Γιάννης Μαυριτσάκης: «Για δύο χρόνια απομονώθηκα και έγραφα, μόνος, σαν τα θηρία»

ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΥΡΙΤΣΑΚΗΣ Facebook Twitter
Ψάχνω τη θέση της ζωής μέσα στο σύμπαν. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LiFO
0

Με το πρώτο του κιόλας θεατρικό έργο, το Τυφλό σημείο, πρότεινε μια νέα γλώσσα και φόρμα στο ελληνικό θέατρο. Η πρεμιέρα ωστόσο έγινε στη γαλλική σκηνή, το 2008, στο παρισινό Οντεόν, σε σκηνοθεσία του Ολιβιέ Πι, αποσπώντας τον θαυμασμό της πιο απαιτητικής μερίδας του θεατρόφιλου κοινού τόσο εκεί όσο και εδώ, όταν λίγο αργότερα παίχτηκε στο θέατρο Πορεία. Εκείνη την πρώτη επιτυχία ακολούθησαν κι άλλες, επιβεβαιώνοντας μια δυναμική που αντανακλούσε τα αδιέξοδα μιας εποχής κοινωνικού αναβρασμού, ενώ ενδόμυχα έθετε θεμελιώδη υπαρξιακά ερωτήματα.

Ο Γιάννης Μαυριτσάκης, γεννημένος στον Καναδά, απ’ όπου επέστρεψε στην Ελλάδα, μαζί με τους γονείς του, στην ηλικία των 6, για μια εικοσαετία γαλουχήθηκε μέσα στο ελληνικό θέατρο, συμμετέχοντας ως ηθοποιός σε αξιομνημόνευτες παραστάσεις σημαντικών σκηνοθετών, προτού στραφεί οριστικά στη συγγραφή. Σήμερα θεωρείται από τους πιο αντιπροσωπευτικούς συγγραφείς της πιο πρόσφατης γενιάς του ευρωπαϊκού θεάτρου και περιλαμβάνεται στην έκδοση Contemporary European Playwrights μαζί με τρανταχτά ονόματα όπως η Σάρα Κέιν, ο Μαρκ Ρέιβενχιλ, ο Λαρς Νόρεν, ο Μάριους φον Μάγιενμπουργκ κ.α.

Λίγο πριν σηκωθεί η αυλαία του νέου του έργου, Rayman ούρλιαξε, σε σκηνοθεσία Περικλή Μουστάκη, με τον Χάρη Φραγκούλη στον κεντρικό ρόλο, μας μίλησε για τις λιγότερο γνωστές πλευρές της ζωής και του έργου του.

Κριτική στην κοινωνία, πάντως, δεν κάνω, δεν στέκομαι απέναντι στον κόσμο να τον κριτικάρω. Ποιος είμαι εγώ που θα μιλήσω για τους άλλους; Ανήκω στους άλλους. Μιλάω για την ανθρώπινη κατάσταση, συμπεριλαμβάνω και τον εαυτό μου σε αυτήν.

— Ήξερες ελληνικά όταν επιστρέψατε από τον Καναδά;
Μιλάγαμε στο σπίτι ελληνικά. Αλλά έφυγα από ένα μέρος που στο διάλειμμα οι δάσκαλοι μάς έπαιζαν πιάνο για να χαλαρώσουμε και ήρθα σε ένα σύστημα όπου μας έλεγαν να ανοίξουμε το χέρι μας να φάμε τη ξυλιά. Από τις ακτές του Ειρηνικού στο Βανκούβερ, όπου ζούσαμε, ξαφνικά βρέθηκα σε μια γειτονιά στο λιμάνι του Πειραιά. Ένα πραγματικό πολιτισμικό σοκ. Νομίζω με επηρέασε.

— Με ποιον τρόπο;
Επέδρασε στην ψυχοσύνθεσή μου γιατί η αλήθεια είναι ότι υπάρχει ένα gap. Εκεί ήταν εντελώς άλλη η νοοτροπία, τα παιδιά μέσα στην τάξη, οι σχέσεις, όλα ήταν χαλαρά μεταξύ μας, ακόμα και στο πεδίο της ερωτικής έκφρασης. Υπήρχε μια ανοχή από τη δασκάλα.

