χρωμάτων: κόκκινο, μαύρο, λευκό. Στην υπερυψωμένη χορεύουν άλλοι τρεις  -σα να λέμε ο βασικός πυρήνας κόκκινο, μαύρο, λευκό), που χορεύει σε σχέση, ανταπόκριση, αντίδραση  προς το μεγάλο σύνολο. Πρόκειται για μια μαγική παράσταση «καθαρού» χορού. Μην ψάχνετε νοήματα και ιδέες. Η ομάδα της Λουσίντα Τσάιλντς προσφέρει ένα είδος απόλαυσης που δεν έχει διανοητικά βαρύδια –μόνο την ομορφιά των σωμάτων (που δεν αγγίζονται ποτέ, όμως), της κίνησης, των αρμονικών σχέσεων με τον χώρο και τη μουσική. 

Ποιά είναι η Λουσίντα Τσάιλντς και η ομορφιά του «καθαρού» χορού; Facebook Twitter
H Lucinda Childs στο Available Light, MOCA / Los Angeles © Tom Vinetz
Ποιά είναι η Λουσίντα Τσάιλντς και η ομορφιά του «καθαρού» χορού; Facebook Twitter
Dance (2009) © Sally Cohn

 info

Available Light

John Adams / Lucinda Childs / Frank Gehry

5-7 ΔΕΚ 2015

Στέγη Γραμμάτων και τεχνών

Κεντρική Σκηνή, 20:30

Λεωφ. Συγγρού 107 – 109

www.sgt.gr

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT