«... Και Συ Χτενίζεσαι»: Η ιστορική θεατρική παράσταση του Ελεύθερου Θεάτρου από το 1973

«... Και Συ Χτενίζεσαι»: η ιστορική θεατρική παράσταση του Ελεύθερου Θεάτρου από το 1973 Facebook Twitter
Ελεύθερο Θέατρο, «... Και Συ Χτενίζεσαι» (1973)
0


ΤΟ 1973 ΗΤΑΝ μια πολύ σημαδιακή χρονιά για την σύγχρονη ελληνική ιστορία – με τις Τέχνες και τα Γράμματα να γνωρίζουν μιαν έκρηξη δημιουργικότητας, στην οποία έδινε φτερά η περιρρέουσα πολιτικοκοινωνική κατάσταση.

Το τρίπτυχο τέχνη-κοινωνία-πολιτική δεν ήταν ποτέ άλλοτε τόσο σφιχτά δεμένο, αφού οποιοδήποτε καλλιτεχνικό γεγονός, ελαφρό ή σοβαρό, λογιζόταν ως πολιτική πράξη. Ακόμη και η απλή ακρόαση ενός δίσκου, η συμμετοχή στην προβολή μιας ταινίας ή η παρουσία σε μια μπουάτ της Πλάκας, αποκτούσε αίφνης άλλες διαστάσεις. Συνδεόταν με κάτι που κυοφορούσε την αλλαγή και την ανατροπή.

Η σταδιακή φιλελευθεροποίηση του δικτατορικού καθεστώτος είχε αποκαλύψει νέες καλλιτεχνικές δυνάμεις, που μπορούσαν πλέον να εκφραστούν αρτιότερα, όχι άρτια, με κάποια μεγαλύτερη ελευθερία, όχι ελεύθερα, προτείνοντας έργα, παραστάσεις, δίσκους, ταινίες κ.λπ., που θα άφηναν εποχή.

Το Ελεύθερο Θέατρο είχε δημιουργηθεί τον Ιούνιο του 1970 από σπουδαστές της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, για να παρουσιαστεί, κατά πρώτον, με το έργο «Η Όπερα του Ζητιάνου» (The Beggar’s Opera) του John Gay (σε σκηνοθεσία Γιώργου Μιχαηλίδη), τον Σεπτέμβριο του ’70, στο Θέατρο Βέμπο.

Μάλιστα αυτή η έξαρση δεν πτοήθηκε ούτε από τη νέα σκληρότερη χούντα, που θα ακολουθούσε τα αιματηρά γεγονότα του Πολυτεχνείου, τον Νοέμβρη του ’73, καθώς το ποτάμι δεν είχε πλέον επιστροφή, με τα κοινωνικοπολιτικά και καλλιτεχνικά ζητήματα να απασχολούν τους πάντες και τα πάντα και τον χειμώνα του 1973-74 (και τούτο ασχέτως των όποιων λογοκριτικών επεμβάσεων).

Το θέατρο ήταν μπροστά σ’ αυτή την καλλιτεχνική έκρηξη και έργα-παραστάσεις όπως τα «Το Μεγάλο μας Τσίρκο» (Θέατρο Αθήναιον) του θιάσου Τζένης Καρέζη-Κώστα Καζάκου, «Ουστ...» του Πειραματικού Θεάτρου της Μαριέττας Ριάλδη, «Άσμα για το Σκιάχτρο της Λουσιτανίας» του Peter Weiss (Θέατρο Στοά) και «Οι Κλειδοκράτορες» του Milan Kundera (Θέατρο Άλφα / Σύγχρονο Ελληνικό Θέατρο των Στέφανου Ληναίου-Έλλης Φωτίου) έχουν περάσει στη συλλογική μνήμη σαν πράξεις αντίστασης, έναντι του καταπιεστικού καθεστώτος. Μεταξύ αυτών των έργων ξεχωριστή θέση κατέχει και η μοντέρνα επιθεώρηση «... Και Συ Χτενίζεσαι», που ανεβαίνει από το Ελεύθερο Θέατρο, στο Άλσος Παγκρατίου, στις 14 Ιουνίου 1973.

