ΔΕΥΤΕΡΑ Λουκία Μιχαλοπούλου: «Θέλω να τα δώσω όλα, να καώ με γενναιοδωρία» Facebook Twitter
Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη/LIFO

Λουκία Μιχαλοπούλου: «Θέλω να τα δώσω όλα, να καώ με γενναιοδωρία»

0

Έχω μόλις δει την Ανθρώπινη Φωνή σε ένα θέατρο γεμάτο και ακούω τις ζωηρές συζητήσεις των θεατών για την παράσταση κατεβαίνοντας την Αμερικής.

Το έργο που έγραψε το 1928 ο Ζαν Κοκτώ, με πρωταγωνίστρια μια γυναίκα που βιώνει την απώλεια μέσα από έναν απελπισμένο έρωτα, μιλώντας με έναν άντρα στην άλλη άκρη της γραμμής, μοιάζει προφητικό σήμερα που η επικοινωνία (και το τηλέφωνο) έχει αλλάξει δραματικά. Ο μονόλογος του Γάλλου συγγραφέα εξακολουθεί να συγκινεί το κοινό, που κάθε φορά ταυτίζεται με την αγωνία της ηρωίδας, η οποία μέσα σε μια ώρα παλεύει με ένα απέραντο συνονθύλευμα συναισθημάτων. 

Συναντώ λίγο αργότερα τη Λουκία Μιχαλοπούλου, μια ηθοποιό που δίνει ρεσιτάλ σε έναν ρόλο σφραγισμένο από σπουδαίες ερμηνείες.

Ο πατέρας μου, για να με προετοιμάσει όταν θα «έφευγε», διαβάζαμε Μπέκετ και μου έλεγε ότι θα είμαι πολύ τυχερή σε σχέση με άλλα παιδιά γιατί όλα τα θεατρικά κείμενα έχουν να κάνουν με τον θάνατο και την αγάπη και προσπάθησε να μου δείξει πώς θα μετατρέψω αυτόν τον πόνο σε κάτι δημιουργικό.

— Αναρωτιέμαι, Λουκία, πώς είναι για έναν ηθοποιό που έμεινε υποχρεωτικά δυο χρόνια εκτός δουλειάς, που λαχταρά να βρεθεί στη σκηνή με άλλους ηθοποιούς, να παίζει μόνος του. Τι συναίσθημα γεννάει αυτή η συνθήκη, ακόμα κι αν έχεις επιτυχία;
Μου αρέσει αυτή η ερώτηση γιατί τα τελευταία χρόνια άρχισα να καταλαβαίνω περισσότερο τι με ενδιαφέρει πιο πολύ στη δουλειά μου. Το κομμάτι ηθοποιός-εκτελεστής δεν με κάλυπτε. Ήθελα να είμαι ηθοποιός-δημιουργός.

Τι εννοώ με αυτό: κάθε φορά που καταπιάνομαι με κάτι, η προσωπική δουλειά που κάνω είναι πολύ έντονη. Μπορεί κάποιος σε πρώτο επίπεδο να μην καταλάβει πόσο βάζω τη δική μου ταυτότητα, ακόμα κι αν είναι σκηνοθέτης.

Λουκία Μιχαλοπούλου Facebook Twitter
Επειδή είμαι ένα άτομο που ποτέ δεν μου είναι αρκετό τίποτα και πάντα κάθε παράσταση θέλω να την ξεκινάω από το μηδέν, δεν ονειρεύομαι έργα ή ρόλους, συστήματα ονειρεύομαι, να τα φτιάχνω από το μηδέν. Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη/LIFO

 — Είναι θέμα χαρακτήρα;
Είναι κάτι που συνέβαινε από τότε που ήμουν πιο μικρή, ο Λευτέρης Βογιατζής ήταν ο πρώτος που μου το ονόμασε, τότε δεν καταλάβαινα ακριβώς τι μου έλεγε. Τι σημαίνει αυτό; Ακόμα και αν δούλευα με κάποιον που εκτιμώ απεριόριστα, με κάποιον που έχει κάτι πολύ συγκεκριμένο στο μυαλό του, ή σε ένα πλαίσιο πολύ αυστηρό, εγώ είχα πάντα την ανάγκη να βάζω τη δική μου ταυτότητα.

