Οι διαφορετικές περσόνες του Πεσσόα αποκαλύπτονται στο νέο έργο του Θανάση Ακοκκαλίδη

Οι διαφορετικές περσόνες του Πεσσόα αποκαλύπτονται στο νέο έργο του Θανάση Ακοκκαλίδη Facebook Twitter
Ο Πεσσόα είχε ανάγκη να ζει σε έναν πλασματικό κόσμο γιατί δεν άντεχε να εκφραστεί στην ολότητά του στον πραγματικό.
0

Χιλιάδες χαρτιά, χαρτάκια, μια θάλασσα από λέξεις, μνήμες, στίχους, σκέψεις: τα κρυμμένα χειρόγραφα του ποιητή και συγγραφέα Φερνάντο Πεσσόα.

Μέσα στη χάρτινη αυτή θάλασσα είναι βυθισμένοι τρεις άντρες και μία γυναίκα, που αναδύονται για να ερμηνεύσουν τα αινιγματικά πρόσωπα της χοροθεατρικής παράστασης «Pessoa» που δημιούργησε ο Θανάσης Ακοκκαλίδης.

Η συνείδηση του Πεσσόα, ο ίδιος ο Πεσσόα, οι συναντήσεις του με διάφορα πρόσωπα που εκφράζουν τους «ετερώνυμους», τις πολλαπλές περσόνες του σπουδαίου Πορτογάλου λογοτέχνη, υπό τους ήχους των φάδος.


Όταν ο Πεσσόα πέθανε σε νεαρή ηλικία, το 1935, μόλις 47 ετών, πιθανότατα από κύρωση του ήπατος, καθώς αντιμετώπιζε σοβαρό πρόβλημα αλκοολισμού, βρέθηκαν μέσα σε ένα μπαούλο περί τα 27.000 χειρόγραφα, ποιήματα, δοκίμια, μεταφράσεις, αστυνομικά διηγήματα, ημερολόγια, σχόλια κάθε λογής, τα οποία ακόμα και σήμερα δεν έχουν μελετηθεί ενδελεχώς.

Αν μελετήσεις τα γραπτά του χωρίς να εντρυφήσεις στην ίδια του την προσωπικότητα δεν θα καταλάβεις τίποτα. Αν όμως μάθεις για εκείνον, τα λόγια του αποκτούν άλλη σημασία και αξία.


Γεννημένος το 1888 στη Λισαβόνα, έχασε τον πατέρα του πολύ νωρίς και ακολούθησε τη μητέρα του μαζί με τον δεύτερο σύζυγό της, διπλωμάτη στο Ντέρμπαν της νότιας Αφρικής, όπου απέκτησε εξαιρετική αγγλοσαξονική παιδεία.

Το 1905 επέστρεψε στην Πορτογαλία και αφού έκανε μια αποτυχημένη απόπειρα να σπουδάσει Φιλολογία στη Λισαβόνα, εργάστηκε ως μεταφραστής, κρατώντας την εμπορική αλληλογραφία σε διάφορες επιχειρήσεις.

Έζησε ως εργένης ολόκληρη τη σύντομη ζωή του, άλλαξε πάμπολλα σπίτια, για αρκετά χρόνια συγκατοίκησε με τη θεία του, όπως και με την ετεροθαλή αδελφή του.

Οι διαφορετικές περσόνες του Πεσσόα αποκαλύπτονται στο νέο έργο του Θανάση Ακοκκαλίδη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Τα μόνα βιβλία που εξέδωσε όσο ήταν εν ζωή ήταν στα πορτογαλικά: η ποιητική συλλογή «Μήνυμα» και το διήγημα «Ο αναρχικός τραπεζίτης». Επίσης, εξέδωσε τέσσερις ποιητικές συλλογές στα αγγλικά.

Συνεργάστηκε με πολλά και διαφορετικά έντυπα, δημοσιεύοντας άρθρα κάθε λογής, λογοτεχνικά δοκίμια, ποιήματα αλλά και πολιτικά μανιφέστα. Υπήρξε εκδότης της επιθεώρησης «Athena» (1924-25) και συνεργάτης του πρωτοποριακού Orpheu (1915), οργάνου του μοντερνιστικού κινήματος.


