Ο Ζάκαρι Όμπερζαν ξεφυλλίζει το ημερολόγιο της ζωής του στη Μικρή Σκηνή της Στέγης

Ο Ζάκαρι Όμπερζαν ξεφυλλίζει το ημερολόγιο της ζωής του στη Μικρή Σκηνή της Στέγης Facebook Twitter
Η κατάθλιψη δεν είναι μια θεραπεύσιμη πάθηση. Είναι κάτι που σε περιμένει στη γωνία. Ένας αιφνιδιασμός για τον οποίο πρέπει να αγρυπνάς κάθε μέρα. Ξέρετε, δεν φοβάσαι μήπως χάσεις τη ζωή σου, φοβάσαι ότι δεν αγαπιέσαι. Φωτο: Manu Bloemen
0

Τον χειμώνα του 2012, δύο Αμερικανοί καλλιτέχνες, μια γυναίκα κι ένας άντρας, απεγνωσμένοι από την πίεση που ένιωθαν και μην μπορώντας να διαχειριστούν άλλο την έκθεση στο κοινό, κλείνονται σε δύο διαφορετικά δωμάτια ανώνυμων ξενοδοχείων της Δυτικής Ακτής. Καταναλώνουν γερές δόσεις Xanax, βρέχονται ως το κόκαλο με αλκοόλ και ετοιμάζονταν να βγουν στη σκηνή. Εκείνη δεν θα βγει ποτέ ξανά από αυτήν τη βραδινή περιπέτεια, καθώς βρέθηκε νεκρή στο μπάνιο του ξενοδοχείου από υπερβολική δόση. Εκείνος, όμως, γλίτωσε. Η μία ήταν η Γουίτνεϊ Χιούστον. Ο πιο τυχερός ήταν ο σκηνοθέτης, κινηματογραφιστής και τραγουδιστής Ζάκαρι Όμπερζαν, που έκτοτε ξεκίνησε ένα κοπιαστικό ταξίδι προς την ανάρρωση. Ένα ταξίδι που έδωσε ζωή στην παράσταση «Tell me love is real» που απόψε παρουσιάζεται στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Made in USA. O Όμπερζαν, σε αυτή την ιδιαίτερη περφόρμανς που πήρε τον τίτλο της από το κομμάτι του Βuddy Ηolly «Words of love», ανακατεύει την ποπ κουλτούρα, αναζητά κοινά σημεία με την περίπτωση της Γουίτνεϊ Χιούστον, αγωνιά να βρει παρηγοριά στo «Gumboots» του Πολ Σάιμον, ταυτίζεται με τον Σερζ Γκενσμπούργκ κι ερμηνεύει με τον δικό του τρόπο το «Je t' aime, moi non plus», σκαλίζει πληγές που προέκυψαν από την αέναη διαμάχη μητέρας και παιδιού, κλαίει και γελά για τους ίδιους λόγους, κοιτά στα μάτια το κοινό και ζητά μια διαβεβαίωση για το ότι στη ζωή μπορεί όλα να είναι μάταια, αλλά η αγάπη είναι αληθινή. Κάτι ανάμεσα σε θέατρο ντοκουμέντο, ντοκιμαντέρ και stand-up comedy, το οποίο επιχειρεί να αποκωδικοποιήσει τι έχει συμβεί στη ζωή του δημιουργού.

Με το "Tell me love is real" ζητώ να με πείσουν ότι αυτό που λέω είναι ακριβές. Θέλω, μέχρι να έχει τελειώσει η παράσταση, να ξέρω ότι η αγάπη μπορεί να σώσει ό,τι σώζεται.

Ισορροπώντας μεταξύ πραγματικότητας και μυθοπλασίας, κεντώντας το καθαρό συναίσθημα με το κιτς, ο υπέροχος Ζάκαρι Όμπερζαν, που αγαπά την «Οδύσσεια», τον Καζαντζάκη και ξέρει στίχους από το «Απολείπειν ο Θεός Αντώνιον» του Κ. Καβάφη, καταθέτει τη δική του εκδοχή για το πιο ουσιαστικό και πιο άτοπο από τα ερωτήματα: «είναι πραγματική η αγάπη;».


«Ο τίτλος δεν είναι ρητορική, αλλά ευθεία και σαφής ερώτηση προς το κοινό. Όταν αποφασίζεις να κάνεις μια εξομολόγηση και να εκτεθείς στο κοινό, απαιτείς κι εσύ από εκείνο μια σαφή απάντηση. Εγώ, λοιπόν, με το "Tell me love is real" ζητώ να με πείσουν ότι αυτό που λέω είναι ακριβές. Θέλω, μέχρι να έχει τελειώσει η παράσταση, να ξέρω ότι η αγάπη μπορεί να σώσει ό,τι σώζεται», μας λέει λίγο πριν μπει στο αεροπλάνο για την Αθήνα.

Ο Ζάκαρι Όμπερζαν ξεφυλλίζει το ημερολόγιο της ζωής του στη Μικρή Σκηνή της Στέγης Facebook Twitter
Φωτο: Nicole Schuchardt


— Η παρουσία σας στη σκηνή λειτουργεί θεραπευτικά για εσάς;

Νομίζω πως ναι. Όχι με την έννοια του κλισέ, που όλοι θεωρούν ότι θεραπεύονται στη σκηνή, αλλά με την έννοια της βουτιάς σε μια διαδικασία αυτογνωσίας. Εγώ, όταν κάνω παράσταση, είναι για να διαβάσω δημοσίως το ημερολόγιό μου, για να αποκαλύψω πράγματα που μου έχουν συμβεί στο παρελθόν ή με βασανίζουν τώρα, όχι για να αναλύσω μια αφηρημένη ιδέα. Κάθε κομμάτι αυτής της παράστασης είναι θραύσμα του εαυτού μου. Γι' αυτό και γενικά αργώ να ετοιμάσω μια παράσταση. Μεσολαβούν πάντα διαστήματα 2-3 χρόνων για να συγκεντρώσω υλικό και τη δύναμη να μιλήσω γι' αυτό.


