Το ημερολόγιο της γιαγιάς μου έγινε παράσταση

Το ημερολόγιο της γιαγιάς μου έγινε παράσταση Facebook Twitter
0

Η Κατερίνα Μαυρογεώργη, κρατούσε στα χέρια της για πολλά χρόνια το ημερολόγιο της γιαγιάς της.

«Μια μέρα πριν από λίγα χρόνια, ήρθε η μητέρα μου και μου το έδωσε. Το διάβασα και στο πίσω μέρος του μυαλού μου ήθελα κάτι να κάνω. Και έφτασε η ώρα».

Κατερίνα Μαυρογεώργη

Το παλιό τετράδιο έγινε μουσικοθεατρική παράσταση.

Ανέβηκε στο θέατρο Skrow και παίζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη, με κείμενα από τη ζωή της γιαγιάς Κατερίνας Σφακιανάκη, από τις καταγραφές της και τραγούδια που αγαπούσε η ίδια αλλά και η συνονόματη εγγονή της, τα οποία ερμηνεύει η Γεωργία Γεωργόνη, μαζί με την Κατερίνα Μαυρογεώργη και τον Φώτη Καραμπά.

Πλανάται μουσικά ανάμεσα στο 30 και 70 μέσα από μια αληθινή ιστορία αγάπης. "Μόνον Ωραία", ο τίτλος της πράστασης.

είναι μικρές πολύ για να μπορούν να με καταλάβουν

Το πρωί με ξυπνάς με φιλιά

Απόσπασμα από το ημερολόγιο:

Περίπατο το δειλινό στον Λυκαβηττό
Μεγάλη αγάπη και, παιδική,εκείνος
Στρατιώτης.

Πάλι θα τον αποχωριστώ, θα φύγομε
Με την μαμά μου. Και όταν
Απολυθεί θα παίζουμε πάλι
Για πάντα

Έγινε ο Γάμος μας με μεγαλοπρέπεια
Όμορφη σαν την Αυγή
Και οι δυο μας.

9 Μαρτίου.

Τι γίνεται μέσα μου.
Ας είναι όμως μόνο για μένα. Όλοι ας με βλέπουν ευτυχισμένη μητέρα.


Dream a little dream of me

«Αποφάσισα να κάνω κάτι, τώρα," μας λέει η Κατερίνα, "επειδή η δική μου γενιά, εμείς, τα έχουμε όλα, έχουμε μάθει να ζούμε με πολλά και στην πρώτη δυσκολία χάνουμε το έδαφος κάτω από τα πόδια μας. Η γιαγιά μου, η οικογένειά της δε είχαν τίποτα. Ζούσαν με ελάχιστα, με τα απαραίτητα. »

Η γιαγιά Κατερίνα Σφακιανάκη


Η γιαγιά της Κατερίνας , η Κατερίνα Σφακιανάκη, γεννήθηκε στη Σμύρνη και οι ρίζες της χάνονται στη Μικρασία και την Κρήτη.

Έφτασε στην Ελλάδα προσφυγοπούλα, παιδί και στα 13 της χάνει τον πατέρα της.
Η οικογένεια, η μάνα, τη σταματά από το σχολείο και φροντίζει να την παντρέψει όσο το δυνατόν πιο γρήγορα, για να μη μείνει απροστάτευτη.

Τον μελλοντικό της σύζυγο τον γνωρίζει από μια φωτογραφία.


Fool on the Hill

Όταν συναντιούνται, ερωτεύονται αληθινά. Εκείνη ήταν 16 και εκείνος 22. Από την πρώτη ημέρα της γνωριμίας τους, το 1938, αρχίζει να κρατά ημερολόγιο, το οποίο έκλεισε οριστικά με το θάνατό του, το 1978. Έζησαν μαζί 40 χρόνια και έκαναν έξι παιδιά.

Στράτευση. άραγε θα φύγη και η δική μου αγάπη

"Η γιαγιά μου ήθελε να σπουδάσει και αυτός ήταν ένας καϋμός που τον διατυπώνει και στα γραπτά της. Ηταν μια έλλειψή της. Αλλά έγραφε συστηματικά, ένας άνθρωπος που ήταν στην ουσία αγράμματος, που πήγε μόνο τρία χρόνια στο σχολείο , δηλαδή, είχε τελειώσει μόνο την τρίτη Δημοτικού. Παρόλα αυτά, έγραψε ένα ημερολόγιο, σαν ποίημα, με πολύ ελλειπτικό λόγο.

Δε γράφει κάθε μέρα και δεν απευθύνει κάπου αυτά που σκέφτεται, στην ουσία απευθύνεται στον εαυτό της. Μόνο προς το τέλος, όταν ο παππούς μου ήταν πια πολύ άρρωστος, του γράφει ένα συγκλονιστικό γράμμα, τον αποχαιρετά με έναν τρόπο σπαρακτικό".


M' αρέσει να σε κάνω να ζηλεύεις

"Η γιαγιά που γνώρισα εγώ δεν είχε καμία σχέση με τη γιαγιά που γνώρισα τώρα στα ημερολόγιά της. Είχε βαύνει, ήταν σε πολύ μεγάλη ηλικία και είχε αλλάξει. Αυτό που δεν είχε αλλάξει ήταν η μεγάλη φλόγα και η ενέργεια, που είχε. Ηταν ένα συγκροτημένο άτομο που σου έδινε δημιουργική δύναμη".


The great pretender


Το μεγάλο μυστικό μου


My Way

*****

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