Γιατί τόση αγωνία κάτω από τόση ομορφιά;

Γιατί τόση αγωνία κάτω από τόση ομορφιά; Facebook Twitter
0
Γιατί τόση αγωνία κάτω από τόση ομορφιά; Facebook Twitter
Διάλεξα τον Βυσσινόκηπο γιατί είναι κάτι που δεν ξέρω, κάτι που δεν έχω διδαχτεί, ούτε έχω κάνει, ούτε έχω παίξει... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Ο Νίκος Καραθάνος έχει καταφέρει να δημιουργήσει μερικές από τις πιο καλές θεατρικές παραστάσεις των τελευταίων ετών. Ο «Συρανό», η «Γκόλφω», και το «Δεκαήμερο» έχουν σφραγίσει στη μνήμη του αθηναϊκού κοινού ένα συγκεκριμένο θεατρικό ιδίωμα που το χαρακτηρίζουν το πάθος, η αλήθεια, η συγκίνηση, οι ερμηνείες των ηθοποιών. Με έναν θίασο που δουλεύει μαζί του σταθερά καταφέρνει να δώσει πνοή σε κλασικά έργα. Σε λίγες μέρες ανεβάζει στη Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών τον «Βυσσινόκηπο» του Αντόν Τσέχοφ. Ανάμεσα σε πρόβες περπατήσαμε μαζί του στην Αθήνα και μιλήσαμε για τον Τσέχοφ και τα έργα του που πραγματεύονται επί σκηνής τη μελαγχολία, την πλήξη και τη ματαιότητα της ζωής μας. Κι αν έπρεπε να διαλέξει μια φράση του Τσέχοφ για να ανοίξουμε το θέμα μας ποια θα ήταν αυτή; Θα ήταν η φράση: «Μη βλέπετε παραστάσεις, τα μούτρα σας να βλέπετε καλύτερα, τα άχρωμα τα λόγια σας, την άχρηστη ζωή σας...»

Γιατί τόση αγωνία κάτω από τόση ομορφιά; Facebook Twitter
Ένιωσα ότι έπρεπε να γίνω όσο πιο προσωπικός μπορούσα, να βάλω τον εαυτό μου εκεί μέσα, τα δικά μου μάτια στις λέξεις του... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Διδότου & Ζωοδόχου Πηγής, στο περίπτερο, 6 το απόγευμα.


Έχεις δει ποτέ σου αληθινό βυσσινόκηπο;

Έχω δει μία φορά. Έχω πάει μια φορά, στο Μαρόκο. Πήγαμε σε κάτι χωριά παραδίπλα. Πάνω από ένα ποτάμι ήταν ένας κήπος. Δέντρα ανθισμένα, Φλεβάρης μήνας. Γύρω καλαμιές, ένα τίποτα, μια παράγκα. Ήταν η πρώτη φορά που σκέφτηκα τον Τσέχοφ. Λέω, τι είναι αυτό, τι βλέπω; Αν υπάρχει ευτυχία, είναι αυτό. Σαν μωρό παιδί ήμουνα κάτω από αυτά τα δέντρα και όταν πήρα στα χέρια μου τον Βυσσινόκηπο, αυτό αναρωτήθηκα: γιατί τόση αγωνία κάτω από τόση ομορφιά.


Τον «Βυσσινόκηπο» τον έχεις δει στο θέατρο;

Όχι. Γι' αυτό τον διάλεξα κιόλας.


Όταν τον διάβασες, τι είπες;

Διάλεξα τον Βυσσινόκηπο γιατί είναι κάτι που δεν ξέρω, κάτι που δεν έχω διδαχτεί, ούτε έχω κάνει, ούτε έχω παίξει. Μου αρέσει να κάνω αυτά που δεν ξέρω. Λόγω αυτής της εικόνας στο Μαρόκο το κάνω. Έβρισκα ένα κομμάτι του εαυτού μου, κάτι έκανε στην ψυχή μου. Το διάβασα πρώτη φορά, δεν κατάλαβα πολλά, το διάβασα δεύτερη, ούτε που κατάλαβα περισσότερα. Τι είναι αυτό; Για ποιον λόγο το κάνω; Κάποιες φρασούλες μού άρεσαν.


