Ο Ζάκαρι Όμπερζαν ξεφυλλίζει το ημερολόγιο της ζωής του στη Μικρή Σκηνή της Στέγης

Ο Ζάκαρι Όμπερζαν ξεφυλλίζει το ημερολόγιο της ζωής του στη Μικρή Σκηνή της Στέγης Facebook Twitter
Η κατάθλιψη δεν είναι μια θεραπεύσιμη πάθηση. Είναι κάτι που σε περιμένει στη γωνία. Ένας αιφνιδιασμός για τον οποίο πρέπει να αγρυπνάς κάθε μέρα. Ξέρετε, δεν φοβάσαι μήπως χάσεις τη ζωή σου, φοβάσαι ότι δεν αγαπιέσαι. Φωτο: Manu Bloemen
0

Τον χειμώνα του 2012, δύο Αμερικανοί καλλιτέχνες, μια γυναίκα κι ένας άντρας, απεγνωσμένοι από την πίεση που ένιωθαν και μην μπορώντας να διαχειριστούν άλλο την έκθεση στο κοινό, κλείνονται σε δύο διαφορετικά δωμάτια ανώνυμων ξενοδοχείων της Δυτικής Ακτής. Καταναλώνουν γερές δόσεις Xanax, βρέχονται ως το κόκαλο με αλκοόλ και ετοιμάζονταν να βγουν στη σκηνή. Εκείνη δεν θα βγει ποτέ ξανά από αυτήν τη βραδινή περιπέτεια, καθώς βρέθηκε νεκρή στο μπάνιο του ξενοδοχείου από υπερβολική δόση. Εκείνος, όμως, γλίτωσε. Η μία ήταν η Γουίτνεϊ Χιούστον. Ο πιο τυχερός ήταν ο σκηνοθέτης, κινηματογραφιστής και τραγουδιστής Ζάκαρι Όμπερζαν, που έκτοτε ξεκίνησε ένα κοπιαστικό ταξίδι προς την ανάρρωση. Ένα ταξίδι που έδωσε ζωή στην παράσταση «Tell me love is real» που απόψε παρουσιάζεται στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Made in USA. O Όμπερζαν, σε αυτή την ιδιαίτερη περφόρμανς που πήρε τον τίτλο της από το κομμάτι του Βuddy Ηolly «Words of love», ανακατεύει την ποπ κουλτούρα, αναζητά κοινά σημεία με την περίπτωση της Γουίτνεϊ Χιούστον, αγωνιά να βρει παρηγοριά στo «Gumboots» του Πολ Σάιμον, ταυτίζεται με τον Σερζ Γκενσμπούργκ κι ερμηνεύει με τον δικό του τρόπο το «Je t' aime, moi non plus», σκαλίζει πληγές που προέκυψαν από την αέναη διαμάχη μητέρας και παιδιού, κλαίει και γελά για τους ίδιους λόγους, κοιτά στα μάτια το κοινό και ζητά μια διαβεβαίωση για το ότι στη ζωή μπορεί όλα να είναι μάταια, αλλά η αγάπη είναι αληθινή. Κάτι ανάμεσα σε θέατρο ντοκουμέντο, ντοκιμαντέρ και stand-up comedy, το οποίο επιχειρεί να αποκωδικοποιήσει τι έχει συμβεί στη ζωή του δημιουργού.

Με το "Tell me love is real" ζητώ να με πείσουν ότι αυτό που λέω είναι ακριβές. Θέλω, μέχρι να έχει τελειώσει η παράσταση, να ξέρω ότι η αγάπη μπορεί να σώσει ό,τι σώζεται.

Ισορροπώντας μεταξύ πραγματικότητας και μυθοπλασίας, κεντώντας το καθαρό συναίσθημα με το κιτς, ο υπέροχος Ζάκαρι Όμπερζαν, που αγαπά την «Οδύσσεια», τον Καζαντζάκη και ξέρει στίχους από το «Απολείπειν ο Θεός Αντώνιον» του Κ. Καβάφη, καταθέτει τη δική του εκδοχή για το πιο ουσιαστικό και πιο άτοπο από τα ερωτήματα: «είναι πραγματική η αγάπη;».


«Ο τίτλος δεν είναι ρητορική, αλλά ευθεία και σαφής ερώτηση προς το κοινό. Όταν αποφασίζεις να κάνεις μια εξομολόγηση και να εκτεθείς στο κοινό, απαιτείς κι εσύ από εκείνο μια σαφή απάντηση. Εγώ, λοιπόν, με το "Tell me love is real" ζητώ να με πείσουν ότι αυτό που λέω είναι ακριβές. Θέλω, μέχρι να έχει τελειώσει η παράσταση, να ξέρω ότι η αγάπη μπορεί να σώσει ό,τι σώζεται», μας λέει λίγο πριν μπει στο αεροπλάνο για την Αθήνα.

Ο Ζάκαρι Όμπερζαν ξεφυλλίζει το ημερολόγιο της ζωής του στη Μικρή Σκηνή της Στέγης Facebook Twitter
Φωτο: Nicole Schuchardt


— Η παρουσία σας στη σκηνή λειτουργεί θεραπευτικά για εσάς;

Νομίζω πως ναι. Όχι με την έννοια του κλισέ, που όλοι θεωρούν ότι θεραπεύονται στη σκηνή, αλλά με την έννοια της βουτιάς σε μια διαδικασία αυτογνωσίας. Εγώ, όταν κάνω παράσταση, είναι για να διαβάσω δημοσίως το ημερολόγιό μου, για να αποκαλύψω πράγματα που μου έχουν συμβεί στο παρελθόν ή με βασανίζουν τώρα, όχι για να αναλύσω μια αφηρημένη ιδέα. Κάθε κομμάτι αυτής της παράστασης είναι θραύσμα του εαυτού μου. Γι' αυτό και γενικά αργώ να ετοιμάσω μια παράσταση. Μεσολαβούν πάντα διαστήματα 2-3 χρόνων για να συγκεντρώσω υλικό και τη δύναμη να μιλήσω γι' αυτό.


