Δυο έργα του Αισχύλου και ένα μουσικό γεγονός στην Ελευσίνα

Αισχύλου Project στην Ελευσίνα Facebook Twitter
Η παράσταση Πέρσες είναι μια περφόρμανς - ταξίδι το οποίο θα ξεκινάει με πλοίο από το λιμάνι του Περάματος Μεγαρίδας.
0

Τo Αισχύλου Project πραγματοποιείται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων της Ελευσίνας Πολιτιστικής Πρωτεύουσας 2023 και θα διερευνήσει σκηνικά ζητήματα παράστασης του αρχαίου δράματος μέσα από προσεγγίσεις έργων του μεγάλου τραγικού ποιητή Αισχύλου ‒ του οποίου γενέτειρα είναι η Ελευσίνα.

Πρόκειται για δύο μεγάλης κλίμακας θεατρικές παραγωγές –μία ελληνική και μία διεθνή– σημαντικών καλλιτεχνών που έχουν επιδείξει μεγάλο ενδιαφέρον για το μοναδικό αυτό σκηνικό είδος, μέσα από τις οποίες θα προκύψει ένας άτυπος διάλογος για τα ζητήματα που θέτει το αρχαίο δράμα μέσα από διαφορετικές προσεγγίσεις. Οι παραστάσεις θα πλαισιωθούν από ένα θεωρητικό συμπόσιο για τον Αισχύλο και τις έννοιες που διέπουν το αρχαίο δράμα, όπως επίσης από ένα σημαντικό μουσικό γεγονό-συναυλία. Μια δράση παρακαταθήκης για την Ελευσίνα και τις επόμενες γενιές.

Η πρώτη παράσταση έχει τον τίτλο Ευμενίδες και βασίζεται στο ομώνυμο τρίτο μέρος της τριλογίας του Αισχύλου, της Ορέστειας, όπου ο Ορέστης περνάει από δίκη, την πρώτη, όπως θεωρείται, νομική δίκη στην ιστορία της ανθρωπότητας. Η σκηνοθέτιδα Άντζελα Μπρούσκου θα παρουσιάσει τη δική της εκδοχή, όπου ένα φανταστικό δικαστήριο θα συνδέει την αρχαιότητα με το σήμερα. Κοινότητες, συλλογικότητες και κάτοικοι της Ελευσίνας θα προσκληθούν να συμμετάσχουν ενεργά σε μια θεατροποιημένη φανταστική δίκη, παίρνοντας τη θέση του αθηναϊκού δικαστηρίου.

Οι παραστάσεις θα πλαισιωθούν από ένα θεωρητικό συμπόσιο για τον Αισχύλο και τις έννοιες που διέπουν το αρχαίο δράμα, όπως επίσης από ένα σημαντικό μουσικό γεγονό-συναυλία.

Έτσι, ο αρχαίος λόγος του Αισχύλου θα δώσει ερέθισμα για την ανάπτυξη δημόσιου διαλόγου και το κοινό θα μπορέσει να αλληλεπιδράσει, ενεργώντας ως συμπληρωματικός ερμηνευτής ή ως ένας παράγοντας που συμβάλλει στην εξέλιξη της δράσης. Ως εκ τούτου, μέσω του αρχαίου δράματος θα αναδειχθεί το μεγάλο ζητούμενο της δημοκρατίας, δηλαδή η συνοχή των πολιτών μιας κοινωνίας και η στάση τους απέναντι στα κοινά. Μια ουτοπική συνθήκη, σε ένα ουτοπικό δικαστήριο.

Αισχύλου Project στην Ελευσίνα Facebook Twitter
Η πρώτη παράσταση έχει τον τίτλο Ευμενίδες και βασίζεται στο ομώνυμο τρίτο μέρος της τριλογίας του Αισχύλου, της Ορέστειας. Φωτ.: Άρτεμις Σκουλίκα

Η δεύτερη παράσταση-μουσικό γεγονός συνδέεται με τον Ιάννη Ξενάκη, έναν από τους στυλοβάτες της διεθνούς μουσικής πρωτοπορίας κατά το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα. Ο ανυπέρβλητος Έλληνας της γαλλικής αβανγκάρντ εμπνεύστηκε από την αρχαϊκή μεγαλοπρέπεια, την τελετουργική στιβαρότητα και τη διονυσιακή έκσταση του Αισχύλου και συνέθεσε την περίοδο 1965-66 τη δική του «Ορέστεια».