Δεν μου ήταν αρκετό να παραδοθώ απόλυτα στον σκηνοθέτη, για παράδειγμα. Μεγαλώνοντας άρχισα να αναρωτιέμαι τι είναι ακριβώς αυτό που δεν μου αρκεί. Ακόμα και όταν με έπαιρναν σκηνοθέτες που εκτιμώ για ρόλους που θα ήθελα πολύ να παίξω και με ενδιέφεραν, κάτι δεν μου ήταν αρκετό.

— Οπότε έπρεπε να μπεις στη διαδικασία τί είναι αυτό που θέλεις να κάνεις και με ποιους να βρεθείς;
Μπήκα στη διαδικασία να στήνω το πλαίσιο. Όχι να σκηνοθετώ, δεν με ενδιαφέρει να μπω σε ένα τέτοιο μονοπάτι. Με ενδιαφέρει όμως πολύ με ποιους θέλω να συνεργαστώ και πώς, παρόλο που ζω από αυτήν τη δουλειά και μπορεί να ακουστεί ως πολυτέλεια.

Να το πω με ένα παράδειγμα: έτσι ξεκίνησε η συνεργασία με τον Δημήτρη Καταλειφό όπου επιλέγαμε μαζί τα έργα, τη συνθήκη, το πότε, τις ιδέες. Μας ενδιέφερε το πάντρεμα του θεάτρου ως τόπου. Αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με την υποκριτική. Μέσα από αυτήν τη διαδικασία βγαίνεις από τον εαυτό σου και το «πώς είμαι εγώ» και «πώς παίζω» και φτάνεις στο όλο. Σ’ αυτόν τον δρόμο είχα μπει.

Αυτό συνεχίστηκε στη «Γίδα» και εκεί γνώρισα τον Νικορέστη Χανιωτάκη που μας έδωσε ειλικρινά τη δυνατότητα να είμαστε δημιουργοί. Και έτσι φτάνουμε στην «Ανθρώπινη Φωνή», μια ιδέα του Νικορέστη που ανεβάζουμε στο Μικρό Χορν. 

ΔΕΥΤΕΡΑ Λουκία Μιχαλοπούλου: «Θέλω να τα δώσω όλα, να καώ με γενναιοδωρία» Facebook Twitter
Ακόμα και αν δούλευα με κάποιον που εκτιμώ απεριόριστα, με κάποιον που έχει κάτι πολύ συγκεκριμένο στο μυαλό του, ή σε ένα πλαίσιο πολύ αυστηρό, εγώ είχα πάντα την ανάγκη να βάζω τη δική μου ταυτότητα. Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη/LIFO

— Εσένα σου είχε περάσει από το μυαλό να παίξεις την «Ανθρώπινη Φωνή»;
Όχι, ακριβώς για τον λόγο που με ρώτησες. Δεν φοβάμαι τον μονόλογο αλλά το γεγονός ότι, μετά την καραντίνα, σε μια εποχή που το να βγει κάποιος από το σπίτι του και να δώσει είκοσι ευρώ είναι σοβαρή υπόθεση, θα είμαστε μέσα σε χιλιάδες παραστάσεις. Έψαχνα να βρω τι νόημα θα είχε να το κάνω, γιατί είναι ένα έργο που λατρεύω, το αγαπούσα πολύ από τη σχολή, αν και με τρόμαζαν πάντα το θέμα και τα θέματά του.

Δεν μου αρκεί πια αν θα είμαι καλή, και νομίζω δεν αφορά και κανέναν. Δηλαδή αφορά μια ματαιοδοξία του ηθοποιού, να τεστάρει τον εαυτό του σε μια δυσκολία. Δεν με ενδιαφέρει καθόλου να μιλήσουν για μένα, η αναγνώριση δηλαδή, ειδικά τώρα που είμαστε σε μια κρίση. Το μόνο που με ενδιέφερε ήταν να βρω έναν αληθινό λόγο να το κάνω, ώστε να δώσει αυτά τα χρήματα κάποιος και να πει «κάτι μου συνέβη», κάπως να μετακινηθεί. 