Τα χιλιάδες χειρόγραφα που βρέθηκαν μετά τον θάνατό του ήταν υπογεγραμμένα με αμέτρητα ψευδώνυμα − μέχρι σήμερα έχουν καταγραφεί 127. Πρόκειται για τους ετερώνυμους που πίστευε ότι εκπροσωπούσαν τις διάφορες προσωπικότητες που συνυπήρχαν μέσα του, «ρόλους» μιας ανθρώπινης τραγικοκωμωδίας που εκφράζουν τις διαφορετικές τους απόψεις, και ενίοτε κριτικάρουν ο ένας τον άλλον!


Οι πιο σημαντικοί ετερώνυμοι, ποσοτικά και ποιοτικά, είναι οι ποιητές Αλβέρτο Καρέιρο, Αλβάρο ντε Κάμπος, Ρικάρδο Ρέις και ο Μπερνάρντο Σοάρες που υπογράφει το «Βιβλίο της Ανησυχίας».

Οι διαφορετικές περσόνες του Πεσσόα αποκαλύπτονται στο νέο έργο του Θανάση Ακοκκαλίδη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Η Πορτογαλία σήμερα τιμά τον Πεσσόα ως εθνικό της ποιητή.


Η μεταφράστρια Μαρία Παπαδήμα, για την οποία η μετάφραση του Πεσσόα αποτελεί έργο ζωής, συνδράμει δραματουργικά στην παράσταση του Θανάση Ακοκκαλίδη και εξηγεί:


«Η μεγάλη σημασία του Πεσσόα έγκειται στον διαφορετικό τρόπο με τον οποίο αναφέρεται στα μεγάλα θέματα της λογοτεχνίας κάθε ετερώνυμος, δηλαδή ο άνθρωπος, ο θάνατος, ο θεός, ο έρωτας.

Αλλιώς θα αναφερθεί στον θάνατο ο στωικός του ετερώνυμος και διαφορετικά ο φουτουριστής Αλβάρο ντε Κάμπος. Υπάρχει μια πλευρά σε αυτόν, η λατρεία των μηχανών, του ηλεκτρισμού, της ανάπτυξης, του εμπορίου, που δεν θα βρείτε στους άλλους.


»"Πολλαπλασιάστηκα για να με νιώσω" είχε πει ο ίδιος ο Πεσσόα. Ήθελε να εκφράσει όλες τις ανθρώπινες ανησυχίες μέσα από διαφορετικές φωνές, αν αυτό είναι δυνατό. Ουσιαστικά, είναι μια αποπροσωποποίηση. Δεν είμαι εγώ αλλά ο δημιουργός που έχει αυτές τις εμμονές. Λειτουργεί ως θεατρικός συγγραφέας. Τα ετερώνυμά του είναι πρόσωπα.

Οι διαφορετικές περσόνες του Πεσσόα αποκαλύπτονται στο νέο έργο του Θανάση Ακοκκαλίδη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

»Ο Θανάσης Ακοκκαλίδης ξεκίνησε με ένα διήγημα, τον "Οδοιπόρο". Τελικά, σκέφτηκε πολύ σωστά να χρησιμοποιήσει έναν καμβά από τον "Οδοιπόρο" και να ενσωματώσει σε αυτόν κείμενα από το σύνολο του έργου του Πεσσόα.

»Έτσι, η παράσταση φαίνεται πολύ πιο αντιπροσωπευτική του συγγραφέα γιατί έχει βάλει και την αλληλογραφία του με την Οφέλια, ποιήματα του Αλβάρο ντε Κάμπος, αφορισμούς από το "Βιβλίο της Ανησυχίας" και άλλα».


Ο εικαστικός Νίκος Παπαδόπουλος, ο οποίος παίζει καθοριστικό ρόλο στην ταυτότητα της παράστασης, δημιουργώντας ένα installation από χαρτί, πρωτοσυναντήθηκε με τον Ακοκκαλίδη στην υπαίθρια έκθεση του Μεγάρου με τίτλο «Ο κήπος βλέπει...» πέρσι το καλοκαίρι.