Δεν σου καρφώθηκε καμία φράση στο κεφάλι;

Διάβασα το εξής: «Προαισθάνομαι την ευτυχία, τη βλέπω κιόλας να 'ρχεται. Κι αν δε την ζήσουμε εμείς, τι πειράζει; Θα τη ζήσουν κάποιοι άλλοι». Και τότε είπα, «πάμε». Μόνο γι' αυτό. Και άρχισα να αναρωτιέμαι τι δουλειά έχουν όλοι αυτοί οι άνθρωποι μέσα στο έργο. Πολύς κόσμος. Γιατί το λέει «κωμωδία»; Τι έχουμε στο μυαλό μας για τον Τσέχοφ;


Τι έχουμε στο μυαλό μας για τον Τσέχοφ;

Ότι είναι ένας φοβερός άνθρωπος του θεάτρου, μέσα σε έναν ρεαλισμό, σε έναν νατουραλισμό, όπου υπάρχουν και ψυχές και υπάρχει και μια πλήξη πάρα πολύ μεγάλη. Ότι επί σκηνής πραγματεύεσαι τη μελαγχολία σου, την πλήξη σου, τη ματαιότητα της ζωής σου. Όλα αυτά τα πράγματα που είναι άχρηστα, εφηβικά και καταθλιπτικά. Και πολλές φορές έχουμε την εικόνα ότι αυτά βγαίνουν και στη ζωή μας. Επίσης, στο θέατρο τον Τσέχοφ τον έχουν φάει οι ηθοποιοί. Τον δάγκωσαν και τον κατάπιαν. Τον Τσέχοφ τον καταλαβαίνεις κάπου ανάμεσα στις γραμμές, στο συντακτικό. Μιλάμε εμείς εδώ και πάντα παίζει ένας άλλος –το κενό του αέρα, ο θεός, το φως, το τσιγάρο σου, το τζάμι δίπλα–, κάνοντας ένα άλλο συντακτικό που ο διπλανός σου βλέπει κι έτσι κάτι γίνεται.

Γιατί τόση αγωνία κάτω από τόση ομορφιά; Facebook Twitter
Όταν βάζω κάτι προσωπικό μου, ντρέπομαι υπερβολικά. Ενώ το μοιράζομαι με όλους, λέω ταυτοχρόνως «αυτό δεν σας αφορά». Θέλω να τους χτυπήσει κατάκαρδα, αυτός είναι ο στόχος. Δεν το καταλαβαίνω αλλιώς τι σημαίνει να κάνω ένα έργο, μια σκηνοθεσία... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO


 Εσένα τι σε ενδιαφέρει να μεταφέρεις;

Θα σου πω τι δεν με ενδιαφέρει. Δεν με ενδιαφέρει, ειδικά αυτή την εποχή, να μεταφέρω την πλήξη. Κάθε άνθρωπος τη ζει τόσο δυνατά και ωραία, γιατί να πάει να τη δει; Ή, μάλλον, γιατί να μην τη ξαναγράψουμε; Γιατί να μη γράψουμε τη δική μας πλήξη; Γιατί να πούμε αυτού του ανθρώπου την πλήξη;


Αν σου έλεγα να βάλεις μια λέξη για το έργο, ποια θα έβαζες;

Έψαχνα, πριν τυπωθεί το κείμενο, να βρω κάτι να πω στους ηθοποιούς, στα παιδιά, να δώσω ένα σήμα. Ήταν το κείμενο στο φωτοτυπείο και παίρνω τον βοηθό μου, του λέω «Σταμάτα, σταμάτα, μην τα δέσεις. Βάλε μια λευκή σελίδα και γράψε δεξιά επάνω, με κενό: "Απαρηγόρητα"». Είμαστε απαρηγόρητοι. Γιατί το πιστεύω ότι ο άνθρωπος περνάει τη ζωή του λίγο απαρηγόρητα. Τίποτα, ποτέ δεν θα τον παρηγορήσει.


