Φθινοπωρινή σονάτα ή ο Πόλεμος των δύο Μπέργκμαν

Φθινοπωρινή σονάτα ή ο Πόλεμος των δύο Μπέργκμαν Facebook Twitter
Οι δύο Μπέργκμαν φίλοι δεν έγιναν ποτέ. Η ατμόσφαιρα μεταξύ τους ήταν σχεδόν εκρηκτική.
0

«Τη στιγμή που σκέφτηκα το σενάριο της "Φθινοπωρινής Σονάτας" είχα ήδη καταλήξει στις δύο γυναίκες πρωταγωνίστριες». Ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν δεν εξήγησε ποτέ γιατί θεώρησε την Ίνγκριντ Μπέργκμαν και τη Λιβ Ούλμαν προϋπόθεση για να φτιάξει την ταινία του.

Στα τέλη της δεκαετίας του '70, αυτοεξόριστος στη Γερμανία λόγω των περιπετειών του με τη σουηδική εφορία, αποφασίζει να γυρίσει ένα δράμα δωματίου που ξεκινά με ένα πρελούδιο του Σοπέν και καταλήγει σε σφαγή. Η Σαρλότ, μια πιανίστα διεθνούς φήμης, με ζωή πέρα από κάθε οικογενειακή δέσμευση, επισκέπτεται έπειτα από χρόνια την κόρη της Εύα (η οποία ζει με τον πάστορα σύζυγό της Βίκτωρα) και αναζητά επιβεβαίωση και συναισθηματική κάλυψη από το ταπεινωμένο κορίτσι.

Όχι, δεν πρόκειται για μια ακόμα αναμέτρηση μάνας και κόρης αλλά για έναν φαύλο κύκλο απόδοσης ευθυνών με τη σφραγίδα και την ψυχαναλυτική ερμηνεία του Μπέργκμαν. Κυρίως, όμως, η «Φθινοπωρινή Σονάτα» υπήρξε η μία και μοναδική συνάντηση των δύο συνονόματων γιγάντων του σκανδιναβικού σινεμά.

Μέχρι να ολοκληρωθούν τα γυρίσματα, οι δύο Μπέργκμαν βρήκαν τον τρόπο να παραδοθούν ο ένας στον άλλον. Η σχέση τους είχε αιχμές, αλλά όχι πια σφοδρές συγκρούσεις, λιγότερες δηλητηριώδεις ατάκες και περισσότερα πειράγματα. Είχαν εξασφαλίσει τον σεβασμό αλλά δεν πέρασαν ποτέ στις διαχύσεις.

Ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν είχε την ευφυΐα να δώσει τον ρόλο της μητέρας σε μια γυναίκα με σπάνια ερμηνευτική στόφα, που κομμάτιαζε φιλοδοξίες και υποχρεώσεις προκειμένου να νιώθει ελεύθερη, που εν τέλει είχε σατανικά πολλά κοινά με την πρωταγωνίστριά του (μην ξεχνάμε ότι η Ίνγκριντ Μπέργκμαν, εγκαταλείποντας τον Αμερικανό σύζυγό της για χάρη του Ρ. Ροσελίνι, έκανε χρόνια να δει την κόρη από τον πρώτο της γάμο).


Αλλά δεν είχε την υπομονή ή την ψυχραιμία να ανεχτεί την αδιαπραγμάτευτη αυτοδιάθεσή της. Οι δύο Μπέργκμαν φίλοι δεν έγιναν ποτέ. Η ατμόσφαιρα μεταξύ τους ήταν σχεδόν εκρηκτική. Η Λιβ Ούλμαν (που υποδύθηκε την κόρη που ζητάει επιβεβαίωση) σε συνεντεύξεις έχει παραδεχτεί ότι καθόταν οκλαδόν και χάζευε τη Σουηδή ηθοποιό με τις ώρες, προσπαθώντας να ακούσει όσα ο Ίνγκμαρ τη ρωτούσε («ο μόνος που τολμούσε να της κάνει ερωτήσεις») αλλά και κρυφοκοιτάζοντας την οργή του: «Απειλούσε διαρκώς ότι θα ακυρώσει την ταινία, αλλά τελικά δεν το έκανε ποτέ» είχε πει.

Φθινοπωρινή σονάτα ή ο Πόλεμος των δύο Μπέργκμαν Facebook Twitter
Ίνγκριντ Μπέργκμαν (Σάρλοτ), Λιβ Ούλμαν (Εύα) και ο Χάλβαρ Μπγιορκ (Βίκτωρ) σε σκηνή από την ταινία. Φωτο: Arne Carlsson © AB Svensk Filmindustri


Η συνεργασία τους αποδείχτηκε εφιαλτική από το πρώτο λεπτό που συναντήθηκαν με το υπόλοιπο καστ για τις αρχικές αναγνώσεις. Στην αυτοβιογραφία του «Ο μαγικός φανός» (εκδόσεις Ποταμός) ο Σουηδός σκηνοθέτης δεν κρύβει πόσο ανυπόφορη του φάνηκε η ανυπάκουη Ίνγκριντ.

