Από την "Υπόθεση Πι" στη Miss Knife

Από την "Υπόθεση Πι" στη Miss Knife Facebook Twitter
0

Την άνοιξη του 2011, -χωρίς καν να ειδοποιήσει τον υπουργό πολιτισμού του Φρεντερίκ Μιττεράν-, ο Νικολά Σαρκοζί παύει από διευθυντή του Θεάτρου Οντεόν τον Ολιβιέ Πι. Πέντε χρόνια μετά την ανάληψη των καθηκόντων του. Με ένα θέατρο εύρωστο και επιτυχημένο. Ο κόσμος και η θεατρική κοινότητα σε όλη την Ευρώπη ξεσηκώνονται.


Είναι ήδη γνωστό ότι ο Πι, το 2014, θα αναλάβει τη διεύθυνση του Φεστιβάλ της Αβινιόν, οπότε αυτή η πρωθυπουργική κίνηση κάνει το σχήμα απολύτως οξύμωρο.
Ο Πι είναι πολιτικοποιημένος. Πολιτικοποίησε με ένα τρόπο και το Οντεόν. Το Οντεόν έγινε ένα θέατρο νεανικό. Μίλησε για τη Βοσνία, τη Συρία, τις ιερόδουλες. Στο Οντεόν κυμάτισε η η παλαιστινιακή σημαία όταν έκανε αφιέρωμα στον Mahmoud Darwich πολύ πριν την αραβική άνοιξη.
Οι επιλογές του ενόχλησαν.
Η ιστορία αυτή γνωστή ως "L affaire Py" -Υπόθεση Πι- περνάει στην ιστορία του γαλλικού πολιτισμού σαν μαύρη σελίδα. Για την ιστορία αυτή χύθηκε πολύ μελάνι.


Η οποία αρχίζει με ένα ανέκδοτο: Το Οντεόν έχει σύνθετη ονομασία: Οντεόν- Θέατρο της Ευρώπης. Όλος ο τύπος γελάει με τον άσχετο στα πολιτιστικά Σαρκοζί. "Διόρισε και άλλο διευθυντή, γιατί πίστευε ότι είναι δύο θέατρα: Το Οντεόν και το Θέατρο της Ευρώπης", γράφουν οι εφημερίδες.
Ο πρωθυπουργός, κάνει και δεύτερο φάουλ. Στη Γαλλία, κανείς δε μπορεί να διοριστεί ή να συνεχίσει να κατέχει δημόσια θέση αν είναι πάνω από 65 ετών. Ο νόμος ίσχυσε σαν μαχαίρι για τον Jean-Jacques Aillagon διευθυντή στον Πύργο των Βερσαλλιών που επαύθη με μια επιστολή.

Επειδή όμως ο νόμος -και αυτό ας το διαβάσουμε και εδώ- βρίσκεται στην διάθεση της εκλογικής πελατείας των πολιτικών, δεν ίσχυσε για το φίλο του υπουργού πολιτισμού Jean-Paul Cluzel , που διορίστηκε διευθυντής στο Γκραν Παλέ, ούτε και για τον Λυκ Μποντί, διάδοχο του 46χρονου Ολιβιέ Πι, ο οποίος στην ανάληψη των καθηκόντων του ήταν ήδη 64 ετών.

Προμηθέας, η τελευταία παράσταση στο Οντεόν

Ο πρώην διευθυντής του Φεστιβάλ της Αβινιόν, Bernard Faivre d'Arcier, αρθρογραφεί στην Monde για την υπόθεση: "Ζητήσαμε ", γράφει "από τον προηγούμενο διευθυντή του Οντεόν Georges Lavaudant να εγκαταλείψει το θέατρο λόγω ηλικίας. Και στη θέση του μπήκε ο Ολιβιέ Πι. Δεν είναι μόνο ζήτημα ηλικίας, αλλά και ευκαιρίας. Για την ανανέωση των γενεών. Θα μπορούσε το Οντεόν να έχει ανατεθεί εδώ και χρόνια στον Μποντί, ο οποίος δεν έχει κρύψει ποτέ τη φιλοδοξία του να διευθύνει αυτό το συγκεκριμένο θέατρο. Αλλά όχι τώρα. Όχι στα 63 του. Όλη αυτή η έλλειψη κομψότητας στους χειρισμούς του υπουργού πολιτισμού αντανακλά και κάτι άλλο για την πολιτική Σαρκοζί. Ευνοιοκρατία και ερασιτεχνισμό στην πολιτιστική πολιτική."
Η κουλτούρα του Μιτεράν και του Πι έχουν τόση συγγένεια όση έχει ο Αντρέ Ζιντ με τη Λέιντι Γκάγκα. Για τον Μιτεράν πολιτισμός σημαίνει παγιέτες, λάμψη, τηλεόραση. Για τον Πι η ποίηση.


