Η Στέγη προβάλλει από αύριο το αριστουργηματικό «Xenos» του Άκραμ Καν στο ψηφιακό κανάλι της

Η Στέγη προβάλλει από αύριο το αριστουργηματικό «Xenos» του Άκραμ Καν στο ψηφιακό κανάλι της Facebook Twitter
Στήνοντας μια παράσταση για τον θάνατο –για την ακρίβεια για τη σφαγή των αγνώστων στρατιωτών στα χαρακώματα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου– έφτιαξε ένα εικαστικό, χορευτικό, σκηνοθετικό, θεατρικό αριστούργημα για το πώς ορίζεται η φτιαγμένη από χώμα, συμβολισμούς, σώμα και αίμα τέχνη του μέλλοντος. Φωτο: Jean Louis Fernandez
0

X E N O S. Πέντε γράμματα να στέκονται τόσο ξένα και συνάμα τόσο οικεία, απειλητικά για οποιονδήποτε πασχίζει να αποκτήσει ταυτότητα: όνομα, θέση, αξίωμα, εξασφάλιση σε έναν σίγουρο κόσμο και ορίζοντα.

Προφανώς πλανάται οικτρά όποιος το πίστεψε γιατί δεν θυμάται πως πρώτα από όλα υπήρξε ένας ξένος. Αυτό δείχνει τουλάχιστον να έχει στο νου το ο Άκραμ Καν, ειδικά τώρα που ολοκληρώνει τον κύκλο του με αυτή την απαράμιλλη χορευτική ελεγεία-σπουδή πάνω στη διαμόρφωση ταυτότητας και την έννοια του ξένου.

Χωρίς υπερβολή, η μικρή κόρη μιας φίλης που είδε την παράσταση –ναι, μόλις τεσσάρων ετών!– είπε ότι «ο άνθρωπος αυτός βλέπει το μέλλον», δείχνοντας με τον σοφά ασυνείδητο τρόπο της αυτό τον παράδοξο, μικρόσωμο χορευτή που ξεδίπλωσε πάνω στη σκηνή της μικρής αλλά τεράστιας στους συμβολισμούς, Αθήνας ολόκληρη την τέχνη του.

Ο Άκραμ Καν ξεκινώντας την τελευταία, ίσως, σόλο παράσταση της ζωής του άναψε ένα κεράκι, ένα μικρό κεράκι, πάνω στη σκηνή σαν εκείνο το αξέχαστο κλείσιμο από τη Νοσταλγία του Ταρκόφσκι, όπου ο καλλιτέχνης μεταλαμπαδεύει με τη δύναμη της έκφρασής του, σαν άλλος Προμηθέας, τα μυστικά του στον κόσμο. Και αυτό ακριβώς έκανε.

Αν πρέπει κάτι να κρατήσουμε από αυτόν τον σπουδαίο καλλιτέχνη που είναι ο Άκραμ Καν είναι ότι τελικά δεν μπορείς να πας πουθενά ή να κάνεις σπουδαία τέχνη, αν δεν ξέρεις ότι όλα αυτά δεν είναι απλώς ένα ακόμα έργο αλλά η ζωή σου η ίδια.

Στήνοντας μια παράσταση για τον θάνατο –για την ακρίβεια για τη σφαγή των αγνώστων στρατιωτών στα χαρακώματα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου– έφτιαξε ένα εικαστικό, χορευτικό, σκηνοθετικό, θεατρικό αριστούργημα για το πώς ορίζεται η φτιαγμένη από χώμα, συμβολισμούς, σώμα και αίμα τέχνη του μέλλοντος. «Τούτο εστί το σώμα μου» έμοιαζε να λέει σαν ένας άλλος μελλοντολογικός Ιησούς, ξένος και ταυτόχρονα αλλόκοτος, από τα βαθιά της Ανατολής, ο οποίος παραδίδει, ολοκληρώνοντας τη θητεία του, τα φώτα του στον κόσμο, μιλώντας για το μοναδικό πράγμα που ξέρει ένας μεγάλος δημιουργός όσο ζει: την τέχνη και τον θάνατο.

«Αυτό δεν είναι πόλεμος. Αυτό είναι το τέλος του κόσμου» είναι η αρχική φράση στην παράσταση, λόγια που αντηχούν σαν εκείνα τα πρώτα λόγια του Ομήρου για τον θυμό του Αχιλλέα που έβαλε τους Αχαιούς σε πολλούς μπελάδες, σημαίνοντας όχι την αρχή αλλά το τέλος.

