Έχει θέση το «σατιρικό» victim blaming του Μποστ στο Εθνικό Θέατρο;

«Μήδεια» του Μποστ (Μένη Μποσταντζόγλου) στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου από το Εθνικό Θέατρο, σε σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού Facebook Twitter
Το 1993 ο Μποστ χαρίζει τη Μήδεια στον λαό, την κατεβάζει από το απρόσιτο βάθρο της τραγωδίας, την κάνει «μία από εμάς», μια σύγχρονη (;) Ελληνίδα. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή
0

Η παρωδία και η σάτιρα επιτίθενται στ’ ανοιχτά. Επιλέγουν προσεκτικά τον στόχο τους και ορμούν κατά πάνω του, δίχως περιστροφές, δίχως ενδοιασμούς, πότε με διάθεση τρυφερού παιχνιδίσματος και πότε με άγριες ή και κανιβαλικές διαθέσεις.

Κι αν το κείμενο της παρωδίας θωπεύει και κρυφολαχταρά τη δόξα του πρωτότυπου (ενόσω καμώνεται πως το κοροϊδεύει), οι σατιρικές δαγκωματιές προκαλούν πολύ εντονότερη αναστάτωση.

Σε κάθε περίπτωση, το γέλιο φανερώνει τα δόντια, ανοίγει το στόμα και το σώμα, γκρεμίζει τους ρόλους και τις αναπαραστάσεις, μας λέει «μη φοβάστε, επιτρέπεται», μας δείχνει πως όλα είναι πιθανά, υπάρχει ένας τόπος όπου η φυσική τάξη ανατρέπεται, η γλώσσα απελευθερώνεται, το φανταστικό γίνεται πραγματικό, ο θάνατος ηττάται και η ζωή αστράφτει από χαρά.

Μπορεί, ας πούμε, κάποιος, επιθυμώντας να προκαλέσει αυτό ακριβώς το γέλιο, να πάρει τη «Μήδεια» του Ευριπίδη και να την τοποθετήσει σ’ έναν κόσμο λιγότερο τρομακτικό, να την κάνει αρχόντισσα σ’ ένα ανάκτορο by the sea, στο λιμάνι του Βόλου, όπου δέχεται νυχθημερόν πάσης φύσεως ετερόκλητους επισκέπτες από τη σφαίρα της καθημερινότητας αλλά και του μύθου: έναν πλανόδιο ψαρά που πουλάει αχνιστά μύδια (αλλά η Μήδεια δεν αγαπά τα μύδια), μια ερωτικώς ατυχήσασα νεαρή καλόγρια που αναζητά καταφύγιο, έναν αμαρτωλό καλόγερο, τον εκδιωγμένο και αόμματο τέως βασιλιά Οιδίποδα, που τριγυρνά στην περιοχή αναζητώντας εργασία, τη θυγατέρα του Αντιγόνη, «που βοηθάει τον μπαμπά και εις την βρακοζώνη» και, τέλος, τον ίδιο τον Ευριπίδη, που στρέφεται στη Μήδεια για έμπνευση, ευελπιστώντας, όπως της λέει, ότι «αν βάλω λεπτομέρειες απ’ τον δικό σας βίο, τότε θα πάρω ασφαλώς το πρώτο το βραβείο».

Ειλικρινά αναρωτιέμαι: γιατί το Εθνικό Θέατρο της χώρας, που τόσο έχει προσφάτως ταλαιπωρηθεί και διασυρθεί από τη γνωστή ιστορία του πρώην διευθυντή του, επέλεξε να μας παρουσιάσει (στην Επίδαυρο και σε όλη τη χώρα) ένα έργο που επιδίδεται σε τόσο ύπουλο και ανατριχιαστικό victim blaming;