«... Και Συ Χτενίζεσαι»: η ιστορική θεατρική παράσταση του Ελεύθερου Θεάτρου από το 1973 Facebook Twitter
Το εξώφυλλο του προγράμματος της παράστασης του Ελεύθερου Θεάτρου «... Και Συ Χτενίζεσαι», στο Άλσος Παγκρατίου, το καλοκαίρι του 1973.

Το Ελεύθερο Θέατρο είχε δημιουργηθεί τον Ιούνιο του 1970 από σπουδαστές της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, για να παρουσιαστεί, κατά πρώτον, με το έργο «Η Όπερα του Ζητιάνου» (The Beggar’s Opera) του John Gay (σε σκηνοθεσία Γιώργου Μιχαηλίδη), τον Σεπτέμβριο του ’70, στο Θέατρο Βέμπο, να συνεχίσει με το έργο «Η Ιστορία του Αλή Ρέτζο» του Πέτρου Μάρκαρη, το Πάσχα του ’71 στο Θέατρο Καλουτά, ανεβάζοντας στη συνέχεια μονόπρακτα του Bertold Brecht στο Ινστιτούτο Γκαίτε (1972) και συμμετέχοντας στον «Πινόκιο» (1972) του Carlo Collodi, που θα ανέβαινε από τον Παιδικό Θίασο των Γιάννη Φέρτη-Ξένιας Καλογεροπούλου.

Εκείνη την εποχή (αρχές ’72) μέλη του Ελεύθερου Θεάτρου ήταν οι: Αντώνης Αντωνίου, Κώστας Αρζόγλου, Σπύρος Βραχωρίτης, Δημήτρης Καμπερίδης, Ερμής Κασάπης, Γιώργος Κοτανίδης, Αγγελική Κυριαζάκη, Γιάννης Λεκκός, Υβόννη Μαλτέζου, Λίλα Μαράκα, Αννέτα Μιχαλιτσιάνου, Άννα Παναγιωτοπούλου, Γιώργος Παπαδάκης, Γιώργος Σαμπάνης, Χριστίνα Σιμοπούλου, Νίκος Σκυλοδήμος, Λάμπρος Τσάγκας, Σταμάτης Φασουλής και Μηνάς Χατζησάββας.

Το έργο που βγάζει την ομάδα, ή και κολεκτίβα αν θέλετε, μεμιάς στην επιφάνεια ήταν η «Ιστορία του Αλή Ρέτζο». Όπως διαβάζουμε στο περιοδικό «Θεατρικά» (τεύχος #2, Ιανουάριος-Φεβρουάριος 1972):

«“Η Ιστορία του Αλή Ρέτζο” ήταν βασικά η πρώτη ομαδική δημιουργία του Ελεύθερου Θεάτρου, γιατί εδώ μπήκαν οι βάσεις της συλλογικής δουλειάς και διαμορφώθηκαν καινούργια θεωρητικά πιστεύω.(…) Η παράσταση “ερέθισε” το κοινό –κυρίως τη νεολαία, τους φοιτητές–, που επιτέλους έβλεπε και εδώ μια ομάδα ανθρώπων να ρίχνουν τις γέφυρες πίσω τους, και να δίδονται στην αναζήτηση, στον τραχύ δρόμο της έρευνας και στην κατάκτηση καινούργιων τρόπων καλλιτεχνικής επιβίωσης».

Η «ομαδική δημιουργία» και η «συλλογική δουλειά» ήταν τα πιο βασικά χαρακτηριστικά του Ελεύθερου Θεάτρου, εκείνα τα χρόνια. Η ομάδα δεν αρνείται περαιτέρω την στράτευση, υπό την προϋπόθεση αυτή να εμπεριέχει τη γνώση, έχοντας τον τρόπο να την μεταδώσει. Ακόμη ομνύει στο «διαλεκτικό θέατρο» του Bertolt Brecht και βεβαίως στην αποστασιοποίηση – στην μη ταύτιση, δηλαδή, ηθοποιού και ρόλου, που ευνουχίζει τελικά τη σκέψη του θεατή.

