Η Όπερα της Πεντάρας

Η Όπερα της Πεντάρας Facebook Twitter
0

Πιστεύετε πως η Όπερα της Πεντάρας έχει απήχηση σήμερα στο ελληνικό κοινό, ογδόντα χρόνια μετά τη συγγραφή της; Με ποιο τρόπο είναι επίκαιρη;

Θα έλεγε κανείς ότι γράφτηκε φέτος. Και συγκεκριμένα, σε ένα καλοκαίρι που μας βρίσκει μετά από μια περίοδο γεμάτη σκάνδαλα, διαπλοκές, μίζες, διαφθορά σε όλα τα επίπεδα. Ογδόντα χρόνια πριν το 1928 ο κόσμος βρίσκεται στα πρόθυρα του μεγάλου παγκόσμιου κραχ, κάτι αντίστοιχο δηλαδή με αυτό που βιώνουμε τώρα στη μεγάλη οικονομικο-πολιτική κρίση, όπου δεν βλέπεις γύρω σου παρά το χρηματισμό των πάντων, την εμπορευματοποίηση, το χρήμα να έχει ανακηρυχτεί σε υπέρτατη αξία. Το έργο μιλάει για έναν αρχιγκάνγκστερ, φονιά, ληστή, που ο κολλητός του φίλος είναι ο αρχηγός της αστυνομίας. Ήταν φίλοι στο στρατό, μοιράζονται τα κέρδη των «επιχειρήσεων», κι έτσι καταφέρνει να διαφεύγει τη σύλληψη ή μπορεί πάρα πολύ εύκολα να δραπετεύει. Κάτι ανάλογο ζήσαμε το χειμώνα, με υποθέσεις χρηματισμού, δωροδοκίας, με την υπόθεση Παλαιοκώστα κυρίως. Υπάρχει ένας επιχειρηματίας που ασκεί κάποιες διεφθαρμένες πρακτικές σε μια έξυπνη επιχείρηση που έχει στήσει, προμηθεύοντας υγιέστατους ανθρώπους με τεχνητά μέλη, μεταμορφώνοντάς τους σε ζητιάνους, και στέλνοντάς τους σε όλες τις γωνιές του Λονδίνου - γιατί όχι και της Αθήνας του σήμερα. Όλο αυτό αποτελεί χλευασμό της θρησκευτικής υποκρισίας. Στο τέλος ο Μακίθ αθωώνεται πανηγυρικά από τη βασίλισσα, που του παραχωρεί απίστευτα προνόμια. Αυτό βέβαια «κλείνει το μάτι» στο θεατή, που αμέσως καταλαβαίνει ότι η εγκληματικότητα κι η ανηθικότητα όχι μόνο δεν τιμωρούνται αλλά επιβραβεύονται κιόλας. Όταν τα ακούς αυτά δεν μπορείς να μην αντιληφθείς το σαρκασμό και το επίκαιρο του πράγματος. Υπάρχει ένα απόσπασμα στην απολογία του Μακίθ, πριν τον απαλλάξουν, που λέει: «Τι είναι η ληστεία μιας τράπεζας μπροστά στην ίδρυση μιας τράπεζας και τι είναι η δολοφονία ενός ανθρώπου μπροστά στην πρόσληψή του». Καταλαβαίνετε τώρα, μέσα από αυτές τις γραμμές, τα μηνύματα που περνάνε στον κόσμο, ότι δηλαδή οι συμμορίες είναι των τραπεζιτών, των χρηματιστών, των πολυεθνικών εταιρειών και ότι όλοι οι άλλοι είναι πραγματικά μικροτεχνίτες. Πρόκειται γι' αυτούς που λυμαίνονται τους κόπους των πολλών κι όλο αυτό το λάθος σύστημα, όλη αυτή η λάθος διαχείριση του χρήματος μάς έχει οδηγήσει στην τεράστια οικονομική κρίση και στην αυτό-κατάρρευση του συστήματος.

Η Τζένη είναι ένας ρόλος που υποδύεστε ξανά, 16 χρόνια μετά τη θρυλική παράσταση του Ντασέν. Πόσο διαφορετικά την προσεγγίζετε σήμερα;

Είναι η πρώτη φορά που το κάνω, να παίξω δηλαδή για δεύτερη φορά τον ίδιο ρόλο. Το είχα πρωτοπαίξει το καλοκαίρι του 1993 σε σκηνοθεσία Ζιλ Ντασέν με ένα μεγάλο καστ ηθοποιών. Ήταν ο Λάκης Λαζόπουλος στο ρόλο του Μακίθ, που τώρα υποδύεται ο Στέλιος Μάινας, ο Κώστας Καζάκος έπαιζε το ρόλο του Πίτσαμ, η Πέμη Ζούνη το ρόλο της Πόλυ. Ήταν πολύς κόσμος. Η Τζένη που υποδύομαι τώρα είναι πιο λιτή, πιο σκληρή, πιο κυνική, αν θέλετε. Στη παλιότερη παράσταση είχε μεγαλύτερες συναισθηματικές εκρήξεις. Ήταν μια Τζένη που έκλαιγε κιόλας. Τώρα που η εποχή έχει σκληρύνει περισσότερο, η συμπεριφορά των ανθρώπων είναι ανάλογη, κι επομένως η παρουσίασή τους πάνω στη σκηνή υπόκειται σε αυτόν τον κανόνα.

