Ο Αλέξανδρος Ψυχούλης βρίσκει την ομορφιά στους ανθρώπους που είναι συμφιλιωμένοι με τις ατέλειές τους

Ο Αλέξανδρος Ψυχούλης βρίσκει την ομορφιά στους ανθρώπους που είναι συμφιλιωμένοι με τις ατέλειές τους Facebook Twitter
Έργο του Αλέξανδρου Ψυχούλη, ο οποίος το 1997 εκπροσώπησε την Ελλάδα στην 47η Μπιενάλε της Βενετίας και απέσπασε το βραβείο BENESSE με το έργο του «Black Box», ενώ εκτός των άλλων έχει διακριθεί και με το βραβείο «Art Athina 2 ΕΜΣΤ» με το έργο «Καταρράκτης»
0

1837: Ο Γκέοργκ Μπύχνερ πεθαίνει αφήνοντας τέσσερα δυσανάγνωστα χειρόγραφα που κανείς δεν γνωρίζει την ύπαρξή τους για πάνω από 40 χρόνια.
1879: Τα χειρόγραφα υποβάλλονται σε χημική επεξεργασία, «συγκολλούνται» αυθαίρετα και εκδίδονται για πρώτη φορά.
1913: Το έργο παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο θέατρο. Από τότε και μέχρι σήμερα πλήθος σημαντικών καλλιτεχνών (Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, Βέρνερ Χέρτζογκ, Ρ. Φόρμαν, Ρόμπερτ Γουίλσον, Ουίλλιαμ Κέντριτζ, Νιλ ΛαΜπιουτ) προσπαθούν να λύσουν τον γρίφο του «Βόυτσεκ». 

 

Το έργο-σταθμός του γερμανικού θεάτρου που, αν και γράφτηκε το 1836, επηρέασε το θεατρικό τοπίο του εικοστού αιώνα όσο λίγα, ανεβαίνει για πρώτη φορά στο ΚΘΒΕ σε νέα μετάφραση του Αντώνη Γαλέου, σκηνοθεσία του Σταύρου Τσακίρη, σκηνικά-κοστούμια του εικαστικού Αλέξανδρου Ψυχούλη, μουσική του Μίνου Μάτσα και δραματολογία της Λουίζας Αρκουμανέα.

Αυτή είναι η πρώτη φορά παγκοσμίως που παρουσιάζεται σε ενιαία παράσταση ολόκληρο το αυθεντικό κείμενο του «Βόυτσεκ», δηλαδή και τα τέσσερα χειρόγραφα σχεδιάσματα του Μπύχνερ.

Μιλήσαμε με τον Αλέξανδρο Ψυχούλη για τα σκηνικά και τα διαδραστικά flash animation που δημιούργησε ειδικά για τον Βόυτσεκ, για την σύγχρονη τέχνη αλλά και για την ομορφιά... 

  

-Αλήθεια, ποια θα λέγατε πως είναι η βασική διαφορά στο πώς προσεγγίζετε μια εικαστική και μια θεατρική εγκατάσταση;

Η βασικότερη διαφορά είναι πως στο θέατρο όλα εκτυλίσσονται σε έναν δεδομένο χρόνο και χώρο και βιώνονται ταυτόχρονα από ένα σύνολο θεατών που συνήθως βρίσκονται σε απόσταση από το υλικό. Για να το πω πιο απλά μια «θεατρική εγκατάσταση» που χρησιμοποιείται από τους ηθοποιούς για να αφηγηθούν κάτι, θα βιωθεί από τον θεατή συλλογικά και μοναχικά ταυτόχρονα, από μια και μόνο οπτική γωνία και σε καθιστή θέση. Αυτό είναι ήδη αρκετό για να αλλάξω εντελώς τον τρόπο για τις εγκαταστάσεις που συνήθως κάνω σ' ένα μουσείο ή μια γκαλερί.

-Μιλήστε μου λίγο για τη δημιουργία των σκηνικών της παράστασης. Τι σας ενέπνευσε;

Το υλικό μέρος του σκηνικού είναι μια απλή λειτουργική μηχανή, φτιαγμένη για να φιλοξενήσει διαδραστικές προβολές ενώ ταυτόχρονα συγκαλύπτει μέρη της σκηνής αποκαλύπτοντας άλλα σε πολύ γρήγορο χρόνο. Είναι ένας εντελώς ουδέτερος χώρος που λειτουργεί σαν μεγεθυντής των αισθήσεων που γεννιούνται από τις ερμηνείες των ηθοποιών. Τα σκηνικά λοιπόν είναι φτιαγμένα για να φιλοξενούν διαδραστικά flash animation, που άλλοτε παίζουν τον ρόλο του φωτισμού κι άλλοτε δημιουργούν ήρωες που αλληλεπιδρούν με τον ηθοποιό.