— Στο νηπιαγωγείο υπήρχε ανοχή στην ερωτική έκφραση;
Ναι. Και όχι μόνο δεν εμπόδιζε την έκφραση αλλά την ενθάρρυνε κιόλας. Ήρθα σε μια χώρα όπου τα πράγματα ήταν λίγο στριμωγμένα.

— Τι σου συνέβη, κλείστηκες στον εαυτό σου;
Η αλήθεια είναι ότι έμεινα πολλά χρόνια κλεισμένος στον εαυτό μου. Ακόμα και όταν έπαιζα στο θέατρο, κατέβαλλα προσπάθεια να έχω την απαραίτητη εξωστρέφεια. Νομίζω ότι μόνο όταν άφησα την υποκριτική και αφοσιώθηκα στη συγγραφή ήμουν στο στοιχείο μου.

— Ωστόσο ένιωσες από νωρίς ότι το θέατρο είναι ο φυσικός σου χώρος;
Ναι, από το σχολείο στον Καναδά. Συμμετείχα σε παραστάσεις και κατάλαβα ότι οι άνθρωποι του θεάτρου είναι με κάποιον τρόπο προνομιούχοι. Ένιωσα αμέσως ότι είχαν τη δυνατότητα να ζουν πολλές ζωές.

— Κάπως παράξενο για ένα μικρό παιδί. 
Νομίζω πως έχουμε διαμορφωθεί ήδη σε αυτές τις ηλικίες. Έχω μνήμες από πάρα πολλά πράγματα από την παιδική ηλικία, θυμάμαι ακόμα και όνειρα από τα 3 μου. Ωραία όνειρα.

— Οπότε είχες τη βεβαιότητα από πολύ νωρίς ότι θα γίνεις ηθοποιός;
Αυτό με ακολουθούσε από τότε. Δεν το συζητούσα με την οικογένειά μου φυσικά.

—Το έθαβες μέσα σου, δεν το αποκάλυπτες.
Ναι, το έθαβα. Το θέατρο ήταν ένα κρυφό όνειρο που όταν ήρθε η ώρα πραγματοποιήθηκε. Ήμουν βέβαιος, αποφασισμένος, όπως και με το γράψιμο, που επίσης το ήξερα από το δημοτικό.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΥΡΙΤΣΑΚΗΣ Facebook Twitter
Μπορεί να είμαι δοτικός σε μια φιλική σχέση, αλλά οι δυνατές φιλίες δεν είναι κάτι που χαρακτηρίζει τη ζωή μου. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LiFO

— Έχει ενδιαφέρον πόσο καλά ήξερες τον εαυτό σου από τόσο νωρίς.
Ναι, είναι περίεργο, αλλά ήξερα από πολύ νωρίς τι ήθελα να κάνω. Και όταν ολοκλήρωσα αυτό που ήθελα να κάνω στο θέατρο, ήταν αυτονόητο ότι θα ασχολιόμουν με τη συγγραφή. Μπορώ να σου πω ότι άφησα το θέατρο για να αφιερωθώ στο γράψιμο.

— Έχεις καλούς φίλους;
Όταν ήμουν στο Βανκούβερ, είχα πολλούς κι αγαπημένους φίλους, διάφορες εθνικότητες, από την Ευρώπη, την Αφρική, την Ασία.

— Κράτησες επαφή μαζί τους;
Όχι, όλα αυτά τα άφησα πίσω, όπως και το Βανκούβερ.

— Μεγαλώνοντας, έκανες νέες φιλίες;
Ναι, έκανα φίλους, ελάχιστους. Μπορεί να είμαι δοτικός σε μια φιλική σχέση, αλλά οι δυνατές φιλίες δεν είναι κάτι που χαρακτηρίζει τη ζωή μου.

