Ο σκηνικός θρίαμβος του Πάρι Μέξη στο Κίελο

Ο σκηνικός θρίαμβος του Πάρι Μέξη στο Κίελο Facebook Twitter
Στην μεγάλη και εντυπωσιακή αυτή παραγωγή πήραν μέρος δυο Έλληνες. Ο Πάρις Μέξης, ο οποίος έκανε τα σκηνικά και τα κοστούμια και ο Γιώργος Τέλλος τους φωτισμούς της παράστασης... Αtys, στην όπερα του Κιέλου
2

Η Λουσίντα Τσάιλντς είναι μια από τις κορυφαίες χορογράφους του κόσμου. Μεγάλη κυρία του μινιμαλιστικού χορού, με μοναδικό χορογραφικό στιλ εδώ και πολλά χρόνια ασχολείται με την όπερα αλλά και πατραγωγές μεγάλης κλίμακας.

Ανάμεσα σε άλλα είναι δημιουργός μαζί με τον Μπομπ Γουίλσον και τον Φίλιπ Γκλας της θρυλικής παράστασης «Ο Αϊνστάιν στην παραλία», η οποία άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε την όπερα. Η Λουσίντα Τσάιλντς ξεκίνησε τη σταδιοδρομία της το 1963 με την ομάδα Judson Dance Theater της Νέας Υόρκης, ενώ το 1973 ίδρυσε τη δική της ομάδα. Εκτοτε έχει συνεργαστεί με μεγάλους δημιουργούς, ανάμεσα σε άλλους και τον  Φρανκ Γκέρι, τους σκηνοθέτες Λικ Μποντί, Πέτερ Στάιν, κ.ά. Τα τελευταία χρόνια η Τσάιλντς ασχολείται συστηματικά με τη σκηνοθεσία όπερας. Ξεκίνησε το 1995 με τη «Zαΐδα» του Μότσαρτ στο Θέατρο La Monnaie των Βρυξελλών, ενώ η πιο πρόσφατη παραγωγή της απέσπασε διθυραμβικές κριτικές στην όπερα του Κιέλου.

Η όπερα Atys του  Ζαν Μπατίστ Λυλί που σκηνοθέτησε στο Κίελο, είναι ένα είδος πρώιμης γαλλικής όπερας που έκανε την πρώτη της πρεμιέρα το 1676. Γιος μυλωνά,  ο Λυλί γεννημένος στη Φλωρεντία, πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στην αυτλή του Λουδοβίκου ΙΔ’. Θεωρείται ο πατέρας του γαλλικού ύφους της μπαρόκ μουσικής. Αν και το κοινό αντιμετώπισε με αδιαφορία το Atys, έγινε γνωστή ως η όπερα του βασιλιά λόγω της αγάπης του Λουδοβίκου ΙΕ’ γι αυτήν.

 

Το απαιτητικό αυτό έργο με πρόλογο και πέντε πράξεις ανέβηκε για πρώτη φορά εκτός Γαλλίας ύστερα από τη θρυλική πρώτη αναβίωσή του το 1986. Είναι μια όπερα για τη σκληρότητα της αγάπης.


Το απαιτητικό αυτό έργο με πρόλογο και πέντε πράξεις ανέβηκε για πρώτη φορά εκτός Γαλλίας ύστερα από τη θρυλική πρώτη αναβίωσή του το 1986. Είναι μια όπερα για τη σκληρότητα της αγάπης.

Η ιστορία διαδραματίζεται στο παλάτι του χρόνου, ανάμεσα στο χρόνο (ήλιος) και τις ώρες (ηλιακοί δείκτες). Η μούσα της ανθοφορίας και της βλάστησης, Φλώρα και η μούσα της τραγωδίας, Μελπομένη, με τις ακολουθίες τους, διεκδικούν την πρωτοκαθεδρία στην ιστορία που θα συμβεί.  Ο Χρόνος τις καθησυχάζει και ο μύθος ξεκινά...

Στον αλληγορικό μύθο για τη δύναμη του έρωτα  η θεά της γονιμότητας Κυβέλη διεκδικεί τον όμορφο θνητό Άττι από την αγαπημένη του νηρηίδα, Σαγκαρίδα. Τελικά αντιλαμβάνεται πως ο έρωτας δεν κατακτάται με τη δύναμη ή τη εξουσία αλλά με την αγάπη. Έτσι, επιστρέφει στη θεϊκή της μοναχική υπόσταση και με τη βοήθεια των πνευμάτων του δάσους μεταμορφώνει τον Άττι σε πεύκο έτσι ώστε να ρίχνει πάντα τη προστατευτική του σκιά στους ερωτευμένους και να τους κρύβει από τα μάτια των θεών. 