«Είχε ήδη προβάρει τα λόγια της μπροστά στον καθρέφτη και είχε αποφασίσει πώς θα ήταν. Ήταν πραγματικό σοκ. Με έπιασε πονοκέφαλος. Η υπεύθυνη διαλόγων έκλαιγε από την απογοήτευσή της. Τόσο πολλά λάθη σε απαγγελία είχαμε να ακούσουμε από τη δεκαετία του '30. Η σταρ είχε κάνει τις δικές της διαγραφές και αρνιόταν να χρησιμοποιήσει άσεμνα λόγια».

 
Επίσης, μνημειώδης παραμένει η διαφωνία τους για το σημείο του σεναρίου που όριζε πόσα χρόνια είχε να δει την κινηματογραφική της κόρη. Εκείνος ήθελε επτά κι εκείνη επέμενε για πέντε, καθώς η επταετία την καθιστούσε κτήνος εξαρχής!


Η «εκτίμηση» και η ανταλλαγή φιλοφρονήσεων ασφαλώς ήταν αμοιβαία. «Μα, γιατί είσαι τόσο βαρετός όταν γράφεις Ίνγκμαρ; Συνήθως είσαι πολύ διασκεδαστικός» του είπε η Ίνγκριντ, διαβάζοντας σκηνές της ταινίας. Όταν, δε, άκουσε ότι το πρελούδιο του Σοπέν, που ακούγεται στη «Φθινοπωρινή Σονάτα», θα το έπαιζαν δύο φορές, ούρλιαξε: «Θεέ και Κύριε! Σοβαρά μιλάς ότι θα παιχτεί αυτό το πράγμα δύο φορές; Μα, είναι τρέλα, το κοινό θα αποκοιμηθεί. Μπορούσες τουλάχιστον να βρεις κάτι πιο όμορφο και μικρότερο σε διάρκεια, αυτό εδώ καταντά ανιαρό, τρελάθηκα στο χασμουρητό».

Φθινοπωρινή σονάτα ή ο Πόλεμος των δύο Μπέργκμαν Facebook Twitter
Η Λιβ Ούλμαν (που υποδύθηκε την κόρη που ζητάει επιβεβαίωση) σε συνεντεύξεις έχει παραδεχτεί ότι καθόταν οκλαδόν και χάζευε τη Σουηδή ηθοποιό με τις ώρες.


Έτσι κυλούσαν οι πρώτες μέρες. Εκείνη με ύφος αστείο και δηκτικό ειρωνευόταν τη φήμη του ως σκηνοθέτη κι εκείνος απαντούσε με γλυκύτητα: «Λυπάμαι τους σκηνοθέτες που δούλεψαν στο παρελθόν μαζί σου».


Αργότερα, βέβαια, προέκυψαν σοβαρότερα ζητήματα. Μεταξύ αυτών η άρνηση της ασφαλιστικής εταιρείας να κάνει συμβόλαιο στην Ίνγκριντ Μπέργκμαν, καθώς είχε ήδη εγχειριστεί για καρκίνο. Μάλιστα, μία εβδομάδα μετά την έναρξη των γυρισμάτων, σε μια εξέταση ρουτίνας, οι γιατροί εντόπισαν περαιτέρω μεταστάσεις στο σώμα της.

«Αντιμετώπιζε την ασθένειά της με θυμό και ανυπομονησία, αλλά το δυνατό της σώμα ήταν καταβεβλημένο, οι αισθήσεις της διαβρώνονταν. Στο στούντιο είχε σιδερένια πειθαρχία. Μόλις τελείωνε με τις αντιρρήσεις της, συμμορφωνόταν κι έβρισκε διεγερτικό το γεγονός ότι αποφάσιζε κάποιος άλλος» θυμάται ο σκηνοθέτης στην αυτοβιογραφία του.

Φθινοπωρινή σονάτα ή ο Πόλεμος των δύο Μπέργκμαν Facebook Twitter
Ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν δίνει οδηγίες στην Λιβ Ούλμαν και την Ίγκριντ Μπέργκμαν κατα τη διάρκεια των γυρισμάτων.

Σε λίγες μέρες αυτό το αριστούργημα του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν ανεβαίνει στο Θέατρο της Οδού Κεφαλληνίας (από τις 26 Ιανουαρίου), σε μετάφραση Ζάννη Ψάλτη και σκηνοθεσία Άρη Τρουπάκη. Tη Σαρλότ, την τόσο επαρκή για τη μουσική και την απολύτως ανεπαρκή για μητέρα, θα ερμηνεύσει η Μπέττυ Αρβανίτη. Την κόρη της Εύα υποδύεται η Δέσποινα Κούρτη και τον Βίκτωρα ο Δημήτρης Ήμελλος.

