Κριστιάν Λούπα: Ο σκηνοθέτης που αγαπά το σκοτάδι Facebook Twitter
«Αν μπορώ να πω πως έχω έναν μέντορα, θα έλεγα σίγουρα πως αυτός είναι ο Γιουνγκ. Από όλους τους στοχαστές που συνάντησα στη ζωή μου, εκείνος μου έχει δώσει τις περισσότερες εξηγήσεις. Είναι ψυχολόγος, ψυχίατρος, φιλόσοφος αλλά και ο μεγαλύτερος Γνωστικός του 20ού αιώνα».

Κριστιάν Λούπα: Ο σκηνοθέτης που αγαπά το σκοτάδι

0

Ο Κρίστιαν Λούπα φημίζεται για την ικανότητά του να δημιουργεί ολοκληρωμένους κόσμους επί σκηνής. Ταξίδια στο εσωτερικό ενός μυαλού, ψυχές που αγωνιούν, σώματα που πλήττονται από τη φθορά του χρόνου και του ανέφικτου.

Ανήσυχος, τολμηρός, επίμονος, αγάπησε τα δύσκολα, σκοτεινά κείμενα –κυρίως Πολωνών, Ρώσων και Αυστριακών συγγραφέων– και μίλησε κατ' επανάληψη για το αλλόκοτο της ύπαρξης, την ασχήμια και τη γελοιότητά μας, την ανάγκη μας για επικοινωνία, τους παράλογους μηχανισμούς που επιστρατεύουμε για να ξεγελάσουμε τεχνηέντως τη λήθη και τον θάνατο, την απεγνωσμένη αναζήτηση ταυτότητας σε εποχές πολιτιστικής συρρίκνωσης.

«Η πνευματική υπηκοότητα του Λούπα είναι ευρωπαϊκή», έγραψε κάποιος κριτικός με αφορμή τους «Υπνοβάτες» του Χέρμαν Μπροχ που ανέβασε ο Λούπα το 1995. «Τα έργα του αντανακλούν την εξάντληση της Γηραιάς Ηπείρου και όλες τις καθόδους της στην παρακμή».

Ο Πολωνός σκηνοθέτης διακρίνεται για τη μοναδική ικανότητά του να δημιουργεί οργανικές και συμπαγείς σκηνικές πραγματικότητες. Συχνά μεταφράζει και διασκευάζει ο ίδιος τα κείμενα που ανεβάζει, σχεδιάζει το σκηνικό και σκηνοθετεί. Ενίοτε εμφανίζεται επί σκηνής ως αφηγητής.

Οι πρώτες επιρροές

Όταν ήταν μικρός, η μητέρα του τον πήγαινε στην όπερα. Ο Κρίστιαν θαμπωνόταν. Επιστρέφοντας στο σπίτι, εξορμούσε ασυγκράτητος στον κήπο κι επινοούσε πάσης φύσεως ιστορίες, ήρωες που συγκρούονταν, ερωτεύονταν και πέθαιναν ηρωικά.

Τραγουδούσε δυνατά, ούρλιαζε για την ακρίβεια, «λες και με γδέρναν ζωντανό». Τα άλλα παιδάκια στη γειτονιά νόμιζαν πως είχε τρελαθεί και τον κορόιδευαν.


Γεννημένος το 1943 στη Σιλεσία, μια μικρή πόλη στα νότια της Πολωνίας, ο Λούπα είχε από νωρίς καλλιτεχνική κλίση και το πρώτο του πτυχίο ήταν στη γραφιστική. Στη συνέχεια σπούδασε σκηνοθεσία στη Łódź FilmSchool.

Ερωτεύτηκε το γαλλικό Νέο Κύμα, κυρίως τον Γκοντάρ, αλλά δυσκολευόταν τότε ακόμη να βρει τη δική του φωνή, κι έτσι, ως φοιτητής, υιοθέτησε μια επιτηδευμένη πόζα «πρωτοπορίας».

Ο ίδιος θα έλεγε για τον εαυτό του εκείνης της περιόδου: «ήμουν ο Νάρκισσος γοητευμένος από τα δικά του τερτίπια». Ένιωθε χαμένος. Αποβλήθηκε και δεν ήξερε πού να πάει.