Το 1993 ο Μποστ χαρίζει τη Μήδεια στον λαό, την κατεβάζει από το απρόσιτο βάθρο της τραγωδίας, την κάνει «μία από εμάς», μια σύγχρονη (;) Ελληνίδα, ελαφρώς κακομοίρα, που ξυπνάει από τις έξι, γλείφει τα πατώματα των ανακτόρων, φροντίζει τα παιδιά, τα έχει όλα στην εντέλεια, ενώ ταυτόχρονα υπομένει τις ασύστολες απιστίες του Ιάσονα, βλέπει εφιάλτες, νοσταλγεί την πατρίδα της, γράφει ανεπίδοτες επιστολές στους γονείς της και αναζητά παρηγοριά στον ψυχίατρό της, μόνο και μόνο για να βρει εκεί «ξαπλωμένη, στον ειδικό τον καναπέ, της Τροίας την Ελένη».

«Μήδεια» του Μποστ (Μένη Μποσταντζόγλου) στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου από το Εθνικό Θέατρο, σε σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού Facebook Twitter
Ξέρω πως κάποιοι θα σπεύσουν να πουν: «Μα είναι κωμωδία! Δεν σοβαρολογεί!». Δυστυχώς, η επιλογή των λέξεων δεν είναι ποτέ αθώα. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

Κι όμως, η Μήδεια ετούτη δεν κάμπτεται ποτέ, δεν παύει να διακωμωδεί τα παθήματά της, αποδιώχνοντας έτσι την όποια αγανάκτησή μας για την κατάντια της, γι’ αυτό το αντι-φεμινιστικό, με τα σημερινά δεδομένα, πορτρέτο της, καλώντας μας να εστιάσουμε στο αδάμαστο πνεύμα της, όπως αυτό αναδύεται μέσα από τον αστείρευτο αυτοσαρκασμό και το χιούμορ της.

«Θέλεις να φάω απόβλητα, πετρέλαια να φάω / θέλεις να βγάλω τον σκασμό, θέλεις να μη μιλάω; / Θέλεις να κόψω το φαΐ, τα μπάνια των θαλάσσων / τι άλλο θέλεις; Λέγε μου. Τι θες; Πέσμου Ιάσων. / Πέσμου τι σού παρέλειψα και έχεις παραπόνων. / Ορίστε. Πέστα καθαρά, μη χάνομαι και χρόνον».

Μ’ αυτά και μ’ αυτά, η ηρωίδα του Μποστ διαχωρίζει πλήρως τη θέση της από την εμπνεύστριά της: αν η ευριπίδεια Μήδεια εξοντώνει τα παιδιά της για να εκδικηθεί τον Ιάσονα, η Μήδεια του Μποστ σκοτώνει τους δύο μικρούς της γιους, όχι για να τιμωρήσει τον πατέρα τους που την απατά, αλλά για να τιμωρήσει τους ίδιους.

Ο λόγος; Γιατί αυτό τους αξίζει! Όχι μόνο επειδή «το κάνουν» στα κρυφά με την καλόγρια, αλλά κι επειδή τσίμπησαν το δόλωμα και έπεσαν στα δίχτυα του παιδεραστή καλόγερου: «Όπως ερχόμουν κατά δω λιγάκι βιαστικά / τα είδα με καλόγερον που ψώνιζαν γλυκά. / Ήτανε λουκουμόσκονη τα ρούχα τους γεμάτα / και κράταγαν στα χέρια τους και μία σοκολάτα», λέει ο Ιάσων στη συζυγό του, επιστρέφοντας στο παλάτι, λίγο πριν από τη λήξη του έργου.

Η Μήδεια χλωμιάζει, αρπάζει ξίφος και μπαλτά και τρέχει να κάνει τη δουλειά. Λίγα λεπτά αργότερα, η τιμωρός μάνα, κρατώντας μια τεφροδόχο, κομπάζει: «Δεν έχω τύψεις. Τα παιδιά έπρεπε να σφαγούνε / και λόγον που πηδάγανε / και που δεν μελετάγανε / και επί πλέον δέχονταν κι άντρες να τα πηδούνε».