Μόνο θυμός απλώνεται, λοιπόν, στη σκηνή, ο θυμός και η εσωτερική πάλη ενός ανθρώπου που σκάβει απελπισμένα σαν αρχαίος ικέτης και δείχνει κρατάει στα χέρια του το μοναδικό πράγμα που του έμεινε: το χώμα (που καταλήγει σώμα).

Κι αυτό ακριβώς κάνει ο Άκραμ Καν αποχαιρετώντας (;), όπως ο ίδιος εξήγγειλε, την καριέρα μέσα από μια καλοδουλεμένη εποποιία και με μοναδικό όπλο το σώμα του το οποίο εξιστορεί μια πρωτότυπη αφήγηση για το παράλογο του πολέμου.

Μόνο το σώμα υπάρχει όταν όλες οι ιδιότητες έχουν χαθεί, όταν πρέπει να μετρηθείς ως μονάδα στο ανώνυμο έπος του θανάτου, θέτοντας στον εαυτό σου ταυτόχρονα τα ερωτήματα που αφορούν την ύπαρξή του στον κόσμο: «ξένος εγώ, ξένος πολύ· ένοιωθα κιόλα μια αμφιβολία να με σιμώνει: μήπως κ' είχα γελαστεί από το πάθος μου, και πάντα του ήμουν ξένος» δείχνει να του απαντάει εκεί, από την άκρη της Ανατολής, ως ιδανικός συνομιλητής, ο Καβάφης.

Η Στέγη προβάλλει από αύριο το αριστουργηματικό «Xenos» του Άκραμ Καν στο ψηφιακό κανάλι της Facebook Twitter
Φωτο: Nicol Vizioli

Ο άγνωστος πρωταγωνιστής του Άκραμ Καν δεν παύει να είναι ξένος μέχρι τέλους, ένας γυμνός μόνος εαυτός που αναζητά μάταια την αλήθεια του: «Είμαι μόνος και είμαι ήδη νεκρός» φωνάζει σε κάποια στιγμή της παράστασης όντας ένας από τους αμέτρητους ξ έ ν ο υ ς που βρέθηκαν στην πρώτη γραμμή να μεταφέρουν κώδικες και μηνύματα ως ασυρματιστές κατά τη διάρκεια του Α' Παγκοσμίου Πολέμου.

Αυτή η επικοινωνία φαίνεται να ζωντανεύει τώρα μέσα από σκοινιά, σημείο σύνδεσης αλλά και εξόντωσης, σημείο ασφάλειας αλλά και ασφυξίας, σημείο επικοινωνίας αλλά και εκδίκησης. Το σκοινί που κρατάει τον ζωντανό νεκρό είναι το ίδιο που δείχνει σε άλλη σκηνή να έλκει όλα του τα υπάρχοντα, στον τεράστιο βούρκο του πολέμου ή στην κόλαση των χαρακωμάτων, όπως φαίνεται και υπό την υπόκρουση του Lacrimosa που ακούγεται στην παράσταση live.

Η «ημέρα της κρίσεως» –Dies Irae– όπως υπαγορεύουν σοφά οι στίχοι έφτασε επομένως για όλους: για τους χαμένους και τους νικητές, για όλους όσοι διατείνονται ότι κάνουν τέχνη χωρίς να έχουν ανακαλύψει πού πάνε και ποιους αφήνουν πίσω.

Αυτό το μεταίχμιο παρελθόντος και μέλλοντος, Δύσης και Ανατολής, αναφαίνεται σε κάθε στιγμή του Xenos – από το ινδικό κατάκ μέχρι τον σύγχρονο χορό, ακόμα και στην υπέροχη μουσική που παίζεται ζωντανά από ορχήστρα: ο μπαρόκ –και απόλυτα δυτικός– ήχος του βιολοντσέλου ή του σαξοφώνου φαίνεται να ταιριάζει ιδανικά με την υπόκωφη μουσική από τα μοιρολόγια που διατρέχουν τη σωματική αφήγηση.