— Είσαι πιο αφοσιωμένος στους έρωτές σου;
Ούτε εκεί.

— Υπήρξες ηθοποιός με σημαντική πορεία σε θέατρο ρεπερτορίου, θα έχεις να θυμάσαι καλές στιγμές.
Ναι, πολύ ωραίες στιγμές. Όταν έφυγα ήμουν πλήρης.

— Ποια ήταν η πιο μαγική παράσταση;
Ο Ρομπέρτο Τσούκο με τον Γιάννη Κακλέα. Δουλέψαμε πάρα πολύ, έξι μήνες πρόβα για να παίξουμε τρεις. Συνδέθηκα πάρα πολύ με τον Κολτές εκείνη την περίοδο και μπορώ να πω ότι μου έδωσε τα κλειδιά της συγγραφής. Με επηρέασε βαθιά.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΥΡΙΤΣΑΚΗΣ Facebook Twitter
Αγάπης αγώνας άγονος (2002). Εθνικό Θέατρο: Πειραματική Σκηνή. O Γιάννης Μαυριτσάκης (πίσω αριστερά) με του συμπρωταγωνιστές του στην παράσταση. Φωτ.: Αρχείο Εθνικού Θεάτρου

— Ο Κολτές ήταν ο απόλυτος καταλύτης;
Όχι, έγραφα και πριν. Μέχρι εκείνη τη στιγμή δεν είχα ασχοληθεί με το θέατρο. Το μεγάλο μου όνειρο ήταν να γράψω μυθιστόρημα

— Τα έχεις κρατήσει τα γραπτά σου;
Όχι, όταν, μετά από χρόνια, τα ξανακοίταξα, διαφώνησα με το ύφος τους. Ήταν άγουρα, δεν μου άρεσαν καθόλου. Τα έκαψα, δεν ήθελα να υπάρχουν, δεν με αντιπροσώπευαν. Αλλά ακόμα δεν με ενδιέφερε να γράψω θέατρο. Μέχρι που ήρθα σε επαφή με τον Κολτές δεν είχα αποφασίσει να γράψω θέατρο.

— Ήταν η αντισυμβατική του φόρμα, η ποιητικότητα του θεατρικού του λόγου;
Ναι, με ενδιέφερε η ελευθερία στη δομή των έργων του. Αυτό ήταν απελευθερωτικό για μένα, μου έδωσε κλειδιά. Ήρθα πολύ κοντά του και σε ένα διαισθητικό επίπεδο.

— Ένιωσες συγγένεια μαζί του;
Ένιωσα πολύ βαθιά συγγένεια. Τον ονειρεύτηκα και τον κατάλαβα. Ήταν πολύ ισχυρή εμπειρία για μένα ο Ρομπέρτο Τσούκο από κάθε άποψη. Υπήρξε ένας εσωτερικός κλονισμός εκείνη την περίοδο.

— Που φαντάζομαι ότι ξεπερνούσε την ιστορία ενός σίριαλ κίλερ, καθώς το έργο δεν είναι νατουραλιστικό.
Ακριβώς. Στην πραγματικότητα ο Κολτές είχε περάσει τον εαυτό του μέσα από τον ρόλο. Δεν θα μπορούσα ποτέ να ταυτιστώ με κάποιον που αφαιρεί ζωή κάποιου άλλου. Ένα μεγάλο διάστημα είχα προβληματιστεί σχετικά. Σέβομαι όλες τις μορφές ζωής, για ένα διάστημα αρνιόμουν να φάω οτιδήποτε ζωντανό.

— Τώρα μπορείς;
Κατάλαβα ότι πρέπει να επιβιώσω. Αυτό τελικά είναι το πιο ισχυρό απ’ όλα.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΥΡΙΤΣΑΚΗΣ Facebook Twitter
Σκηνή από την παράσταση Τυφλό Σημείο της Μάρθας Φριντζήλα στο θέατρο Πορεία, 2008.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΥΡΙΤΣΑΚΗΣ Facebook Twitter
Σκηνή από την παράσταση Τυφλό Σημείο της Μάρθας Φριντζήλα στο θέατρο Πορεία, 2008.