— Έχει νόημα τελικά; Τι πιστεύεις τώρα που ανέβηκε, τι βλέπεις στον κόσμο;
Ναι, γιατί ενώ βγήκαμε από μια κατάσταση κλεισούρας, δεν ξέρω τι την κάναμε αυτή την ανάγκη επικοινωνίας και πώς τη διαχειριζόμαστε και αυτό έχει να κάνει πολύ με το έργο. Αυτό που «έπιασε» ο Κοκτώ είναι τρομακτικό, τι σημαίνει να είσαι μέσα στους τέσσερις τοίχους και να προσπαθείς να συνδεθείς με κάποιον. Πώς συνδέεσαι, τι σημαίνει αυτό για σένα, τι κρύβεις από τον εαυτό σου, όλο αυτό το χάος των συναισθημάτων. Έτσι το σκέφτηκα και είπα «αν δεν γίνει τώρα αυτό το έργο, πότε θα γίνει»;

Λουκία Μιχαλοπούλου Facebook Twitter
Αυτό που έχω ζήσει είναι απώλεια από θάνατο. Δεν απέχει πολύ από την απώλεια του έρωτα και είναι κάτι που δεν αντέχεται. Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη/LIFO

— Αυτό που σε απασχολεί είναι το θέμα της επαφής;
Νομίζω ότι η μεγαλύτερη κρίση της εποχής μας είναι η δυσκολία μας να αφοσιωθούμε, να εστιάσουμε, αυτό εισπράττω. Δεν με τρομάζει ο κορωνοϊός ή η οικονομική κρίση όσο με τρομάζει −και εδώ μιλάμε για όλες πια τις ηλικίες− η αδυναμία να εστιάσουμε σε κάτι, σε έναν άνθρωπο, σε μια δουλειά. Η γυναίκα που υποδύομαι εστιάζει σε ένα πράγμα, στον έρωτα.

Ξέρεις τι μου έχει κάνει εντύπωση; Έχω μια ψείρα μέσα στο ακουστικό που κρατάω, για να βγαίνει μια μικρή μετακίνηση στον ήχο. Όταν λέμε στους θεατές ότι πρέπει να βάλουν τα κινητά σε λειτουργία πτήσης για να μη βουίζουν, πρέπει να δεις τον πανικό στο πρόσωπό τους. Έχει τρομερό ενδιαφέρον. Τους απορρυθμίζει εντελώς, σε μια παράσταση που διαρκεί λίγο περισσότερο από μία ώρα. Και όχι τα πιτσιρίκια, αλλά και μεγάλοι άνθρωποι. Αυτό μου φαίνεται μεγάλο θέμα. Αυτή είναι η κρίση, το να μην μπορείς να εστιάσεις κάπου.

— Βλέποντας την παράσταση αναρωτήθηκα αν ένας ηθοποιός πρέπει, όχι να έχει ζήσει, αλλά να έχει πλησιάσει μια τέτοια κατάσταση για να υποδυθεί τον συγκεκριμένο ρόλο.  
Δεν έχω ζήσει κάτι τέτοιο ερωτικά. Η δουλειά που έκανα σε αυτόν το ρόλο αφορά το να καταλάβω καλά την ανάγκη να αφοσιωθώ σε κάτι. Παρόμοια σχέση είναι αυτή που έχω με το θέατρο, και αν υπάρχει μια διαφορά είναι το γεγονός ότι η γυναίκα επί σκηνής είναι απενοχοποιημένη, δεν τον κρύβει αυτόν τον έρωτα.

Εγώ έχω πιάσει τον εαυτό μου να θέλω να κρύψω ακόμα και τη μανία μου με το αντικείμενό μου, μια μανία που έχει τα πολύ καλά αλλά και τα πολύ κακά της. Αυτό που έχω ζήσει είναι απώλεια από θάνατο. Δεν απέχει πολύ από την απώλεια του έρωτα και είναι κάτι που δεν αντέχεται. Είναι κάτι που δεν μπορώ να διαχειριστώ.

Δεν έχω πολλούς φίλους και πολλούς ανθρώπους στη ζωή μου και τρέμω να μην τους χάσω, ίσως επειδή έχασα τον μπαμπά μου πολύ μικρή. Είχα μαζί του έναν έρωτα. Αυτό το «game over» δεν αντέχεται. Ήθελα πολύ λοιπόν να δω τι γίνεται με αυτά τα στάδια του αποχωρισμού μέσα στον ρόλο και πώς μπορώ να τα τουμπάρω και να δώσω σε αυτό τον τρομερό πόνο το φως που υπάρχει αν έχεις αγαπήσει.