 

Στην μεγάλη και εντυπωσιακή αυτή παραγωγή πήραν μέρος δυο Έλληνες. Ο Πάρις Μέξης, ο οποίος έκανε τα σκηνικά και τα κοστούμια και ο Γιώργος Τέλλος τους φωτισμούς της παράστασης. Σκηνικά και κοστούμια αναφέρθηκαν ιδιαιτέρως σε όλα τα δημοσιεύματα για την υψηλή αισθητική και την αισθητική σύνδεση του μπαρόκ με το σύγχρονο. Ο Πάρις Μέξης γεννήθηκε στην Αθήνα και σπούδασε σκηνογραφία στο Λονδίνο, στο Central Saint Martins College of Art and Design. Έχει σκηνογραφήσει και σκηνοθετήσει παραγωγές για το θέατρο, την όπερα, το χορό, το κινηματογράφο και την τηλεόραση, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ενώ παράλληλα εργάζεται ως διακοσμητής, δημιουργός εκθέσεων και production designer. Με μαέστρο τον Ρούμπεν Ντουμπρόβκσι, η όπερα  Atys έκανε το Κίελο τόπο διεθνούς προσοχής, με αποκορύφωμα το δημοσίευμα των Φαϊνάνσιαλ Τάιμς, στο οποίο γράφτηκε ότι τα θέατρα του κόσμου πρέπει να στρέψουν το βλέμμα σε αυτή την παραγωγή και να κάνουν ένα «προσκύνημα στο Κίελο».

 

Η όπερα Atys παρουσιάζεται στην Όπερα του Κιέλου

Οι φωτογραφίες από την προετοιμασία της όπερας και την παράσταση είναι του Πάρι Μέξη και του Olaf Struck 

Ο σκηνικός θρίαμβος του Πάρι Μέξη στο Κίελο Facebook Twitter
Αtys, στην όπερα του Κιέλου
Ο σκηνικός θρίαμβος του Πάρι Μέξη στο Κίελο Facebook Twitter
Αtys, στην όπερα του Κιέλου
Ο σκηνικός θρίαμβος του Πάρι Μέξη στο Κίελο Facebook Twitter
Αtys, στην όπερα του Κιέλου
Ο σκηνικός θρίαμβος του Πάρι Μέξη στο Κίελο Facebook Twitter
Αtys, στην όπερα του Κιέλου
Ο σκηνικός θρίαμβος του Πάρι Μέξη στο Κίελο Facebook Twitter
Αtys, στην όπερα του Κιέλου

Ο σκηνικός θρίαμβος του Πάρι Μέξη στο Κίελο Facebook Twitter
Αtys, στην όπερα του Κιέλου

Ο σκηνικός θρίαμβος του Πάρι Μέξη στο Κίελο Facebook Twitter
Αtys, στην όπερα του Κιέλου

Ο σκηνικός θρίαμβος του Πάρι Μέξη στο Κίελο Facebook Twitter
Αtys, στην όπερα του Κιέλου

Ο σκηνικός θρίαμβος του Πάρι Μέξη στο Κίελο Facebook Twitter
Αtys, στην όπερα του Κιέλου

Ο σκηνικός θρίαμβος του Πάρι Μέξη στο Κίελο Facebook Twitter
Αtys, στην όπερα του Κιέλου

Ο σκηνικός θρίαμβος του Πάρι Μέξη στο Κίελο Facebook Twitter
Αtys, στην όπερα του Κιέλου

Ο σκηνικός θρίαμβος του Πάρι Μέξη στο Κίελο Facebook Twitter
Μακέτα μάσκας

Ο σκηνικός θρίαμβος του Πάρι Μέξη στο Κίελο Facebook Twitter
Μακέτα σκηνικού

Ο σκηνικός θρίαμβος του Πάρι Μέξη στο Κίελο Facebook Twitter
Μακέτα μάσκας

Ο σκηνικός θρίαμβος του Πάρι Μέξη στο Κίελο Facebook Twitter
Μακέτα κοστουμιού

Ο σκηνικός θρίαμβος του Πάρι Μέξη στο Κίελο Facebook Twitter
Μακέτα κοστουμιού

Ο σκηνικός θρίαμβος του Πάρι Μέξη στο Κίελο Facebook Twitter
Η Λουσίντα Τσάιλντς και ο Πάρις Μέξης στην προετοιμασία της παράστασης

Ο σκηνικός θρίαμβος του Πάρι Μέξη στο Κίελο Facebook Twitter
Η Λουσίντα Τσάιλντς με την διάσημη μεσόφωνο Ροζάν Βαν Σάντγουέϊκ


 

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

2 σχόλια
Μέξης, Μέγα Θεατρικό Μέγεθος !Αισθητική που αναδεικνύει τους χυμούς που ενυπάρχουν σε κάθε σημαντικό έργο κι' έτσι απογειώνει την παρουσίασή του, μας το αποκαλύπτει με τη δόξα που του αξίζει !υ.γ. δεν γνωρίζω τον άνθρωπο, λατρεύω την δουλειά του. Η λέξη δόξα περιέχει και την έννοια της άποψης.