«Μήδεια» του Μποστ (Μένη Μποσταντζόγλου) στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου από το Εθνικό Θέατρο, σε σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού Facebook Twitter
Η «Μήδεια» του Μποστ, όμως, γράφτηκε μόλις πριν από τριάντα χρόνια. Τα θύματα ήταν και τότε –όπως και πάντα– θύματα. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

Ευτυχώς μας είχε προειδοποιήσει εγκαίρως: «Εγώ αν είχα δύο παιδιά τόσον ατιμασμένα / από τα δυο τα χέρια μου θα πήγαιναν σφαγμένα. / Σ’ εμέ αν κάποιος έλεγε έστω και εις τ’ αστεία / ότι υπήρξαν θύματα σε μια παιδεραστία / μια τιμωρία φοβερά θα είχαν επισύρει / συγχρόνως με τα δυο παιδιά κ’ οι λάγνοι καλογήροι».

Σε κάθε περίπτωση, για όσους δεν το κατάλαβαν, το «διδακτικό» σονέτο του τέλους μας το ξεκαθαρίζει: «Οι μαθηταί εις το σχολειό οφείλουν να πηγαίνουν / κι όσοι πηδούν και τους πηδούν, είδατε τι παθαίνουν».

Είναι τα ανήλικα θύματα ενός βιασμού «ατιμασμένα» και πρέπει να πεθάνουν; Φταίνε αυτά που δεν απέρριψαν την πικρή λουκουμόσκονη της αποπλάνησης και πρέπει, συνεπώς, να τιμωρηθούν εξίσου βάρβαρα με τον παιδεραστή καλόγερο (ο οποίος τελικά, και φυσικά, τη γλιτώνει); «Μου θέλατε και επαφές και με τους καλογήρους, / εγώ δε γέννησα παιδιά. Εθήλασα σατύρους», είναι το... σατυρικό επιχείρημα (!) αυτής εδώ της Μήδειας.

Ειλικρινά αναρωτιέμαι: γιατί το Εθνικό Θέατρο της χώρας, που τόσο έχει προσφάτως ταλαιπωρηθεί και διασυρθεί από τη γνωστή ιστορία του πρώην διευθυντή του, επέλεξε να μας παρουσιάσει (στην Επίδαυρο και σε όλη τη χώρα) ένα έργο που επιδίδεται σε τόσο ύπουλο και ανατριχιαστικό victim blaming;

«Μήδεια» του Μποστ (Μένη Μποσταντζόγλου) στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου από το Εθνικό Θέατρο, σε σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού Facebook Twitter
Όλοι εδώ ζούμε και γνωρίζουμε πόσο έχουμε πασχίσει ως κοινωνία τα τελευταία χρόνια (ειδικότερα μετά το ξέσπασμα του #MeToo) να απαλλάξουμε τους κακοποιημένους από το στίγμα της ντροπής. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

Ξέρω πως κάποιοι θα σπεύσουν να πουν: «Μα είναι κωμωδία! Δεν σοβαρολογεί!». Δυστυχώς, η επιλογή των λέξεων δεν είναι ποτέ αθώα. Η γλώσσα μπορεί να τσακίσει και η σάτιρα πάντοτε εργαζόταν υπέρ αδυνάτων, τσάκιζε την εξουσία, δεν τσάκιζε τους μικρούς, τους ανήμπορους, τους ανυπεράσπιστους. Ούτε τους τσάκιζε, ούτε τους (ξανα)κακοποιούσε.

Η σατιρική γραφή μπορεί να καυτηριάζει τα ελαττώματα, τις έξεις, τις καταχρήσεις των ανθρώπων ή τις παθογένειες ενός λαού, δεν δύναται όμως να στρέφει τα βέλη της στα θύματα μιας κακοποιητικής πράξης, και μάλιστα με τέτοιον τρόπο, αναπαράγοντας βαθιά ριζωμένες προκαταλήψεις που έχουν καταστρέψει ζωές και ψυχισμούς.