Η ομάδα είναι πολιτικοποιημένη (δεν ήταν τυχαία, εξάλλου, η σύλληψη του Κώστα Αρζόγλου, κατά την διάρκεια της παράστασης «Πινόκιο», την άνοιξη του ’72), καθώς υπήρχαν μέλη που κινούνταν στον ιδεολογικό χώρο του αριστερισμού (ΕΚΚΕ) ή που συνδέονταν με τις φοιτητικές παρατάξεις της αριστεράς και την ΕΚΙΝ (Ελληνοευρωπαϊκή Κίνηση Νέων), ένα σωματείο που είχε δημιουργηθεί νόμιμα από κεντρώες, φιλελεύθερες και αστικές δυνάμεις (βλέπε και Κωστής Κορνέτης «Τα Παιδιά της Δικτατορίας», εκδόσεις Πόλις, σελ.374-377).

Σ’ ένα μανιφέστο του Ελεύθερου Θεάτρου, με ημερομηνία Σεπτέμβρης 1973, που δημοσιεύεται στον τόμο «Χρονικό ’73 / Καλλιτεχνική πνευματική ζωή» [Έκδοση Καλλιτεχνικό Πνευματικό Κέντρο Ώρα] διαβάζουμε:

«Από την τελευταία φορά που παίξαμε την “Ιστορία του Αλή Ρέτζο” στη Θεσσαλονίκη σκεφτόμαστε και προσανατολιζόμαστε συνεχώς προς ένα θέατρο που να μην εξυπηρετεί απλά και μόνο ένα “περιεχόμενο”, αλλά που να οικοδομεί ένα περιεχόμενο πάνω σ’ έναν απλό καμβά ή μια απλούστατη ιστορία ή ένα φαινόμενο της ζωής γύρω μας. Αυτό σήμαινε όχι πια έργο ήδη γραμμένο από κάποιον συγγραφέα, με τις δομές του και την εσωτερική του οικονομία. Σήμαινε έργο εσκεμμένα χαλαρό (καμβά ακριβώς), που να αφήνει ελεύθερο τον ηθοποιό να μεταδώσει αυτό που εκείνος επιδιώκει – όσο μπορεί να το καταφέρει αυτό».

Εκείνη την εποχή σχεδόν σε κάθε μορφή Τέχνης παρατηρείται μια τάση επιστροφής στις ρίζες. Αυτό ήταν ολοφάνερο στο τραγούδι με την επανάκαμψη του δημοτικού (Δόμνα Σαμίου) και ως βασική επιρροή στο ροκ (Σαββόπουλος, Κωχ), με την πολύπλευρη διερεύνηση του ρεμπέτικου, του Καραγκιόζη, μα και γενικότερα της λαϊκής τέχνης, που τοποθετείται πλέον σε άλλη βάση.

«... Και Συ Χτενίζεσαι»: η ιστορική θεατρική παράσταση του Ελεύθερου Θεάτρου από το 1973 Facebook Twitter
Από το πρόγραμμα της παράστασης του Ελεύθερου Θεάτρου «... Και Συ Χτενίζεσαι», στο Άλσος Παγκρατίου, το καλοκαίρι του 1973.
«... Και Συ Χτενίζεσαι»: η ιστορική θεατρική παράσταση του Ελεύθερου Θεάτρου από το 1973 Facebook Twitter
Από το πρόγραμμα της παράστασης του Ελεύθερου Θεάτρου «... Και Συ Χτενίζεσαι», στο Άλσος Παγκρατίου, το καλο.καίρι του 1973.

Φαίνεται πως και το Ελεύθερο Θέατρο ακολουθεί αυτή την τάση και ψάχνει στο βάθος της πιο σύγχρονης ελληνικής θεατρικής τέχνης, ανακαλύπτοντας την Επιθεώρηση. Όπως έλεγαν και οι ίδιοι (πάντα από το «Χρονικό ’73»):

«Κάναμε μια έρευνα γύρω από το είδος της επιθεώρησης στην Ελλάδα, σαν το μόνο που μορφοποιείται εδώ κι έναν σχεδόν αιώνα, μέσα στον ελληνικό χώρο. Θεωρήσαμε όλα τα άλλα είδη σαν ξενόφερτα ή απομιμήσεις από τη μια (π.χ. βουλεβάρτο) κι άσχετα από την ελληνική κοινωνική πραγματικότητα ή στο κάτω-κάτω σαν αδοκίμαστα ακόμη στον ελληνικό χώρο. Συγκεντρώσαμε ένα πολυποίκιλο υλικό από κείμενα (απ’ το 1890 εμφανίζονται τα πρώτα), μαγνητοταινίες από ηθοποιούς που τα έπαιζαν, φωτογραφίες, μαρτυρίες, παρτιτούρες κι αρχίσαμε να βγάζουμε τα δικά μας συμπεράσματα».