Το 1973 έγινε δεκτός στην Ανώτερη Κρατική Σχολή Θεάτρου της Κρακοβίας. Εκεί βρήκε τους μέντορές του: τον δάσκαλό του, Κόνραντ Σβινάρσκι, στον «Άμλετ» του οποίου εργάστηκε ως βοηθός σκηνοθέτη, και που του δίδαξε πώς ν' αναλύει το νόημα των επιμέρους σκηνών και πώς να δουλεύει με τους ηθοποιούς.

Αλλά και τον Ταντέουζ Καντόρ, οι παραστάσεις του οποίου τον εντυπωσίαζαν ιδιαιτέρως: «Η δουλειά του Σβινάρκσι και του Καντόρ συνιστούσε κάθε φορά για μένα ένα ψυχολογικό γεγονός», θα έλεγε αργότερα.¹

Ταυτόχρονα, τον επηρέασε βαθύτατα ο Γιουνγκ: «Αν μπορώ να πω πως έχω έναν μέντορα, θα έλεγα σίγουρα πως αυτός είναι ο Γιουνγκ. Από όλους τους στοχαστές που συνάντησα στη ζωή μου, εκείνος μου έχει δώσει τις περισσότερες εξηγήσεις. Είναι ψυχολόγος, ψυχίατρος, φιλόσοφος αλλά και ο μεγαλύτερος Γνωστικός του 20ού αιώνα», σημείωνε ο Λούπα το 1993.


Ο Γκροτόφσκι, το κορυφαίο όνομα της πολωνικής σκηνής εκείνης της εποχής, τον άφηνε ασυγκίνητο. Ο Λούπα τον αποκαλούσε ψευδοπροφήτη και θεωρούσε πως η μέθοδός του έμοιαζε με πλύση εγκεφάλου, η οποία μετέτρεπε τους ηθοποιούς «σ' ένα κοπάδι από πρόβατα».

Κριστιάν Λούπα: Ο σκηνοθέτης που αγαπά το σκοτάδι Facebook Twitter
Ανήσυχος, τολμηρός, επίμονος, αγάπησε τα δύσκολα, σκοτεινά κείμενα –κυρίως Πολωνών, Ρώσων και Αυστριακών συγγραφέων– και μίλησε κατ' επανάληψη για το αλλόκοτο της ύπαρξης, την ασχήμια και τη γελοιότητά μας.


Τα πρώτα βήματα

Ο Λούπα έκανε το επαγγελματικό σκηνοθετικό ντεμπούτο του το 1976, στην Κρακοβία, με το «Σφαγείο» του Πολωνού θεατρικού συγγραφέα Σλάβομιρ Μρόζεκ. Στο επίκεντρο του έργου βρισκόταν ο ρόλος της σύγχρονης τέχνης και η θέση του καλλιτέχνη.

Πηγή έμπνευσης του συγγραφέα ήταν πιθανότατα τα «χάπενινγκς» εκείνης της εποχής, στο πλαίσιο των οποίων τα εντόσθια και το αίμα των σφαγμένων ζωντανών παρουσιάζονταν ως «πρωτοποριακή» τέχνη στις γκαλερί της Ευρώπης.

Ο Λούπα μίλησε για τον φόνο του πολιτισμού σε μια σκηνή μοναδικής έντασης, όπου το Κουαρτέτο Εγχόρδων σε Λα Μείζονα του Μπετόβεν πνιγόταν από τις κραυγές των σφαγιαζόμενων ζώων.


Όταν αποφοίτησε από τη σχολή, του δόθηκε μια θέση στο Teatr im C.K. Norwida, στη Γελένια Γκόρα, μια μικρή πόλη στη δυτική Πολωνία· εκεί αισθάνθηκε πως βρήκε την ελευθερία που αναζητούσε.

Δημιούργησε συνθήκες εργαστηρίου και ανέπτυξε τη μέθοδό του («το θέατρο πρέπει να είναι μια γέφυρα στη χώρα της πνευματικότητας», έλεγε ο ηθοποιός Piotr Skiba, που είχε συνεργαστεί πολλάκις με τον Λούπα) προσελκύοντας μια ομάδα αφοσιωμένων ηθοποιών. Μαζί έπλασαν μια «κοινότητα» επί σκηνής αλλά και μια «συμμορία» στη ζωή.