Λουκία Μιχαλοπούλου Facebook Twitter
Είμαστε τόσοι πολλοί σε αυτήν τη δουλειά. Τουλάχιστον ας κάνουμε αυτό που θέλουμε, αλλιώς ας μείνουμε σπίτι μας. Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη/LIFO

— Μπορεί να συμβεί αυτό στην αληθινή ζωή;
Θα απαντήσω πολύ προσωπικά. Πιστεύω ότι όλα μπορείς να τα μετατρέψεις. Ο πατέρας μου, για να με προετοιμάσει όταν θα «έφευγε», διαβάζαμε Μπέκετ και μου έλεγε ότι θα είμαι πολύ τυχερή σε σχέση με άλλα παιδιά γιατί όλα τα θεατρικά κείμενα έχουν να κάνουν με τον θάνατο και την αγάπη και προσπάθησε να μου δείξει πώς θα μετατρέψω αυτόν τον πόνο σε κάτι δημιουργικό. Είναι ένα μάθημα και αυτό βλέπω σε αυτό το έργο.

— Μιλώντας για τον μπαμπά σου, πάμε λίγο πίσω, πώς έγινες ηθοποιός;
Ο πατέρας μου ήταν σχεδιαστής ρούχων, λεγόταν Νίκος Μιχαλόπουλος και είχε τα Portobello. Ήταν πολύ δημιουργική φύση, έπαιζε μουσική, διαβάζαμε, είναι ο πρώτος μέντοράς μου. Δεν είχα σκεφτεί το θέατρο, αλλά μεγάλωσα σε ένα τέτοιο περιβάλλον, ελεύθερο και δημιουργικό, διάβαζα, ζωγράφιζα και όλα τα πεδία ήταν ανοιχτά.

Όταν άρχισε η εποχή της πίεσης, εφηβεία, φροντιστήρια και όλα τα υπόλοιπα, δημιουργήθηκε μια θεατρική ομάδα στο σχολείο, διάβασα ένα γράμμα του Βαν Γκογκ που έλεγε ότι σε αυτήν τη δουλειά ρισκάρω τη μισή μου ζωή και το μισό μου μυαλό χάθηκε γι’ αυτή, κάπως τα συνέδεσα όλα αυτά και βρήκα ένα νόημα και αυτό με έσωσε. Είδα με άλλα μάτια τι σημαίνει «μεγαλώνω». Και έτσι άρχισε η σχέση μου με το θέατρο, που είναι μια σχέση έρωτα και εμμονής.

— Πήγες στο Θέατρο Τέχνης και εκεί γνώρισες και τον μέντορά σου, τον Δημήτρη Οικονόμου.
Ήθελα να μπω στο Θέατρο Τέχνης, που στο μυαλό μου έμοιαζε με κάτι πολύ μοναστηριακό και κλειστό, κάτι αφοσιωμένο. Αισθανόμουν ότι μου ταίριαζε.

Ο Δημήτρης Οικονόμου ήταν ο δάσκαλός μου, υπήρχε και υπάρχει, έχω μαζί μου κάθε μέρα ακόμα και σήμερα στο καμαρίνι τις σημειώσεις του που είχα στη σχολή. Δεν φανταζόμουν ότι μετά τον μπαμπά μου θα συναντούσα κάποιον που θα μπορούσε να με ταρακουνήσει τόσο, να μου ανοίγει δρόμους και στο θέατρο και στη ζωή. Ήταν μια σπουδαία προσωπικότητα, πολύ μπροστά, γενναιόδωρος, ακομπλεξάριστος, τεράστιος καλλιτέχνης, εξαιρετικός δάσκαλος.

Στην πρεμιέρα της «Ανθρώπινης Φωνής» που είχα πει στον εαυτό μου «μη φοβηθείς να φοβηθείς, μη σε πιάσει η μανία σου να καλύψεις τον φόβο σου, αλλά να τον χαρίσεις γενναιόδωρα και να μην κρυφτείς», θυμήθηκα αυτό που μου είχε πει: «Λουκία, πλάθεις κάτι και το αφήνεις και αυτό έρχεται και σε βρίσκει». Και έτσι συνέβη.

Επίσης ήταν αυτός που φρόντισε να έρθει να με δει ο Βογιατζής στις εξετάσεις, γιατί είχα πει ότι μόνο εκεί θέλω να πάω, στον Λευτέρη, και έτσι προέκυψε αυτή η απίστευτη περίοδος στη ζωή μου.