Βασικά αυτό που κάνει το Ελεύθερο Θέατρο με το «... Και Συ Χτενίζεσαι» είναι να ανατρέψει μερικούς πολύ βασικούς κανόνες της Επιθεώρησης, που σχετίζονταν με τους ρόλους του επιχειρηματία-παραγωγού, του βασικού πρωταγωνιστή (ο σταρ της παράστασης), των υπολοίπων δευτεραγωνιστών ηθοποιών, που εποφθαλμιούν τον σταρ και θέλουν να πάρουν τη θέση του, και βεβαίως με την έννοια του κέρδους και του «ταμείου». Όπως έλεγαν τα ίδια τα μέλη του Ελεύθερου Θεάτρου:

«Στο “... Και Συ Χτενίζεσαι” προσπαθήσαμε να απαλλάξουμε την επιθεωρησιακή γλώσσα απ’ αυτά τα πρόσθετα χαρακτηριστικά της και να την “συλλαβίσουμε”. Να ζυμώνεται καθημερινά με το κοινό, να αλλοιώνεται και να προσανατολίζεται αλλιώς. Είναι για μας ένα σχολειό, που δεν θα μας το προσέφερε καμιά επίσημη παιδεία, αλλά μόνο η πρακτική. Και πραγματικά, πήραμε αρκετά μαθήματα μπροστά σε 65.000 άτομα, που είδαν την παράσταση στην Αθήνα».

Ρίχνοντας μια ματιά στο πρόγραμμα του έργου, με το κλασικό πλέον εξώφυλλο του Χρόνη Μπότσογλου –με κάποια γυναικεία πόδια, χωρίς σώμα, να χορεύουν και μ’ ένα χέρι να δείχνει «εσένα», κάπως σαν σάτιρα μιας αφίσας της χούντας, της εποχής, με το μότο «έχε εμπιστοσύνη στα ελληνικά χέρια»– και πέρα από τα τραγούδια των παλαιών επιθεωρήσεων (ετήσια «Παναθήναια», «Η Καπριτσιόζα», «Νυχτερίδα», «Παπαγάλος», «Η Νέα Κατεργάρα»), παρατηρείς πως η παράσταση δεν έχει σκηνοθέτη (η σκηνοθεσία είναι ομαδική, επεξεργασμένη από ολάκερη την ομάδα), και πως δεν υπάρχουν σταρ και μπροστάρηδες ηθοποιοί, μα τα μέλη μιας κολεκτίβας μόνο (μια εντεκάδα), που αναφέρονται αλφαβητικά.

Ήτοι: Κώστας Αρζόγλου, Ντίνος Λύρας, Υβόννη Μαλτέζου, Νένα Μεντή, Άννα Παναγιωτοπούλου, Γιώργος Σαμπάνης, Νίκος Σκυλοδήμος, Σμαράγδα Σμυρναίου, Κώστας Στυλιάρης, Σταμάτης Φασουλής και Δημήτρης (Μίμης) Χρυσομάλλης.

Σε σχέση με τα ονόματα παρατηρούμε πως η line-up του ’73 είναι αρκετά διαφορετική από εκείνη του ’72, πράγμα που σημαίνει πως υπήρξαν (και) συγκρούσεις ανάμεσα στα μέλη της ομάδας (οι πολιτικές πρέπει να ήταν οι πρώτες τη τάξει), και γι’ αυτό καταγράφονται αποχωρήσεις, όπως και εμφανίσεις νέων ονομάτων.

