Απόψε στην Αθήνα θα δούμε τη Μήδεια του Yukio Ninagawa

Απόψε στην Αθήνα θα δούμε τη Μήδεια του Yukio Ninagawa Facebook Twitter
Ο Μικιτζίρο Χίρα ως Μήδεια στη θρυλική παράσταση, από την οποία σώζονται ελάχιστες φωτογραφίες.
0

Όσοι είχαν δει τη «Μήδεια» του Γιούκιο Νιναγκάουα στο Ηρώδειο το καλοκαίρι του 1983 και ξανά το καλοκαίρι του 1984 μιλούν για μια θεατρική εμπειρία απ' αυτές που αφήνουν ανεξίτηλα ίχνη. Ο Μικιτζίρο Χίρα που ερμήνευσε τη Μήδεια ήταν, λένε, εκπληκτικός, όπως και όλη η σύνθεση, ο εξ ολοκλήρου ανδρικός θίασος, η κίνησή του, ο συνδυασμός αυθεντικής ιαπωνικής μουσικής με σουίτα του Μπαχ και η μεγάλης δύναμης οπτικές εικόνες, με κορυφαία την αποθέωση της ηρωίδας πάνω σε άρμα που οδηγεί δράκος, κρατώντας τα κεφάλια των παιδιών της στα χέρια.


Εκείνη η Μήδεια (που παρουσιάστηκε, εκτός από την Αθήνα, και στην Ιταλία) έκανε τόση αίσθηση, ώστε άνοιξε ο δρόμος προς τα μεγάλα θέατρα της Ευρώπης στον σπουδαίο Ιάπωνα σκηνοθέτη. Ο πρόσφατος θάνατος του Νιναγκάουα (στις 12 Μαΐου) αποτελεί αφορμή για την προβολή της μαγνητοσκοπημένης από την ΕΡΤ παράστασης του 1984, απόψε, στην αίθουσα De Chirico της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών. Ακόμα κι αν στην εικόνα δεν μπορεί να διατηρηθεί ζωντανή η σχέση με τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή και η ανταλλαγή «ενέργειας» με το κοινό που την παρακολούθησε (όπως συμβαίνει συνήθως με τα σχετικά αρχεία), αξίζει να δει κανείς το ίχνος από την ομορφιά της τέχνης του, που με απαράμιλλη εικαστική ματιά κατάφερε να γεφυρώσει τη μεγάλη ιαπωνική θεατρική παράδοση με το ευρωπαϊκό θέατρο.

Ακόμα κι αν στην εικόνα δεν μπορεί να διατηρηθεί ζωντανή η σχέση με τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή και η ανταλλαγή «ενέργειας» με το κοινό που την παρακολούθησε (όπως συμβαίνει συνήθως με τα σχετικά αρχεία), αξίζει να δει κανείς το ίχνος από την ομορφιά της τέχνης του, που με απαράμιλλη εικαστική ματιά κατάφερε να γεφυρώσει τη μεγάλη ιαπωνική θεατρική παράδοση με το ευρωπαϊκό θέατρο.

Ο Γιούκιο Νιναγκάουα γεννήθηκε στις 15 Οκτωβρίου 1935 στη Σαϊτάμα, πόλη που απέχει 20 περίπου χιλιόμετρα από το κέντρο του Τόκιο. Ήθελε να σπουδάσει ζωγραφική στη Σχολή Καλών Τεχνών του Τόκιο, αλλά απέτυχε στις εξετάσεις. «Ο αγαπημένος μου ζωγράφος είναι ο Μποτιτσέλι. Δεν μπορούσα να ζωγραφίσω όπως αυτός, αλλά ήθελα να αναπαράγω τις μυρωδιές και τις γεύσεις των μορφών στους πίνακές του» είχε πει σε συνέντευξή του το 2013 (sea.blouinartinfo.com). Στράφηκε στο θέατρο, αρχικά ως ηθοποιός (το1955). Το πρώτο έργο που σκηνοθέτησε ήταν του σχεδόν συνομηλίκου του Kunio Shimizu. Ήταν η εποχή που η νέα γενιά των δημιουργών στην Ιαπωνία αντιδρούσε στην απομόνωση και στην ησυχία της μεταπολεμικής ανάπτυξης στη χώρα τους κι έψαχνε έμπνευση και τρόπους στα οργισμένα '60s του δυτικού κόσμου. Από τότε εκκινεί το σταθερό ενδιαφέρον του Νιναγκάουα για τους κλασικούς του ευρωπαϊκού θεάτρου, για την αρχαία τραγωδία και το σαιξπηρικό θέατρο αλλά και για έργα όπως ο «Πέερ Γκιντ» του Ίψεν, ο «Ματωμένος Γάμος» του Λόρκα, το «Λεωφορείον ο Πόθος» του Ουίλιαμς, η «Όπερα της Πεντάρας» του Μπρεχτ, το «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Μπέκετ, ο «Γλάρος» του Τσέχοφ, ο «Καλιγούλας» του Αλμπέρ Καμύ κ.ά.