Το άρρητο δένει, άλλωστε, εδώ ιδανικά με κάθε ήχο – από αυτόν των πολυβόλων έως των σκυλιών που ακούγονται από το αντίπαλο στρατόπεδο. Κάθε σύρσιμο, κάθε κραυγή, κάθε τράνταγμα έχει εδώ τη διάρκειά του

Αν πρέπει, όμως, κάτι να κρατήσουμε από αυτόν τον σπουδαίο καλλιτέχνη που είναι ο Άκραμ Καν, ο οποίος κατέθεσε το πιο πολύτιμο κεφάλαιο της καριέρας του, ολοκληρώνοντας τη, στη σκηνή της Στέγης και στην καρδιά της Αθήνας, είναι ότι τελικά δεν μπορείς να πας πουθενά ή να κάνεις σπουδαία τέχνη, αν δεν ξέρεις ότι όλα αυτά δεν είναι απλώς ένα ακόμα έργο αλλά η ζωή σου η ίδια: είναι αναζήτηση ταυτότητας, μια πλανητική διαδικασία διακινδύνευσης που απειλεί να ξεριζώσει κάθε άτομο από τον κόσμο του και από τους θεμελιακούς του δεσμούς και να τον εισαγάγει μαγικά και κάπως απότομα –όπως την πρώτη ακριβώς στιγμή της παράστασης– σε έναν άλλο κόσμο.

Αυτή είναι, άλλωστε και η δύναμη που ασκούν στον άνθρωπο ταυτόχρονα η τέχνη και ο πόλεμος. Τον ταρακουνούν και τον αλλάζουν. Είναι ένα ταξίδι αυτογνωσίας.

Η Στέγη προβάλλει από αύριο το αριστουργηματικό «Xenos» του Άκραμ Καν στο ψηφιακό κανάλι της Facebook Twitter
Φωτο: Jean Louis Fernandez

Η εμπνευσμένη τραχύτητα με την οποία ξεκινάει η παράσταση και διακηρύσσει το religio της τέχνης στο μεταίχμιο της Δύσης και της Ανατολής –με τον δερβίσικο χορό, στη συνέχεια, να δίνει κάποια στιγμή το τέμπο στην ίδια την ορχήστρα– δεν είναι άλλη από αυτή μιας τεράστιας τέχνης που σε πιάνει από τα μαλλιά, που δεν σε παρηγορεί αλλά σε ξεβολεύει, σε ξεκουνά.

Κάπου προς το τέλος το κατακρεουργημένο, θαρρείς, σώμα του ξένου που μένει κατάμονο στο υποβλητικό βαθύ πορτοκαλί σκηνικό φαντάζει σαν ματωμένο πρωινό τη στιγμή της μάχης, σαν τον πίνακα «Ο Χριστός αίρει τον Σταυρό» του Μπρέγκελ – ένα αδυσώπητο, σκληρό αλλά αποκαλυπτικό στην αλήθεια του εικαστικό αριστούργημα. Σχεδόν σαν προσευχή.

Γι' αυτό και ο Άκραμ Καν δεν χαρίζεται, ούτε προσπαθεί να εξηγήσει γιατί ξέρει πως ο κύκλος –όπως και αυτός των Λαβδακιδών– για να ολοκληρωθεί πρέπει να είναι θανατηφόρος. Αν, λοιπόν, το Desh ήταν μια επιστροφή στην παιδική ηλικία και την εποχή της αθωότητας, ο Xenos είναι μια εισαγωγή στον νέο κόσμο της ωριμότητας, στον οποίο θέση ευθύνης οφείλουμε να αναλάβουμε εξίσου όλοι.

Αυτή δεν ήταν, επομένως, μια παράσταση αλλά φόρος τιμής. Το παρατεταμένο standing ovation που ακολούθησε στη Στέγη την ημέρα της πρεμιέρας –την οποία σίγουρα ο ίδιος ο Άκραμ Καν θα θυμάται για καιρό– το αποδεικνύει περίτρανα. Πραγματικά τον ευχαριστούμε.

Akram Khan, XENOS

Live premiere: Μεγάλη Παρασκευή 17 Απριλίου στις 21:00

Διαθέσιμο έως 16 Μαΐου 2020 στις 21:00

Με αγγλικούς και ελληνικούς υπότιτλους

Διάρκεια παράστασης: 70 λεπτά

Ψηφιακό κανάλι Ιδρύματος Ωνάση

Ο XENOS έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στη Στέγη το 2018, σε συμπαραγωγή με σπουδαίους διεθνείς οργανισμούς. Ταξίδεψε σε sold-out παραστάσεις ανά τον κόσμο και έλαβε διθυραμβικές κριτικές. Η τελευταία φορά που είχαμε την ευκαιρία να δούμε έναν από τους πιο αναγνωρισμένους χορευτές και χορογράφους στον κόσμο να χορεύει σε μεγάλης διάρκειας παραγωγή, τώρα στο ψηφιακό κανάλι του Ιδρύματος Ωνάση.