Πρόκειται για ένα έργο που συμπυκνώνει την πλοκή και την ουσία της αισχύλειας τριλογίας, εμπεριέχοντας στοιχεία όπερας, ορατόριου και μυσταγωγικού χοροδράματος. Στην παρουσίασή του ως συναυλίας από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών υπό τη διεύθυνση του Μύρωνα Μιχαηλίδη θα συμμετέχουν μεικτή χορωδία, παιδική χορωδία και ορχηστρικό σύνολο, ενώ θα συμπράξουν ο βαρύτονος Holger Falk, ως σολίστ, και ο Αλέξανδρος Γιοβάνος, στα κρουστά. Η βραδιά θα ολοκληρωθεί με το έργο του Ξενάκη «La Déesse Athéna» για βαρύτονο και 12 έγχορδα.

Τέλος, η παράσταση Πέρσες - Το ταξίδι στο πεδίο των ψυχών, μια συμπαραγωγή του Εθνικού Θεάτρου της Σερβίας και του Novi Sad 2022-European Capital of Culture, σε σκηνοθεσία Νικίτα Μιλιβόγεβιτς, είναι μια περφόρμανς, ένα ταξίδι, το οποίο θα ξεκινάει με πλοίο από το λιμάνι του Περάματος Μεγαρίδας, με τη δύση του ήλιου, θα συνεχίζεται ως τη Σαλαμίνα και θα καταλήγει σε μια έρημη και σκοτεινή περιοχή του νησιού με θέα στον χώρο όπου έγινε η περίφημη ναυμαχία.

Κατά τη διάρκειά του το κοινό θα παρακολουθήσει μέρη των Περσών του Αισχύλου, ερμηνευμένα από τον Ξέρξη, τον Χορό, την Άτοσσα και τον Δαρείο. Η συνθήκη είναι η εξής: ο Ξέρξης συνειδητοποιεί ότι δεν έχει γυρίσει στο σπίτι του, αλλά ότι βρίσκεται στον χώρο του εγκλήματος και γύρω του ζωντανεύουν οι χαμένες ψυχές όλων εκείνων που έσυρε ως εδώ και ζουν σε μια συνεχή αγωνία. Συνειδητοποιεί ότι η μοναξιά είναι η σκληρή μοίρα του ηττημένου.

Αισχύλου Project στην Ελευσίνα Facebook Twitter
Η χορωδία της ΕΡΤ.

Ιάννης Ξενάκης: Ορέστεια
23/7, Θέατρο Παλαιού Ελαιουργείου Ελευσίνας

Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, έργο για βαρύτονο, μεικτή χορωδία, παιδική χορωδία και ορχηστρικό σύνολο
Σολίστ: Holger Falk, βαρύτονος / Κρουστά: Αλέξανδρος Γιοβάνος
Συμμετέχουν: Χορωδία της ΕΡΤ, Χορωδία του Δήμου Αθηναίων, Παιδική Χορωδία του Ωδείου Kodaly
Μουσική διεύθυνση: Μύρων Μιχαηλίδης

Πέρσες - Το ταξίδι στο πεδίο των ψυχών
29-30/7

Σκηνοθεσία Nikita Milivojević
Παίζουν: Δημήτρης Ήμελλος, Μαρία Ζορμπά, Θοδωρής Αντωνιάδης, Γιώργος Μπινιάρης, Μυρτώ Αλικάκη, Γιώργος Ζυγούρης, Νίκος Ιατρού, Δημήτρης Καραμάνος, Εμμανουήλ Κοντός, Νικόλας Μακρής, Νικόλας Ντούρος, Θανάσης Ραφτόπουλος

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση «Ευμενίδες» εδώ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Θέατρο / Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Έχει υπογράψει μερικά από τα πιο τολμηρά ανεβάσματα των τελευταίων ετών. Έφτασε στην πεντάδα υποψηφιοτήτων των Διεθνών Βραβείων Όπερας 2025. Ποιος είναι ο ταλαντούχος Έλληνας σκηνογράφος και ενδυματολόγος;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Θέατρο / Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Με το βραβείο Χορν στις αποσκευές του αλλά και την ερμηνεία του στο ρόλο του Πολυνείκη στον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Άικ, ο νεαρός ηθοποιός βρίσκεται ήδη «στον καλό δρόμο». Βραβεία, σημαντικοί ρόλοι, το θέατρο σήμερα. Πώς τα βλέπει όλα αυτά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