Ο Λούπα δεν στράφηκε στους αυτονόητους συγγραφείς, τους μεγάλους κλασικούς. Προτιμούσε κείμενα δύσκολα, δυσνόητα, άγρια. Ανέβασε κατ' επανάληψη έργα του Στανισλάβ Βίτκιεβιτς, αντιμετωπίζοντας το γκροτέσκο «περισσότερο ως γνώρισμα του πραγματικού παρά της τέχνης».²

Αυτό που ενδιέφερε τον νεαρό σκηνοθέτη σε αυτά τα έργα ήταν η ανθρωπολογική και όχι η πολιτική τους διάσταση. «Ο Βίτκιεβιτς αντιπροσώπευε επίσης το μοντέλο του καλλιτέχνη περισσότερο αγαπητού στον Λούπα: εκείνου δηλαδή που επιδιώκει να εκφραστεί μέσα από διάφορες μορφές τέχνης (θέατρο, μυθιστόρημα, ζωγραφική, σχέδιο), ενώ αντιμετωπίζει την καλλιτεχνική έκφραση ως μια ολοκληρωμένη πράξη που εμπλέκει το υποσυνείδητο και τις προσωπικές εμπειρίες του δημιουργού της».³

Κριστιάν Λούπα: Ο σκηνοθέτης που αγαπά το σκοτάδι Facebook Twitter
Η Δίκη. Φωτο: Natalia Kabanow
Κριστιάν Λούπα: Ο σκηνοθέτης που αγαπά το σκοτάδι Facebook Twitter
Η Δίκη. Φωτο: Natalia Kabanow

Οι πειραματισμοί της ομάδας τροφοδότησαν εννέα εκρηκτικές σεζόν, με κείμενα των Αντρέγιεφ, Μρόζεκ, Γκομπρόβιτς κ.ά.

Εκείνη την εποχή, οι κριτικοί παρατηρούσαν ότι αυτό που ενδιέφερε περισσότερο τον Λούπα ήταν οι διαπροσωπικές σχέσεις, τις οποίες παρουσίαζε στο θέατρο μέσα από λεπτεπίλεπτα ψυχολογικά παιχνίδια, δίνοντας έμφαση στα πολυσύνθετα κίνητρα των ηρώων.

Θαύμαζαν επίσης την ακρίβεια στη σύνθεση των σκηνών και τη μοναδική του ικανότητα να ερμηνεύει τη σιωπή. Είχε την τάση να επαναλαμβάνει ορισμένες αλληλουχίες, να επιβραδύνει το τέμπο της δράσης και γενικότερα να πειραματίζεται με τον θεατρικό χρόνο.⁴


Ανέβασε τότε και μερικές πρωτότυπες παραγωγές, στις οποίες υπέγραψε ο ίδιος το κείμενο: «Το διάφανο δωμάτιο» (1979) και «Το δείπνο» (1980).

«Και οι δύο αυτές παραστάσεις ήταν καλλιτεχνικά μανιφέστα και περιείχαν αυτοβιογραφικά στοιχεία. Εδώ το θέατρο του Λούπα εμφανίστηκε στην πιο καθαρή μορφή του: μη αφηγηματικό θέατρο για τις ανθρώπινες σχέσεις και υπνωτιστικές ψυχολογικές καταστάσεις».⁵

Όταν ο Λούπα έφυγε από τη Γελένια Γκόρα, η ομάδα διαλύθηκε. Τότε, το 1980, άρχισε η σχέση του με το Stary Teatr της Κρακοβίας: εκεί ο σκηνοθέτης δημιούργησε μερικές από τις εμβληματικότερες δουλειές του.

Εξερευνώντας με πάθος την αυστριακή λογοτεχνία, επέλεξε πρώτα τον Άλφρεντ Κούμπιν, διασκευάζοντας το μυθιστόρημά του «Η άλλη πλευρά» (1985).