Η σχέση του με την αρχαία τραγωδία ξεκινά το 1976, όταν ανέβασε τον «Οιδίποδα Τύραννο» με Χορό 160 ατόμων! Δέκα χρόνια αργότερα παρουσίασε την ίδια τραγωδία στον ναό Τσουκίτζι στο Τόκιο, με Χορό 79 ηθοποιών και πρωταγωνιστές τον Μικιτζίρο Χίρα και την Ασπασία Παπαθανασίου, σε δίγλωσση παράσταση. Σε νέα σκηνική προσέγγιση του 2002, ο «Οιδίπους Τύραννος» ήταν το έργο με το οποίο επέστρεψε στην Ελλάδα το 2004, πάλι στο Ηρώδειο, στο πλαίσιο της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας. Το 2012 σκηνοθέτησε τις «Τρωάδες» του Ευριπίδη.

Απόψε στην Αθήνα θα δούμε τη Μήδεια του Yukio Ninagawa Facebook Twitter
Ο Γιούκιο Νιναγκάουα ήθελε να σπουδάσει ζωγραφική στη Σχολή Καλών Τεχνών του Τόκιο αλλά απέτυχε στις εξετάσεις. «Ο αγαπημένος μου ζωγράφος είναι ο Μποτιτσέλι. Δεν μπορούσα να ζωγραφίσω όπως αυτός αλλά ήθελα να αναπαράγω τις μυρωδιές και τις γεύσεις των μορφών στους πίνακες του» είχε πει σε συνέντευξή του το 2013.


Πιο επίμονη ήταν η ενασχόλησή του με το θέατρο του Σαίξπηρ. Η παράσταση του «Μάκβεθ» (πάλι με τον Χίρα πρωταγωνιστή) που παρουσίασε το 1985 στο Φεστιβάλ του Εδιμβούργου, με τους ήρωες ως σαμουράι στην Ιαπωνία του 16ου αι., αποτέλεσε θρίαμβο που εξασφάλισε το ενδιαφέρον του βρετανικού κοινού για τα επόμενα 30 χρόνια. Όπως γράφει ο Μάικλ Μπίλιγκτον («Guardian», 16.5.2016), στον «Μάκβεθ» ο Νιναγκάουα απέφυγε τη συνήθη, σκοτεινή και βλοσυρή αισθητική με την οποία οι σκηνοθέτες προσεγγίζουν το έργο. Ακόμη και σ' αυτή την αιματοβαμμένη τραγωδία έχει θέση η ομορφιά και τα άνθη της κερασιάς που γέμιζαν τη σκηνή τη στιγμή της δολοφονίας του Μπάνκο λειτουργούσαν ως σύμβολα της προσωρινότητας της ανθρώπινης ύπαρξης. Το Ρέκβιεμ του Φορέ και το Αντάτζιο για έγχορδα του Σάμιουελ Μπάρμπερ που συνόδευε τη δράση ενέτεινε την αίσθηση της μελαγχολίας.


