Δυο έργα του Αισχύλου και ένα μουσικό γεγονός στην Ελευσίνα

Αισχύλου Project στην Ελευσίνα Facebook Twitter
Η παράσταση Πέρσες είναι μια περφόρμανς - ταξίδι το οποίο θα ξεκινάει με πλοίο από το λιμάνι του Περάματος Μεγαρίδας.
0

Τo Αισχύλου Project πραγματοποιείται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων της Ελευσίνας Πολιτιστικής Πρωτεύουσας 2023 και θα διερευνήσει σκηνικά ζητήματα παράστασης του αρχαίου δράματος μέσα από προσεγγίσεις έργων του μεγάλου τραγικού ποιητή Αισχύλου ‒ του οποίου γενέτειρα είναι η Ελευσίνα.

Πρόκειται για δύο μεγάλης κλίμακας θεατρικές παραγωγές –μία ελληνική και μία διεθνή– σημαντικών καλλιτεχνών που έχουν επιδείξει μεγάλο ενδιαφέρον για το μοναδικό αυτό σκηνικό είδος, μέσα από τις οποίες θα προκύψει ένας άτυπος διάλογος για τα ζητήματα που θέτει το αρχαίο δράμα μέσα από διαφορετικές προσεγγίσεις. Οι παραστάσεις θα πλαισιωθούν από ένα θεωρητικό συμπόσιο για τον Αισχύλο και τις έννοιες που διέπουν το αρχαίο δράμα, όπως επίσης από ένα σημαντικό μουσικό γεγονό-συναυλία. Μια δράση παρακαταθήκης για την Ελευσίνα και τις επόμενες γενιές.

Η πρώτη παράσταση έχει τον τίτλο Ευμενίδες και βασίζεται στο ομώνυμο τρίτο μέρος της τριλογίας του Αισχύλου, της Ορέστειας, όπου ο Ορέστης περνάει από δίκη, την πρώτη, όπως θεωρείται, νομική δίκη στην ιστορία της ανθρωπότητας. Η σκηνοθέτιδα Άντζελα Μπρούσκου θα παρουσιάσει τη δική της εκδοχή, όπου ένα φανταστικό δικαστήριο θα συνδέει την αρχαιότητα με το σήμερα. Κοινότητες, συλλογικότητες και κάτοικοι της Ελευσίνας θα προσκληθούν να συμμετάσχουν ενεργά σε μια θεατροποιημένη φανταστική δίκη, παίρνοντας τη θέση του αθηναϊκού δικαστηρίου.

Οι παραστάσεις θα πλαισιωθούν από ένα θεωρητικό συμπόσιο για τον Αισχύλο και τις έννοιες που διέπουν το αρχαίο δράμα, όπως επίσης από ένα σημαντικό μουσικό γεγονό-συναυλία.

Έτσι, ο αρχαίος λόγος του Αισχύλου θα δώσει ερέθισμα για την ανάπτυξη δημόσιου διαλόγου και το κοινό θα μπορέσει να αλληλεπιδράσει, ενεργώντας ως συμπληρωματικός ερμηνευτής ή ως ένας παράγοντας που συμβάλλει στην εξέλιξη της δράσης. Ως εκ τούτου, μέσω του αρχαίου δράματος θα αναδειχθεί το μεγάλο ζητούμενο της δημοκρατίας, δηλαδή η συνοχή των πολιτών μιας κοινωνίας και η στάση τους απέναντι στα κοινά. Μια ουτοπική συνθήκη, σε ένα ουτοπικό δικαστήριο.

Αισχύλου Project στην Ελευσίνα Facebook Twitter
Η πρώτη παράσταση έχει τον τίτλο Ευμενίδες και βασίζεται στο ομώνυμο τρίτο μέρος της τριλογίας του Αισχύλου, της Ορέστειας. Φωτ.: Άρτεμις Σκουλίκα

Η δεύτερη παράσταση-μουσικό γεγονός συνδέεται με τον Ιάννη Ξενάκη, έναν από τους στυλοβάτες της διεθνούς μουσικής πρωτοπορίας κατά το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα. Ο ανυπέρβλητος Έλληνας της γαλλικής αβανγκάρντ εμπνεύστηκε από την αρχαϊκή μεγαλοπρέπεια, την τελετουργική στιβαρότητα και τη διονυσιακή έκσταση του Αισχύλου και συνέθεσε την περίοδο 1965-66 τη δική του «Ορέστεια».