Εκεί εξέθετε το έργο του «Κήπος ζεν», έναν βράχο αποτελούμενο από 2,5 εκατομμύρια χαλίκια φτιαγμένα από χαρτί. Ο σκηνοθέτης τού πρότεινε αμέσως να συνεργαστούν. Το αποτέλεσμα είναι η σκηνογραφική επιμέλεια του «Pessoa»:


«Η δουλειά μου αποτελείται πάντα από κουκκίδες, από τη μονάδα, δεν κάνω κάτι διαφορετικό από το να δημιουργώ μονάδες που στην πορεία γίνονται σύνολο. Έτσι και εδώ οραματιστήκαμε μια μεγάλη θάλασσα από χαρτί, τα χιλιάδες χειρόγραφα του Πεσσόα, αυτά που βρέθηκαν στα μπαούλα».

Οι διαφορετικές περσόνες του Πεσσόα αποκαλύπτονται στο νέο έργο του Θανάση Ακοκκαλίδη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Σε αυτό το φόντο ήρθε και προστέθηκε η δουλειά της ενδυματολόγου Βάνας Γιαννούλα που είχε συνεργαστεί με τον Ακοκκαλίδη στο «Watermill» του Μπομπ Γουίλσον. Λέει:


«Βλέπουμε έναν χαρακτήρα, παρόλο που έχουμε τέσσερις. Όλο αυτό προκύπτει από τους ετερώνυμους. Καταλήξαμε να παίξουμε με τους τόνους του γκρι, σαν να έχουμε μπροστά μας τους μολυβένιους στρατιώτες του Πεσσόα.

»Θέλαμε μια αυστηρή γραμμή, όχι να αναδείξουμε ορισμένη εποχή, παρόλο που υπάρχουν λεπτομέρειες όπως τα πιο κοντά παντελόνια που φορούσε ο Πεσσόα, οι πιέτες και τα κοψίματα των παντελονιών. Τα κοστούμια είναι απλουστευμένα και πιο λειασμένα. Λιτές γραμμές, κάθετες και οριζόντιες, ούτως ώστε τα πρόσωπα να κινούνται απερίσπαστα στο σκηνικό από τα χαρτιά που δημιουργούν τους ήχους».

Ζήτησα από τον ίδιο τον σκηνοθέτη, τον Θανάση Ακοκκαλίδη, να εξηγήσει τι τον οδήγησε στον Πεσσόα.


«"Πεσσόα" στα πορτογαλικά, και μάλιστα στην καθομιλουμένη, σημαίνει "πρόσωπο". Προέρχεται από τη λατινική λέξη "persona" που σημαίνει "προσωπείο".

Με αφορμή την Ενηλικίωση, τη θεματική του Μαύρου Κουτιού στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, επιχείρησα να αναμετρηθώ με την πολλαπλότητα και πολυπλοκότητα του μεταμοντέρνου και εκκεντρικού Πορτογάλου ποιητή και να αφηγηθώ μια ιστορία με εργαλεία τον λόγο, την κίνηση, τον ήχο και την εικόνα.


»Αν μελετήσεις τα γραπτά του χωρίς να εντρυφήσεις στην ίδια του την προσωπικότητα δεν θα καταλάβεις τίποτα. Αν όμως μάθεις για εκείνον, τα λόγια του αποκτούν άλλη σημασία και αξία. Ο ίδιος είχε ψύχωση με αυτό που αποκαλούμε "εαυτό". Είχε δημιουργήσει δεκάδες εαυτούς, τους ετερώνυμούς του. Οι ετερώνυμοί του είχαν υπόσταση, επάγγελμα, διαφορετικές συνήθειες ο καθένας και, φυσικά, διαφορετικό λογοτεχνικό ύφος.


»Έχτισε έναν φαντασιακό κόσμο γιατί θεωρούσε τον εαυτό του "ανίκανο για δράση, αμήχανο σε κάθε πρωτοβουλία ή κίνηση, αδέξιο στις κουβέντες του με τους άλλους". Δεν ενηλικιώθηκε στην πραγματικότητα ποτέ, ενώ στη φαντασία του μεγαλούργησε».

Οι διαφορετικές περσόνες του Πεσσόα αποκαλύπτονται στο νέο έργο του Θανάση Ακοκκαλίδη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


— Παρ' όλα αυτά, υπάρχει κάτι που να συνδέει εσένα ως καλλιτέχνη με την περίπτωσή του;

Η ανάγκη μου να ξεφεύγω από την πραγματικότητα. Όπως γράφει ο ίδιος: «Να αισθάνομαι τα πάντα μ' όλους τους τρόπους, να 'χω όλες τις απόψεις, να 'μαι ειλικρινής, αντιφάσκοντας κάθε λεπτό». Ο Πεσσόα πλάθει με τους ετερώνυμούς του έναν κόσμο και εκεί αναζητά μέχρι τέλους την ταυτότητά και αν είναι, εν τέλει, αυτό που επιθυμεί να είναι.