— Το ημερολόγιο ενός ανθρώπου είναι πολύ προσωπική ιστορία. Πώς αντέχετε να το ανοίγετε σε όλους;

Για κάποιους είναι πράγματι ένας απαραβίαστος κόσμος. Κάποιοι άλλοι το δείχνουν σε φίλους τους. Εγώ ανήκω σ' εκείνους που θεωρούν την ανάγνωσή του μπροστά στο κοινό απόπειρα επικοινωνίας. Θέλω εκείνοι που θα δουν το σόου να ξέρουν τι πέρασα το 2012, να νιώσουν τι μου συνέβη το 2013.


— Θα μας πείτε πριν το δούμε;

Διέμενα σε ένα από τα ξενοδοχεία της Δυτικής Ακτής, τις ίδιες μέρες με τη Γουίτνεϊ Χιούστον. Ένα βράδυ, όπως κι εκείνη, πήρα πάρα πολλά χάπια, ήπια. Δεν είχα τη δική της κατάληξη, αλλά όταν συνήλθα και διαπίστωσα τις απίστευτες συμπτώσεις σε συναισθήματα και καταστάσεις, θέλησα να ψάξω τι συνέβαινε στο μυαλό αυτής της γυναίκας. Μέχρι τότε δεν είχα ενδιαφερθεί για τη ζωή της. Δεν είχα την τύχη να τη συναντήσω ποτέ. Απλώς φαντάστηκα τι ένιωσε, τι συνέβη, τι την οδήγησε στο μοιραίο βράδυ.

Ο Ζάκαρι Όμπερζαν ξεφυλλίζει το ημερολόγιο της ζωής του στη Μικρή Σκηνή της Στέγης Facebook Twitter
Φωτο: Manu Bloemen

— Πώς ήταν, τελικά, η Γουίτνεϊ εκείνη τη βραδιά;

Δυστυχισμένη, απεγνωσμένη και μόνη. Δεν είναι μια γυναίκα που έκανε απόπειρα αυτοκτονίας. Χρησιμοποιούσε το αλκοόλ για παυσίπονο της ψυχής της.

— Τα ξέρετε αυτά τα συναισθήματα;

Φυσικά, τα ίδια οδήγησαν κι εμένα στην υπερβολική δόση χαπιών και αλκοόλ.


— Νιώθετε ότι δεν κινδυνεύετε πια;

Αυτός είναι ένας κίνδυνος κι ένας φόβος που δεν ξεπερνάς ποτέ. Όπως λέει και ο Πολ Σάιμον: "We get better but we never get well". Η κατάθλιψη δεν είναι μια θεραπεύσιμη πάθηση. Είναι κάτι που σε περιμένει στη γωνία. Ένας αιφνιδιασμός για τον οποίο πρέπει να αγρυπνάς κάθε μέρα. Ξέρετε, δεν φοβάσαι μήπως χάσεις τη ζωή σου, φοβάσαι ότι δεν αγαπιέσαι.

 
— Έχετε πειστεί, τελικά, ότι το μόνο που μπορεί να μας κρατήσει στη ζωή είναι η αγάπη;

Ξέρω ότι αυτό έσωσε εμένα. Η αγάπη για τη ζωή δεν είναι μόνο ό,τι μας διδάσκεται, είναι κυρίως ο τρόπος που μεταβολίζουμε ό,τι μάθαμε και ό,τι ζήσαμε. Άλλωστε, συναίσθημα δεν γεννά μόνο ό,τι πήραμε αλλά και ό,τι στερηθήκαμε. Επίσης, πολύ συχνά η σύγκριση είναι εκείνη που καθορίζει τα πράγματα. Όταν ήμουν μικρός, υπήρχαν φορές που συνέκρινα τη ζωή μου με άλλων παιδιών και την έβρισκα λειψή κι άλλες που ένιωθα ο τυχερότερος στον κόσμο.


— Χωράει και στην πολιτική η αγάπη;

Ναι, με διαφορετικό τρόπο. Πάρτε για παράδειγμα τις πρόσφατες αμερικανικές εκλογές. Ήταν η αναμέτρηση που καθορίστηκε από την απόλυτη έλλειψη αγάπης. Οι Αμερικανοί ψήφισαν αυτόν που μισούσαν λιγότερο.

Ο Ζάκαρι Όμπερζαν ξεφυλλίζει το ημερολόγιο της ζωής του στη Μικρή Σκηνή της Στέγης Facebook Twitter
Φωτο: Manu Bloemen


Info:

«Tell me love is real»

29/11/2016, 19:00, Μικρή Σκηνή

Στις 29 Νοεμβρίου, μετά την παράσταση, θα υπάρξει συζήτηση του κοινού με τον Ζάκαρι Όμπερζαν (στα αγγλικά, χωρίς διερμηνεία). Συντονισμός: Νίνα Αλκαλάη, θεωρητικός του χορού.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