— Ποιος διάβασε πρώτος το «Τυφλό σημείο»;
Η Δήμητρα Κονδυλάκη. Με ενδιέφερε να εκδοθεί, όχι να ανεβεί. Έφευγα από το θέατρο τότε έτσι κι αλλιώς. Έπαιρνα αποστάσεις, είχα απομακρυνθεί από αυτό.

— Η Κονδυλάκη μετέφρασε την πρώτη του παρουσίαση στο Παρίσι;
Ναι, ανέβηκε σε μορφή αναλογίου από τον Ολιβιέ Πι στο Οντεόν και έναν συγκλονιστικό θίασο. Ήταν ένα γεγονός. Καταρχάς, ο Πι, εκτός από όπερες, δεν ανεβάζει σχεδόν καθόλου έργα άλλων, μόνο τα δικά του.

— Άρα συνδέθηκε μαζί σου βαθιά, αν σκεφτούμε ότι ήρθε στο Εθνικό για να σκηνοθετήσει λίγο αργότερα το «Vitrioli» στα ελληνικά.
Όταν αποφάσισε να το κάνει έπρεπε να βρει χρόνο, και τελικά μπόρεσε ανάμεσα σε παραστάσεις του Οντεόν και πριν αναλάβει την Αβινιόν, όπου παρουσίασε και την ελληνική παράσταση. Ήταν η πρώτη και μοναδική φορά που το Εθνικό Θέατρο συμμετείχε στο Φεστιβάλ της Αβινιόν.

— Πώς σε κάνουν να νιώθεις τέτοιου μεγέθους επιτυχίες;
Φυσικά, νιώθω όμορφα. Οι επιτυχίες είναι γεγονότα.

— Θυμάμαι την εξαιρετική δουλειά του Θάνου Παπακωνσταντίνου στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Μετατόπιση προς το ερυθρό.
Ήταν μια ευτυχής συγκυρία. Ήμουν πολύ ευχαριστημένος με αυτό που έγινε. Μετά άρχισα να αποσύρομαι και από τη συγγραφή θεατρικών έργων γιατί ήθελα να γράψω μυθιστόρημα.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΥΡΙΤΣΑΚΗΣ Facebook Twitter
Φεστιβάλ Αθηνών, Μετατόπιση προς το ερυθρό του Θάνου Παπακωνσταντίνου, 2015.

— Θα έλεγα ότι όσο λείπει από τα έργα σου η συμβατική θεατρική φόρμα, άλλο τόσο οι χαρακτήρες των μυθιστορημάτων σου έχουν θεατρικότητα. Υποβλητικές αφηγήσεις με απόλυτα ακριβείς παρατηρήσεις και υφέρπουσα ειρωνεία.
Κριτική στην κοινωνία, πάντως, δεν κάνω, δεν στέκομαι απέναντι στον κόσμο να τον κριτικάρω. Ποιος είμαι εγώ που θα μιλήσω για τους άλλους; Ανήκω στους άλλους. Μιλάω για την ανθρώπινη κατάσταση, συμπεριλαμβάνω και τον εαυτό μου σε αυτήν.

— Ωστόσο επικεντρώνεσαι σε ανθρώπους που έχουν ιδιαιτερότητες, φανερές ή κρυφές. Ο ένας χαρακτήρας στο Rayman είναι πολύ πιο απλοϊκός.
Γιατί πρέπει να δημιουργήσω ένα σύμπαν με πρόσωπα που εκφράζονται με έναν τρόπο ποιητικό. Τον συγκεκριμένο χαρακτήρα στον οποίο αναφέρεσαι τον δημιούργησα έτσι ώστε να στέκεται με δέος απέναντι σε κάτι που δεν κατανοεί.