 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αργύρης Ξάφης: «Η φράση “πάμε κι ό,τι γίνει” είναι ενδεικτική μιας νοοτροπίας που μας έχει γαμήσει σε αυτή τη χώρα σε κάθε επίπεδο»

Θέατρο / Αργύρης Ξάφης: «Να μου προτείνουν τι; Να αναλάβω το Εθνικό; Δεν με ενδιαφέρει»

Το «Πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» είναι από τις πιο επιτυχημένες παραστάσεις της σεζόν και με την ευκαιρία βρεθήκαμε με τον Αργύρη Ξάφη στο θέατρο Θησείο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Θέατρο / Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, μιλά για τις εργασίες μεταστέγασής του στην οικία Αλεξάνδρου Σούτσου, για την πολύτιμη αρχειακή συλλογή αλλά και για το τι αναμένεται να γίνει με τα καμαρίνια σπουδαίων ηθοποιών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Περιμένοντας τον Γκοντό του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Θέατρο / «Περιμένοντας τον Γκοντό»: Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος ανατρέπει όσα γνωρίζαμε για το αριστούργημα του Μπέκετ

Ένα ταξίδι, μια παράσταση, μια συνάντηση με τον σημαντικότερο εν ζωή Έλληνα σκηνοθέτη: από το Μιλάνο στην Αθήνα, από το Piccolo Teatro στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, το «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Θεόδωρου Τερζόπουλου προσφέρει μια ριζοσπαστική ανάγνωση του έργου του Μπέκετ.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Σαν πλοίο που ναυάγησε, σα νούφαρο που μάδησε

Κριτική Θεάτρου / Σαν πλοίο που ναυάγησε, σαν νούφαρο που μάδησε

Επιχειρώντας να αποδώσει τη «φαινομενικά ασύνδετη μορφή ενός ονείρου που υπακούει στη δική του λογική», όπως αναφέρει ο Στρίνμπεργκ στο «Ονειρόδραμα», η Γεωργία Μαυραγάνη επέλεξε να μιλήσει για το ίδιο το θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
42' με τον Βασίλη Βηλαρά

Θέατρο / Βασίλης Βηλαράς: «Το θέατρο είναι ένα ομοφοβικό και χοντροφοβικό επάγγελμα»

Στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου και στον «Καταποντισμό» ο ηθοποιός και σκηνοθέτης φέρνει στο φως μαρτυρίες από την γκέι Ελλάδα της Μεταπολίτευσης μέσα από επιστολές που στάλθηκαν στο περιοδικό ΑΜΦΙ, το πρώτο μέσο που άρθρωσε δημόσια λόγο στην Ελλάδα για την εμπειρία των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Θέατρο / Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Βασισμένος σε διηγήματα της Βίβιαν Στεργίου, μέσα από αποσπασματικές αφηγήσεις χαρακτηριστικών συμπεριφορών ντόπιων, τουριστών και expats, ο σκηνοθέτης Γιάννης Παναγόπουλος διερευνά τη μεταβατική φάση από τα ’90s μέχρι το 2020, μιλώντας για την πραγματικότητα της γενιά του -των millennials- στην παράσταση που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», μάγισσες και μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας

Θέατρο / «Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», οι μάγισσες και οι μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας σε μια παράσταση

Με έμπνευση από τη θεσσαλική λαογραφία και σε σύγχρονη σκηνική φόρμα, ο Κωνσταντίνος Ντέλλας σκηνοθετεί μια παράσταση για τις αόρατες γυναίκες της παράδοσης, αποκαλύπτοντας την κοινωνική απομόνωση, τον παραγκωνισμό τους, ακόμα και την απόκρυψη του γυναικείου σώματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Θέατρο / Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Μια ηθοποιός με λεπτές ποιότητες, εξαιρετικές συνεργασίες, επιμονή και πάθος μιλά για την επιλογή της να δώσει προτεραιότητα στην οικογένειά της σε πολλές φάσεις της καριέρας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Θέατρο / Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Ο τρόμος στο θέατρο και τον κινηματογράφο, η περίοδος γύρω από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και ο γερμανικός εξπρεσιονισμός, οι εικαστικές τέχνες, τα αμερικανικά μιούζικαλ και οι μεταμορφώσεις χωράνε στο «Lapis Lazuli» που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
M. HULOT