Δεν υπάρχει τίποτα να μας παρηγορήσει;

Ο θάνατος. Είναι η μόνη παρηγορία. Είπα, αυτός είναι ο αληθινός σου εαυτός. Βάλε τα κλάματα. Για ώρα. Έτσι. Βάλ' τα έτσι. Αυτό ήθελα να κάνω. Και αυτό το κάνω στην παράσταση. Στον κόσμο μπροστά. Μπροστά-μπροστά. Δεν ξέρω αν αυτό πετυχαίνει καθόλου, αλλά έτσι θέλω να γίνει. Γι' αυτό χρησιμοποιώ και προσωπικά μου πράγματα στην παράσταση.

Γιατί τόση αγωνία κάτω από τόση ομορφιά; Facebook Twitter
Εμείς είμαστε ο βυσσινόκηπος και η ζωή σας. Όλα τα όνειρά μας. Και μια πορεία θανάτου που είναι μια πορεία σαρωτική, προς ένα φως. Στο τέλος φεύγουν σαν χαρούμενοι στο έργο... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Μάρκου Ευγενικού, 8 το βράδυ. Στο παγκάκι.


Το προσωπικό στοιχείο που βάζεις στις παραστάσεις δεν σε διαλύει;

Δεν γίνεται αλλιώς. Ένιωσα ότι έπρεπε να γίνω όσο πιο προσωπικός μπορούσα, να βάλω τον εαυτό μου εκεί μέσα, τα δικά μου μάτια στις λέξεις του. Να βρω τι νιώθει κάτω από τις λέξεις του. Να με ακουμπήσει, και ας είμαι ο μοναδικός στον κόσμο που το βλέπω έτσι. Όταν βάζω κάτι προσωπικό μου, ντρέπομαι υπερβολικά. Ενώ το μοιράζομαι με όλους, λέω ταυτοχρόνως «αυτό δεν σας αφορά». Θέλω να τους χτυπήσει κατάκαρδα, αυτός είναι ο στόχος. Δεν το καταλαβαίνω αλλιώς τι σημαίνει να κάνω ένα έργο, μια σκηνοθεσία. Δεν το πιάνω. Πολλές φορές, το ξεχνάω και λέω «Τι κάνω; Τι ακριβώς κάνω;».


Πάντα από το ίδιο σημείο ξεκινάς;

Πάντοτε μια πηγή έχω, κάτι, ένα κλαρί προσωπικό και μια λέξη. Αυτό και τίποτε άλλο. Αυτό κατάλαβα, αυτό προσπαθώ να κάνω. Πολλές φορές δυσκολεύτηκα στην αρχή, έλεγα όλα αυτά που λες εσύ πού χωράνε – άλλα λεν' τα έργα, άλλα λες εσύ. Εδώ δεν ήθελα να κάνω μια κλασική διανομή, ο τάδε.., μια κυρία, μια γυναίκα. Ήξερα την απώθησή μου. Έλεγα, δεν θέλω αυτό που ξέρω, να πω έτσι την ιστορία, δεν μου αρέσει αυτό το θέατρο. Διαλύω τα πρόσωπα. Δεν έχει σημασία η ηλικία, ούτε το φύλο. Κάνω μια διανομή που δεν είναι ενδεικτική, δεν θα την έκανε άλλος. Προσπαθώ να εμπνέομαι από τους ανθρώπους που έχω γύρω μου και αυτούς που θέλω να γνωρίσω, παρά από το έργο. Δεν ξέρω αν θέλω να γνωρίσω το έργο ή τον εαυτό μου και τους γύρω μου.


Τι θέλεις από τους γύρω σου;

