Κώστας Αρζόγλου

Κώστας Αρζόγλου Facebook Twitter
0
Στο θεατρικό έργο «Μηχανή Μπέκετ ή στα βήματα του Κραπ» έχετε αναλάβει τον ρόλο του Κραπ. Γιατί τον επιλέξατε;

Στριφογύριζα από καιρό τώρα σε αυτό που λέμε «κόσμο του Μπέκετ». Μελετούσα για να παίξω ένα άλλο έργο του, έναν μονόλογο, την Πρώτη Αγάπη. Ο Μπέκετ με είλκυε από μικρός. Με μαγνήτιζε, χωρίς να ξέρω ακριβώς τους λόγους. Έχω μεταφράσει πολλά έργα του κι έχω παρακολουθήσει παραστάσεις του, τόσο εδώ όσο και στο εξωτερικό. Ωστόσο, το έργο του ήταν πάντοτε παραγκωνισμένο στη δική μου επαγγελματική διαδρομή. Κάτι το απόμερο. Τώρα, ο Νίκος ο Καμτσής, προτείνοντάς μου την Tελευταία μαγνητοταινία του Κραπ, μου έδωσε επιτέλους την ευκαιρία που αναζητούσα για να συναντηθώ με τον κόσμο του Μπέκετ. Ειδικά σε αυτό το έργο, βρήκα ότι υπάρχει ένα παιχνίδι με τον χρόνο που μ’ ενδιαφέρει πολύ. Γιατί θεωρώ πως η πραγματικότητα που ζούμε καθημερινά είναι διαφορετική απ’ την πραγματικότητα που θυμόμαστε ότι ζήσαμε πριν από τριάντα χρόνια. Για παράδειγμα, δεν είναι η ταινία που θυμόμαστε ότι παρακολουθήσαμε πριν από αρκετό καιρό, είναι το συναίσθημα που μας δημιουργήθηκε κατά την παρακολούθησή της ή μετά. Ο Κραπ προσπαθεί μέσα απ’ αυτό το έργο ν’ αναβιώσει την ίδια του τη ζωή μέσα από μια μαγνητοταινία που δεν είναι απλώς μια ρεαλιστική μαγνητοταινία, αφού περιέχει όλες του τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις αναμνήσεις.

   

Το έργο του Μπέκετ θεωρείται από ορισμένους ερμηνευτές βαθιά απαισιόδοξο όσον αφορά την ανθρώπινη φύση. Eίναι η απαισιοδοξία το κυριάρχο συναίσθημα της εποχής μας;

Καταρχάς, δεν νομίζω πως στον Μπέκετ τα πράγματα διαχωρίζονται σε αισιόδοξα και μη. Αντίθετα, θεωρώ πως ο διαχωρισμός που υπάρχει είναι τελείως διαφορετικός, διαμορφώνοντας τις καταστάσεις ως υπαρξιακές ή μη. Η έγνοια του αφορά τον τρόπο που ο άνθρωπος ζει τη ζωή του μαζί με τις μνήμες του, και μάλιστα ορισμένες από αυτές τις μνήμες δεν είναι σε πρώτη ζήτηση, αλλά ανασύρονται βαθιά μέσα απ’ το μυαλό του. Είναι σαν ν’ ανοίγει ένας συμπιεσμένος φάκελος, ένα zip, απ’ όπου όμως ανασύρονται πράγματα που ο άνθρωπος δεν γνώριζε ότι κατείχε.Ο Μπέκετ ασχολείται με αυτό ακριβώς. Αναρωτιέται πώς μπορει ο άνθρωπος να αιχμαλωτίσει αυτό το άπιαστο πράγμα. Αυτήν τη μοναδική στιγμή.

 

Ο χαρακτήρας του Κραπ αναλώνεται σε μια διαρκή εσωτερική αναζήτηση, προσπαθώντας να βιώνει ξανά και ξανά τις αναμνήσεις της ζωής του, ώστε να μπορέσει να τις εξουσιάσει και να μάθει από αυτές. Έχει νόημα αυτή η διαδικασία στον άνθρωπο; Tι μπορεί να του προσφέρει ένα τέτοιο ξεψάχνισμα της ψυχής;

Ο Μπέκετ λέει: «Προσπάθησε πάλι. Προσπάθησε καλύτερα. Απότυχε καλύτερα». Νομίζω ότι αυτή η επανάληψη είναι ένα πάρα πολύ σπουδαίο συστατικό του έργου.Η διαδικασία αυτή της επανάληψης και της μικροδιόρθωσης είναι εφικτή. Ωστόσο, κανείς δεν μπορεί να προβεί σε ριζικές διορθώσεις, να κάνει μεγάλα άλματα μπρος και πίσω.

 

Όταν αναπολείται τις δικές σας αναμνήσεις, τι συναισθήματα σας προκαλεί αυτή η διαδικασία; Mελαγχολία για τις ιδιαίτερες στιγμές που πέρασαν και χάθηκαν ή ικανοποίηση για το ότι είχατε το προνόμιο να τις ζήσετε;

Θυμάμαι τον εαυτό μου παιδί, να με πηγαίνουν οι γονείς μου στο τσίρκο. Τώρα πηγαίνω κι εγώ την κόρη μου. Μου αρέσει πάρα πολύ η κοινοβιακή ζωή των ανθρώπων εκεί. Από μικρό παιδί μου έκαναν εντύπωση οι κλόουν. Δεν είναι τυχαίο ότι με αυτό το άσπρο πρόσωπο που φορούν είναι εκτός χρόνου. Ο θηριοδαμαστής και ο ταχυδαχτυλουργός ζουν στο τώρα. Οι κλόουν είναι σαν να έρχονται απ’ το πουθενά και να πηγαίνουν και πάλι στο πουθενά. Τα κωμικά πράγματα που κάνουν δεν έχουν χρόνο, και μάλιστα δεν μας κάνουν να γελάμε. Δεν είναι τυχαίο ότι τον Σάμιουελ Μπεκετ τον γοήτευαν πάντοτε οι κλόουν κι οι κλοσάρ. Αυτή η σοβαροφάνεια με την οποία πλησιάζουμε τον Μπέκετ είναι λάθος. Νομίζω ότι, επειδή δεν καταλαβαίνουμε τα πράγματα που λέει, τα ποτίζουμε με κάποιο νόημα σοβαροφάνειας που δεν μας επιτρέπει να τον προσεγγίσουμε σωστά.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