Η μεγάλη τομή, όμως, έγινε το 1988 με τους «Ονειροπόλους» του Ρόμπερτ Μούζιλ. Η παράσταση αυτή έφερε μεγάλη αναγνώριση στον Λούπα. Όλοι μιλούσαν για κάτι σημαντικό και καινούριο που είχε γεννηθεί, κάτι που θα άλλαζε τον τρόπο που σκεφτόμασταν για το θέατρο.

«Εδώ ο άνθρωπος είναι μια παράξενη και αδιαπέραστη οντότητα. Του συμβαίνουν ακατανόητα πράγματα. Οι προθέσεις και οι πράξεις του, τα αισθήματα και οι σκέψεις του, στιγμές ανάτασης και φόβου, παραμένουν ρευστά».⁶

Δύο χρόνια αργότερα, ο Λούπα επέστρεψε στον Μούζιλ, διασκευάζοντας το φιλοσοφικό μυθιστόρημα του δεύτερου «Ο άνθρωπος χωρίς ιδιότητες».


Ερωτευμένος με τον Μπέρνχαρντ

Κριστιάν Λούπα: Ο σκηνοθέτης που αγαπά το σκοτάδι Facebook Twitter
O Λούπα σκηνοθετεί «Τα αδέλφια» (1996), βασισμένα στο περίφημο «Ρίτερ, Ντένε, Φος» του Μπέρνχαρντ. Φωτο: Marek Gradulski

Το 1992, κι ενώ όλοι νόμιζαν πως ο Λούπα είχε φτάσει στο αποκορύφωμα της καριέρας του, εκείνος στόχευσε ακόμη πιο ψηλά. Ανέβασε το «Ασβεστοκάμινο» του Τόμας Μπέρνχαρντ, έναν συγγραφέα που έμελλε ν' αγαπήσει σφόδρα.

«Η πραγματικότητά μας διαμορφώνεται από όσα αμελούμε να κάνουμε, όχι από όσα τελικά κάνουμε...»: ένας άνδρας αναζητά το νόημα της ύπαρξης παλεύοντας με τη ματαίωση.

Το «Ασβεστοκάμινο» ήταν μια σκηνική πρόταση για το μεγάλο ανολοκλήρωτο. Κέρδισε τη φήμη μιας σπουδαίας μεταφυσικής διατριβής, ενώ το εξαιρετικό παίξιμο των ηθοποιών έπλασε μια τρομακτική εικόνα σωματικού και πνευματικού μαρτυρίου – «ένα συγκινητικό σχόλιο επάνω στην καταστρεπτική έλξη της αδράνειας ή μια κατάδυση στην ίδια την αδράνεια», τη χαρακτήρισαν οι New York Times.

Εκείνη η τετράωρη, κλειστοφοβική παράσταση δυσκόλεψε πολύ το κοινό. Πολλοί θεατές έφευγαν στο διάλειμμα. Ο πρωταγωνιστής της Andrzej Hudziak ερμήνευσε μοναδικά τον κεντρικό ήρωα, έναν άνδρα «η ψυχή του οποίου φαγώθηκε από τα χρόνια της σύγχυσης».


Ο Μπέρνχαρντ δεν έλεγε να φύγει από το μυαλό του Λούπα. «Ανάμεσα στον Πολωνό καλλιτέχνη και τον Αυστριακό συγγραφέα υπάρχει μια βαθιά αδελφότητα, μια μοναδική κατανόηση» έγραφε η Armelle Heliot στη «Figaro».

Στο Teatr Polski o Λούπα ανέβασε τον «Ιμάνουελ Καντ» του Μπέρνχαρντ, την πιο στατική ίσως παράστασή του, τοποθετημένη σε έναν παλιό σιδηροδρομικό σταθμό.

Η επόμενη μεγάλη επιτυχία του, όμως, ήταν «Τα αδέλφια» (1996), βασισμένα στο περίφημο «Ρίτερ, Ντένε, Φος» του Μπέρνχαρντ, με θέμα τη ζωή του Λούντβιχ Βιτγκενστάιν.

Ο Λούπα παρουσιάζει τρεις εκπροσώπους της παλαιάς αστικής τάξης στα πρόθυρα νευρικής κατάρρευσης.