«Όποτε σκηνοθετώ Σαίξπηρ, αισθάνομαι μια δόση ντροπής... Κατανοώ πραγματικά έναν πολιτισμό τόσο πολύ διαφορετικό από τον δικό μου;» αναρωτιόταν ο Νιναγκάουα σε παλιά συνέντευξή του, εξηγώντας ότι η λογική εξέταση της ύπαρξης, συνηθισμένη στο δυτικό θέατρο, είναι ξένη στο ιαπωνικό. Αν και κράτησε αποστάσεις από τη θεατρική παράδοση της χώρας του, θέλοντας να απαλλάξει το θέατρο της εποχής του από τη «μουσειακή υποκριτική», συχνά υιοθετούσε στις παραστάσεις του στοιχεία από τους κώδικες του Νο και του Καμπούκι. Γιατί αγαπούσε τη θεατρικότητα, το σύνολο των συμβάσεων που κάνουν το θέατρο όχι καθρέφτη της πραγματικότητας αλλά έργο τέχνης με τους δικούς του, αυτόνομους όρους.

Απόψε στην Αθήνα θα δούμε τη Μήδεια του Yukio Ninagawa Facebook Twitter
Τίτος Ανδρόνικος, 2016


Όχι πως ήταν πάντα θετικές οι κριτικές για τις παραστάσεις του, ιδίως των σαιξπηρικών έργων που συχνά-πυκνά παρουσίαζε στον Λονδίνο, όπως π.χ. ο «Βασιλιάς Ληρ» που σκηνοθέτησε στο Royal Shakespeare Company το 1999 με πρωταγωνιστή τον Νάιτζελ Χόθορν, που χτυπήθηκε ανελέητα για επιτήδευση και εξωτική εμμονή της σκηνοθεσίας, καθώς και για τα άνισα αποτελέσματα στην καθοδήγηση των ηθοποιών. Ωστόσο, με τον «Περικλή» του 2003 και τον «Tίτο Ανδρόνικο» του 2006 οι σχέσεις αποκαταστάθηκαν και επιβεβαιώθηκε η γοητεία που ασκούσαν οι μεγάλης εικαστικής ομορφιάς παραστάσεις του στο κοινό.


Ψηλός, λεπτός, ο Νιναγκάουα εντυπωσίαζε με την παλιομοδίτικη ιαπωνική ευγένειά του στις εμφανίσεις του στα ευρωπαϊκά θέατρα. Η φήμη του στην Ιαπωνία ωστόσο ήταν διαφορετική, καθώς σ' ένα ντοκιμαντέρ για την τηλεόραση εμφανίζεται να πετάει τασάκι σε ηθοποιό του οποίου η ερμηνεία δεν τον ικανοποιούσε. Γιος ράφτη, είχε προφανώς κι αυτός τα «θέματά» του. «Η διαφορά μεταξύ τραγωδίας και κωμωδίας», είπε μια φορά, «δεν είναι μεγάλη – είναι σαν να πηγαίνεις σε δείπνο στο σπίτι του γείτονα». Είχε ομολογήσει, άλλωστε, μια σειρά από πράγματα που απεχθανόταν, μεταξύ άλλων το κολλώδες ιαπωνικό ρύζι και τον κιμά, όπως βγαίνει από τον ειδικό μύλο. Άνθρωπος κλειστός, απέφευγε τις νέες γνωριμίες. Μάλιστα αρνούνταν να μιλήσει αγγλικά, παρότι γνώριζε επαρκώς τη γλώσσα, ακριβώς για να κρατάει τους αγνώστους σε απόσταση.

Info:

Μήδεια, του Yukio Ninagawa

Προβολή της μαγνητοσκοπημένης ιστορικής παράστασης της Μήδειας του Γιούκιο Νιναγκάουα από το Ηρώδειο (1984) με τον μεγάλο Ιάπωνα ηθοποιό Μιζικίρο Χίρα.

Την προβολή προλογίζει ο Γιώργος Σαμπατακάκης, επίκουρος καθηγητής του Τ.Θ.Σ. του Πανεπιστημίου Πατρών.

Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, Αίθουσα De Chirico

6 Ιουλίου 2016
21:00

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