«Ήθελα πολλά χρόνια να ανεβάσω τη "Φθινοπωρινή Σονάτα" γιατί με ενδιαφέρει ο τρόπος που ο Μπέργκμαν ψάχνει τη γυναικεία ψυχή. Σήμερα νιώθω πόσο οδυνηρό είναι να μπλέκεσαι με κάτι που ακουμπά τα πιο μύχια θέματά σου» λέει η Μ. Αρβανίτη.

«Εγώ αυτήν τη γυναίκα, για να καταφέρω να την ερμηνεύσω, θέλησα να την καταλάβω, όχι να την δικαιολογήσω. Και δεν σας κρύβω ότι υπάρχουν στιγμές που διακρίνω κοινά στοιχεία μεταξύ μας. Δεν νιώθω ότι έχω σχέση με την επιπολαιότητά της αλλά σίγουρα καταλαβαίνω τη σχέση που είχε αναπτύξει με την τέχνη της. Θαυμάζω την αφοσίωσή της και νιώθω τι την κάνει εγωκεντρική. Οι ηθοποιοί, όπως και αρκετοί ακόμα καλλιτέχνες, έχουν ανάγκη να προστατεύσουν τον εαυτό του γιατί είναι το υλικό τους για να κάνουν τέχνη. Όταν, λοιπόν, εσύ είσαι το εργαλείο που θα σε οδηγήσει στη δόξα, τότε θεωρείς ότι είσαι το κέντρο του κόσμου. Η επιτυχία σε λούζει με την ψευδαίσθηση ότι μπορείς να ζεις μόνο μέσω της τέχνης. Γι' αυτό και οι γυναίκες σαν τη Σαρλότ προτιμούν τη φυγή από το να αντιμετωπίσουν την πραγματικότητα. Αυτή η σχέση μάνας και κόρης είναι ολέθρια, ανθρωποφαγική, σχεδόν ερωτική. Όπου υπάρχει διεκδίκηση, υπάρχουν μοτίβα ερωτικής σχέσης».

Φθινοπωρινή σονάτα ή ο Πόλεμος των δύο Μπέργκμαν Facebook Twitter
Tη Σαρλότ, την τόσο επαρκή για τη μουσική και την απολύτως ανεπαρκή για μητέρα, θα ερμηνεύσει η Μπέττυ Αρβανίτη. Την κόρη της Εύα υποδύεται η Δέσποινα Κούρτη και τον Βίκτωρα ο Δημήτρης Ήμελλος.

Η «Φθινοπωρινή Σονάτα» έμελλε να είναι το κύκνειο άσμα της Ίνγκριντ Μπέργκμαν, καθώς λίγα χρόνια μετά πέθανε από καρκίνο. Μέχρι να ολοκληρωθούν τα γυρίσματα, οι δύο Μπέργκμαν βρήκαν τον τρόπο να παραδοθούν ο ένας στον άλλον. Η σχέση τους είχε αιχμές, αλλά όχι πια σφοδρές συγκρούσεις, λιγότερες δηλητηριώδεις ατάκες και περισσότερα πειράγματα. Είχαν εξασφαλίσει τον σεβασμό αλλά δεν πέρασαν ποτέ στις διαχύσεις.


Μέσα σε λίγες σειρές ο Ίνγκμαρ περιγράφει στη βιογραφία του μία από τις τελευταίες, θερμές, δεδομένου του παρελθόντος, συναντήσεις τους. «Ένα απόγευμα βρισκόμασταν παράμερα, πίσω από τα ντεκόρ, και περιμέναμε να ετοιμάσουν τον φωτισμό. Είχε μισοσκόταδο και καθόμασταν σε έναν φθαρμένο δερμάτινο καναπέ, ο καθένας στη δική του άκρη. Η Ίνγκριντ έκανε μια χειρονομία πολύ ασυνήθιστη για μια ηθοποιό: πέρασε το χέρι της πάνω στο πρόσωπό της πολλές φορές. Μετά πήρε μια βαθιά ανάσα και με κοίταξε, δίχως φιλικότητα ή κάποια προσπάθεια επαφής, και είπε: "Ξέρεις ότι ζω σε δανεικό χρόνο"».  

Ιnfo:

Η παράσταση Φθινοπωρινή Σονάτα θα παίζεται στο Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας (Σκηνή Μπέττυ Αρβανίτη) από 26 Ιανουαρίου.

Πρωταγωνιστούν: Μπέττυ Αρβανίτη, Δέσποινα Κούρτη και ο Δημήτρης Ήμελος.

ΑΓΟΡΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αγάπη που διαπερνάει το φακό: πώς η Ίνγκριντ Μπέργκμαν άφησε έκθαμβο ολόκληρο τον κόσμο

Γεννήθηκε και Πέθανε Σαν Σήμερα / Αγάπη που διαπερνάει το φακό: πώς η Ίνγκριντ Μπέργκμαν άφησε έκθαμβο ολόκληρο τον κόσμο

Η ομορφιά, η σκανδαλώδης -για την εποχή της- σχέση με τον Ροσελίνι, ο ορμητικός χαρακτήρας της κορυφαίας Σουηδέζας σταρ μέσα από ένα ντοκιμαντέρ.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