Καταρχάς, ο Τσέχοφ σου δίνει μια δυνατότητα. Δεν είναι ρόλοι, είναι ψυχές. Δεν θέλω το φυσικό σώμα του ηθοποιού, θέλω τον δαίμονά του. Αυτό θέλω στη σκηνή πάνω. Δεν με νοιάζει να μοιάζεις με ηρωίδα του Τσέχοφ. Είναι δουλειά δαιμόνων αυτή, δεν είναι δουλειά ανθρώπων. Αλλιώς δεν τα βγάζεις πέρα. Γιατί αν με αυτά που σου λέει κάθε ήρωας, σου 'ρχεται να λυγίσεις, να πέσεις κάτω, σαν άνθρωπος είναι αδύνατον να τα φέρεις βόλτα. Δεν θέλω να κρυφτούμε ρεαλιστικά γύρω από το τραπεζάκι, το καναπεδάκι και το σεμέν και να πούμε ότι κάνουμε θέατρο επειδή είναι τόσο δυνατό το έργο και αυτό φτάνει. Δεν θέλω. Δεν τον καταλαβαίνω τον ρεαλισμό στον Τσέχοφ. Αν έφτιαχνα μια σκηνή ρεαλιστική, με 1.000 δέντρα, θα βυθιζόμουνα εκεί. Δεν θα 'κανα βήμα πιο πέρα. Δεν θα 'λεγα λέξη.

Γιατί τόση αγωνία κάτω από τόση ομορφιά; Facebook Twitter
Ο Βυσσινόκηπος είναι ο ανθός της ανθρώπινης τραγωδίας... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Ακαδημίας & Ασκληπιού, 11 το βράδυ. Στάση λεωφορείου. Η αφίσα της παράστασης.


Το ποντίκι στην αφίσα τι σημαίνει; Και γιατί είναι γκαστρωμένο;

Είναι γκαστρωμένο γιατί έχουμε δυο εγκύους στον θίασο. Η Γαλήνη (Χατζηπασχάλη) είναι επτά μηνών και η Έμιλυ (Κολιανδρή) 8. Και τα δίνουν όλα. Ο Μίκι είναι από μια εικόνα που είχα δει μικρός όταν ήμουνα επτά-οκτώ χρονών. Είχε ριγμένο πάνω του ένα κουβερτάκι και πήγαινε σε ένα φως. Είπα τότε αυτό θέλω να κάνω στη ζωή μου, να πηγαίνω στο φως. Αυτό καταλαβαίνω και αυτό είμαι. Τίποτε άλλο. Μου είχε μείνει αυτή η εικόνα και ήθελα να τη βάλω σε αυτό το έργο. Μια εφιαλτική μοναξιά, θριαμβευτική και παιχνιδιάρα. Και μυστική και φωτεινή και κοντή. Κάτι απαρηγόρητο. Τίποτα θεωρητικό, κάτι πολύ πρακτικό και ψυχικό, που φαίνεται με το «καλημέρα».


Και στον θεατή τι λες;

Εμείς είμαστε ο βυσσινόκηπος και η ζωή σας. Όλα τα όνειρά μας. Και μια πορεία θανάτου που είναι μια πορεία σαρωτική, προς ένα φως. Στο τέλος φεύγουν σαν χαρούμενοι στο έργο. Βάζω τα κλάματα μερικές φορές την ώρα της πρόβας, σε άσχετα σημεία, με κάτι που λένε, ενώ ξέρω το τέλος.


Πιστεύεις;

Πιστεύω ότι κάπου υπάρχει ένα τέτοιο φως, σαν του Μίκι, μια τέτοια ελπίδα. Αν δεν το δω εγώ, όπως λέει ο Τσέχοφ, θα το δουν οι άλλοι. Όπως στη θάλασσα, το καλοκαίρι, που βλέπεις να υπάρχει ένα φωτάκι μακριά. Κάτι υπάρχει, κάπου. Σαν να υπάρχει μια λαμπάδα αναμμένη και όταν ήμασταν πιο μικροί, ήμασταν πιο κοντά της, κάτι τέτοιο. Και γιατί τη ζωή την αντιλαμβανόμαστε, όταν μεγαλώνουμε, περισσότερο σαν σκιά της ζωής που δεν ζήσαμε παρά σαν αληθινή ζωή. Και ελπίζουμε ότι μετά τον θάνατο κάπου θα υπάρχει, για να βρεθούμε ξανά μέσα στην αγκαλιά της.