«... Και Συ Χτενίζεσαι»: η ιστορική θεατρική παράσταση του Ελεύθερου Θεάτρου από το 1973 Facebook Twitter
Ο Κώστας Αρζόγλου από την παράσταση του Ελεύθερου Θεάτρου «... Και Συ Χτενίζεσαι» (1973).

Από το πρόγραμμα λοιπόν βλέπουμε πως η ομάδα θα απευθυνόταν σε τρεις συγγραφείς για να της δώσουν κείμενα (Μποστ, Κώστας Μουρσελάς, Γιώργος Σκούρτης), ενώ κείμενα θα επεξεργαζόταν και το ίδιο το Ελεύθερο Θέατρο.

Βλέπουμε, επίσης, πως ο Χρόνης Μπότσογλου είχε φροντίσει τα λιτά σκηνικά και τα κοστούμια, πως ο Λεωνίδας ντε Πιάν είχε κάνει τις χορογραφίες, πως στη συγγραφή και το ανέβασμα είχε συνεργαστεί ο Πλούταρχος Καϊτατζής και πως την μουσική είχε συνθέσει ο Λουκιανός Κηλαηδόνης.

Φυσικά, για μια επιθεώρηση, όπως ήταν το «... Και Συ Χτενίζεσαι», η μουσική δεν μπορεί παρά να ήταν πρωταγωνίστρια (και βεβαίως ζωντανή και όχι από ταινία-μπομπίνα). Και δεν ήταν και τόσο συνηθισμένο σε θεατρικό πρόγραμμα να αναφέρονται ακόμη και οι οργανοπαίκτες, που έπαιρναν μέρος στην παράσταση, όταν τα ονόματά τους, τις πιο πολλές φορές, δεν αναγράφονταν ούτε στα εξώφυλλα των δίσκων.

Έτσι, στην τρομπέτα ήταν ο Νίκος Μάγγος, στο τρομπόνι ο Μανώλης Μαντζαβίνος, στην τούμπα και στο πιάνο ο Γιάννης Σπυρόπουλος (ο «Μπαχ» προφανώς), στο ακορντεόν και στο πιάνο ο Αντρέας Δημητρίου, στην κιθάρα χαβάγια ο Σπύρος Τσόκαλης, στην κιθάρα και το μπάσο ο Θόδωρος Ηλιόπουλος και στα ντραμς ο Βύρων Παφίλης.

Μουσικές και τραγούδια, από το «... Και Συ Χτενίζεσαι» θ’ ακούγαμε για πρώτη φορά σ’ ένα διπλό LP του Λουκιανού Κηλαηδόνη το «Πάμε Μαέστρο / Ελεύθερο Θέατρο & Ελεύθερη Σκηνή / Δέκα Επιθεωρήσεις 73-84», που θα κυκλοφορούσε από την MINOS, το 1984 (με τις εκτελέσεις να είναι, βεβαίως, σύγχρονες του δίσκου).

«... Και Συ Χτενίζεσαι»: η ιστορική θεατρική παράσταση του Ελεύθερου Θεάτρου από το 1973 Facebook Twitter
Η σύνθεση του. Ελεύθερο Θεάτρου το 1972.

Τα «νούμερα» της επιθεώρησης ήταν δέκα οκτώ (μαζί με την έναρξη και το φινάλε). Δύο, «Ο τροχονόμος» (που... πτώχυνε κι εκρεμάστη απ’ το λαιμό) και η «Μικρά Ασία», ανήκαν στον Μποστ, με το δεύτερο να θεωρείται ως ένα από τα κορυφαία της παράστασης (ένας Τούρκος παραπονιόταν για την πολιτική κατάσταση στη χώρα του –χούντα γαρ κι εκεί, τότε– ενώ ένας Έλληνας τον παρηγορούσε!).

Τα «νούμερα», που θα έγραφε ο Γιώργος Σκούρτης ήταν τα «Διαδόσεις... διαδόσεις», «Εσύ το παίζεις;» (σατιρίζονται τα τυχερά παιγνίδια, λαχεία, ιππόδρομος και προπό) και «Παξ Αμερικάνα» (ένα σκετς στο οποίο βαλλόταν ο αμερικανισμός).