— Το ημερολόγιο ενός ανθρώπου είναι πολύ προσωπική ιστορία. Πώς αντέχετε να το ανοίγετε σε όλους;

Για κάποιους είναι πράγματι ένας απαραβίαστος κόσμος. Κάποιοι άλλοι το δείχνουν σε φίλους τους. Εγώ ανήκω σ' εκείνους που θεωρούν την ανάγνωσή του μπροστά στο κοινό απόπειρα επικοινωνίας. Θέλω εκείνοι που θα δουν το σόου να ξέρουν τι πέρασα το 2012, να νιώσουν τι μου συνέβη το 2013.


— Θα μας πείτε πριν το δούμε;

Διέμενα σε ένα από τα ξενοδοχεία της Δυτικής Ακτής, τις ίδιες μέρες με τη Γουίτνεϊ Χιούστον. Ένα βράδυ, όπως κι εκείνη, πήρα πάρα πολλά χάπια, ήπια. Δεν είχα τη δική της κατάληξη, αλλά όταν συνήλθα και διαπίστωσα τις απίστευτες συμπτώσεις σε συναισθήματα και καταστάσεις, θέλησα να ψάξω τι συνέβαινε στο μυαλό αυτής της γυναίκας. Μέχρι τότε δεν είχα ενδιαφερθεί για τη ζωή της. Δεν είχα την τύχη να τη συναντήσω ποτέ. Απλώς φαντάστηκα τι ένιωσε, τι συνέβη, τι την οδήγησε στο μοιραίο βράδυ.

Ο Ζάκαρι Όμπερζαν ξεφυλλίζει το ημερολόγιο της ζωής του στη Μικρή Σκηνή της Στέγης Facebook Twitter
Φωτο: Manu Bloemen

— Πώς ήταν, τελικά, η Γουίτνεϊ εκείνη τη βραδιά;

Δυστυχισμένη, απεγνωσμένη και μόνη. Δεν είναι μια γυναίκα που έκανε απόπειρα αυτοκτονίας. Χρησιμοποιούσε το αλκοόλ για παυσίπονο της ψυχής της.

— Τα ξέρετε αυτά τα συναισθήματα;

Φυσικά, τα ίδια οδήγησαν κι εμένα στην υπερβολική δόση χαπιών και αλκοόλ.


— Νιώθετε ότι δεν κινδυνεύετε πια;

Αυτός είναι ένας κίνδυνος κι ένας φόβος που δεν ξεπερνάς ποτέ. Όπως λέει και ο Πολ Σάιμον: "We get better but we never get well". Η κατάθλιψη δεν είναι μια θεραπεύσιμη πάθηση. Είναι κάτι που σε περιμένει στη γωνία. Ένας αιφνιδιασμός για τον οποίο πρέπει να αγρυπνάς κάθε μέρα. Ξέρετε, δεν φοβάσαι μήπως χάσεις τη ζωή σου, φοβάσαι ότι δεν αγαπιέσαι.

 
— Έχετε πειστεί, τελικά, ότι το μόνο που μπορεί να μας κρατήσει στη ζωή είναι η αγάπη;

Ξέρω ότι αυτό έσωσε εμένα. Η αγάπη για τη ζωή δεν είναι μόνο ό,τι μας διδάσκεται, είναι κυρίως ο τρόπος που μεταβολίζουμε ό,τι μάθαμε και ό,τι ζήσαμε. Άλλωστε, συναίσθημα δεν γεννά μόνο ό,τι πήραμε αλλά και ό,τι στερηθήκαμε. Επίσης, πολύ συχνά η σύγκριση είναι εκείνη που καθορίζει τα πράγματα. Όταν ήμουν μικρός, υπήρχαν φορές που συνέκρινα τη ζωή μου με άλλων παιδιών και την έβρισκα λειψή κι άλλες που ένιωθα ο τυχερότερος στον κόσμο.


— Χωράει και στην πολιτική η αγάπη;

Ναι, με διαφορετικό τρόπο. Πάρτε για παράδειγμα τις πρόσφατες αμερικανικές εκλογές. Ήταν η αναμέτρηση που καθορίστηκε από την απόλυτη έλλειψη αγάπης. Οι Αμερικανοί ψήφισαν αυτόν που μισούσαν λιγότερο.

Ο Ζάκαρι Όμπερζαν ξεφυλλίζει το ημερολόγιο της ζωής του στη Μικρή Σκηνή της Στέγης Facebook Twitter
Φωτο: Manu Bloemen


Info:

«Tell me love is real»

29/11/2016, 19:00, Μικρή Σκηνή

Στις 29 Νοεμβρίου, μετά την παράσταση, θα υπάρξει συζήτηση του κοινού με τον Ζάκαρι Όμπερζαν (στα αγγλικά, χωρίς διερμηνεία). Συντονισμός: Νίνα Αλκαλάη, θεωρητικός του χορού.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