Γιατί τόση αγωνία κάτω από τόση ομορφιά; Facebook Twitter
Ο Μίκι είναι από μια εικόνα που είχα δει μικρός όταν ήμουνα επτά-οκτώ χρονών. Είχε ριγμένο πάνω του ένα κουβερτάκι και πήγαινε σε ένα φως. Είπα τότε αυτό θέλω να κάνω στη ζωή μου, να πηγαίνω στο φως... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Σίνα & Ακαδημίας. Μεσάνυχτα. Στο παρκάκι.


Όλη η ζωή σου είναι το θέατρο;

Περίπου. Μέσα μου.


Ευτυχής;

Ναι, πολλές φορές. Είμαι καλά. Και σε πρόβα, και μόνος μου, έχω αισθανθεί ευτυχισμένα πολλές φορές. Και τι καταλαβαίνω ως γεύση ευτυχίας; Όχι τα καλά λόγια, ούτε όταν πετυχαίνει κάτι. Αυτά είναι ανταμοιβές. Ευτυχής είσαι όταν αισθάνεσαι ίσα κι όμοια με όλα. Είσαι κι εσύ μια καρέκλα μαζί με τις άλλες καρέκλες στη ζωή. Αισθάνεσαι όπως όλοι όσοι ζουν εδώ δίπλα. Γιατί έλαμψε μέσα σου μια δημιουργία που ενώθηκε με όλους τους άλλους. Ακούμπησες μια λέξη που τη νιώσαμε όλοι μαζί. Καθάρισες, τελείωσε. Αυτό προσπαθώ να κάνω και τώρα.


Κάνουν μια κουβέντα στον «Βυσσινόκηπο» για τον περήφανο άνθρωπο. Ποιος είναι;

Εμείς όλοι γύρω, ο καμπόσος. Το λέει ο Τσέχοφ: «Κάνουμε τον καμπόσο ο ένας στον άλλο και η ζωή δίπλα μας περνάει». Η πραγματική περηφάνια είναι όταν ο άλλος πεινάει και λέει «ευχαριστώ πολύ, δεν θέλω», είναι μια γροθιά που σου σφίγγει τα σπλάχνα, σου λέει «κρατήσου». Τίποτε άλλο δεν είναι πραγματικά περήφανο. Το περήφανο είναι λύπη. Μικρός, θυμάμαι, έλεγα «γιατί δεν πάμε εκεί που μας καλέσανε;» και με χίλια ζόρια καταλάβαινα ότι δεν είχαμε ρούχα να φορέσουμε. Αυτό, τίποτε άλλο. Είναι στέρηση η περηφάνια και μια σιωπή. Όποιος το 'χει, του υποκλίνεσαι. Αυτές οι μαλακίες που κάνουμε στα μπαρ και μπαίνουμε πρώτοι, ποιος μας κοιτάει, είναι... Κι αν έχει νόημα να 'σαι περήφανος, είναι για το πόσο αντέχεις.

Γιατί τόση αγωνία κάτω από τόση ομορφιά; Facebook Twitter
Είναι λάμψεις της ζωής που τις βάζει στο χαρτί ο Τσέχοφ και όποιον πιάσει... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO


Αντέχει ο άνθρωπος τα πάντα;

Ναι. Ένα δεν αντέχεται στη ζωή, τα νιάτα, η άνοιξη, οι φουσκοδεντριές που παθαίναμε μικροί. Αντέχει, ας πούμε, να τα χάνει όλα και να δίνει την ίδια μέρα δεξίωση. Τη μέρα που χάνει το σπίτι του, όλα. Δεν συλλαμβάνονται αυτά τα πράγματα. Αυτοί είναι οι ήρωες του Τσέχοφ.


Θα μου πεις τι κατάλαβες για το έργο;