Λουκία Μιχαλοπούλου Facebook Twitter
Με ρωτάνε τι κάνω και όταν τους λέω «την “Ανθρώπινη Φωνή”», ρωτάνε αμέσως «και τι άλλο;». Αυτό με διαλύει. Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη/LIFO

— Μιλώντας για τον Λευτέρη Βογιατζή, εκεί δεν ήταν εύκολα για κανέναν ηθοποιό. Όπως δείχνουν τα πράγματα, το αποτύπωμα που άφησε επάνω σας είναι πολύ πιο βαθύ από τη δυσκολία που πέρναγε ο καθένας.
Θα σου πω πώς το βλέπω, γιατί έχει να κάνει και με το γούστο του καθενός. Δεν έχω αισθανθεί άλλον σκηνοθέτη να φτιάχνει ένα πλαίσιο, έναν κόσμο δηλαδή, όχι μια παράσταση. Πρώτη φορά κατάλαβα τη σημασία του σκηνοθέτη, πόσο σημαντικό και απαραίτητο είναι να έχουμε σκηνοθέτη.

Ο Λευτέρης έφτιαχνε κόσμους, δεν ξέρω κατά πόσο υπήρξε δάσκαλος. Προφανώς δεν ήταν ευχάριστα τα πράγματα, αλλά με τον χρόνο δεν θα μπορούσε να του κρατήσει κανένας κακία γιατί ταλαιπωρούσε και ο ίδιος πάρα πολύ τον εαυτό του, καιγόταν πριν από όλους, κάθε μέρα βασανιζόταν.

— Εσύ έχεις ανάγκη ή μπορείς να παραδοθείς σε έναν σκηνοθέτη;
Σαν τρελή θέλω να παραδοθώ, απόλυτα. Δεν πιστεύω ότι αν παραδοθείς χάνεις κάτι από τον εαυτό σου. Πρέπει να παραδοθώ για να μπορέσω να συναντηθώ, και σε αυτές τις συναντήσεις πιστεύω. Ειδικά σε έναν τέτοιο ρόλο όπως αυτός που παίζω σήμερα και που έχω τρομερή αγωνία να μη τον προδώσω με διάφορα «ηθοποιίστικα» πράγματα, γιατί θα με «ξεράσει» το κείμενο.   

— Πιστεύεις ότι έχεις καταφέρει να κάνεις αυτό που θέλεις στη δουλειά σου;
Επειδή είμαι ένα άτομο που ποτέ δεν μου είναι αρκετό τίποτα και πάντα κάθε παράσταση θέλω να την ξεκινάω από το μηδέν, δεν ονειρεύομαι έργα ή ρόλους, συστήματα ονειρεύομαι, να τα φτιάχνω από το μηδέν.

— Σήμερα μοιάζει ακατόρθωτο, είναι;
Είναι δύσκολο, έχουμε φύγει από εκείνη την εποχή που υπήρχαν κάποια σημεία αναφοράς, πέντε εστίες, αυτό δεν υπάρχει πια. Είναι τόσες πολλές οι σκηνές, οι χώροι, δεν υπάρχει ταυτότητα. Η όλη ιστορία είναι πώς θα βάλουμε εμείς την ταυτότητά μας σε κάθε χώρο, σε κάθε συνάντηση, με ποιον τρόπο θα τις σφραγίσουμε.

Με ρωτάνε τι κάνω και όταν τους λέω «την “Ανθρώπινη Φωνή”», ρωτάνε αμέσως «και τι άλλο;». Αυτό με διαλύει. Ότι δεν αρκεί ένα πράγμα. Άντε να εξηγήσω ότι έχω κάνει μια επιλογή, να ζω σαν φοιτήτρια για να αφοσιωθώ σε κάτι, γιατί αν δεν αφοσιωθώ σε αυτό δεν μπορώ να το παίξω.