— Σε ποια του έργα του βασίστηκες για να συνθέσεις το κείμενο της παράστασης;

Με την πολύτιμη συμβολή της Μαρίας Παπαδήμα και της Ειρήνης Αναγνωστοπούλου επέλεξα κείμενα από ένα μεγάλο μέρος του έργου του: την «Ώρα του Διαβόλου», το «Βιβλίο της Ανησυχίας», τον «Οδοιπόρο», τα «Γράμματα στην Οφέλια», τη «Θαλασσινή Ωδή», τους «Αφορισμούς» και τα «Αποφθέγματα».

Τα έργα του εκδόθηκαν υπογεγραμμένα με διάφορα ψευδώνυμα που χρησιμοποιούσε κατά καιρούς και, όπως έλεγε ο ίδιος, εξέφραζαν τις διάφορες προσωπικότητες που συνυπήρχαν μέσα του.


— Ποια είναι η κεντρική ιδέα που πυροδοτεί και διαμορφώνει το «σενάριο» της παράστασης;

Ο Πεσσόα είχε ανάγκη να ζει σε έναν πλασματικό κόσμο γιατί δεν άντεχε να εκφραστεί στην ολότητά του στον πραγματικό. Υπάρχει ένα απόσπασμα από το «Βιβλίο της Ανησυχίας» του Μπερνάρντο Σοάρες (ετερώνυμος του Πεσσόα) που πυροδότησε τη διαμόρφωση του «σεναρίου».

«Εγώ ο ίδιος δεν ξέρω αν αυτό το εγώ που σας εκθέτω μέσ' από αυτές τις λαβυρινθώδεις σελίδες υπάρχει ή είναι απλώς μια αισθητική και ψευδής έννοια που έχω δημιουργήσει για μένα τον ίδιο... Ενίοτε δεν με αναγνωρίζω, τόσο εξωτερικός έγινα προς εμένα... Ποιος είμαι πίσω από αυτήν τη μη πραγματικότητα; Δεν ξέρω... Θέλω να είμαι ακριβώς όπως θέλησα να είμαι και δεν είμαι. Θέλω να είμαι ένα έργο τέχνης, ψυχής τουλάχιστον, μια και του σώματος δεν μπορώ να είμαι. Γι' αυτό με σμίλεψα με ηρεμία και αποστασιοποίηση και με τοποθέτησα στο θερμοκήπιο, μακριά από τον δροσερό αέρα και το απευθείας φως, όπου η τεχνητή μου φύση, παράλογο άνθος, θα μπορέσει να ανθίσει μ' ένα απόμακρο κάλλος».

Οι διαφορετικές περσόνες του Πεσσόα αποκαλύπτονται στο νέο έργο του Θανάση Ακοκκαλίδη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


— Έχτισες την παράσταση με ομαδική δουλειά μηνών. Ποια διαδικασία ακολούθησες;

Η μελέτη των έργων του ποιητή και συγγραφέα Πεσσόα, η σωματική ανταπόκριση και η αλληλοεπίδραση μεταξύ των ερμηνευτών υπήρξαν το πρωτογενές υλικό της παράστασης. Σε οτιδήποτε κάνω, είτε ως ερμηνευτής είτε ως δημιουργός, με ενδιαφέρει η έρευνα του εδώ και τώρα, η μοναδικότητα μιας ενορχηστρωμένης στιγμής, ο ανοιχτός διάλογος με το κοινό.


Σημαντικός αρωγός του όλου εγχειρήματος υπήρξε η Μαρία Παπαδήμα που έχει μεταφράσει τα έργα του Πεσσόα.

Επίσης, ο εικαστικός Νίκος Παπαδόπουλος καθόρισε τη βασική πηγή έμπνευσης γι' αυτόν το φαντασιακό κόσμο, μια θάλασσα από χαρτί, καθώς χιλιάδες χειρόγραφα του Φερνάντο Πεσσόα βρέθηκαν στη Λισαβόνα −ξεχείλιζαν από το μπαούλο του− μετά τον θάνατό του.