— Έχεις δημιουργήσει μια πινακοθήκη προσώπων. Τείνει μήπως να ολοκληρωθεί; 
Ελπίζω όχι. Έχω κι άλλα πράγματα να φανταστώ. Κοίταξε, είναι γεγονός το ότι βρίσκομαι εγώ πίσω απ’ όλους μου τους χαρακτήρες. Όμως δεν είμαι μόνο εγώ, υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί χαρακτήρες που μέσα τους υπάρχει ένα κομμάτι δικό μου.

— Τους ξέρεις ή τους φαντάζεσαι;
Ένας συνδυασμός ανθρώπων που γνωρίζω και πραγμάτων που φαντάζομαι γι’ αυτούς, και για μένα.

— Θα έλεγα ότι κυριαρχεί πνευματικά η παρουσία σου.
Είναι γεγονός ότι όλα μου τα έργα, και τα μυθιστορήματα και τα θεατρικά, έχουν ένα κοινό τόπο. Αυτός ο τόπος δεν είμαι ακριβώς εγώ αλλά οι αναζητήσεις μου που έχουν να κάνουν με τις δυνάμεις που μας κυβερνούν, με τη θέση του ανθρώπου στο σύμπαν.

— Κάτι που δεν μπορούμε να ονοματίσουμε;
Ακριβώς. Αυτό που ονομάζουμε Θεό. Ψάχνω τη θέση της ζωής μέσα στο σύμπαν.

— Βέβαια, οι χαρακτήρες σου φέρουν όλα τα αδιέξοδα ανθρώπων που δεν τους ικανοποιεί η καθημερινότητα.
Η αλήθεια είναι ότι οι ήρωές μου δεν έχουν καθόλου να κάνουν με ήρωες της διπλανής πόρτας.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΥΡΙΤΣΑΚΗΣ Facebook Twitter
Σκηνή από την παράσταση «Vitrioli» του Ολιβιέ Πι που συμμετείχε στο Φεστιβάλ της Αβινιόν το 2014. Φωτ.: Μαριλένα Σταφυλίδου

— Στο Rayman ούρλιαξε βάζεις έναν διακεκριμένο επιστήμονα να αμφισβητεί τα πάντα γύρω του.
Γιατί ενδεχομένως συνειδητοποιεί ότι υπάρχουν πολύ πιο σημαντικά πράγματα που πρέπει να ανακαλύψει, αλλά δεν τα έχει ανακαλύψει ακόμα. Χρειάστηκε να μελετήσω τις ζωές πολλών επιστημόνων για να γράψω τον ρόλο.  

— Παραπέμπει πολύ στο λόγο του Μπέρνχαρντ.
Ναι, πιθανόν.

— Υπήρξε κάποια αφορμή ή ερέθισμα για να το γράψεις;
Καταρχάς, ο Περικλής Μουστάκης. Δουλέψαμε μαζί στο Vitrioli, παρακολουθώ τις δουλειές του χρόνια, τον θαυμάζω πολύ και με ρώτησε αν είχα κάτι. Απάντησα πως όχι, αλλά, αν ήθελε, θα έγραφα για εκείνον. Το ολοκλήρωσα σε έξι μήνες.

— Ήταν έτοιμο στο μυαλό σου;
Νομίζω ότι είναι κάτι που ήθελα να γράψω έτσι κι αλλιώς. Απλώς ταίριαζε πολύ με τις αναζητήσεις του Περικλή. Έχουμε συζητήσει πολλές φορές. Ο Περικλής καταφέρνει κάτι καταπληκτικό στο θέατρο, πετυχαίνει μια καθετότητα. Φεύγει από ένα επίπεδο καθημερινής ενέργειας και πηγαίνει σε ένα άλλο, πολύ πιο λεπτοφυές. Αυτό το κάνουν πολύ λίγοι σκηνοθέτες, γι’ αυτό είχα μεγάλη χαρά γι’ αυτήν τη συνάντηση.

