Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς στην Αθήνα - Γιατί παρακολούθησε τη «Νόρμα» της Λυρικής στο Ηρώδειο;

Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς στην Αθήνα - Γιατί παρακολούθησε τη «Νόρμα» της Λυρικής στο Ηρώδειο; Facebook Twitter
Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς και ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Γιώργος Κουμεντάκης, χθες το βράδυ στο Ηρώδειο
2

«Μα τι αριστουργηματικός χώρος είναι αυτός;». «Πόσο εντυπωσιακά ευρηματική είναι η Νόρμα που ετοίμασαν οι Λα Φούρα ντελς Μπάους!». «Είναι ζεστό το νερό μέσα στο οποίο κολυμπούν;». «Είναι κολυμβητές αυτοί που βρίσκονται τόση ώρα κάτω από το νερό;». Ήταν πολλές οι απορίες της Μαρίνα Αμπράμοβιτς χθες το βράδυ στο Ηρώδειο. Αλλά ήταν ακόμα μεγαλύτερος ο ενθουσιασμός της τόσο για το μνημείο όσο και για την όπερα του Μπελίνι που έκλεισε χθες τον κύκλο των τεσσάρων παραστάσεών της.

Η ιέρεια της performance παρακολούθησε στο πλάι του καλλιτεχνικού διευθυντή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Γιώργου Κουμεντάκη, την τελευταία βραδιά της Νόρμα και στο μυαλό της στριφογύριζαν πολλά. Τόσα που κάποια στιγμή είπε στους ανθρώπους του οργανισμού που τη ρώτησαν αν είναι εντάξει στον θώκο ή προτιμά να καθίσει σε θέσεις πιο ψηλά: «Πάνω στη σκηνή μπορείτε να με βάλετε; Μπορώ να είμαι όσο γίνεται πιο κοντά στο θέαμα;».

Είναι προφανές πως όταν ετοιμάζεις νέο project με αντικείμενο τη Μαρία Κάλλας δεν θα μπορούσες να λείψεις από μια νέα παραγωγή της Νόρμα (καθώς η Ελληνίδα ντίβα υπήρξε η κορυφαία Νόρμα του περασμένου αιώνα) και μάλιστα από μια ομάδα σαν τους ανατρεπτικούς προβοκάτορες από τη Βαρκελώνη, που τα τελευταία χρόνια έχουν αφήσει το στίγμα τους και στα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα του κόσμου (η λίστα των συνεργασιών τους με θέατρα και φεστιβάλ είναι ατελείωτη: Όπερα του Παρισιού, Βασιλική Όπερα Λονδίνου, Τεάτρο Ρεάλ Μαδρίτης, Ζάλτσμπουργκ, Βερόνα, Βρυξέλλες, Λιόν, Ρώμη, Φρανκφούρτη, Σίδνεϊ, Μόναχο, Χιούστον). Μάλιστα η Αμπράμοβιτς χθες περίμενε με ιδιαίτερη προσμονή την κορύφωση με την πυρά (φινάλε της Νόρμα) για να δει πώς διαχειρίστηκαν την εμβληματική σκηνή του οπερατικού ρεπερτορίου καθώς την έχει συμπεριλάβει στο πρότζεκτ «Οι επτά θάνατοι της Μαρίας Κάλλας» που ετοιμάζει σε συνεργασία με την Εθνική Λυρική Σκηνή.

Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς στην Αθήνα - Γιατί παρακολούθησε τη «Νόρμα» της Λυρικής στο Ηρώδειο; Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από τη «Νόρμα» των Λα Φούρα ντελς Μπάους που παρουσιάστηκε από την Εθνική Λυρική Σκηνή στο Ηρώδειο. Φωτο: Γιώργος Κολλιδάς

Αυτός, λοιπόν, είναι ο πραγματικός λόγος της επίσκεψής της στην Αθήνα. Η πολυσχιδής και ανατρεπτική Σέρβα πρόκειται να συναντηθεί αύριο με τον Γιώργο Κουμεντάκη για να κουβεντιάσουν την πρόοδο στο νέο φιλόδοξο οπερατικό πρότζεκτ της με αντικείμενο την απόλυτη πριμαντόνα του 20ού αιώνα. Μεγάλη θαυμάστρια της Κάλλας, η Αμπράμοβιτς ποθούσε τουλάχιστον 20 χρόνια να μεταφέρει με κάποιο τρόπο την αγάπη της για τη σοπράνο στη σκηνή. Αποφάσισε να το κάνει αναβιώνοντας επτά κορυφαίες μουσικές και σκηνικές στιγμές της (εξού κι ο τίτλος) με τις οποίες σφράγισε για πάντα την ιστορία της όπερας.

«Οι επτά θάνατοι της Μαρίας Κάλλας» (το έργο το είχε ήδη προαναγγείλει ο Γιώργος Κουμεντάκης στην περσινή ανακοίνωση του προγράμματος) χωρίζονται σε επτά μικρού μήκους ταινίες. Με τη συμμετοχή του Γουίλεμ Νταφόε, η Μαρίνα Αμπράμοβιτς θα πεθάνει επτά φορές και στο τέλος της παράστασης θα αναμετρηθεί με τη Μαρίας Κάλλας, αφού η αυλαία θα πέσει με τον αληθινό θάνατο της ντίβας στο Παρίσι το 1977. Τη σκηνοθεσία μαζί με την Αμπράμοβιτς υπογράφει η Lynsey Peisinger, τη μουσική διεύθυνση έχει αναλάβει ο Ισραηλινός Yoel Gamzou και τη μουσική γράφει ο Marko Nikodijevic (οι πρωτότυπες συνθέσεις θα συνδυαστούν με αποσπάσματα από όπερες των Μπιζέ, Ντονιτσέτι, Πουτσίνι και Βέρντι).


Επιμένοντας στην ανάπτυξη ενός νέου κύκλου συνεργασιών-συμπαραγωγών με ευρωπαϊκά λυρικά θέατρα, στο πλαίσιο της νέας δωρεάς των 20 εκατομμυρίων από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, η Εθνική Λυρική Σκηνή συμμετέχει στο πρότζεκτ της Μαρίνα Αμπράμοβιτς για την Κάλλας μαζί με την Κρατική Όπερα της Βαυαρίας (Μόναχο), τη Γερμανική Όπερα του Βερολίνου, τον Μουσικό Μάη της Φλωρεντίας και την Εθνική Όπερα των Παρισίων.

Θέατρο
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

2 σχόλια
Είναι μιά ευφυέστατη και αισθαντικότατη καλλιτέχνις και έχω την αίσθηση ότι ο ρόλος τής πάει κουτί-άλλωστε μοιάζει και στην ίδια τη Κάλλας και ιδιοσυγκρασιακά είναι το ίδιο ρηξικέλευθη όσο η θρυλική ντίβα.