Η Βάνα Γιαννούλα, που επιμελήθηκε τα κουστούμια, έντυσε τους ήρωες στο χρώμα του μολυβιού, ώστε να μοιάζουν σαν να ξεπηδούν από το χαρτί και να αποτυπώνουν τις σκέψεις τους σε αυτό.

Ο Γιώργος Πούλιος πλαισιώνει ηχητικά αυτό το σύμπαν και μαζί με τους φωτισμούς της Ελευθερίας Ντεκώ αποκρυσταλλώνουν το ετεροτοπικό μας σύμπαν, ταξιδεύοντάς μας σε μια άλλη πραγματικότητα.

Ωστόσο, αυτοί που συνέβαλαν καθοριστικά στο αποτέλεσμα της παράστασης είναι η Βρισηιδα Σολωμού, που επιμελήθηκε την κίνηση, και, φυσικά, οι ερμηνευτές Παυλίνα Ζάχρα, Κωνσταντίνος Καρβουνιάρης, Λάμπρος Παπαγεωργίου και Αλέξανδρος Χωματιανός.

Οι διαφορετικές περσόνες του Πεσσόα αποκαλύπτονται στο νέο έργο του Θανάση Ακοκκαλίδη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Info

«Pessoa»

Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, Πειραιώς 206, (ύψος Χαμοστέρνας), Ταύρος, Τηλ. 210 3418550 & 210 3418579

Από 12 έως 27 Απριλίου 2018

Τετάρτη-Κυριακή: 21:00

Εισιτήριο: 10 ευρώ

Σύλληψη/Σκηνοθεσία: Θανάσης Ακοκκαλίδης

Μετάφραση/ Κείμενα Φερνάντο Πεσσόα: Μαρία Παπαδήμα

Παίζουν οι ηθοποιοί: Παυλίνα Ζάχρα, Κωνσταντίνος Καρβουνιάρης, Λάμπρος Παπαγεωργίου, Αλέξανδρος Χωματιανός

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στο Σώμα της

Θέατρο / Ένα έργο στο Εθνικό Θέατρο για την περίοδο, την εμμηνόπαυση, την κλειτορίδα και τον γυναικείο αυνανισμό

Μαζί με άλλες 22 γυναίκες, η Ελένη Ευθυμίου, η Σοφία Ευτυχιάδου και η Νεφέλη Μαϊστράλη ανεβάζουν ένα έργο για ζητήματα που θεωρητικά μπορούν να συζητηθούν ανοιχτά, αλλά στην πραγματικότητα όχι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος Παπαδόπουλος: «Δεν μου αρέσει να φαίνομαι, κι ας κατέληξα να παίζω μπροστά σε κόσμο»

Θέατρο / Σπύρος Παπαδόπουλος: «Δεν μου αρέσει να φαίνομαι, κι ας κατέληξα να παίζω μπροστά σε κόσμο»

Παρά τις προσπάθειές του να το αποφύγει, μια σειρά από συμπτώσεις τον οδήγησε στο θέατρο. Οι «Απαράδεκτοι» δεν συνεχίστηκαν λόγω δικής του απόφασης, το «Στην υγειά μας, ρε παιδιά» σταμάτησε όταν κουράστηκε ψυχολογικά. Ο δημοφιλής κωμικός ηθοποιός είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Οι θρυλικοί Trocks στην Αθήνα για την επέτειο των 50 χρόνων της ομάδας τους

Χορός / Trocks: Η θρυλική και διαφορετική ομάδα μπαλέτου έρχεται στην Αθήνα

Άντρες χορευτές ντυμένοι με τουτού και πουέντ ερμηνεύουν μεγάλα κλασικά αλλά και μοντέρνα μπαλέτα, παρωδώντας τις πολύπλοκες χορογραφίες και τις παραξενιές των μπαλαρίνων της παλιάς, αλλά και της νέας, εποχής.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιώργος Καραμίχος: Αν δεν εκφράζουμε τα συναισθήματά μας, αρρωσταίνουμε 

Θέατρο / Γιώργος Καραμίχος: «Αν δεν εκφράζουμε τα συναισθήματά μας, αρρωσταίνουμε»