— Έχει ενδιαφέρον ότι υπάρχουν θέματα που περιμένουν ένα έναυσμα για να τους δώσεις ζωή.
Ναι, μόλις τέλειωσα ένα άλλο έργο που θα σκηνοθετήσω ο ίδιος, κάνοντας την πρώτη μου σκηνοθεσία μάλιστα, του χρόνου. Αλλά έχω ξεκινήσει και κάτι καινούργιο.

— Δουλεύεις μέρα ή νύχτα;
Δουλεύω όλες τις ώρες, 24 ώρες το εικοσιτετράωρο. Δεν δουλεύεις μόνο μπροστά στον υπολογιστή αλλά και όταν περπατάς, όταν κάνεις βόλτα, όταν ονειρεύεσαι.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΥΡΙΤΣΑΚΗΣ Facebook Twitter
Η αλήθεια είναι ότι οι ήρωές μου δεν έχουν καθόλου να κάνουν με ήρωες της διπλανής πόρτας.Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LiFO

— Παρατηρώντας.
Φυσικά, ζω μέσα στην πραγματικότητα, αντλώ από αυτήν. Πώς αλλιώς;

— Καθώς ομολογείς ότι είσαι εσωστρεφής, θα περίμενα να γράφεις απομονωμένος, και ακόμα περισσότερο εγκεφαλικά. Αν και οι δικοί σου χαρακτήρες μού θυμίζουν εσωτερικούς μονολόγους.
Αυτό είναι μια δική σου ερμηνεία. Πάντως, όταν έγραφα το δεύτερο μυθιστόρημά μου, το Χαρράν, απομονώθηκα για δύο χρόνια. Γενικότερα, η πεζογραφία σε αυτό το μέγεθος, είναι ένα δύσκολο πράγμα. Θέλει να αφιερωθείς, δεν μπορείς να το κάνεις έχοντας την προσοχή σου στραμμένη σε πολλά πράγματα ταυτόχρονα. Για δύο χρόνια απομονώθηκα στην εξοχή. Μόνος, σαν τα θηρία.

— Επιδιώκεις την επικοινωνία με τους ανθρώπους, το κοινό σου; Παίρνεις feedback;
Φυσικά, επικοινωνώ με τους ανθρώπους. Για τα μυθιστορήματα δεν μπορείς να πάρεις feedback όσο άμεσα το παίρνεις από το θέατρο. Άλλωστε μεγάλωσα μέσα στο θέατρο, το αγαπώ. Αγαπώ την ανταλλαγή που γίνεται και με το κοινό, την ώρα της παράστασης. Γι’ αυτό, άλλωστε, μετά από 5-6 χρόνια απομόνωσης για τη συγγραφή των μυθιστορημάτων, επιστρέφω στο θέατρο με χαρά, ίσως ακόμα πιο ανοιχτός από πριν.

— Τα όνειρά σου σήμερα πώς είναι; Αγχωτικά ή καθησυχαστικά;
Μπορώ να πω ότι τα όνειρά μου είναι πλούσια. Τα χρησιμοποιώ, μου τροφοδοτούν ολόκληρους κόσμους. Και όταν νιώσω ότι στο φως της μέρας η λογική μου δεν μπορεί να με βοηθήσει να πάω παρακάτω την ώρα της δουλειάς, προστρέχω στα όνειρα. Επικαλούμαι τον θεό των ονείρων να μου στείλει τις απαντήσεις.

— Ο Rayman φαίνεται λιγότερο φαντασιακό και ερμητικό έργο από τα προηγούμενά σου.
Δεν έγινε επίτηδες. Έγινε σε μια περίοδο που θέλω να επικοινωνήσω.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΥΡΙΤΣΑΚΗΣ Facebook Twitter
Ο Χάρης Φραγκούλης στ ην παράσταση Rayman ούρλιαξε, στο θέατρο Σφενδόνη