Πρόκειται για ένα έργο που συμπυκνώνει την πλοκή και την ουσία της αισχύλειας τριλογίας, εμπεριέχοντας στοιχεία όπερας, ορατόριου και μυσταγωγικού χοροδράματος. Στην παρουσίασή του ως συναυλίας από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών υπό τη διεύθυνση του Μύρωνα Μιχαηλίδη θα συμμετέχουν μεικτή χορωδία, παιδική χορωδία και ορχηστρικό σύνολο, ενώ θα συμπράξουν ο βαρύτονος Holger Falk, ως σολίστ, και ο Αλέξανδρος Γιοβάνος, στα κρουστά. Η βραδιά θα ολοκληρωθεί με το έργο του Ξενάκη «La Déesse Athéna» για βαρύτονο και 12 έγχορδα.

Τέλος, η παράσταση Πέρσες - Το ταξίδι στο πεδίο των ψυχών, μια συμπαραγωγή του Εθνικού Θεάτρου της Σερβίας και του Novi Sad 2022-European Capital of Culture, σε σκηνοθεσία Νικίτα Μιλιβόγεβιτς, είναι μια περφόρμανς, ένα ταξίδι, το οποίο θα ξεκινάει με πλοίο από το λιμάνι του Περάματος Μεγαρίδας, με τη δύση του ήλιου, θα συνεχίζεται ως τη Σαλαμίνα και θα καταλήγει σε μια έρημη και σκοτεινή περιοχή του νησιού με θέα στον χώρο όπου έγινε η περίφημη ναυμαχία.

Κατά τη διάρκειά του το κοινό θα παρακολουθήσει μέρη των Περσών του Αισχύλου, ερμηνευμένα από τον Ξέρξη, τον Χορό, την Άτοσσα και τον Δαρείο. Η συνθήκη είναι η εξής: ο Ξέρξης συνειδητοποιεί ότι δεν έχει γυρίσει στο σπίτι του, αλλά ότι βρίσκεται στον χώρο του εγκλήματος και γύρω του ζωντανεύουν οι χαμένες ψυχές όλων εκείνων που έσυρε ως εδώ και ζουν σε μια συνεχή αγωνία. Συνειδητοποιεί ότι η μοναξιά είναι η σκληρή μοίρα του ηττημένου.

Αισχύλου Project στην Ελευσίνα Facebook Twitter
Η χορωδία της ΕΡΤ.

Ιάννης Ξενάκης: Ορέστεια
23/7, Θέατρο Παλαιού Ελαιουργείου Ελευσίνας

Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, έργο για βαρύτονο, μεικτή χορωδία, παιδική χορωδία και ορχηστρικό σύνολο
Σολίστ: Holger Falk, βαρύτονος / Κρουστά: Αλέξανδρος Γιοβάνος
Συμμετέχουν: Χορωδία της ΕΡΤ, Χορωδία του Δήμου Αθηναίων, Παιδική Χορωδία του Ωδείου Kodaly
Μουσική διεύθυνση: Μύρων Μιχαηλίδης

Πέρσες - Το ταξίδι στο πεδίο των ψυχών
29-30/7

Σκηνοθεσία Nikita Milivojević
Παίζουν: Δημήτρης Ήμελλος, Μαρία Ζορμπά, Θοδωρής Αντωνιάδης, Γιώργος Μπινιάρης, Μυρτώ Αλικάκη, Γιώργος Ζυγούρης, Νίκος Ιατρού, Δημήτρης Καραμάνος, Εμμανουήλ Κοντός, Νικόλας Μακρής, Νικόλας Ντούρος, Θανάσης Ραφτόπουλος

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση «Ευμενίδες» εδώ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