Είναι λάμψεις της ζωής που τις βάζει στο χαρτί ο Τσέχοφ και όποιον πιάσει. Και όταν τα πιάνεις, δεν τα καταλαβαίνεις. Δεν καταλαβαίνεις την πύκνωση των πραγμάτων. Μέσα σε δύο φράσεις τα λέει όλα, σαν να είναι απλά πράγματα. Για τη ζωή που τους πάει και τους φέρνει. Και όλα αυτά τα λέει «Βυσσινόκηπο». Δεν μας το κάνει πουθενά εύκολο. Περισσότερο διαισθητικά συλλαβίζω τις λέξεις του έργου και είμαι πολύ λυπημένος για την ανικανότητά μου και πολύ ενθουσιασμένος που το κάνω. Μου δημιουργεί ανημπόρια απίστευτη. Δεν ξέρεις ούτε πώς παίζεται, ούτε πώς είναι. Χάνεσαι μόλις πας να πεις «το βρήκα». Δεν έχω ξαναδεί συγγραφέα που να χάνεσαι τόσο μέσα του. Σχεδόν αδύνατον και να παιχτεί. Δεν κλείνεται σε βιβλίο το πώς να το παίξεις. Απλώς, κάπου αρχίζω να καταλαβαίνω ότι έκανε κάτι φοβερό. Έβαλε χίλια στρέμματα βυσσινιές. Όσο πάει το μάτι σου από ζωή. Ο Βυσσινόκηπος είναι ο ανθός της ανθρώπινης τραγωδίας.


Αν σε ρωτούσα τι θα δω στην παράσταση, τι θα μου έλεγες;

Δεν ξέρω.

Μήνυμα στον τηλεφωνητή μου. Τρεις τα ξημερώματα.


Νομίζω, αυτή είναι η τελευταία απάντηση: «Τον εαυτό σου θα δεις. Η ζωή μας είναι ανόητη. Αλλά είναι έτσι».

Γιατί τόση αγωνία κάτω από τόση ομορφιά; Facebook Twitter
Χάνεσαι μόλις πας να πεις «το βρήκα». Δεν έχω ξαναδεί συγγραφέα που να χάνεσαι τόσο μέσα του. Σχεδόν αδύνατον και να παιχτεί... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Ο «Βυσσινόκηπος» είναι ο ανθός της ανθρώπινης τραγωδίας
Στον Bυσσινόκηπο (το τελευταίο θεατρικό που έγραψε ο Τσέχοφ) μια Ρωσίδα αριστοκράτισσα επιστρέφει μαζί με την οικογένειά της στο οικογενειακό κτήμα λίγο πριν από την πώλησή του. Και ενώ βλέπουν το κτήμα να χάνεται, η οικογένεια και η αριστοκράτισσα δεν κάνουν τίποτα για να το σώσουν. Στο τέλος, το κτήμα πωλείται στον γιο ενός πρώην επιστάτη. H οικογένεια αποχωρεί, ακούγοντας τους ήχους των μηχανών που κόβουν τα δέντρα.

Γιατί τόση αγωνία κάτω από τόση ομορφιά; Facebook Twitter
Ο Βυσσινόκηπος είναι ο ανθός της ανθρώπινης τραγωδίας... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO


Νίκος Καραθάνος
«Βυσσινόκηπος» του Αντόν Τσέχοφ


Σκηνοθεσία - Διασκευή: Νίκος Καραθάνος
Σκηνικά και κοστούμια: Έλλη Παπαγεωργακοπούλου
Μουσική: Άγγελος Τριανταφύλλου
Κίνηση: Αμάλια Μπένετ
Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος
Απόδοση κειμένου: Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου
Hair Design: Ντάνιελ Αθανασίου
Βοηθoί σκηνοθέτη: Πέτρος Γεωργοπάλης, Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου
Βοηθοί σκηνογράφου: Ευαγγελία Θεριανού, Μυρτώ Λάμπρου, Δάφνη Ηλιοπούλου
Παίζουν: Θανάσης Αλευράς, Νίκος Καραθάνος, Λένα Κιτσοπούλου, Έμιλυ Κολιανδρή, Γιάννης Κότσιφας, Αναστασία Κονίδη, Χρήστος Λούλης,Γιώργος Μπινιάρης, Άγγελος Παπαδημητρίου, Δάφνη Πατακιά, Μιχάλης Σαράντης, Έλενα Τοπαλίδου, Άγγελος Τριανταφύλλου, Λυδία Φωτοπούλου, Γαλήνη Χατζηπασχάλη

22 Απριλίου-9 Μαΐου 2015
Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών
Λεωφόρος Συγγρού 107-109, Αθήνα
20:30, Κεντρική Σκηνή
www.sgt.gr

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