— Ποια η σχέση του Γιάννη που έγραφε κρυφά με τον Γιάννη σήμερα, που ετοιμάζεται να παρουσιάσει τρία έργα σχεδόν ταυτόχρονα;
Αυτό που νιώθω είναι ένα μεγαλύτερο άνοιγμα, μεγαλύτερη διαθεσιμότητα. Νιώθω περισσότερο από ποτέ την ανάγκη να χρησιμοποιήσω τον χρόνο που έχω στη διάθεσή μου. Όταν ήμουν νέος, άφηνα πολύ χρόνο να φεύγει. Περνούσα μήνες χωρίς να κάνω κάτι, μόνο τα απαραίτητα, έπαιζα σε μια παράσταση. Κατά τα άλλα, ζούσα αναπολώντας κάτι που δεν υπήρχε. Τώρα αισθάνομαι την επιθυμία να δημιουργήσω. Κι όσο περνάει ο καιρός αισθάνομαι όλο και πιο ανοιχτός σε αυτό, πιο ελεύθερος και πιο σίγουρος για τις επιλογές μου, όλο και πιο ωραία με αυτό που κάνω.

— Από αυτόν τον τόμο με τους κορυφαίους Ευρωπαίους συγγραφείς που έχεις συμπεριληφθεί, με ποιον συγγραφέα νιώθεις περισσότερη συγγένεια;
Με τον Φον Μάγιενμπουργκ νιώθω πιο κοντά, γιατί το έργο του είναι ένα τοπίο εσωτερικό, νυχτερινό, ονειρικό, έχει και κάποια εξπρεσιονιστικά στοιχεία.

— Επόμενος στόχος;
Να εμβαθύνω στη δουλειά μου, να ολοκληρώσω το επόμενο μυθιστόρημά μου. Έχω ξεκινήσει ήδη ένα, αλλά όταν αποφασίσω να επιστρέψω στο μυθιστόρημα, θα πρέπει να εγκαταλείψω το θέατρο. Δεν γίνονται και τα δύο μαζί.

— Άρα θεατρικά θα έλεγες ότι είσαι πλήρης;
Πλήρης όχι, αλλά τώρα θέλω να συνεχίσω με σκηνοθεσία. Νομίζω ότι με τη σκηνοθεσία θα ολοκληρώσω τη σχέση μου με το θέατρο. Μετά την ηθοποιία και το γράψιμο, η σκηνοθεσία θα έρθει να συμπληρώσει τη θεατρική εμπειρία, να την εμβαθύνει.

— Θέλεις να ανέβει ξανά κάποιο από τα έργα σου;
Δεν με ενδιαφέρει κάτι τέτοιο.

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση Rayman Ούρλιαξε εδώ 

Το θεατρικό έργο «Rayman ούρλιαξε» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Σοκόλη και τα μυθιστορήματα «Σακραμέντο» και «Χαρράν» από τις εκδόσεις Οδός Πανός.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

20 παραστάσεις

Winter Preview 2024 / 20 παραστάσεις για έναν συναρπαστικό θεατρικό χειμώνα

Βάγκνερ και «Σαλό» στη Λυρική, Στρίντμπεργκ στο Εθνικό, Λόρκα στο Τέχνης, η επιστροφή του αριστουργηματικού «ROHTKO» στη Στέγη και πολλές ακόμα ενδιαφέρουσες προτάσεις που κάνουν πρεμιέρα προσεχώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρης Φραγκούλης: «Έχω αποδεχτεί ότι θα κάνω παραστάσεις που θα μπαίνουν μέσα»

Θέατρο / Χάρης Φραγκούλης: «Έχω αποδεχτεί ότι θα κάνω παραστάσεις που θα μπαίνουν μέσα»

Ξημεροβραδιάζεται στη Σφενδόνη αυτή την περίοδο, ψάχνοντας τη μισή μέρα τις τελευταίες σκηνοθετικές διορθώσεις στη «Σκέψη», κάνοντας την άλλη μισή πρόβες για το «Rayman ούρλιαξε». Σε λίγες μέρες βγαίνει στις αίθουσες και η «Νέα Ήπειρος» στην οποία πρωταγωνιστεί. Ο Χάρης Φραγκούλης φαίνεται να έχει μπει δυναμικά στο '24.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