Κι ενώ πρόκειται για μια φαινομενικά απλή παράσταση, βασισμένη σε τρεις δυνατές ερμηνείες, ο Λούπα επεξεργάζεται τόσο αριστοτεχνικά τις δονήσεις του λόγου, ώστε το κοινό παραμένει καθηλωμένο στις θέσεις του, ακόμη κι όταν παρακολουθεί κάτι τόσο φαινομενικά βαρετό όπως ένα δείπνο.

«Σε κάθε λέξη διακυβευόταν το παν. Ένα πιάτο που έσπαγε τυχαία γινόταν μια δυσοίωνη προαναγγελία για το τέλος του κόσμου. Οι λέξεις που πλέκονταν σε φράσεις έμοιαζαν ν' ανήκουν σ' ένα άλλο πεδίο, και το νόημά τους δεν συμβάδιζε με τη σκηνική πραγματικότητα».⁷ Η παράσταση παιζόταν για είκοσι χρόνια, ως τον Ιανουάριο του 2017.

Στη συνέχεια πήρε σειρά ο «Αφανισμός», το τελευταίο μεγάλο μυθιστόρημα του Αυστριακού συγγραφέα. Εξακόσιες σελίδες χωρίς δράση, χωρίς πλοκή.

«Ένα προκλητικά ανήμπορο βιβλίο» έγραφε ο Λούπα στις σημειώσεις του. «Προσπαθώ ν' αποκωδικοποιήσω τι λέει. Δεν το καταλαβαίνω εντελώς. Αλλά συνεχίζω μέσα σ' αυτή την έλλειψη κατανόησης. Κι ανεβάζω την παράσταση χωρίς να καταλαβαίνω το βιβλίο πλήρως».


«Το θέατρο του Λούπα είναι ένα θέατρο ψυχολογικών άκρων [...] Μέσα σ' αυτόν τον αυστηρά δομημένο σκηνικό κόσμο, κάθε άτομο είναι γεμάτο αντιφάσεις. Χτίζει παλάτια στην άμμο και βυθίζεται στην τρέλα, επειδή δεν βρίσκει καμία απάντηση στο ερώτημα της ταυτότητάς του».⁸


Από Ρώσους συγγραφείς, ο Λούπα επέλεξε τον Ντοστογιέφκσι («Αδελφοί Καραμαζώφ»), τον Τσέχωφ («Πλατόνοφ», 1996 και «Τρεις αδελφές», 2001), τον Μπουλγκάκωφ («Ο Μαιτρ κι η Μαργαρίτα», 2002), και τον Γκόρκι («Ο βυθός», 2003).

Κριστιάν Λούπα: Ο σκηνοθέτης που αγαπά το σκοτάδι Facebook Twitter
Στη «Δίκη», μαύρες ταινίες σφραγίζουν τα στόματα των δεκαεπτά πρωταγωνιστών του, που καταγγέλλουν την καταπάτηση της ελευθερίας έκφρασης, την κρατική διαφθορά, τη συντριβή του πολίτη σε μια καφκική χώρα. Φωτο: Natalia Kabanow


«Αόρατες» ερμηνείες

Ο Πολωνός σκηνοθέτης διακρίνεται για τη μοναδική ικανότητά του να δημιουργεί οργανικές και συμπαγείς σκηνικές πραγματικότητες. Συχνά μεταφράζει και διασκευάζει ο ίδιος τα κείμενα που ανεβάζει, σχεδιάζει το σκηνικό και σκηνοθετεί. Ενίοτε εμφανίζεται επί σκηνής ως αφηγητής.

Οι ερμηνείες των ηθοποιών θεωρούνται βασικό συστατικό της υψηλής ποιότητας των παραστάσεών του: πολλές φορές η υποκριτική τους χαρακτηρίζεται «αόρατη» ή «διαφανής», επειδή ενώνονται πλήρως με τους ρόλους που ενσαρκώνουν.⁹


Ο Λούπα επισκέπτεται για πρώτη φορά την Αθήνα το 2004, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, με μια διασκευή της φιλοσοφικής νουβέλας του Nίτσε, «Ζαρατούστρα».