Πόσο διαφορετική ήταν η παράσταση που είχε σκηνοθετήσει ο Ντασέν από τη σημερινή;

Καταρχάς, και τότε ήταν μια διασκευή του Ζιλ Ντασέν σε συνεργασία με τον Παύλου Μάτεση, και τώρα πάλι είναι μια συμπυκνωμένη εκδοχή του έργου, δεδομένου ότι, αν κάποιος ανεβάσει όλο το έργο και πει όλα τα τραγούδια, η παράσταση θα διαρκέσει πάνω από τρεις ώρες. Για τις ανάγκες βέβαια της περιοδείας και του σύγχρονου θεατή σε ένα ανοικτό θέατρο χωρίς διάλειμμα, φιλοδοξούμε να φτάσει στις δύο ώρες περίπου, γιατί αυτό το χρονικό διάστημα είναι κατάλληλο που γι' αυτές τις συνθήκες. Είναι πιο κοφτή παράσταση, με πιο στακάτο ρυθμό, πιο γρήγορο από του Ντασέν. Η παλιά παράσταση ήταν πολύ μεγαλύτερη σε διάρκεια και επίσης τώρα υπάρχει πολύ έντονο το στοιχείο του σόου, του καμπαρέ, του τσίρκου, το στοιχείο του γκροτέσκ .

Πόσο παρακινδυνευμένο είναι να ανεβάζετε Μπρεχτ σε περιοδεία ανά την Ελλάδα;

Δεν είναι παρακινδυνευμένο, γιατί καταρχάς το σκηνικό είναι το ίδιο, είτε παίζουμε στο Badminton είτε στο Βύρωνα είτε στην πιο απομακρυσμένη περιοχή. Παρουσιάζουμε σε όλους την ίδια ακριβώς παράσταση. Απ' την άλλη μεριά, η σάτιρα και το χιούμορ του Μπρεχτ είναι εντελώς βιτριολικά και ανατρεπτικά και σύγχρονα. Υπάρχει δηλαδή το στοιχείο της μαύρης κωμωδίας, το οποίο είναι κατανοητό για το σύγχρονο θεατή, που πολύ γρήγορα και άμεσα αντιλαμβάνεται τι του λέει ο συγγραφέας.

Πάντως, πρόκειται για ένα έργο-αριστούργημα.

Πράγματι. Όσον αφορά το έργο καθαυτό, ο Μπρεχτ χρησιμοποιεί τη σατιρική φόρμα για να μιλήσει για σύγχρονα τεράστια προβλήματα της κοινωνίας. Έπειτα είναι η μουσική του Kουρτ Βάιλ. Αθάνατα τραγούδια, διαχρονικά, με πάρα πολύ ωραία μουσική, που έχει στοιχεία τζαζ, στοιχεία καμπαρέ, από στρατιωτικά εμβατήρια σε ψαλμούς. Στη δική μας παραγωγή μεγάλο ρόλο παίζει και η ενορχήστρωση του Θοδωρή Οικονόμου, που είναι πολύ σύγχρονη και με άποψη. Για μένα, αυτό που μετράει είναι τα κείμενα κυρίως και η μουσική. Από κει και πέρα η παράσταση υπόκειται στην κριτική των θεατών... Ο κόσμος θα κρίνει το συνολικό αποτέλεσμα.

Στην παράσταση τραγουδάτε. Ποια είναι η σχέση σας με το τραγούδι;

Όσες φορές έχω κληθεί να τραγουδήσω, προσπαθώ να το κάνω σωστά και να ερμηνεύσω με όσο το δυνατό καλύτερο τρόπο τα τραγούδια, γιατί είμαι ηθοποιός, ερμηνεύτρια, δεν είμαι τραγουδίστρια. Έχω κάνει μαθήματα τραγουδιού. Βέβαια, τα συγκεκριμένα τραγούδια του Kουρτ Βάιλ τά 'χω ξαναπεί. Έχω τραγουδήσει παλιότερα, όπως στην Αντιγόνη σε μουσική Θεοδωράκη, ή Νίκο Κυπουργό σε ένα έργο του Σαίξπηρ. Στους τίτλους τέλους ενός σίριαλ είπα και το τραγούδι-σταθμό, που το 'χει χαρακτηρίσει η ερμηνεία του Δημήτρη Χορν, «Ηθοποιός σημαίνει φως». Όποτε οι ανάγκες του ρόλου απαιτούν τραγούδι, το κάνω.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Θέατρο / Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Με το βραβείο Χορν στις αποσκευές του αλλά και την ερμηνεία του στο ρόλο του Πολυνείκη στον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Άικ, ο νεαρός ηθοποιός βρίσκεται ήδη «στον καλό δρόμο». Βραβεία, σημαντικοί ρόλοι, το θέατρο σήμερα. Πώς τα βλέπει όλα αυτά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