Λουκία Μιχαλοπούλου Facebook Twitter
Φωτ.: Εβίτα Σκουρλέτη/LIFO

— Η εποχή δεν βοηθάει αυτές τις επεξεργασίες, έτσι δεν είναι;
Θα σου πω πώς το σκέφτομαι. Στην πραγματικότητα σε βοηθάει οτιδήποτε κάνεις για να βγεις από τον εαυτό σου, από τον «ρόλο» σου, που είναι κάτι πολύ παλιακό και παρωχημένο, να βγεις από τη ματαιοδοξία σου, να ποθήσεις να εμπνεύσεις κάποιον. Βοηθάει δεν βοηθάει, εγώ δεν μπορώ αλλιώς, γιατί δεν έχει και νόημα. Είμαστε τόσοι πολλοί σε αυτήν τη δουλειά. Τουλάχιστον ας κάνουμε αυτό που θέλουμε, αλλιώς ας μείνουμε σπίτι μας.

Για μένα κάθε φορά που παίζω είναι ένα πείραμα. Είμαι ηθοποιός που με ξέρει το σινάφι μου, με γνωρίζουν οι θεατρόφιλοι αλλά δεν είμαι αναγνωρίσιμη από την τηλεόραση για να έρθει το κοινό σε ένα κεντρικό θέατρο να με δει, οπότε οι παραστάσεις που παίζω λειτουργούν στην ουσία από στόμα σε στόμα. 

— Οπότε τι σημαίνει για σένα το κοινό;
Ο λόγος που κάνω θέατρο είναι για να συναντιέμαι με ανθρώπους. Όταν λοιπόν γενναιόδωρα προσπαθώ να βγω από τον εαυτό μου, έχει να κάνει με τον αποδέκτη και την αλήθεια της συνάντησης με το κοινό. Αυτά τα ερωτήματα με καίνε. «Παίζεις για το κοινό;», «θέλεις να ευχαριστήσεις το κοινό;», «κάνεις τα χατίρια του κοινού;».

Όχι, δεν πρέπει να δίνεις λογαριασμό στο κοινό, εννοώντας ότι πρέπει να είσαι πολύ πιστός σε αυτό που φτιάχνεις, όχι για να προσαρμοστείς στα «γούστα» του κοινού, γιατί αυτό δεν έχει τίποτα καλλιτεχνικό. Μιλάμε για άλλου τύπου δοσοληψία. Εγώ θέλω να τα δώσω όλα, να καώ με γενναιοδωρία, και αυτό είναι το εμπνευστικό, και για μένα και για τους άλλους.

Δείτε εδώ ημέρες και ώρες παραστάσεων για την «Ανθρώπινη Φωνή» στο θέατρο Μικρό Χορν.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Νικορέστης Χανιωτάκης

Θέατρο / Νικορέστης Χανιωτάκης: «Να γνωρίζουμε ανθρώπους και να ανταλλάσσουμε ιστορίες»

Ίσως ο πιο παραγωγικός σκηνοθέτης του ελληνικού θεάτρου αυτήν τη στιγμή, ο Νικορέστης Χανιωτάκης υπογράφει τη φετινή σεζόν έξι παραστάσεις και μας λύνει την απορία πώς τα καταφέρνει να είναι τόσο ενεργός και τόσο χαμηλών τόνων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μεγαλύτερη θεατρική απώλεια της δεκαετίας ήταν αυτή του Λευτέρη Βογιατζή

Σαν σήμερα / Λευτέρης Βογιατζής: Ο οραματιστής του απόλυτου

Σαν σήμερα, 2 Μαΐου 2013, πεθαίνει ο μεγάλος καλλιτέχνης που άφησε ανεξίτηλο το στίγμα του στο ελληνικό θέατρο. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία: η μεγαλύτερη θεατρική απώλεια της περασμένης δεκαετίας ήταν αυτή του Λευτέρη Βογιατζή, του τελειοθήρα της ελληνικής σκηνής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Γιάννης Μόσχος: «Τα κρατικά θέατρα θέλουν κι αυτά τον πρωταγωνιστή τους, μη γελιόμαστε»

Θέατρο / Γιάννης Μόσχος: «Θέλω να δείξω το καζάνι που κοχλάζει»

Η πρώτη Επίδαυρος του Γιάννη Μόσχου έρχεται με το Εθνικό Θέατρο και τις «Φοίνισσες», ένα έργο του Ευριπίδη που δεν βλέπουμε συχνά, και ο σκηνοθέτης μιλά για την παράσταση, για το θέατρο, αλλά και για το αν πραγματικά θέλουμε να αποφύγουμε την εμφύλια διχόνοια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