Υπήρχαν, επίσης, δύο κείμενα του Κώστα Μουρσελά («Φαυλοκράτες», «Το συμβούλιο συνεδριάζει»), που θα λογοκρίνονταν στο σύνολό τους και καμιά δεκαριά της ομάδας του Ελεύθερου Θεάτρου, όπως «Το “τελευταίο ταγκό” στο Κουρδιστάν» (με προφανή αναφορά στη γνωστή ταινία του Bernardo Bertolucci «Το Τελευταίο Ταγκό στο Παρίσι», που τότε απασχολούσε), «Οι πλύστρες της Πορτογαλίας» (που έβγαζαν όλα τα άπλυτα στη φόρα), «Ο πάμπτωχος» (εκεί όπου ένας πλούσιος λέει τι θα έκανε... αν ήτανε φτωχός – αναφορά και στο γνωστό τραγούδι της εποχής «Αν ήμουν πλούσιος»), «Η Σοφία» (εκεί όπου μια γυναίκα μιλάει για την ιστορία της ζωής της – με επιρροή από «Το Τρίτο Στεφάνι» του Κώστα Ταχτσή, που είχε ήδη κάνει δεύτερη και τρίτη έκδοση, αρχίζοντας έντονα κι αυτό να ενδιαφέρει), το «Κάτι μέσα μου έχει μείνει» (με αναφορές στα παλιά νούμερα και τραγούδια της Επιθεώρησης), το «Από μικρό και από τρελλό μαθαίνεις παραμύθια», που επίσης θα πετσοκοβόταν από τη λογοκρισία κ.λπ.

Γενικά, η λογοκρισία είχε βάλει βαθιά το χέρι της στα κείμενα της παράστασης, όπως βλέπουμε από ένα έγγραφο των Γενικών Αρχείων του Κράτους (Γενική Γραμματεία Τύπου), που έχει τίτλο «Γενόμεναι Διαγραφαί Αλλαγαί» και που αφορούσε, βεβαίως, στο «... Και Συ Χτενίζεσαι». (Το έγγραφο είναι αποτυπωμένο στο βιβλίο της Κωνστάντζας Γεωργακάκη «Βίος και Πολιτεία μιας γηραιάς κυρίας στην επταετία» των εκδόσεων Ζήτη, από το 2015).

Πέρα από τα σκετς του Κώστα Μουρσελά που είχαν λογοκριθεί εξ ολοκλήρου, λογοκρισία είχε πέσει και σ’ ένα σωρό άλλα σκετς, βασικά μέσω διαγραμμένων παραγράφων και αλλαγών φράσεων και λέξεων.

Έτσι στο σκετς «Μικρά Ασία» του Μποστ η φράση «Τούρκος εγώ χωρίς Βουλή» θα γινόταν «Εγώ σας αγαπώ πολύ»(!), στο σκετς της ομάδας «Από μικρό και από τρελλό μαθαίνεις παραμύθια» θα διαγράφονταν οι φράσεις «Ελλάς Ελλήνων Χριστιανών», «παράξενο τάμα του Έθνους» και άλλα διάφορα, στο σκετς, επίσης της ομάδας, «Οι πλύστρες της Πορτογαλίας» θα διαγραφόταν η φράση «οι ανεξίτηλοι λεκέδες» κ.ο.κ.

Τώρα, τι απ’ όλα αυτά ίσχυσε στην πράξη... είναι ένα θέμα. Πληροφορίες λένε πως ο θίασος συχνά δεν ελάμβανε υπ’ όψη του τις επεμβάσεις της λογοκρισίας, λέγοντας εκείνα που ήθελε να πει (που κάποιες φορές μπορεί να ήταν και εκτός «επισήμου» κειμένου).

Γενικώς, δεν ήταν και το πιο εύκολο πράγμα στον κόσμο να ελέγξεις τι θα λεγόταν σε μια θεατρική παράσταση, ακόμη και αν στην πλατεία βρίσκονταν άνθρωποι του καθεστώτος.