Όλοι εδώ ζούμε και γνωρίζουμε πόσο έχουμε πασχίσει ως κοινωνία τα τελευταία χρόνια (ειδικότερα μετά το ξέσπασμα του #MeToo) να απαλλάξουμε τους κακοποιημένους από το στίγμα της ντροπής, της ατίμωσης, από τη σκοταδιστική, ενοχοποιητική αντίληψη ότι «τα ήθελαν και τα 'παθαν», ότι έχουν μερίδιο ευθύνης για την τραυματική εμπειρία τους.

Πώς μπορεί, λοιπόν, το Εθνικό, σε αυτή τη συγκυρία, να ανεβάζει ένα τέτοιο έργο, χωρίς μάλιστα να ασκεί την ελάχιστη κριτική εναντίον του ή, έστω, πλαισιώνοντάς το, μέσω του προγράμματος της παράστασης, με κείμενα που τολμούν να θέσουν τον δάχτυλον επί τον τύπον των ήλων, ανοίγοντας μια δημόσια συζήτηση για ένα θέμα που μας βασανίζει;

Τίποτα σχετικό δεν εντόπισα, αντιθέτως διάβασα πολλά εγκώμια, όχι μόνο στο πρόγραμμα αλλά και στο δελτίο Τύπου, για αυτό το «έργο-σταθμό της νεοελληνικής δραματουργίας», την «ανελέητη κωμωδία του σπουδαίου συγγραφέα». Πράγματι, «ανελέητη» – απέναντι σε ποιον, όμως;

«Μήδεια» του Μποστ (Μένη Μποσταντζόγλου) στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου από το Εθνικό Θέατρο, σε σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού Facebook Twitter
Αν η ευριπίδεια Μήδεια εξοντώνει τα παιδιά της για να εκδικηθεί τον Ιάσονα, η Μήδεια του Μποστ σκοτώνει τους δύο μικρούς της γιους, όχι για να τιμωρήσει τον πατέρα τους που την απατά, αλλά για να τιμωρήσει τους ίδιους. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

Διαπιστώνει εύκολα κανείς, παρακολουθώντας την παράσταση, ότι το κείμενο έχει υποστεί παρεμβάσεις και έχει κατά τόπους διασκευαστεί ώστε να επικαιροποιηθεί η σάτιρά του: έτσι, προστέθηκαν ειρωνικά σχόλια για την ελευθερία του Τύπου («τύπου ελευθερία»), για το μεταναστευτικό, την ακρίβεια κ.ο.κ.∙ το πιο κρίσιμο, όμως, απ’ όλα τα σημεία διατηρήθηκε αναλλοίωτο. Μήπως προστέθηκε κάποιο τραγούδι ή κάποιος μονόλογος που να μετριάζει τις εντυπώσεις και να περιορίζει τη ζημιά; Όχι, κρίθηκε μάλλον περιττό.

Θα συμφωνήσω ότι χρειάζεται να αντισταθούμε στην ισοπεδωτική μανία του cancel culture, της «κουλτούρας της ακύρωσης» δηλαδή, που προσπαθεί, στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυρίως, να εξαλείψει από την εγκύκλιο εκπαίδευση και από τη δημόσια σφαίρα συγγραφείς του παρελθόντος, όπως ο Όμηρος η ο Σαίξπηρ, κατηγορώντας τους ότι προάγουν, όπως διαβάζω, ο πρώτος «τον σεξισμό, τον ρατσισμό, την αναπηροφοβία και τον Δυτικο-κεντρισμό» (έννοιες που δεν υπήρχαν καν πριν από είκοσι οχτώ αιώνες), ενώ ο δεύτερος «την ανωτερότητα των λευκών και την αποικιοκρατία», μεταξύ άλλων.

Η «Μήδεια» του Μποστ, όμως, γράφτηκε μόλις πριν από τριάντα χρόνια. Τα θύματα ήταν και τότε –όπως και πάντα– θύματα. Και το victim blaming ήταν εξίσου οδυνηρό τότε, όπως και τώρα – ασχέτως αν δεν λεγόταν έτσι. Δεν είναι ζήτημα πολιτικής ορθότητας, αλλά γνήσιας ενσυναίσθησης και στοιχειώδους κοινωνικής ευαισθησίας.