Στο θέατρο υποδύεται έναν συγγραφέα που επιστρέφει στον τόπο του για να δηλώσει ανοιχτά την ταυτότητά του στην οικογένειά του. Θα αλλάξει η ζωή και η πορεία των ανθρώπων που αγαπά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Alvin Ailey: Ο συναρπαστικός καλλιτέχνης που άλλαξε για πάντα τον σύγχρονο χορό

Χορός / Alvin Ailey: Ο συναρπαστικός καλλιτέχνης που άλλαξε για πάντα τον σύγχρονο χορό

Η ζωή, το έργο και η κληρονομιά του Alvin Ailey, του πρώτου μαύρου χορογράφου σύγχρονου χορού, παρουσιάζονται στην πρώτη μεγάλης κλίμακας μουσειακή έκθεση προς τιμήν του στο Whitney Museum of American Art.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος κοιτάζει τη γενιά του τρυφερά και πολύ σκληρά

Θέατρο / Γεράσιμος Ευαγγελάτος: «Δεν με συγκινούν οι άνθρωποι όπως παλιά»

Με τρυφερότητα αλλά και αυστηρότητα, ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος, στο νέο του θεατρικό έργο «Blue Train», κοιτάζει τη γενιά του, ταξιδεύοντας μέσα από ματαιώσεις και χαμένες βεβαιότητες, ψάχνοντας έναν δρόμο ελευθερίας και αμοιβαιότητας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιδρυμα Ωνάση: Cavafy Summer School 2024

Θέατρο / H σχέση του καβαφικού λόγου με τη σύγχρονη ποπ κουλτούρα

H πρόσληψη του έργου και της ζωής του ποιητή ως θέατρο και περφόρμανς, η εκμετάλλευση των στίχων του στον χώρο της διαφήμισης, του θεάματος και της πολιτικής. Όλα όσα συζητήθηκαν στο Διεθνές Θερινό Σχολείο Καβάφη 2024.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα σπάνιο οπτικό και ηχητικό ντοκουμέντο με τη σπουδαία Ελένη Παπαδάκη

Θέατρο / Μια χαμένη μπομπίνα έρχεται στο φως και μαζί της η φωνή της Ελένης Παπαδάκη

To αρχείο της, που ήταν παραπεταμένο σε μια αποθήκη, και μια μπομπίνα με ανέκδοτο υλικό έρχονται στο φως για να προσθέσουν μερικές ψηφίδες στην καλλιτεχνική διαδρομή της θρυλικής ηθοποιού. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Οι παραστάσεις του φθινοπώρου

Fall Preview 2024 / 15 παραστάσεις που έρχονται το φθινόπωρο

Η θεατρική σεζόν 2024-25 χαρακτηρίζεται κυρίως από τις επαναλήψεις της περσινής χρονιάς. Με μια πρώτη ματιά, τα έργα του κλασικού ρεπερτορίου καταλαμβάνουν σημαντική θέση, ενώ δεν λείπουν και οι αναγνώσεις σύγχρονων έργων που έχουν αγαπηθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι σημαίνει ένα sold-out στην Επίδαυρο;

Θέατρο / Τι σημαίνει ένα sold-out στην Επίδαυρο;

Τι είναι αυτό που προσελκύει τους θεατές και προκαλεί τόσο μεγάλο ενδιαφέρον στο κοινό; Μήπως η μαζική προσέλευση πολλές φορές υπονομεύει την παράσταση; Το sold-out στην Επίδαυρο είναι συχνά αμφιλεγόμενο. Πολλοί το περιφρονούν, αλλά όλοι το επιθυμούν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βίκυ Μαραγκοπούλου

Θέατρο / Η Βίκυ Μαραγκοπούλου έκανε το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας case study

Η θρυλική καλλιτεχνική διευθύντρια ανέλαβε να στήσει και να τρέξει το Διεθνές Φεστιβάλ σε μια πόλη και μια χώρα χωρίς προηγούμενη παράδοση στον σύγχρονο χορό. Με τη δουλειά της έδωσε φόρα στους Έλληνες χορογράφους στο διεθνές πεδίο και σήμερα, στην πρώτη αυτοβιογραφική της συνέντευξη, αφηγείται μια πλούσια διαδρομή στον κόσμο της τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