-Και τα κοστούμια;

Τα κοστούμια φτιάχνουν χαρακτήρες που δεν μπορείς εύκολα να τους εντάξεις κάπου συγκεκριμένα χρονικά. Για παράδειγμα υπάρχουν κοστούμια που έχουν βασιστεί σε στολές του πρωσικού στρατού ταυτόχρονα μ' ένα μεσαιωνικό φόρεμα που σχεδίασε η δωδεκάχρονη κόρη μου μετά από συζητήσεις που κάναμε για το έργο.

  

Ο Αλέξανδρος Ψυχούλης βρίσκει την ομορφιά στους ανθρώπους που είναι συμφιλιωμένοι με τις ατέλειές τους Facebook Twitter
Εικόνα απ' τις δοκιμές του έργου

-Πώς βιώνετε εσείς το έργο και την παράσταση;

Ο Βόυτσεκ του Μπύχνερ, είναι ένα δύσκολο κείμενο, ή καλύτερα ένα άθροισμα ημιτελών αποσπασμάτων που χρειάζονται αποκρυπτογράφηση. Η μεγάλη του γοητεία ωστόσο είναι αυτή η αποσπασματικότητά του, τα κενά του, τα σκοτάδια του κειμένου και των χαρακτήρων που σε προκαλούν να τα συμπληρώσεις ερμηνευτικά. Συχνά έχω την αίσθηση πως αυτό το κείμενο είναι «κλειστές πόρτες σε έναν γιγάντιο συμπαγή τοίχο». Ανοίγεις μια πόρτα και συναντάς ένα απόσπασμα ζωής τόσο πειστικό που σε κάνει αυτόματα να φαντάζεσαι το πριν και το μετά. Αυτό είναι χαρακτηριστικό των καλών συγγραφέων. Η οξυδέρκεια της παρατήρησης που κατορθώνει να σε τραβάει μέσα σε μια κατάσταση για την οποία πριν δεν γνώριζες τίποτα, ή απλώς νόμιζες ότι γνώριζες κάτι.

-Έχετε αγωνία πριν από μια θεατρική πρεμιέρα για το πώς θα εισπράξει ο κόσμος το έργο σας; Και πώς διαφέρουν τα συναισθήματά σας με αυτά που έχετε πριν τα εγκαίνια μιας έκθεσης;

Γενικώς δεν έχω τέτοιου είδους αγωνίες. Στις θεατρικές παραστάσεις όμως υπάρχει το άγχος της προετοιμασίας και της οργανικής συνεργασίας των όσων κάνεις με αυτά των υπολοίπων συντελεστών της παράστασης. Είναι μια συλλογική δουλειά που απαιτεί να παραμερίζεις τους εγωισμούς σου και να σκοτώνεις την βεβαιότητα της αυτάρκειά σου. Σε αντίθεση με το ό,τι είναι απαραίτητο σε ένα εικαστικό έργο, στο θέατρο κανένα συνθετικό του κομμάτι δεν πρέπει να είναι αυτάρκες.

Δεν είμαι περήφανος για κανένα έργο μου. Δεν νομίζω πως έχω κάνει ποτέ κάτι που έχει τελειώσει. Όλα βρίσκονται σε μια διαρκή εξέλιξη.

-Ποια είναι η γνώμη σας για την ελληνική σύγχρονη τέχνη και τη σχέση της με όσα ζούμε αυτήν την περίοδο;

Γίνονται πράγματα σπουδαία ή ασήμαντα όπως κάθε άλλη περίοδο. Η διαφορά σήμερα είναι πως η διεθνής σκηνή ρίχνει λοξά βλέμματα προς εμάς λόγω της δημοσιότητας που έχει πάρει η Ελληνική κρίση κι αυτή η ματιά αποκαλύπτει ένα χρόνιο πρόβλημα: η ελληνική εικαστική σκηνή είναι κατά κανόνα απογοητευτικά εσωστρεφής ή υπερβολικά μιμητική. Φαντάζομαι ότι πάντα επιπλέουν οι εξαιρέσεις.

-Απ' όλα τα έργα τέχνης που έχετε κάνει, για ποιο θα λέγατε πως είστε πιο περήφανος;

Δεν είμαι περήφανος για κανένα έργο μου. Δεν νομίζω πως έχω κάνει ποτέ κάτι που έχει τελειώσει. Όλα βρίσκονται σε μια διαρκή εξέλιξη.

-Τι είναι για σας η ομορφιά;

Τελευταία, όλο και πιο συχνά, όταν συναναστρέφομαι ανθρώπους που είναι συμφιλιωμένοι με τις ατέλειές τους, νομίζω πως βρίσκω επάνω τους την απάντηση σ' αυτή την ερώτηση.

Ο Αλέξανδρος Ψυχούλης βρίσκει την ομορφιά στους ανθρώπους που είναι συμφιλιωμένοι με τις ατέλειές τους Facebook Twitter
Αλέξανδρος Ψυχούλης, “Meristematrix”, 2011, στυλό διαρκείας σε χαρτί, 100 Χ 146 εκ., παραχώρηση a.antonopoulou.art
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