Πώς να το κάνουμε: υπάρχουν και συγγραφείς που δεν αντέχουν στον χρόνο. Και δικαίως. Η «Μήδεια» του Μποστ διαθέτει έναν ζοφερό κι επικίνδυνο πυρήνα. Τι κρίμα που η εκρηκτική ερμηνεία της Γαλήνης Χατζηπασχάλη, σε πλήρη σύμπνοια με τον οίστρο της Σύρμως Κεκέ, δεν επέτρεψαν στον μέσο θεατή, που γελούσε και χειροκροτούσε ακόμη και στα επίμαχα σημεία, να τον αντιληφθεί.

Όσο για εκείνους που υπερασπίζονται τον συγγραφέα της με τόση θέρμη, εξυμνώντας τη μοναδικότητα και την αθωότητα του «μπόστειου» στιλ, καλό θα ήταν να αναλογιστούν: τι είναι αυτό που κατά βάθος και στην πραγματικότητα θαυμάζουν; Ο θαυμασμός τους είναι αυτοφυής ή κληρονομημένος; Και από ποιους;

Αλλά ως προς αυτό, δεν θα μπορούσα να το πω καλύτερα από τον Στάθη Τσαγκαρουσιάνο στο σχετικό άρθρο του. Πράγματι, «ενδέχεται να βρεις αφράτη, καθαρόαιμη βία, εκεί που δεν το περίμενες. Ακόμα και στα πιο αθώα αστεία της παλιάς σου νιότης. Ακόμα και στις ιερές αγελάδες του πνεύματος που σε έχτισε. Ειδικά στη γλώσσα, στις λέξεις. Εκεί που βία αιώνων αφήνει τα ετυμολογικά αυγά της, στο υποσυνείδητο».

«Μήδεια» του Μποστ (Μένη Μποσταντζόγλου) στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου από το Εθνικό Θέατρο, σε σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού Facebook Twitter
Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

Εθνικό Θέατρο - «Μήδεια» του Μποστ
Σκηνοθεσία: Γιάννης Καλαβριανός
Δραματουργική επεξεργασία: Γιάννης Καλαβριανός, Έρι Κύργια
Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη
Κοστούμια: Βάνα Γιαννούλα
Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου
Χορογραφία: Μαριάννα Καβαλλιεράτου
Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος
Μουσική διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου
Δραματολόγος παράστασης: Εύα Σαραγά
Βοηθός σκηνοθέτη: Κέλλυ Παπαδοπούλου
Β΄βοηθός σκηνοθέτη: Διονυσία Βλαστέλλη
Βοηθός σκηνογράφου: Κατερίνα Βλάχμπεη
Βοηθός ενδυματολόγου: Αλέξανδρος Γαρνάβος
Διανομή (με αλφαβητική σειρά): Γιώργος Γλάστρας, Θανάσης Δήμου, Άνδρη Θεοδότου, Στέλιος Ιακωβίδης, Θανάσης Ισιδώρου, Σύρμω Κεκέ, Μαρία Κοσκινά, Φανή Παναγιωτίδου, Γιώργος Σαββίδης, Σταύρος Σβήγκος, Γαλήνη Χατζηπασχάλη
Χορός (αλφαβητικά): Μαρία Κωνσταντά, Ειρήνη Μακρή, Λυγερή Μητροπούλου, Ελπίδα Νικολάου, Κατερίνα Πατσιάνη, Ματίνα Περγιουδάκη, Μαριάμ Ρουχάτζε, Θεοδοσία Σαββάκη, Νιόβη
Χαραλάμπους
Μουσικοί επί σκηνής (αλφαβητικά): Παρασκευάς Κίτσος, Θοδωρής Οικονόμου, Δημήτρης Χουντής, Μαρία Χριστίνα Harper

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