Ο θεατρικός λόγος, επειδή είναι ζωντανός και δεν αποτυπώνεται κάπου, δεν μπαίνει εύκολα σε καλούπια – όπως συμβαίνει με τον κινηματογραφικό λόγο, την δισκογραφία ή το τυπωμένο κείμενο. Έτσι, και εξαιτίας αυτού του γεγονότος, το θέατρο, όπως και κάποιες μουσικές παραστάσεις και συναυλίες, θα αναδεικνύονταν σε προμαχώνες της ανάγκης για αντίσταση, στο δεύτερο μισό της επταετίας.

«... Και Συ Χτενίζεσαι»: η ιστορική θεατρική παράσταση του Ελεύθερου Θεάτρου από το 1973 Facebook Twitter
Όταν το Ελεύθερο Θέατρο ανέβασε μονόπρακτα του Bertold Brecht στο Ινστιτούτο Γκαίτε (1972).

Οι κριτικές, φυσικά, δεν αγνόησαν το έργο. Το «... Και Συ Χτενίζεσαι» θα έπαιρνε ποικίλες, σε χρόνο πρώτο, που θα αποτυπώνονταν στις εφημερίδες και τα περιοδικά της εποχής.

Για παράδειγμα, ο Μπάμπης Δ. Κλάρας στη «Βραδυνή» (30 Ιουν. 1973) θα σημείωνε τα εξής: «Ο υπογράφων δεν συνηθίζει να γράφη για την επιθεώρησι.(...) Γίνεται μόνο, επειδή αυτό το θέαμα και ακρόαμα είναι και κάτι άλλο εκτός από επιθεώρησι. Είναι μια συλλογική προσπάθεια από νέους και νέες, που εμφορείται, όπως φαίνεται, από μια καλλιτεχνική έφεσι και μια δημιουργικότητα που τείνει να δώση και σ’ άλλους θεατρικούς τομείς κάτι το γνήσιο και το θετικό. Αξίζει γι’ αυτό μια συμπαράστασι. Για να προκόψη και ν’ αποδίδη όλο και πιο αγλαούς καρπούς».

Και από την κριτική του Κώστα Γεωργουσόπουλου στην εφημερίδα «Το Βήμα» (30 Ιουν. 1973), έτσι όπως εκείνη θα αποτυπωνόταν και στο βιβλίο του «Κλειδιά και Κώδικες Θεάτρου / ΙΙ. Ελληνικό Θέατρο» [Βιβλιοπωλείον της «Εστίας» Ι.Δ. Κολλάρου & Σίας Α.Ε., 1984]:

«Κάποιος απρόσεκτος θεατής υπάρχει πιθανότητα να την πάθει στην επιθεώρηση του Άλσους. Θα βρει, ίσως, πολύ λίγη πολιτική σάτιρα και πολλά σκαμπρόζικα υπονοούμενα. Σίγουρα στο “... Και Συ Χτενίζεσαι” υπάρχει πολύ λιγότερη “πολιτική” σάτιρα απ’ όλες τις επιθεωρήσεις του εμπορικού κυκλώματος. Εδώ θα την έχει πάθει ο απρόσεκτος. Το Ελεύθερο Θέατρο τοποθετεί άλλη μια φορά σε σωστή βάση τη συζήτηση για το πολιτικό θέατρο. Τι είναι τάχα πολιτική σάτιρα; Επιφάνεια ή βάθος; Κάποιες αναφορές, έστω τολμηρές, σε επίκαιρα πολιτικά γεγονότα, κάποιοι χαρακτηρισμοί, τολμηροί έστω, που εκτονώνουν τους θεατές, κάνοντάς τους να βγάλουν το άχτι τους προσώρας; Ή μια βαθιά τομή στις κοινωνικές δομές και στις αιτίες που προκαλούν ορισμένα γεγονότα, έστω και αν δεν είναι καθαρά πολιτικά; Όλα τα νούμερα της επιθεώρησης του Άλσους καταφάσκουν στην δεύτερη άποψη. Όταν δεν μπορείς να τα πεις όλα και όταν δεν επιτρέπεται η σάτιρα να αγγίξει καίρια τα προβλήματα του τόπου και της στιγμής, δεν είναι τάχα υποκρισία να καμώνεσαι πως προσφέρεις σάτιρα, ενώ δεν λες τίποτα άλλο απ’ ό,τι σου επιτρέπεται να πεις; Τα νούμερα που παρακολουθήσαμε στο Παγκράτι είναι το ευρηματικότερο πολιτικό “άλλοθι” των τελευταίων χρόνων». 