Ο Μιτεράν σιχαίνεται τον Πι για δυο λόγους: Για τις πολιτικές του απόψεις και την ομοφυλοφιλία του.
Και δε θα σταματήσει ποτέ να βλέπει τον Πι σαν Miss Knife. Μια περσόνα του καμπαρέ, έναν τραβεστί, όπως αυτοί ήταν πριν είκοσι χρόνια.

Η εκδίκηση της drama queen.

Ο Ολιβιέ Πι αποχαιρέτησε το Θέατρο Οντεόν σαν διευθυντής, επιλέγοντας να παρουσιάσει στο κοινό του θεάτρου Οντεόν την Miss Knife. Το άλτερ-έγκο του. H Miss Knife, είναι η τραβεστί περσόνα του τον συνοδεύει εδώ και 15 χρόνια. Όλο το Παρίσι μαζεύτηκε για να τον αποχαιρετήσει.


Επέλεξε αυτό τον τρόπο να αποχωρήσει, κάνοντας ένα τραβεστί σόου. Μόνος. Στην σκηνή τον συνόδευαν τέσσερις εξαιρετικοί μουσικοί. Τραγούδησε και χόρεψε όλη τη νύχτα. Η αίθουσα τον αποθέωσε. Ο Πι είναι ο μοναδικός διευθυντής Εθνικού θεάτρου, που θα τολμούσε κάτι τέτοιο. Που θα τολμούσε να εμφανιστεί μπροστά στο κοινό με περούκες, αστραφτερά φορέματα, γούνες και φρου-φρου. Που θα τολμούσε να μιλήσει για τους εραστές στις τουαλέτες των σταθμών των τραίνων. Μόλις τελείωσε η παράσταση επέστρεψε για ένα encore και τραγούδησε το « Je pars quand je veux ». (Φεύγω όταν θέλω). Οι θεατές σαν ένας άνθρωπος, όρθιοι χειροκροτούσαν μανιασμένα.


Αυτή την παράσταση θα δούμε απόψε στο Φεστιβάλ Αθηνών. Είναι η παράσταση ενός φωτισμένου, μαχητικού ανθρώπου στο θέατρο. Υπερβολικά ταλαντούχου. H Miss Knife, η τραβεστί περσόνα του τον συνοδεύει εδώ και 15 χρόνια.
Θα ακούσουμε 14 νέες συνθέσεις σε ένα εκρηκτικό drag show , που ακροβατεί ανάμεσα στο κωμικό και το τραγικό, με το μοναδικό ύφος αυτής της ντίβας του καμπαρέ. Που μας μιλάει για χαμένα όνειρα, ματαιώσεις, μοναξιές. Πάνω όμως από όλα η παράσταση αυτή είναι ένα θεατρικό σχόλιο στην αυθεντικότητα. Από έναν καλλιτέχνη που γνωρίζει καλά τον κανόνα του θεάτρου.

Τι θα λέγατε στον επόμενο υπουργό πολιτισμού; τον ρωτούσαν οι δημοσιογράφοι λίγο μετά την αποχώρησή του από το Οντεόν. "Να καταργήσει τους μεσάζοντες και να μιλά απευθείας με τους ανθρώπους της τέχνης."
Και στον επόμενο Πρωθυπουργό; "Να ασχοληθεί με ένα θέμα: την εκπαίδευση. Αυτή θα έπρεπε να θεωρείται ως το κέντρο της ζωής των ανθρώπων".


"Miss Knife"

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