Παρότι έχει φτάσει τα 75 του χρόνια, εξακολουθεί να υπογράφει σημαντικές παραστάσεις, με πιο πρόσφατες την «Ξύλευση» (2014), βασισμένη στο μυθιστόρημα του Μπέρνχαρντ καθώς και την «Πλατεία Ηρώων», το τελευταίο θεατρικό έργο του κορυφαίου Αυστριακού, που παρουσιάστηκε το 2015 στο Βίλνιους, στο Εθνικό Θέατρο της Λιθουανίας.


«Η Δίκη» του Κάφκα έκανε πρεμιέρα το 2018 στο NowyTeatr του Κριστόφ Βαρλικόφσκι, στη Βαρσοβία. Διαδραματίζεται στη σημερινή Πολωνία.

Ο Κρίστιαν Λούπα –θύμα των πρακτικών λογοκρισίας που έπληξαν το ιστορικό Teatr Polski του Βρότσλαβ– καταφεύγει στην προφητική δυστοπία που απηχεί τον παράλογο κόσμο μας.

«Εμείς είμαστε οι συλληφθέντες»: η κραυγή του Πολωνού σκηνοθέτη για τα φαινόμενα λογοκρισίας που πληθαίνουν στην πατρίδα του κορυφώνεται σε μια πεντάωρη παράσταση, που παρουσιάζεται στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης.

Μαύρες ταινίες σφραγίζουν τα στόματα των δεκαεπτά πρωταγωνιστών του, που καταγγέλλουν την καταπάτηση της ελευθερίας έκφρασης, την κρατική διαφθορά, τη συντριβή του πολίτη σε μια καφκική χώρα.

Ο εφιάλτης του Γιόζεφ Κ., που συλλαμβάνεται από τις καθεστωτικές υπηρεσίες, γίνεται ο εφιάλτης του Teatr Polski, του Κρίστιαν Λούπα, της Πολωνίας, ολόκληρης της Ευρώπης.

Info

H Δίκη

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

6 – 10 Μαρτίου 2019

Κεντρική Σκηνή

Παραστάσεις: Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή 19:00

Διάρκεια παράστασης: 5 ώρες (με 2 διαλείμματα)

Σκηνοθεσία, Διασκευή, Σκηνογραφία & Σχεδιασμός Φωτισμών: Krystian Lupa

Κοστούμια: Piotr Skiba

Μουσική: Bogumił Misala

Βίντεο & Συνεργάτης Φωτισμών: Bartosz Nalazek

Animations: Kamil Polak

Μακιγιάζ & Κομμώσεις: Joanna Chudyk, Monika Kaleta

Παίζουν: Bożena Baranowska, Bartosz Bielenia / Maciej Charyton, Małgorzata Gorol, Anna Ilczuk, Mikołaj Jodliński, Andrzej Kłak, Dariusz Maj, Michał Opaliński, Marcin Pempuś, Halina Rasiakówna, Piotr Skiba, Ewa Skibińska, Adam Szczyszczaj, Andrzej Szeremeta, Wojciech Ziemiański, Marta Zięba, Ewelina Żak

1 . «Teatr»/ «Theatre monthly», 1979

2 & 3 & 5. «Sobowtór i utopia : teatr Krystiana Lupy» του Grzegorz Niziołek, 1997

4 & 7. «Polish Theatre after the Fall of Communism» της Olga Śmiechowicz

6. Życie Literackie/ Literary Life, 1988, no. 15

8. Notatnik Teatralny, 1999, no. 18-19

9. Krystian Lupa, culture.pl

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Φραντς Κάφκα, Άλις Όσβαλντ, Βιρτζίνια Γουλφ: Τρία μικρά εκφραστικά διαμάντια

Βιβλίο / Φραντς Κάφκα, Άλις Όσβαλντ, Βιρτζίνια Γουλφ: Τρία μικρά εκφραστικά διαμάντια

Μικρά στο μέγεθος αλλά μεγάλα στη σημασία τους, το «Κτίσμα» του Φραντς Κάφκα, το «Μνημείο Πεσόντων» της Άλις Όσβαλντ και το «Δευτέρα ή Τρίτη» της Βιρτζίνια Γουλφ έχουν αλλάξει τα δεδομένα στην κατηγορία τους, το καθένα με τον δικό του τρόπο
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