«... Και Συ Χτενίζεσαι»: η ιστορική θεατρική παράσταση του Ελεύθερου Θεάτρου από το 1973 Facebook Twitter
Ελεύθερο Θέατρο «... Και Συ Χτενίζεσαι» (1973) στο περιοδικό «Ο Ταχυδρόμος».

Υπήρχαν πάντως και κάποιοι που δεν συμφωνούσαν με τον τρόπο που αρθρωνόταν η πολιτική σάτιρα από την ομάδα του Ελεύθερου Θεάτρου, όπως ο Σόλων Μακρής, για παράδειγμα, στο περιοδικό «Νέα Εστία» (τεύχος #1111, 15 Οκτ. 1973), ο οποίος θα έγραφε θετικά λόγια για το «νούμερο» της «Μικράς Ασίας», αλλά, συνολικά, την πολιτική σάτιρα της παράστασης θα την χαρακτήριζε «δυσδιάκριτη ή απλοϊκά και άνοστα καμουφλαρισμένη», προδίδοντας «υπερβολικές επιφυλάξεις», την ώρα όπου αυτή αποδιδόταν μάλλον «άτεχνα».

Πάντως η επιθεώρηση του Ελεύθερου Θεάτρου «...Και Συ Χτενίζεσαι» (και ανεξαρτήτως, φυσικά, των όποιων κριτικών) θα συνεχιζόταν με μεγάλη επιτυχία στο Άλσος Παγκρατίου μέχρι και τις 23 Σεπτεμβρίου 1973, πριν μεταφερθεί (28 Σεπτεμβρίου), και για ένα μήνα, στο Θέατρο Χατζώκου στη Θεσσαλονίκη.

Οι... ανορθόγραφοι στίχοι από τον «Τροχονόμο» του Μποστ (οι ορθογραφημένοι θα είχαν την δική του ανορθογραφία), που είναι βγαλμένοι με το αυτί και το τραγούδι του Λουκιανού Κηλαηδόνη, με την Άννα Παναγιωτοπούλου, για το τέλος...

Ο Τροχονόμος

Μια φοράν κι έναν καιρόν ένας τροχονόμος ζούσε
και στους αραμπάδες όλους κλήσεις συνεχώς κολλούσε
Δεν εσήκωνε κουβέντα ήταν λίαν αυστηρός
σαν ανέσυρεν τεφτέρι δια της δεξιάς χειρός

Κάποτε αυτός νυμφεύθη κι έλαβεν εις το πλευρόν του
μια χανούμισσαν ωραίαν να την έχει σύζυγόν του
Δυστυχώς η σύζυγός του είχε ενός ελάττωμά της
να παρκέρνει απροσέκτως όπου δει τον αραμπά της

Δι’ αυτόν τον λόγον είχον συνεχώς φιλονικίας
που αντικανονικώς εκείνη πάρκαρε προ της οικείας
Και παρά τας συμβουλάς του και τας προειδοποιήσεις
έπαιρνε τον αριθμόν της και της έδινε τας κλήσεις

Έπαιρνε αυτή τας κλήσεις που συμπλήρωνε γραφτώς
και επειδή την αγαπούσε τας επλήρωνεν αυτός
Μη υποχωρών εκείνη διαρκώς παρανομών
κατεστράφη ο τροχονόμος κι εκρεμάστη απ’ τον λαιμό

Ο τροχονόμος

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ Γιώργος Ζιάκας: «Για χρόνια στο θέατρο πήγαινα με κοστούμι και γραβάτα»

Θέατρο / Γιώργος Ζιάκας: Τα 50 χρόνια καριέρας ενός κορυφαίου σκηνογράφου

Ο κορυφαίος σκηνογράφος του ελληνικού θεάτρου κάνει μια αναδρομή στην καριέρα του με τα μάτια του να λάμπουν, όπως λάμπουν και όλων όσοι έχουν δουλέψει μαζί του και μιλούν γι’ αυτόν, στον μισό αιώνα που έχει κρατήσει αυτή η περιπέτεια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